Mager Europees antwoord op nieuwe Chinese zijderoute Week I Milieudefensie: 'Misschien heeft rechtszaak verhuizing versneld' 17 BEKIJK TESTS, VERGELIJK EN SPEEL DE QUIZ OP AUTOWEEK.NL/BANDEN ders. ,,Het draagt allemaal bij aan het vijandige klimaat dat bedrij ven voelen", zegt een betrokkene. Honderden miljoenen Daar bovenop loopt Nederland be lastinginkomsten mis. Volgens hoogleraar belastingrecht Jan van de Streek gaat het bij Shell enUni- lever samen om 'honderden' mil joenen euro's. Een ingewijde stelt dat alleen Shell al goed was voor 700 miljoen aan jaarlijkse divi dendbelasting. Samen met de 200 miljoen die Unilever ongeveer betaalde, komt de schade op 900 miljoen. Maandag probeerde het kabinet in allerijl nog te polsen of in de Tweede Kamer alsnog steun was voor afschaffing van de dividend belasting, maar het antwoord was 'nee'. Zo bleef Rutte met lege han den achter. Een etmaal na het tele foontje dat hij nooit hoopte te krij gen. Nadat Peking Europa als miljar deninvesteerder eerst al prak tisch had weggedrukt van het Afrikaanse continent, is nu het eigen grondgebied in gevaar. De afgelopen jaren investeerde China viermaal zoveel in Europa dan Europa in China, vooral in nutsbedrijven en transport. Vandaag komt het langver wachte Europese antwoord op de nieuwe zijderoute van China ('Belt and Road'). De EU is bereid kredietgaranties te verstrekken tot 40 miljard euro voor infra structuurprojecten wereldwijd. Nog vóór de presentatie klinkt er al veel kritiek: te laat, te wei nig, te versnipperd. Maar China- specialist en CDA-Europarle- mentariër Tom Berendsen telt zijn zegeningen. ,,Laten we blij zijn dat het plan er is, en vooral: laten we snel beginnen. We zijn al veel te lang naïef geweest. En net zo naïefzou het nu zijn om te denken dat we met één enkel plan China een tegenwicht zou den kunnen bieden." Afgrijzen Berendsen is vastbesloten zich stevig met dit zogenoemde Eu ropese Global Gateway-initiatief te gaan bemoeien. Tot zijn ver driet ziet hij in de plannen die Commissievoorzitter Von der Leyen vandaag presenteert meer projecten dan geld - keurig over werelddelen, regio's en sectoren verdeeld. ,,Onze achterstand in fysieke infrastructuur (wegen, havens) halen we al niet meer in. Mijn idee: laat dat schieten en concen treer je op ict. Concurreer met glasvezel, Europese 6G. Kunst matige intelligentie samen met Japan, robotica.'' Wat volgens Berendsen vooral van belang is: stop de uitver koop. ,,Het is niet goed dat we langs onze buitengrenzen en in de Rotterdamse haven Chinese beveiligingsapparatuur gebrui ken, want zo voorzien we China van data en maken ze algoritmen die wij bij gebrek aan data niet meer kunnen maken. Het is niet goed dat we plezierjachtenkeur der DCI in Joure door een Chi nees bedrijf hebben laten over nemen, want nu kennen zij onze technieken en materiaalge bruik.'' Voor hetzelfde geld keurt C Europa kan China niet bijbenen met investeringen in infrastructuur wereldwijd China straks drones en medi sche apparatuur, vreest hij. ,,Het is niet goed dat China onze elek trische bussen in Overijssel bouwt, want die bussen zijn een groeimarkt. Nu gaat de groei naar China in plaats van naar ons." De strijd met China - en de VS ondervindt dat al aan den lijve - wordt ook voor Europa onge kend zwaar. Berendsen: ,,Ze hebben meer geld, staatsge- steunde bedrijven, veel en goed kope grondstoffen. Daarom moeten wij slim zijn. Afrika ver leiden met duurzame energie projecten, waar Afrika zelf ook wat aan heeft. Een plaatsje aan de geopolitieke tafel veroveren in groeisectoren waar wij sterk in zijn, zoals microchips-machi nes en zaadveredeling. Als we onze Europese levenswijze wil len behouden, is het zaak in actie te komen. Want in een door China gedomineerde wereld kunnen we die vergeten." ÉS V GO WOENSDAG 17 NOVEMBER 2021 Het Shell-team van Milieudefensie was net terug van de kli maatconferentie in Glasgow toen het bericht kwam dat Shell Brits wordt en vertrekt uit Neder land. ,,We denken niet dat de verhui zing van Shell naar het Verenigd Konink rijk gevolgen heeft voor het hoger be roep'', zegt een woordvoerder. Mi lieudefensie sleepte Shell voor de rechter en eiste dat de CO2-uitstoot van het oliebedrijf drastisch wordt verminderd. Shell verloor de kli maatzaak en ging in hoger beroep. Volgens de juristen van de milieuclub verandert er niets. En zelfs als het Britse Shell zich niet houdt aan de uitein delijke uitspraak van de Nederlandse rechter, heeft het Britse bedrijf vol doende bezittingen in Nederland om be slag op te laten leg gen. ,,Het is geen brievenbusfirma die met de noorderzon is vertrokken." Shell ontkent dat de rechtszaak van in vloed was op het be sluit om te verhui zen. Milieudefensie denkt evenmin dat het een doorslagge vende rol speelde. ,,Maar misschien heeft het toch de verhuizing versneld. Dat werd gedacht: Nu is het niet leuk meer. Maar op dit ni veau worden de be slissingen zelden op emotioneel niveau gemaakt.'' Chinese scanners in de haven van Rotterdam, dito elektri sche bussen in Overijssel, een Chinees keuringsstation voor plezierjachten in Friesland. China investeert niet alleen miljarden in het bijna failliete Griekenland (havens en lucht havens), maar ook in het rijke Nederland. Frans Boogaard Brussel E 'Royal Dutch' is niet langer. Shell wordt 100 procent Brits. foto anp Mb 7 V LLE BANDEN OP EEN RIJ J

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17