©NDERNE Stem nu op de Meest Inspirerende Ondernemer 2021 DE WEEK VAN 'Digitaal betalen is klantvriendelijker, sneller en veiliger' deondernemer.nl Visa helpt ondernemers met vooruitstrevende betaalmogelijkheden Visa helpt ondernemers met betaalgemak in alle soorten en maten. Van bankpas tot creditcard en van smartphone tot smartwatch. Visa zet twee ondernemers in de schijn werpers die zich volop bezighouden met vernieuwing: Phood en XPLCT Studios. MIO Award 2021 Voor ondernemers Timothy Elfring en Sabine Feron is onbewerkt en vers eten de norm. Samen runnen zij restaurant Phood in Eind hoven. Een concept met op het menu een mix van groenten, paddenstoelen en biologische lokale vleesgerechten, met aan de basis bouillon. ,,Eten moet niet alleen vullen, maar vooral voeden. We zijn een restore-rant: een restaurant dat je laat herstellen." Het concept slaat aan, dat laten de cijfers zien. Het Eind- hovense restaurant draait 30.000 tot 40.000 euro omzet per maand, heeft tien personeelsleden en kan veertig gasten tegelijk ontvangen. Elfring voelt zich goed bij een alkalisch dieet met veel groenten en weinig zuurvormend voedsel zoals brood, vleeswaren en alcohol. Hij merkt dat de interesse in deze manier van eten enorm groeit. „Vijftien jaar geleden was vegetarisch nog taboe. Maar steeds meer mensen zijn bewuster en gezonder gaan eten. We trekken mensen uit het hele land, van Groningen tot Rotterdam. De keuze om ook biologisch vlees te serveren is een bewuste." Gasten nemen vaak ook vrienden of kennissen mee die niet volledig vegetarisch willen eten. Het is voor Timothy en Sabine belangrijk dat iedereen zich hier thuis voelt. Innovatieve ideeën Niet alleen qua voedsel lopen Elfring en Feron voor op schema. Ze zijn ook hele maal up-to-date op het vlak van bestel len en betalen. Terrasgasten hoeven niet te wachten op personeel, maar kunnen direct bestellen via een QR-code. Via deze code kunnen ze ook de rekening opvragen en betalen. Phood accepteert betalingen met bankpas, creditcard, smartphone of smartwatch dankzij Visa Full Acceptance. Naar schatting nog maar 15 procent van de betalingen gaat bij het restaurant in contanten. ,,Digitaal betalen is klantvriendelijker en sneller. Het is voor ons bovendien veiliger omdat we geen grote bedragen contant in kas hebben". Daarnaast ont vangt Phood ook veel expats, buiten landse gasten en organiseert het veel zakelijke evenementen. Voor deze doel groepen is acceptatie van Visa extra belangrijk. Dromen met XPLCT Studios Amsterdammer Shaquille Gunther (26) begon zeven jaar geleden als broekie zijn eigen modemerk. Nu is XPLCT Studios te koop in vijftig winkels in vier landen en is er een flagshipstore in de Amsterdamse Kalverstraat. ,,We willen vraag creëren door een product stap voor stap te hypen." Gunther vond dat er een kledingmerk voor mannen ont brak dat kwaliteit en een luxe uitstra ling biedt, voor een betaalbare prijs. Hij ontwierp zelf een collectie, liet deze in China produceren en trok de stoute schoenen aan. Hij ging langs bij winkels met de vraag of zij zijn merk wilden verkopen. Ook wist hij op een slimme manier influencers aan zijn merk te koppelen, zoals presentatoren, rappers en voetballers. Om de inkoop voor win keliers makkelijker te maken, is XPLCT Studios een b2b-webshop begonnen. Retailers kunnen de kleding bestellen zoals de normale consument ook doet. Ook is een speciale tool ontwikkeld om het retourpercentage omlaag te krijgen. De klant kan door middel van deze tool zijn exacte maat berekenen aan de hand van lengte, gewicht en stijl van dragen. Betaalprocessen aanpassen Door de nieuwste ontwikkelingen heeft Gunther ook het een en ander aange past aan de betaalprocessen. De klant kan kiezen uit een waaier aan betaal mogelijkheden zoals bankpas, achteraf betalen en creditcard. Daarnaast komen er veel internationale klanten in de Amsterdamse winkel. „Van Mexico tot China, er komen mensen vanuit de hele wereld. Essentieel is het accepteren van creditcards, want de meeste klanten betalen met Visa." Gunthers droom is om ooit zijn merk in de rekken van de Bijenkorf te mogen verkopen. Maar alles op zijn tijd. O a^F1LIAT> volg ons op Innovatieve ondernemers en hun unieke concepten Dertig ondernemers zijn genomineerd voor de titel Meest Inspirerende Ondernemer van 2021. Vijf hiervan maken kans op een nieuwe prijs voor startups. Vanaf nu kan het publiek stemmen voor beide awards. Welke ondernemer is jouw favoriet? De Meest Inspirerende Ondernemer (MIO) van Nederland is al drie keer eerder bekroond. De afgelopen jaren wonnen achtereenvolgens Atilay Uslu (Corendon), Derrick Neleman (van Neleman Wijnen) en Niels Meijssen (Moonback, foto). Begin dit jaar reikte Neleman de prijs uit aan zijn opvolger Meijssen. Aan wie draagt de oprichter van Moonback (gestart als Beter- boeken) het spreekwoordelijke stokje over? Via deondernemer.nl/mio kan worden ge stemd. De winnaar wordt door De Onderne mer bekendgemaakt in januari 2022. Bekende genomineerden zijn Pieter Zwart (Coolblue), Michiel Muller (Picnic) en Frits van Eerd (Jumbo). Online vind je de complete lijst. In de nieuwe categorie voor startups zijn de volgende vijf personen genomineerd: Julian Jagtenberg (Somnox), Sam Rohn (Red je Pakketje, inmiddels herdoopt tot Instabox), Jouri Schoemaker (Pieter Pot), Sophie en Michelle Peeters (Seesoap) en Petra Lubbers (Tom Orrow, Kokoro). Luister via deondernemer.nl/wvdo de radio uitzending uit deze Week van de Ondernemer terug waarin de MIO-nominaties zijn onthuld. Gedurende de week kwamen sowieso meer dere genomineerden aan het woord. Scan de QR-code om te stemmen op de Meest Inspirerende Ondernemer van 2021, plus de meest inspirerende startup, of bezoek de website deondernemer.nl/mio Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Visa. Meer weten over betaalgemak? Scan de QR-code of kijk op visa.nl Dit is een uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17