Stuur, gashendel en kapiteinsstoel kunnen straks weg
5
c Nina raakt baan in Gents ziekenhuis kwijt door vaccinatieplicht
Nina en Jonas willen dolgraag
een tweede kindje. Ze zijn niet
gevaccineerd. Omdat ze niet
weten of het gevolgen heeft
voor hun vruchtbaarheid. Een
keuze met grote gevolgen.
3g, 2g, ig... België gaat nóg een stap
verder en verplicht iedereen die in
de zorg werkt zich te laten vaccine
ren. Wie in januari geen coronaprik
heeft gehad, wacht schorsing. En
wie hem in april nog niet heeft,
krijgt ontslag. Punt. Bij Nina Geer-
aert (27) en Jonas Wielandt (35) in
Westdorpe slaat het nieuws als een
bom in. Want Nina werkt in het
Universitair Ziekenhuis Gent. Als
verpleegkundige. ,,Haar droom-
job", roept haar vriend Jonas. Ge
mengde gevoelens overmannen
hem: boosheid, ontgoocheling en
verdriet. Hij leest het nieuws in de
krant, Nina hoort het op haar werk.
De tranen vloeien rijkelijk, bij alle
bei.
'Het voelt niet goed'
,,Ik had de nacht. Een collega vroeg
me of ik het nieuws al had gezien;
dat ze mij gaan ontslaan." De pa
niek brak bij Nina uit. Wat? ,,Er-
gens zag ik het wel aankomen,
want het gaat er continue over.
Toch hoop je dat het niet door
gaat."
Nina en Jonas willen beiden
geen vaccin. Nog niet. ,,We willen
graag nog een broertje of zusje
voor onze dochter Mila. Maar we
weten niet wat het vaccin zal doen
met onze gezondheid op langere
termijn, of met onze vruchtbaar
heid", legt Jonas uit. ,,En daarom
nemen we het uit voorzorg liever
nog niet."
De kinderwens is niet de enige
reden, vult Nina aan. ,,Het is ook
schrik voor de lange termijn.
Angst voor wat het zal doen voor
de gezondheid." Ze wijst erop dat
het vaccin voorwaardelijk is goed
gekeurd. ,,En, het is niet één vac
cin, het zijn er drie. En wie weet
hoeveel er nog gaan komen. Waar
rook is, is vuur. Niet alles zal klop
pen, maar er komen toch veel ver
halen naar boven over bijwerkin
gen. Daar stellen we onze vraagte
kens bij. Het voelt gewoon niet
goed."
Maar aan dat gevoel heeft minis
ter Frank Vandenbroucke van
Volksgezondheid geen boodschap.
Prikken of vertrekken, is de harde
boodschap van de Belgische rege
ring. ,,Het voelt alsof de uitbraak
komt omdat ik niet gevaccineerd
ben." Nina is even stil. Ze snikt. ,,Ik
weet even niet wat ik moet zeg
gen. Ik voel me triest. Ik heb nog
niets van het UZ gehoord. Maar ik
vermoed dat als dit van hogerhand
beslist wordt, het UZ mee moet
doen. Het zal het niet zomaar links
kunnen laten liggen."
Nina veronderstelt dat ze de
Nu word ik zomaar
ontslagen. Het voelt
alsof ik niets waard
ben
enige is van de 50 collega's op de
afdeling urologie, gynaecologie en
plastische chirurgie die niet is in
geënt. ,,De meesten weten dat ik
dat niet ben. Als ze ernaar vragen,
ga ik er ook niet over liegen. Veel
collega's vragen: 'Waarom neem je
het gewoon niet? Het is maar een
vaccin. Doe het, dan ben je je werk
niet kwijt'. Ergens kan ik die reac
ties wel plaatsen. Ze denken er ge
woon anders over dan ik."
Traantjes
Nina spreekt geëmotioneerd over
de druk die ze voelt. ,,Het betekent
veel onzekerheid. Twijfel. Natuur-
lijk, ergens spookt het door je
hoofd: doe het gewoon." Ze hapt
naar adem. ,,Het is echt een pracht
job. Ik heb ooit stage gedaan op
deze afdeling. Ik wilde er super
graag gaan werken. Toen ik was af
gestudeerd, heb ik daar gesollici
teerd. Maar toen was er een aan
wervingsstop. Na zeven maanden
ging de telefoon: ik kon komen. Ik
heb er de afgelopen vijf jaar zo veel
geleerd.
En nu word ik zomaar ontsla
gen. Het voelt alsof ik niets waard
ben. Toch ga ik het vaccin niet ne
men. Ik zal erg gaan afzien en veel
traantjes gaan laten."
,,Welkom aan boord", zegt Jochem
Nonhebel. Zijn nette overjas heeft
hij over de bestuurdersstoel gehan
gen en hij maakt het knoopje van
zijn colbert los. Met een draai aan
een knop rechts en een knop links
start hij de dieselmotoren van de
Damen Stan Patrol 900. Het schip
begint te trillen, de motoren ron
ken. Binnen afzienbare tijd is deze
hele scène ondenkbaar. Dan zijn de
dieselmotoren weg, evenals het
stuur, de gashendel en de stoel. Dan
vaart het schip geruisloos en uit
zichzelf in de Vlissingse binnenha
ven, tussen het station en de bin
nenstad.
Cheque van 1,1 miljoen
Voor Damen Naval leidt Nonhebel
het project FAST. De vier letters
staan voor Fieldlab Autonomous
Sailing Technology, oftewel een
proefproject met een zelfvarend
pontje. De looptijd is twee jaar.
Eerst worden de dieselmotoren
uit het schip, dat in 1990 bij Damen
in Hardinxveld-Giessendam is ge
bouwd, gesloopt. Daarvoor in de
plaats komt een elektrische aandrij
ving. ,,We willen hem zo snel mo-
gelijk omtoveren tot een groen
schip", legt Nonhebel uit. Dan wor
den camera's, sensoren, radar,
gps-apparatuur, wind- en snel
heidsmeters gemonteerd, die de
ogen en de oren van de stuurman
gaan vervangen. Computers bere
kenen op basis van hun input vei
lige routes door de druk bevaren
Binnenhaven. ,,Er zal altijd iemand
aan boord zijn", stelt Nonhebel de
aanwezigen gerust. ,,Die kan ingrij
pen als het nodig is."
Attractie
De bedoeling is uiteraard dat het
nooit nodig is, het schip moet hele
maal uit zichzelf varen. Het duurt
geen twee jaar voor het publiek
Er zal altijd iemand
aan boord zijn die kan
ingrijpen
erop mag. In de zomer hoopt Non-
hebel de eerste proefvaarten te ma
ken. ,,De mensen gaan het schip
echt zien in de Binnenhaven. We
gaan evenementen organiseren.
Daar worden Zeeuwen van harte
voor uitgenodigd." Voor toeristisch
Vlissingen is de pont een attractie,
voor een bedrijf als Damen en be
trokken instituten als de HZ en TU
Delft een proef met nieuwe tech
nieken en voor de provincie een ex
periment met slimme en duur
zame mobiliteit. ,,Over FAST ge
sproken", zegt Van der Maas, ,,we
hebben ook nog een Fast Ferry die
we wel willen elektrificeren."
Prijsvraag
Het scheepje heeft nog geen naam.
Daarvoor wordt binnenkort op ba
sisscholen in en rond Vlissingen
een prijsvraag uitgeschreven. ,,En
de winnaar is een van de eersten die
mee mag varen", belooft Nonhebel.
GO DONDERDAG 18 NOVEMBER 2021
'Ik ga veel traantjes laten'
Nina en Jonas met hun 8 maanden oude dochter Mila thuis in Westdorpe. foto anne hana
Jeffrey Kutterink
Westdorpe
- Nina Geeraert
VLISSINGEN
VLISSINGEN - Technologie ver
vangt de stuurman, binnen twee
jaar vervoert een zelfvarend
pontje passagiers tussen het
station en de binnenstad van
Vlissingen.
- Jochem Nonhebel,
Projectleider Damen Naval
- Ernst Jan Rozendaal