Leegstand dreigt voor meer dan vijfduizend woningen 5 hét basisdocument voor Glasgow „Enerzijds is het goed dat er nu een akkoord ligt, dat er überhaupt iets is afgehamerd. Maar het bevat wel zwakke passages, vooral op het gebied van broeikasgassen. We moeten de uitstoot zo snel moge lijk terugdringen en afschaffen. Uiteindelijk is het woord 'afschaf fen' geschrapt en is 'verminderen' ervoor teruggekomen. Dat is heel jammer. Alsnog denk ik wel dat veel landen nu het belang inzien dat die uitstoot naar beneden moet. Hopelijk wordt daar naar ge handeld. We moeten naar netto nul uitstoot als we de temperatuur niet verder willen laten stijgen." moeten stoppen met broeikas gassen. Als dat doel op het laat ste moment in het slotakkoord wordt afgezwakt, doet dat iets met je. Toch? ,,Ja", verzucht de Bergse. ,,Het is te leurstellend. De wetenschap laat zo duidelijk zien dat het nodig is en dan lukt het niet om het in een akkoord te krijgen. Wat mij betreft moeten in ieder geval alle landen de intentie uitspreken om het te doen, maar dat lukt dus blijkbaar nog niet. Enerzijds heb je de lan den die het probleem al hebben veroorzaakt en anderzijds de lan den die nog een ontwikkeling doormaken. Zij kunnen niet ont wikkelen, omdat wij het probleem al hebben veroorzaakt. Dan erva ren zij negatieve gevolgen.Dat maakt het een ingewikkeld sociaal economisch probleem. Het moet op een eerlijke manier gebeuren en daar is zo'n klimaattop bij uit stek voor. Ik denk niet dat iemand nu de gouden oplossing heeft. Ik vrees dat het nog wat tijd gaat kos ten om het netjes op te lossen. Maar een van de doelen van de klimaattop was arme landen hel pen en compenseren en dat is vol gens mij deels gelukt." „Jazeker. Als al die mensen een maal in één kamer zitten, worden ze gedwongen erover te praten. Ik vrees dat regeringen én mensen bij de les gehouden moeten wor den. We moeten dit als Europese Unie oppakken, de Europese Green Deal is een goed voorbeeld. Het is makkelijker om binnen de EU afspraken te maken en vervol gens met de hele wereld. Dan gaan andere landen misschien makke lijker mee. Iedereen moet zijn werk doen en niet wachten op de buurman. Ik blijf liever van de po sitieve aanpak; alle beetjes helpen. Er is vanuit Nederland een speci ale klimaattrein naar Glasgow ge reden en de top was iedere dag in het nieuws. Je hoopt als onderzoe ker een stukje van de puzzel op te lossen door aan te geven wat het probleem is. Nu is het aan de poli tiek en de samenleving om het probleem op te lossen." ,,Als onderzoeker wil je het naadje van de kous weten. Op globaal ni veau ontwikkelen we klimaatmo dellen op een schaal van 100 bij 100 kilometer. Maar dat is niet ge noeg detail voor de Nederlandse kust. Daarom ben ik nu bezig met een onderzoek naar de zeespie gelstijging op regionaal en lokaal niveau en wat de oorzaak daarvan is. We proberen het terug te bren gen naar 10 kilometer of minder om beter naar de kustlijn te kun nen kijken en daarmee te onder zoeken wat de stijging is en wat de oorzaken zijn." Er is een groot tekort aan wonin gen in Nederland. De komende tien jaar moeten er een miljoen bij komen. Daarnaast moeten be staande woningen van het gas af. Hoe kom je dus aan voldoende ge schikte woningen? Jazeker, maar er zijn verschillen tussen regio's. Woningen zijn in Zeeland goedkoper dan in de Randstad, maar ook hier lopen de prijzen behoorlijk op. Dat komt onder meer omdat woningzoeken den uit de Randstad en Noord Brabant zich hier vestigen. Tot vijfjaar geleden daalde het aantal inwoners van de provincie, maar inmiddels groeit de bevol king. Er overlijden nog steeds meer Zeeuwen dan er geboren worden, dus die groei komt van buiten. Vooral de buitenlandse migratie valt op. Elk jaar vestigen zich 1000 tot 1500 buitenlanders in Zeeland, vooral op Walcheren en in Zeeuws-Vlaanderen. De meesten van hen zijn Belgen en verder oud-Zeeuwen, expats, arbeidsmi granten en asielzoekers. Tot voor kort stond dat in de lan delijke prognoses, maar die sporen niet met de laatste ontwikkelin gen. Steeds meer mensen willen zich in Zeeland vestigen of binnen de provincie verhuizen en vinden geen woning. Als er niks gebeurt, gaan vraag en aanbod nog verder uit elkaar lopen. De komende twintig jaar komen er 11.500 huis houdens bij. Voor een groot deel gaat het om een- en tweeper soonshuishoudens van 65-plus- sers. De vraag naar levensloopbe- stendige woningen in steden en kernen met voorzieningen zal toe nemen. Komen dan toch ook huizen vrij? Die zijn lang niet allemaal ge schikt. Twee derde van de Zeeuwse woningvoorraad is kwetsbaar. Dat wil zeggen: lastig energieneutraal of levensloopbe- stendig te maken of om een andere reden niet in trek. Van 5600 wo ningen is zelfs de kans op leeg stand en achteruitgang groot. Dus er moet gebouwd worden, ver bouwd en gesloopt. Nu nog een te kleine, vindt de Re kenkamer. Deels komt dat door hoe we het in Nederland hebben afgesproken. Bouwen is een zaak van de gemeenten en niet van de provincie. Toch is er meer moge lijk vanuit de Abdij. Zeeland kan een voorbeeld nemen aan Gelder land, Noord-Holland, Zuid-Hol land en Friesland, die steviger aan het stuur zitten. De provincie heeft al het initiatief genomen voor een Zeeuwse Woonagenda. Die weg - verbinden, aanjagen en kennisdelen - moet verder worden ingeslagen. Gemeenten moeten beter worden ondersteund en wo ningbouwafspraken moeten op el kaar worden afgestemd. GO WOENSDAG 17 NOVEMBER 2021 de klimaattop is teleurstellend' 3. Hoe zijn die verwachtingen uitgepakt? 4. Je werkt 3,5 jaar aan een rap port dat concludeert dat we 5. De klimaattop heeft in jouw ogen dus wel nut gehad? 6. Wat kunnen we van jou als on derzoeker nog verwachten? MIDDELBURG De provincie moet een grotere vinger in de pap krijgen bij het woningbeleid, adviseert de Zeeuwse Rekenkamer. Vijf vra gen over waarom en hoe. Wat is het probleem? Dat is toch een landelijke kwes tie? Zeeland zou toch gaan krimpen? Welke rol speelt de provincie? - Ernst Jan Rozendaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 37