11 MJINIU AD PHERNAMBUCQ, 'REGIOSPINNER' VAN URGENDA IN ZEELAND De Provincie Zeeland steunt grote industrie in hun klimaatplannen en remt daarbij de noodzakelijke overgang naar duurzame energie, betoogt Ad Phernambucq, 'regiospinner' van Urgenda in Zeeland. Bij de totstandkoming van de RES, de Regio nale Energie Strategie, is zowat elke denkbare partij in Zeeland be trokken geweest. Trots meldt de website van het Zeeuws Energie Akkoord dat de RES gemaakt is dóór en vóór Zeeuwen. 'We zor gen samen dat de Zeeuwse voetaf druk zo klein mogelijk wordt.' De RES mag best ambitieus ge noemd worden, maar kent z'n be perkingen. Zo vallen de grote energie- en grondstofintensieve industrieën (zoals Yara, DOW, Zeeland Refinery) er niet onder. Die zijn samen wel goed voor 75 80% van de CO2-uitstoot in Zeel and. Zeeland herbergt één van de grootste clusters van chemische industrie in Noordwest-Europa. Die cluster stoot zo veel CO2 uit dat alle andere Zeeuwse sectoren daarbij zo'n beetje in het niet val len. In geen enkele andere provin cie is dit zo sterk het geval. Status aparte Bij de totstandkoming van het na tionaal Klimaatakkoord (2019) kre gen de vijf grote nationale indus trieclusters (waarvan de Zeeuwse er één is) een status aparte in de vorm van de 'Sectortafel Indus trie'. Daarbij is afgesproken dat elke industriecluster zijn eigen plan (Cluster Energie Strategie) op kon stellen. Dat is gebeurd, maar ook met brede inbreng en consul tatie met alle betrokken partijen en stakeholders? 'Dóór en vóór de Zeeuwen', zo ge zegd? Nee. De kans is groot dat u hier voor het eerst hoort van deze plannen. Is dat niet een beetje vreemd? De Provincie Zeeland koos er voor om de ontwikkeling van de plannen om de CO2-uitstoot in de zware industrie terug te dringen neer te leggen bij Smart Delta Re sources (SDR). Dat is naar eigen zeggen een samenwerkingsver band tussen industriële bedrijven en de overheid. In de praktijk is SDR een belangen- en lobby- club van de zware industrie, met actieve steun van de provin cie Zeeland. Bij de opstelling van genoemde plannen is er, voor zover we kun nen waarnemen, weinig of geen moeite gedaan om andere partijen, zoals de ZMf of de vakbonden, bij het proces te betrekken. Het SDR Regioplan 2030-2050 ademt dan ook het (korte termijn) belang van de industrie. Er wordt zwaar ingezet op oplossin gen die goed passen binnen de be staande structuren (procesopti malisatie, elektrificatie en CCS, de afvang en opslag van CO2 De na druk ligt daarbij op de pad van ge leidelijkheid, waarbij kostenbe heersing en het mijden van (fi nanciële) risico's voorop staan. Over de brug komen Nieuwe technologie (zoals water stof) wordt voorzichtig en klein schalig ingezet, om wat ervaring op te bouwen. Het is de weg van de minste weerstand waarbij de bedrijven in de kern te lang door gaan op het fossiele pad. Daarbij wordt ook nog eens een heel fors beroep gedaan op de inzet van pu blieke middelen voor het aanleg gen de noodzakelijke infrastruc tuur (380 kV leidingen, pijpleidin- gen voor H2 en CO2 etc.) en het subsidiëren van de 'onrendabele top'. De industrie legt daarbij de bal uitdrukkelijk neer bij de over heid, die eerst maar eens stevig over de brug moet komen. Klimaatakkoord Houdt de Provincie Zeeland, die tevens de rol heeft van vergun ningverlener en handhaver, in dit proces wel voldoende afstand van de grote industriële bedrijven in onze provincie? Daar lijkt het niet op. De provincie is niet alleen met een gedeputeerde direct vertegen woordigd in de board van SDR, het provinciebestuur lobbyt met re gelmaat (of op afroep) voor de be langen van de grote industrieën. In verschillende brieven aan mi nisters of informateurs wordt ge pleit voor maatregelen die soms lijnrecht ingaan tegen het beleid dat in het Nationaal Klimaatak koord is afgesproken. Voorbeelden hiervan zijn plei dooien om de subsidieregeling SDE++ ook open te stellen voor het transport van afgevangen CO2 en tégen de nationale CO2 -hef fing. Ook het warme welkom voor een nieuwe kerncentrale past in dit plaatje. Hiermee ondersteunt de Provincie de wensen van de in- dustrie. Het lijkt er sterk op dat dat de Provincie de belangen van de grote industrie vereenzelvigt met het algemeen belang. Dat is wellicht nog te billijken vanuit het oogpunt van behoud van bestaande werkgelegenheid, maar dat is denken voor de korte termijn. Het vasthouden van ba nen in de fossiele industrie draagt niet bij aan de noodzakelijke ener- Het vasthouden van banen in de fossiele industrie draagt niet bij aan de noodzakelijke energie- én industrietransitie gie- én industrietransitie. Het past zeker niet in een beleid waarbij het halen van de gestelde klimaat doelen de hoogste prioriteit heeft. Is het provinciebestuur zich hier van wel bewust? Al eerder heeft de Provincie met de zware industrie mooie afspra ken gemaakt over het terugdrin gen van de CO2-uitstoot. In 2016 werd met veel toeters en bellen de Ambitie 2030 Duurzame Ha vens gelanceerd. Als onderteke naar draaide de provincie mee in de projectgroep en in de stuur groep. Een fikse CO2-reductie werd in het vooruitzicht gesteld. Nu, ruim vijf jaar na dato, is de CO2-uitstoot van de betrokken in dustrie niet waarneembaar afge nomen. De afgesproken jaarlijkse monitoring en bijsturing is niet goed van de grond gekomen. De industrie kon moeiteloos wegko men met een houding van af wachten en vooruitschuiven. Crisisaanpak Door zich te veel op te stellen ach ter de (korte termijn) wensen van de industrie staat de provincie im pliciet een duurzame en funda mentele transitie van de basisin dustrie in de weg. Om de 1,5 gra den doelstelling binnen bereik te houden is een crisisaanpak nodig. Dat vraagt om een provinciebe stuur dat vanuit een onafhanke lijke positie en met een visie op een groene industriepolitiek de Zeeuwse fabrieken kan en wil aan spreken. GO DONDERDAG 18 NOVEMBER 2021 UDe op deze pagina geplaatste opiniestukken vindt u ook op onze website onder het kopje Opinie Belang grote industrie is niet per se het algemeen belang - Ad Phernambucq, Urgenda Chemiebedrijf Dow aan de boorden van de Westerschelde bij Terneuzen. foto dow

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39