Angela
Zijn stem brak
toen hij met de
kijker zijn diepste
verdriet deelde
24
KIJKT TV
Hij stond in zijn eentje eenzaam te zijn in die
grote aankomsthal van Schiphol. Ogen
strak gericht op de schuifdeuren. Het was te
zien dat hij zich 's morgens met zorg had aange
kleed. Nette broek, donker overhemd. In zijn ene
hand een grote bos bloemen waarin roze en lila
tinten overheersten, in de andere iets dat leek op
een doos chocolaatjes. Alles moest perfect zijn als
zij door de schuifdeuren kwam. Wat hij zich vast
niet had bedacht toen hij zijn outfit samenstelde,
wat hij zich waarschijnlijk op dat moment ook niet
kon voorstellen, was dat hij midden in dat rumoe
rige Schiphol in een paar zinnen zijn diepste pijn
zou openbaren. Aan een toevallig langslopende
presentator. Voor een tv-camera.
Ongewenst kinderloos. Drie miskramen in 8,5
jaar tijd. Drie keer een levenloos kind, hün kind,
geboren zien worden. De hoop op nog een baby
was inmiddels min of meer vervlogen en nu zoch
ten hij en zijn vrouw naar een andere, nuttige in
vulling van het leven. Zij
was in een burn-out terecht
gekomen en kwam nu terug
van Aruba waar ze haar
moeder had bezocht. Zijn
stem brak een paar keer ter
wijl hij vertelde, de ogen
donker van verdriet.
En hoe is het met jou,
vroeg Joris Linssen toen.
Want natuurlijk was die pre
sentator Joris Linssen, na
tuurlijk was dit Hello Good
bye. Wie anders krijgt mensen zo ver om op mis
schien wel de lawaaiigste plek van het land hun
hart te openen? Hij heeft vaak genoeg uitgelegd
hoe hij te werk gaat. De geïnterviewde strak aan
kijken, de rest van de wereld buitensluiten, een co
con creëren waarin alleen zij tweeën bestaan. En
natuurlijk oprechte belangstelling tonen, het begin
van elk goed gesprek.
Mijn zoon
keek me
beledigd
aan. Hij had
gelijk
Klinkt eenvoudig, alsof iedereen het kan. Maar
dat is natuurlijk niet zo. Voorbeelden te over in de
tv-geschiedenis. Het voordeel daarvan is dat je als
kijker de miniatuurtjes op Schiphol extra koestert.
Ook na weet-ik-hoeveel afleveringen. De gesprek
ken vervelen nooit. Of het nu een jonge vrouw be
treft die haar geliefde komt ophalen, een uit Paki
stan gevluchte moeder die staat te wachten om na
2,5 jaar haar zoontje in de armen te sluiten of de
man met het verdrietige gezicht boven de roze
bloemen. Een verdriet waar je je alles en tegelijk
niks bij kunt voorstellen als je drie blakende kin
deren op de wereld hebt gezet.
Mijn 13-jarige zoon kwam op zijn gebruikelijke
luidruchtige manier de woonkamer binnen, pre
cies op het moment dat de man zijn vrouw ont
waarde bij de schuifdeuren. Nog snel vertrouwde
hij Linssen toe dat ze hun eerste kindje Sammie
hadden genoemd.
Mijn zoon kwetterde ondertussen over school,
voetbal, Fortnite, gitaarles - ik weet het niet. Ik
siste hem geïrriteerd toe dat hij stil moest zijn, om
dat ik wilde horen wat de man en vrouw op tv te
gen elkaar fluisterden. Mijn zoon keek me beledigd
aan. Hij had gelijk. Ik had hem moeten knuffelen
op dat moment.
Conference
afgeblazen
André gast
bij Linda
FILM
DUIK IN HET LEVEN VAN WERELDBEROEMDE ZANGERES
Hoewel de hoofdpersoon in de film Aline heet, gaat de biografische
speelfilm The Voice of Love onmiskenbaar over het leven van
zangeres Céline Dion. Regisseur en hoofdrolspeler Valérie
Lemercier is gefascineerd door de Canadese superster en kon zich
goed inleven. ,,Zij werd ook niet als een schoonheid gezien.''
lechts één keer
heeft de Franse ac
trice en filmmaak
ster Valérie Lemer-
cier (57) een optre
den van Céline
Dion bijgewoond.
Het gebeurde vijfjaar geleden, toen
zij al nadacht over een mogelijke
speelfilm over het leven van de zan
geres die als kindster al een feno
meen was. Ze had toen niet de be
hoefte om de Canadese wereldster in
levende lijve te ontmoeten. ,,Er was
een mogelijkheid voor een korte meet
and greet. Maar wat had ik dan tegen
haar moeten zeggen? Dat ik haar diep
en intens bewonder? Het loonde de
moeite niet. Op dat soort compli
menten zit ze in deze fase van haar
carrière echt niet te wachten.''
Lemercier ging vervolgens gestaag
door met haar voorbereiding. Zij las
vuistdikke in Canada verschenen
boeken over het leven van de jonge
Dion, over haar ouders en dertien
broers en zussen, over haar huwelijk
met haar veel oudere manager en
haar strijd tegen ziektes, eenzaam
heid en de tol van het succes. Toe
stemming om de film te maken vond
zij niet nodig. ,,Daarom heet de
hoofdpersoon Aline, dat gaf mij meer
vrijheid om het verhaal over Céline
te vertellen. Ik kon me daarom ook
artistieke vrijheden permitteren.''
Als voorbeeld noemt de regisseur
het originele huwelijksaanzoek van
haar ontdekker en manager René An-
gélil, die 27 jaar ouder was. Bij Aline
gebeurt dat op een idyllisch Italiaans
pleintje waar ze een ijsje aangeboden
krijgt. Bij haar eerste hap merkt zij
dat er een verlovingsring in verbor
gen zit. ,,Ik vond dat een heel roman
tische scène. Ik zou als vrouw ook
wel zo'n dergelijke geste kunnen
waarderen. Maar ik vermoed dat het
aanzoek in werkelijkheid wat traditi
oneler gebeurde.''
Ook het bezwaar dat de moeder
van Céline in het echt heeft tegen de
relatie van haar dochter en de veel
oudere aanbidder is in de film ver
zonnen. In een casino leest zij de
man, gespeeld door Sylvain Marcel,
snoeihard de les en maant hem om
met zijn vette tengels van haar doch
ter af te blijven. ,,Ik weet dat zij via
een brief bezwaarmaakte tegen de
relatie. Maar dat is filmisch natuur
lijk niet zo interessant. Ik vond die
scheldpartij in het openbaar veel
doeltreffender'', licht Lemercier toe
op het filmfestival van Cannes, waar
de film zijn wereldpremière beleefde.
Voor het overige zit de filmbiogra
fie vol met waarnemingen die wel
hebben plaatsgevonden. Zoals de pe
riode van Dion in Las Vegas, waar zij
dagelijks meerdere keren optrad.
Voor haar gezin kocht zij een im
mense villa waar zijzelf niet eens de
weg kende en herhaaldelijk ver
dwaalde. Ook het feit dat zij - be
halve voor haar optredens - veertien
jaar haar huis op eigen houtje niet
verliet, klopt volgens de filmmaak
ster. ,,Ze durfde niet over straat, om
dat zij zo beroemd was. Bovendien
wilde zij constant voor haar gezin
zorgen.''
Grappig is een gedroomde scène
waarin Dion wel over straat loopt en
twee Elvis-imitators haar advies over
het gebruik van make-up geven om
haar uiterlijk wat beter aan te passen
als zij toch per se op de zangeres wil
lijken.
De zwaarste opgave voor Lemer-
cier waren de zangnummers te ver
tolken. Zij ging ver daarin. Zelfs als
Aline op 5-jarige leeftijd optreedt is
het bewerkte gezicht van de 50 jaar
oudere actrice via computertechnie
ken op het hoofd geplakt. De film
maakster doet daar niet moeilijk
over: ,,In het theater speel ik wel va
ker kinderen na. Het is mijn speciali
teit. Dus waarom zou ik dat in de
film ook niet doen?'' Haar producen
ten waren minder enthousiast, maar
Lemercier hield voet bij stuk. Als
compromis werd besloten dat er
geen close-ups worden gebruikt.
Gezien haar fascinatie voor de zan
geres is duidelijk dat de regisseur
zich verwant voelt met de echte
Dion. ,,Zij werd door haar omgeving
ook niet als een schoonheid gezien.
Datzelfde geldt voor mij. Ik heb
mensen op de filmset ronduit
hardop horen zeggen dat ik lelijk
ben. Ach, daar haal ik mijn schou
ders over op. Net als Dion beschik
ik over een gezonde dosis zelf
spot. Ik heb er geen trauma aan
overgehouden."
De ring in
een ijsje,
dat vond ik
een heel
romantische
scène
DONDERDAG 18 NOVEMBER 2021
PC
TV
Guido Weijers
heeft eigenhan
dig de stekker
uit de oudejaars
conference voor
RTL4 getrokken.
De onzekerheid
van de regelge
ving rond het co
ronavirus is voor
de cabaretier de
reden. De confe
rence wordt ver
vangen door De
tv-kijker van het
jaar, een quiz.
TV
André van Duin
en Nikkie de Ja
ger zijn te gast in
het tweede sei
zoen van inter
viewprogramma
Linda's Winter
maand op SBS6.
Guus Meeuwis,
Jelka van Hou
ten, Anita Witzier
en Peter Panne-
koek zijn er ook.
Intens
verwant met
Ab Zagt
The Voice of Love gaat vandaag
in Nederland in première.
- Valérie Lemercier