OPEN PODIUM Reddingorganisatie wil uitsluitsel: 'Zijn helikopters van concurrent te zwaar voor vliegveld Midden-Zeeland?' 6 Hij speelde jarenlang in bands en besloot dat het tijd was om het alleen te doen. Gewoon, onder zijn eigen naam. Sauro Locchi schreef zijn meest persoonlijke nummers tot nu toe. Sauro werd afgelopen jaar der tig. Een mijlpaal. ,,Ik dacht, dat is het perfecte moment." Het moment om zijn eigen liedjes uit te brengen. Hij speelde bijna alles zelf in en regelde alles zelf. ,,Ik wil het ge woon even lekker precies doen zoals ik het wil. En dat bevalt me wel tot nu toe." De geboren Terneuzenaar komt uit een muzikaal gezin. ,,Thuis stonden altijd gitaren en allerlei andere in strumenten." Sauro begon op de middelbare school naar punkbandjes te luisteren. ,,Dat waren gewoon nor male gasten die muziek maakten. Ik dacht, dat is eigenlijk wel supercool. Ik wil ook met mijn vrienden in een band zitten. En toen kwam de moti vatie: ik moet gitaar gaan spelen, want dan kan ik dat gaan doen." En zo geschiedde. Nineties power pop Op zijn achttiende ging hij weg uit Zeeuws-Vlaanderen. ,,Ik deed in De Ik wil het gewoon even lekker precies doen zoals ik het wil. En dat bevalt me wel tot nu toe Pit vaak het geluid voor bandjes en in Eindhoven had je een geluidsoplei ding." Na twee jaar deed hij auditie voor het Rock City Institute en werd aangenomen als gitarist. Hij rondde zijn studie af, speelde in verschil lende bands, was de frontman van punkband Reptilians en speelt sinds een paar jaar basgitaar bij Tim Vantol. Sauro omschrijft zijn eigen muziek als 'acoustic guitar driven 90's power pop.' ,,Ik vind die energie van de ni neties gewoon heel fijn. Maar vind zoveel muziek vet, ook folk. Ik hou er niet van om bij één ding te blijven." Er komt een EP aan en twee num mers zijn al uit, Enough Enough en Forever Green. We are not the kids we used to be, we're grown ups now, in our minds we're seventeen, zingt Sauro in Forever Green. ,,Als je zeventien bent maakt alles niet zo heel veel uit. Je maakt misschien niet de beste beslis singen maar dat leer je dan. Als je ou der wordt moet je alles in één keer goed doen, anders faal je ofzo. Ik heb veel reacties gehad op de teksten, dat mensen het voelen." Hij gebruikte ook jeugdfoto's voor het artwork. ,,Dat paste er gewoon bij. Ik ga niet mezelf proberen te verkopen voor iets wat ik niet ben. Het komt elke keer terug op jezelf zijn en het per soonlijk doen." En dat werkt: ,,Ik heb bij 3FM gespeeld, ben bij KinkFM ge draaid en heb de afgelopen tijd best veel opgetreden." Hij wil uiteindelijk ook met band gaan spelen. ,,De liedjes zijn de lied jes. En die kun je in allemaal verschil lende jasjes steken. Ik ben nu een huiskamertour aan het plannen en dan kom ik sowieso naar Terneuzen." De band met zijn geboortestad blijft sterk. ,,Het is een fijne plek, het is thuiskomen." Hij komt graag bij mu ziekcafé Luwak, waar hij voor deze gelegenheid ook zijn nieuwe liedjes speelt met Gilles de Koeijer en Mar- tijn Lie Hap Po. Sauro is ook jurylid en bandcoach bij muziekwedstrijd Steenworp. ,,Als er hier iets met mu ziek is, probeer ik er altijd onderdeel van te zijn." Sinds 2015 heeft NHN reddingshe likopters staan in Den Helder en Rotterdam om de Nederlandse Kustwacht te helpen. Het ministe rie van Defensie heeft de opdracht voor het verrichten van SAR (Se arch and Rescue)-operaties vanaf komende zomer gegund aan Bristow Helikopters. De rechter wees een bezwaar van NHN af. Maximaal 6000 kilo Het bedrijf heeft nu zijn hoop ge vestigd op de provincie. Bristow wil behalve vanuit Den Helder ook vanuit Midden-Zeeland gaan vlie gen met de AgustaWestland AW189, die 8600 kilo weegt. In het luchthavenbesluit dat de provincie vorig jaar heeft genomen staat dat toestellen maximaal 6000 kilo mo gen wegen, behalve als het gaat om een SAR-vlucht. Trainingsvluch- ten vallen daar niet onder, betoogt NHN. En al helemaal niet 's nachts. Het bedrijf wijst op een brief van de Vereniging Nederlandse Ver keersvliegers (VNV) van septem ber, waarin staat dat de provincie in het luchthavenbesluit heeft vastge legd dat helikopters na zonsonder gang alleen mogen vliegen in het kader van spoedeisende hulpverle ning of politietaken. 'Daarmee is er in praktijk geen mogelijkheid voor trainingsvluchten voor SAR-opera- ties aangezien die niet spoedeisend zijn, terwijl trainingen cruciaal zijn', aldus de VNV. 'Het in de nacht uitvoeren van Search and Res- cue-acties vanaf luchthaven Mid den-Zeeland zonder voorafgaande trainingsoefeningen ter plekke, is onrealistisch en onveilig.' Milieuonderzoek Bristow en Defensie leggen het luchthavenbesluit anders uit. Vol gens hen zijn alle (ondersteu nende) vluchten die voor SAR-ope- raties nodig zijn vanafMidden-Zee- land toegestaan. NHN wil nu van de provincie weten hoe het besluit moet worden gelezen. Diezelfde vraag hebben GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP vorige maand ook bij het provinciebestuur neer- gelegd. Net als deze politieke par tijen wijst NHN op het milieuon derzoek dat aan het luchthavenbe- sluit vooraf is gegaan. Dat is geba seerd op veel lichtere helikopters. NHN wil binnen twee weken antwoord. Een woordvoerster van de provincie laat weten dat Gede puteerde Staten binnenkort de Sta- tenvragen beantwoorden. MAANDAG 22 NOVEMBER 2021 GO Liedjes persoonlijker dan ooit Sophie Stockman Terneuzen - Sauro Locchi, artiest Wil je Sauro Locchi muziek horen en zien spelen? Kijk op de site bij /video ARNEMUIDEN De helikopters die vanaf medio volgend jaar reddingsoperaties gaan uitvoeren op de Noordzee zijn door hun gewicht te luid ruchtig en te vies voor vliegveld Midden-Zeeland. Dat betoogt Noordzee Helikopters Neder land (NHN). Het bedrijf hoopt dat de provincie een stokje steekt voor de nieuwe plannen. De AW189 waarmee Bristow vanaf Midden-Zeeland wil vlie gen. foto rescue vlissingen - Ernst Jan Rozendaal Zanger en gitarist Sauro Locchi komt altijd bij muziekcafé Luwak als hij in Terneuzen is, om te spelen met andere muzikanten. foto GIANNI AGOSTI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 26