Mager Europees
antwoord op nieuwe
Chinese zijderoute
Week
I
Milieudefensie: 'Misschien heeft
rechtszaak verhuizing versneld'
17
BEKIJK TESTS, VERGELIJK EN SPEEL
DE QUIZ OP AUTOWEEK.NL/BANDEN
ders. ,,Het draagt allemaal bij aan
het vijandige klimaat dat bedrij
ven voelen", zegt een betrokkene.
Honderden miljoenen
Daar bovenop loopt Nederland be
lastinginkomsten mis. Volgens
hoogleraar belastingrecht Jan van
de Streek gaat het bij Shell enUni-
lever samen om 'honderden' mil
joenen euro's. Een ingewijde stelt
dat alleen Shell al goed was voor
700 miljoen aan jaarlijkse divi
dendbelasting. Samen met de
200 miljoen die Unilever ongeveer
betaalde, komt de schade op 900
miljoen.
Maandag probeerde het kabinet
in allerijl nog te polsen of in de
Tweede Kamer alsnog steun was
voor afschaffing van de dividend
belasting, maar het antwoord was
'nee'. Zo bleef Rutte met lege han
den achter. Een etmaal na het tele
foontje dat hij nooit hoopte te krij
gen.
Nadat Peking Europa als miljar
deninvesteerder eerst al prak
tisch had weggedrukt van het
Afrikaanse continent, is nu het
eigen grondgebied in gevaar. De
afgelopen jaren investeerde
China viermaal zoveel in Europa
dan Europa in China, vooral in
nutsbedrijven en transport.
Vandaag komt het langver
wachte Europese antwoord op
de nieuwe zijderoute van China
('Belt and Road'). De EU is bereid
kredietgaranties te verstrekken
tot 40 miljard euro voor infra
structuurprojecten wereldwijd.
Nog vóór de presentatie klinkt
er al veel kritiek: te laat, te wei
nig, te versnipperd. Maar China-
specialist en CDA-Europarle-
mentariër Tom Berendsen telt
zijn zegeningen. ,,Laten we blij
zijn dat het plan er is, en vooral:
laten we snel beginnen. We zijn
al veel te lang naïef geweest. En
net zo naïefzou het nu zijn om te
denken dat we met één enkel
plan China een tegenwicht zou
den kunnen bieden."
Afgrijzen
Berendsen is vastbesloten zich
stevig met dit zogenoemde Eu
ropese Global Gateway-initiatief
te gaan bemoeien. Tot zijn ver
driet ziet hij in de plannen die
Commissievoorzitter Von der
Leyen vandaag presenteert meer
projecten dan geld - keurig over
werelddelen, regio's en sectoren
verdeeld.
,,Onze achterstand in fysieke
infrastructuur (wegen, havens)
halen we al niet meer in. Mijn
idee: laat dat schieten en concen
treer je op ict. Concurreer met
glasvezel, Europese 6G. Kunst
matige intelligentie samen met
Japan, robotica.''
Wat volgens Berendsen vooral
van belang is: stop de uitver
koop. ,,Het is niet goed dat we
langs onze buitengrenzen en in
de Rotterdamse haven Chinese
beveiligingsapparatuur gebrui
ken, want zo voorzien we China
van data en maken ze algoritmen
die wij bij gebrek aan data niet
meer kunnen maken. Het is niet
goed dat we plezierjachtenkeur
der DCI in Joure door een Chi
nees bedrijf hebben laten over
nemen, want nu kennen zij onze
technieken en materiaalge
bruik.'' Voor hetzelfde geld keurt
C Europa kan China
niet bijbenen met
investeringen
in infrastructuur
wereldwijd
China straks drones en medi
sche apparatuur, vreest hij. ,,Het
is niet goed dat China onze elek
trische bussen in Overijssel
bouwt, want die bussen zijn een
groeimarkt. Nu gaat de groei
naar China in plaats van naar
ons."
De strijd met China - en de VS
ondervindt dat al aan den lijve -
wordt ook voor Europa onge
kend zwaar. Berendsen: ,,Ze
hebben meer geld, staatsge-
steunde bedrijven, veel en goed
kope grondstoffen. Daarom
moeten wij slim zijn. Afrika ver
leiden met duurzame energie
projecten, waar Afrika zelf ook
wat aan heeft. Een plaatsje aan
de geopolitieke tafel veroveren
in groeisectoren waar wij sterk
in zijn, zoals microchips-machi
nes en zaadveredeling. Als we
onze Europese levenswijze wil
len behouden, is het zaak in actie
te komen. Want in een door
China gedomineerde wereld
kunnen we die vergeten."
ÉS V
GO WOENSDAG 17 NOVEMBER 2021
Het Shell-team van
Milieudefensie was
net terug van de kli
maatconferentie in
Glasgow toen het
bericht kwam dat
Shell Brits wordt en
vertrekt uit Neder
land. ,,We denken
niet dat de verhui
zing van Shell naar
het Verenigd Konink
rijk gevolgen heeft
voor het hoger be
roep'', zegt een
woordvoerder. Mi
lieudefensie sleepte
Shell voor de rechter
en eiste dat de
CO2-uitstoot van het
oliebedrijf drastisch
wordt verminderd.
Shell verloor de kli
maatzaak en ging in
hoger beroep.
Volgens de juristen
van de milieuclub
verandert er niets.
En zelfs als het
Britse Shell zich niet
houdt aan de uitein
delijke uitspraak van
de Nederlandse
rechter, heeft het
Britse bedrijf vol
doende bezittingen
in Nederland om be
slag op te laten leg
gen. ,,Het is geen
brievenbusfirma die
met de noorderzon
is vertrokken."
Shell ontkent dat de
rechtszaak van in
vloed was op het be
sluit om te verhui
zen. Milieudefensie
denkt evenmin dat
het een doorslagge
vende rol speelde.
,,Maar misschien
heeft het toch de
verhuizing versneld.
Dat werd gedacht:
Nu is het niet leuk
meer. Maar op dit ni
veau worden de be
slissingen zelden op
emotioneel niveau
gemaakt.''
Chinese scanners in de haven
van Rotterdam, dito elektri
sche bussen in Overijssel, een
Chinees keuringsstation voor
plezierjachten in Friesland.
China investeert niet alleen
miljarden in het bijna failliete
Griekenland (havens en lucht
havens), maar ook in het rijke
Nederland.
Frans Boogaard
Brussel
E 'Royal Dutch' is niet
langer. Shell wordt 100
procent Brits. foto anp
Mb
7 V
LLE BANDEN
OP EEN RIJ
J