Leegstand dreigt voor meer dan vijfduizend woningen
5
hét basisdocument voor Glasgow
„Enerzijds is het goed dat er nu
een akkoord ligt, dat er überhaupt
iets is afgehamerd. Maar het bevat
wel zwakke passages, vooral op het
gebied van broeikasgassen. We
moeten de uitstoot zo snel moge
lijk terugdringen en afschaffen.
Uiteindelijk is het woord 'afschaf
fen' geschrapt en is 'verminderen'
ervoor teruggekomen. Dat is heel
jammer. Alsnog denk ik wel dat
veel landen nu het belang inzien
dat die uitstoot naar beneden
moet. Hopelijk wordt daar naar ge
handeld. We moeten naar netto
nul uitstoot als we de temperatuur
niet verder willen laten stijgen."
moeten stoppen met broeikas
gassen. Als dat doel op het laat
ste moment in het slotakkoord
wordt afgezwakt, doet dat iets
met je. Toch?
,,Ja", verzucht de Bergse. ,,Het is te
leurstellend. De wetenschap laat
zo duidelijk zien dat het nodig is
en dan lukt het niet om het in een
akkoord te krijgen. Wat mij betreft
moeten in ieder geval alle landen
de intentie uitspreken om het te
doen, maar dat lukt dus blijkbaar
nog niet. Enerzijds heb je de lan
den die het probleem al hebben
veroorzaakt en anderzijds de lan
den die nog een ontwikkeling
doormaken. Zij kunnen niet ont
wikkelen, omdat wij het probleem
al hebben veroorzaakt. Dan erva
ren zij negatieve gevolgen.Dat
maakt het een ingewikkeld sociaal
economisch probleem. Het moet
op een eerlijke manier gebeuren
en daar is zo'n klimaattop bij uit
stek voor. Ik denk niet dat iemand
nu de gouden oplossing heeft. Ik
vrees dat het nog wat tijd gaat kos
ten om het netjes op te lossen.
Maar een van de doelen van de
klimaattop was arme landen hel
pen en compenseren en dat is vol
gens mij deels gelukt."
„Jazeker. Als al die mensen een
maal in één kamer zitten, worden
ze gedwongen erover te praten. Ik
vrees dat regeringen én mensen
bij de les gehouden moeten wor
den. We moeten dit als Europese
Unie oppakken, de Europese
Green Deal is een goed voorbeeld.
Het is makkelijker om binnen de
EU afspraken te maken en vervol
gens met de hele wereld. Dan gaan
andere landen misschien makke
lijker mee. Iedereen moet zijn
werk doen en niet wachten op de
buurman. Ik blijf liever van de po
sitieve aanpak; alle beetjes helpen.
Er is vanuit Nederland een speci
ale klimaattrein naar Glasgow ge
reden en de top was iedere dag in
het nieuws. Je hoopt als onderzoe
ker een stukje van de puzzel op te
lossen door aan te geven wat het
probleem is. Nu is het aan de poli
tiek en de samenleving om het
probleem op te lossen."
,,Als onderzoeker wil je het naadje
van de kous weten. Op globaal ni
veau ontwikkelen we klimaatmo
dellen op een schaal van 100 bij
100 kilometer. Maar dat is niet ge
noeg detail voor de Nederlandse
kust. Daarom ben ik nu bezig met
een onderzoek naar de zeespie
gelstijging op regionaal en lokaal
niveau en wat de oorzaak daarvan
is. We proberen het terug te bren
gen naar 10 kilometer of minder
om beter naar de kustlijn te kun
nen kijken en daarmee te onder
zoeken wat de stijging is en wat de
oorzaken zijn."
Er is een groot tekort aan wonin
gen in Nederland. De komende
tien jaar moeten er een miljoen bij
komen. Daarnaast moeten be
staande woningen van het gas af.
Hoe kom je dus aan voldoende ge
schikte woningen?
Jazeker, maar er zijn verschillen
tussen regio's. Woningen zijn in
Zeeland goedkoper dan in de
Randstad, maar ook hier lopen de
prijzen behoorlijk op. Dat komt
onder meer omdat woningzoeken
den uit de Randstad en Noord
Brabant zich hier vestigen.
Tot vijfjaar geleden daalde het
aantal inwoners van de provincie,
maar inmiddels groeit de bevol
king. Er overlijden nog steeds
meer Zeeuwen dan er geboren
worden, dus die groei komt van
buiten. Vooral de buitenlandse
migratie valt op.
Elk jaar vestigen zich 1000 tot 1500
buitenlanders in Zeeland, vooral
op Walcheren en in
Zeeuws-Vlaanderen. De meesten
van hen zijn Belgen en verder
oud-Zeeuwen, expats, arbeidsmi
granten en asielzoekers.
Tot voor kort stond dat in de lan
delijke prognoses, maar die sporen
niet met de laatste ontwikkelin
gen. Steeds meer mensen willen
zich in Zeeland vestigen of binnen
de provincie verhuizen en vinden
geen woning. Als er niks gebeurt,
gaan vraag en aanbod nog verder
uit elkaar lopen. De komende
twintig jaar komen er 11.500 huis
houdens bij. Voor een groot deel
gaat het om een- en tweeper
soonshuishoudens van 65-plus-
sers. De vraag naar levensloopbe-
stendige woningen in steden en
kernen met voorzieningen zal toe
nemen.
Komen dan toch ook huizen vrij?
Die zijn lang niet allemaal ge
schikt. Twee derde van de
Zeeuwse woningvoorraad is
kwetsbaar. Dat wil zeggen: lastig
energieneutraal of levensloopbe-
stendig te maken of om een andere
reden niet in trek. Van 5600 wo
ningen is zelfs de kans op leeg
stand en achteruitgang groot. Dus
er moet gebouwd worden, ver
bouwd en gesloopt.
Nu nog een te kleine, vindt de Re
kenkamer. Deels komt dat door
hoe we het in Nederland hebben
afgesproken. Bouwen is een zaak
van de gemeenten en niet van de
provincie. Toch is er meer moge
lijk vanuit de Abdij. Zeeland kan
een voorbeeld nemen aan Gelder
land, Noord-Holland, Zuid-Hol
land en Friesland, die steviger aan
het stuur zitten. De provincie
heeft al het initiatief genomen
voor een Zeeuwse Woonagenda.
Die weg - verbinden, aanjagen en
kennisdelen - moet verder worden
ingeslagen. Gemeenten moeten
beter worden ondersteund en wo
ningbouwafspraken moeten op el
kaar worden afgestemd.
GO WOENSDAG 17 NOVEMBER 2021
de klimaattop is teleurstellend'
3. Hoe zijn die verwachtingen
uitgepakt?
4. Je werkt 3,5 jaar aan een rap
port dat concludeert dat we
5. De klimaattop heeft in jouw
ogen dus wel nut gehad?
6. Wat kunnen we van jou als on
derzoeker nog verwachten?
MIDDELBURG
De provincie moet een grotere
vinger in de pap krijgen bij het
woningbeleid, adviseert de
Zeeuwse Rekenkamer. Vijf vra
gen over waarom en hoe.
Wat is het probleem?
Dat is toch een landelijke kwes
tie?
Zeeland zou toch gaan krimpen?
Welke rol speelt de provincie?
- Ernst Jan Rozendaal