OPEN PODIUM
Reddingorganisatie wil uitsluitsel: 'Zijn helikopters van
concurrent te zwaar voor vliegveld Midden-Zeeland?'
6
Hij speelde jarenlang in
bands en besloot dat
het tijd was om het
alleen te doen. Gewoon,
onder zijn eigen naam.
Sauro Locchi schreef
zijn meest persoonlijke
nummers tot nu toe.
Sauro werd afgelopen jaar der
tig. Een mijlpaal. ,,Ik dacht, dat
is het perfecte moment." Het
moment om zijn eigen liedjes uit te
brengen. Hij speelde bijna alles zelf
in en regelde alles zelf. ,,Ik wil het ge
woon even lekker precies doen zoals
ik het wil. En dat bevalt me wel tot
nu toe."
De geboren Terneuzenaar komt uit
een muzikaal gezin. ,,Thuis stonden
altijd gitaren en allerlei andere in
strumenten." Sauro begon op de
middelbare school naar punkbandjes
te luisteren. ,,Dat waren gewoon nor
male gasten die muziek maakten. Ik
dacht, dat is eigenlijk wel supercool.
Ik wil ook met mijn vrienden in een
band zitten. En toen kwam de moti
vatie: ik moet gitaar gaan spelen,
want dan kan ik dat gaan doen." En
zo geschiedde.
Nineties power pop
Op zijn achttiende ging hij weg uit
Zeeuws-Vlaanderen. ,,Ik deed in De
Ik wil het gewoon even
lekker precies doen
zoals ik het wil. En dat
bevalt me wel tot nu toe
Pit vaak het geluid voor bandjes en in
Eindhoven had je een geluidsoplei
ding." Na twee jaar deed hij auditie
voor het Rock City Institute en werd
aangenomen als gitarist. Hij rondde
zijn studie af, speelde in verschil
lende bands, was de frontman van
punkband Reptilians en speelt sinds
een paar jaar basgitaar bij Tim Vantol.
Sauro omschrijft zijn eigen muziek
als 'acoustic guitar driven 90's power
pop.' ,,Ik vind die energie van de ni
neties gewoon heel fijn. Maar vind
zoveel muziek vet, ook folk. Ik hou er
niet van om bij één ding te blijven."
Er komt een EP aan en twee num
mers zijn al uit, Enough Enough en
Forever Green. We are not the kids we
used to be, we're grown ups now, in our
minds we're seventeen, zingt Sauro in
Forever Green. ,,Als je zeventien bent
maakt alles niet zo heel veel uit. Je
maakt misschien niet de beste beslis
singen maar dat leer je dan. Als je ou
der wordt moet je alles in één keer
goed doen, anders faal je ofzo. Ik heb
veel reacties gehad op de teksten, dat
mensen het voelen." Hij gebruikte
ook jeugdfoto's voor het artwork.
,,Dat paste er gewoon bij. Ik ga niet
mezelf proberen te verkopen voor
iets wat ik niet ben. Het komt elke
keer terug op jezelf zijn en het per
soonlijk doen." En dat werkt: ,,Ik heb
bij 3FM gespeeld, ben bij KinkFM ge
draaid en heb de afgelopen tijd best
veel opgetreden."
Hij wil uiteindelijk ook met band
gaan spelen. ,,De liedjes zijn de lied
jes. En die kun je in allemaal verschil
lende jasjes steken. Ik ben nu een
huiskamertour aan het plannen en
dan kom ik sowieso naar Terneuzen."
De band met zijn geboortestad blijft
sterk. ,,Het is een fijne plek, het is
thuiskomen." Hij komt graag bij mu
ziekcafé Luwak, waar hij voor deze
gelegenheid ook zijn nieuwe liedjes
speelt met Gilles de Koeijer en Mar-
tijn Lie Hap Po. Sauro is ook jurylid
en bandcoach bij muziekwedstrijd
Steenworp. ,,Als er hier iets met mu
ziek is, probeer ik er altijd onderdeel
van te zijn."
Sinds 2015 heeft NHN reddingshe
likopters staan in Den Helder en
Rotterdam om de Nederlandse
Kustwacht te helpen. Het ministe
rie van Defensie heeft de opdracht
voor het verrichten van SAR (Se
arch and Rescue)-operaties vanaf
komende zomer gegund aan
Bristow Helikopters. De rechter
wees een bezwaar van NHN af.
Maximaal 6000 kilo
Het bedrijf heeft nu zijn hoop ge
vestigd op de provincie. Bristow wil
behalve vanuit Den Helder ook
vanuit Midden-Zeeland gaan vlie
gen met de AgustaWestland
AW189, die 8600 kilo weegt. In het
luchthavenbesluit dat de provincie
vorig jaar heeft genomen staat dat
toestellen maximaal 6000 kilo mo
gen wegen, behalve als het gaat om
een SAR-vlucht. Trainingsvluch-
ten vallen daar niet onder, betoogt
NHN. En al helemaal niet 's nachts.
Het bedrijf wijst op een brief van
de Vereniging Nederlandse Ver
keersvliegers (VNV) van septem
ber, waarin staat dat de provincie in
het luchthavenbesluit heeft vastge
legd dat helikopters na zonsonder
gang alleen mogen vliegen in het
kader van spoedeisende hulpverle
ning of politietaken. 'Daarmee is er
in praktijk geen mogelijkheid voor
trainingsvluchten voor SAR-opera-
ties aangezien die niet spoedeisend
zijn, terwijl trainingen cruciaal
zijn', aldus de VNV. 'Het in de nacht
uitvoeren van Search and Res-
cue-acties vanaf luchthaven Mid
den-Zeeland zonder voorafgaande
trainingsoefeningen ter plekke, is
onrealistisch en onveilig.'
Milieuonderzoek
Bristow en Defensie leggen het
luchthavenbesluit anders uit. Vol
gens hen zijn alle (ondersteu
nende) vluchten die voor SAR-ope-
raties nodig zijn vanafMidden-Zee-
land toegestaan. NHN wil nu van de
provincie weten hoe het besluit
moet worden gelezen. Diezelfde
vraag hebben GroenLinks, Partij
voor de Dieren en SP vorige maand
ook bij het provinciebestuur neer-
gelegd. Net als deze politieke par
tijen wijst NHN op het milieuon
derzoek dat aan het luchthavenbe-
sluit vooraf is gegaan. Dat is geba
seerd op veel lichtere helikopters.
NHN wil binnen twee weken
antwoord. Een woordvoerster van
de provincie laat weten dat Gede
puteerde Staten binnenkort de Sta-
tenvragen beantwoorden.
MAANDAG 22 NOVEMBER 2021 GO
Liedjes persoonlijker dan ooit
Sophie Stockman
Terneuzen
- Sauro Locchi, artiest
Wil je Sauro Locchi
muziek
horen en zien
spelen?
Kijk op de site bij
/video
ARNEMUIDEN
De helikopters die vanaf medio
volgend jaar reddingsoperaties
gaan uitvoeren op de Noordzee
zijn door hun gewicht te luid
ruchtig en te vies voor vliegveld
Midden-Zeeland. Dat betoogt
Noordzee Helikopters Neder
land (NHN). Het bedrijf hoopt
dat de provincie een stokje
steekt voor de nieuwe plannen.
De AW189 waarmee Bristow
vanaf Midden-Zeeland wil vlie
gen. foto rescue vlissingen
- Ernst Jan Rozendaal
Zanger en gitarist Sauro Locchi komt altijd bij muziekcafé Luwak als hij in Terneuzen is, om te spelen met andere muzikanten. foto
GIANNI AGOSTI