Stuur, gashendel en kapiteinsstoel kunnen straks weg 5 c Nina raakt baan in Gents ziekenhuis kwijt door vaccinatieplicht Nina en Jonas willen dolgraag een tweede kindje. Ze zijn niet gevaccineerd. Omdat ze niet weten of het gevolgen heeft voor hun vruchtbaarheid. Een keuze met grote gevolgen. 3g, 2g, ig... België gaat nóg een stap verder en verplicht iedereen die in de zorg werkt zich te laten vaccine ren. Wie in januari geen coronaprik heeft gehad, wacht schorsing. En wie hem in april nog niet heeft, krijgt ontslag. Punt. Bij Nina Geer- aert (27) en Jonas Wielandt (35) in Westdorpe slaat het nieuws als een bom in. Want Nina werkt in het Universitair Ziekenhuis Gent. Als verpleegkundige. ,,Haar droom- job", roept haar vriend Jonas. Ge mengde gevoelens overmannen hem: boosheid, ontgoocheling en verdriet. Hij leest het nieuws in de krant, Nina hoort het op haar werk. De tranen vloeien rijkelijk, bij alle bei. 'Het voelt niet goed' ,,Ik had de nacht. Een collega vroeg me of ik het nieuws al had gezien; dat ze mij gaan ontslaan." De pa niek brak bij Nina uit. Wat? ,,Er- gens zag ik het wel aankomen, want het gaat er continue over. Toch hoop je dat het niet door gaat." Nina en Jonas willen beiden geen vaccin. Nog niet. ,,We willen graag nog een broertje of zusje voor onze dochter Mila. Maar we weten niet wat het vaccin zal doen met onze gezondheid op langere termijn, of met onze vruchtbaar heid", legt Jonas uit. ,,En daarom nemen we het uit voorzorg liever nog niet." De kinderwens is niet de enige reden, vult Nina aan. ,,Het is ook schrik voor de lange termijn. Angst voor wat het zal doen voor de gezondheid." Ze wijst erop dat het vaccin voorwaardelijk is goed gekeurd. ,,En, het is niet één vac cin, het zijn er drie. En wie weet hoeveel er nog gaan komen. Waar rook is, is vuur. Niet alles zal klop pen, maar er komen toch veel ver halen naar boven over bijwerkin gen. Daar stellen we onze vraagte kens bij. Het voelt gewoon niet goed." Maar aan dat gevoel heeft minis ter Frank Vandenbroucke van Volksgezondheid geen boodschap. Prikken of vertrekken, is de harde boodschap van de Belgische rege ring. ,,Het voelt alsof de uitbraak komt omdat ik niet gevaccineerd ben." Nina is even stil. Ze snikt. ,,Ik weet even niet wat ik moet zeg gen. Ik voel me triest. Ik heb nog niets van het UZ gehoord. Maar ik vermoed dat als dit van hogerhand beslist wordt, het UZ mee moet doen. Het zal het niet zomaar links kunnen laten liggen." Nina veronderstelt dat ze de Nu word ik zomaar ontslagen. Het voelt alsof ik niets waard ben enige is van de 50 collega's op de afdeling urologie, gynaecologie en plastische chirurgie die niet is in geënt. ,,De meesten weten dat ik dat niet ben. Als ze ernaar vragen, ga ik er ook niet over liegen. Veel collega's vragen: 'Waarom neem je het gewoon niet? Het is maar een vaccin. Doe het, dan ben je je werk niet kwijt'. Ergens kan ik die reac ties wel plaatsen. Ze denken er ge woon anders over dan ik." Traantjes Nina spreekt geëmotioneerd over de druk die ze voelt. ,,Het betekent veel onzekerheid. Twijfel. Natuur- lijk, ergens spookt het door je hoofd: doe het gewoon." Ze hapt naar adem. ,,Het is echt een pracht job. Ik heb ooit stage gedaan op deze afdeling. Ik wilde er super graag gaan werken. Toen ik was af gestudeerd, heb ik daar gesollici teerd. Maar toen was er een aan wervingsstop. Na zeven maanden ging de telefoon: ik kon komen. Ik heb er de afgelopen vijf jaar zo veel geleerd. En nu word ik zomaar ontsla gen. Het voelt alsof ik niets waard ben. Toch ga ik het vaccin niet ne men. Ik zal erg gaan afzien en veel traantjes gaan laten." ,,Welkom aan boord", zegt Jochem Nonhebel. Zijn nette overjas heeft hij over de bestuurdersstoel gehan gen en hij maakt het knoopje van zijn colbert los. Met een draai aan een knop rechts en een knop links start hij de dieselmotoren van de Damen Stan Patrol 900. Het schip begint te trillen, de motoren ron ken. Binnen afzienbare tijd is deze hele scène ondenkbaar. Dan zijn de dieselmotoren weg, evenals het stuur, de gashendel en de stoel. Dan vaart het schip geruisloos en uit zichzelf in de Vlissingse binnenha ven, tussen het station en de bin nenstad. Cheque van 1,1 miljoen Voor Damen Naval leidt Nonhebel het project FAST. De vier letters staan voor Fieldlab Autonomous Sailing Technology, oftewel een proefproject met een zelfvarend pontje. De looptijd is twee jaar. Eerst worden de dieselmotoren uit het schip, dat in 1990 bij Damen in Hardinxveld-Giessendam is ge bouwd, gesloopt. Daarvoor in de plaats komt een elektrische aandrij ving. ,,We willen hem zo snel mo- gelijk omtoveren tot een groen schip", legt Nonhebel uit. Dan wor den camera's, sensoren, radar, gps-apparatuur, wind- en snel heidsmeters gemonteerd, die de ogen en de oren van de stuurman gaan vervangen. Computers bere kenen op basis van hun input vei lige routes door de druk bevaren Binnenhaven. ,,Er zal altijd iemand aan boord zijn", stelt Nonhebel de aanwezigen gerust. ,,Die kan ingrij pen als het nodig is." Attractie De bedoeling is uiteraard dat het nooit nodig is, het schip moet hele maal uit zichzelf varen. Het duurt geen twee jaar voor het publiek Er zal altijd iemand aan boord zijn die kan ingrijpen erop mag. In de zomer hoopt Non- hebel de eerste proefvaarten te ma ken. ,,De mensen gaan het schip echt zien in de Binnenhaven. We gaan evenementen organiseren. Daar worden Zeeuwen van harte voor uitgenodigd." Voor toeristisch Vlissingen is de pont een attractie, voor een bedrijf als Damen en be trokken instituten als de HZ en TU Delft een proef met nieuwe tech nieken en voor de provincie een ex periment met slimme en duur zame mobiliteit. ,,Over FAST ge sproken", zegt Van der Maas, ,,we hebben ook nog een Fast Ferry die we wel willen elektrificeren." Prijsvraag Het scheepje heeft nog geen naam. Daarvoor wordt binnenkort op ba sisscholen in en rond Vlissingen een prijsvraag uitgeschreven. ,,En de winnaar is een van de eersten die mee mag varen", belooft Nonhebel. GO DONDERDAG 18 NOVEMBER 2021 'Ik ga veel traantjes laten' Nina en Jonas met hun 8 maanden oude dochter Mila thuis in Westdorpe. foto anne hana Jeffrey Kutterink Westdorpe - Nina Geeraert VLISSINGEN VLISSINGEN - Technologie ver vangt de stuurman, binnen twee jaar vervoert een zelfvarend pontje passagiers tussen het station en de binnenstad van Vlissingen. - Jochem Nonhebel, Projectleider Damen Naval - Ernst Jan Rozendaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33