DERNEMER AFAS benoemt twee hofnarren Live 'visual radio' tijdens Week van de Ondernemer DE WEEK VAN trots op ondernemers 'Bijscholing is nodig voor de arbeidsmarkt van de toekomst' deondernemer.nl 'Onze opleidingen creëren kansen voor zowel werkgevers als werknemers' Simpelweg vacatures plaatsen levert vaak niet het gewenste resultaat op. De mismatch tussen vraag en aanbod dwingt om anders naar talent te kijken. Adecco Training helpt werkgevers én werknemers de juiste skills ontwikkelen voor het werk van morgen. Een paar weken terug klopte een staalverwerkingsbedrijf aan, zo vertelt Femke Hellemons, director Operations bij Adecco. Er is wereldwijd een grote vraag naar staal, maar de productie uitbreiden lukt niet zonder genoeg productiemedewerkers. Adecco Training ging met het bedrijf om de tafel. „Daarbij kijken we vooral naar het potentieel van de kandidaten", zegt Hellemons. ,,Ze hebben misschien nog niet de juiste vaardigheden, maar zouden ze die kunnen en willen leren? Als een groep kandidaten is verzameld, vormen die een klas. Binnen zes weken kunnen we dan tien operators afleveren, keurig netjes, met diploma en wel." Totaaloplossing Adecco Training start in een tijd waarin de arbeidsmarkt sneller verandert dan ooit. Digitalisering, globalisering, robotisering: een vloedgolf aan vernieuwingen waar bij corona voor extra stroomversnelling zorgt. ,,In zulke tijden betekent stilstand voor ondernemers achteruitgang", aldus Hellemons. „Werkgevers moeten zich snel aanpassen om aantrekkelijk te blijven voor werknemers. Tegelijkertijd heeft niet elke organisatie zomaar een hele HR-afdeling klaarstaan om na te denken over de ontwikkeling van hun personeelsbestand. Wij springen in dat gat." Adecco Training biedt een totaaloplossing die morgen al het verschil maakt. Van individueel advies tot aan het inrichten van een uitgebreid trainingsaanbod. En van de opleidings behoefte analyseren tot aan de admini stratieve afhandeling en evaluatie. De op maat gemaakte trainingen kunnen plaatsvinden bij het bedrijf zelf, in een e-learning-omgeving of extern, bij een opleidingsinstituut - net wat aansluit bij de behoefte. Voor die opleiding werft Adecco met name via social media als Facebook en LinkedIn kandidaten die nieuwe skills willen leren. ,,De krapte op de arbeidsmarkt valt niet te ontkennen", weet Hellemons. ,,Maar als jij mensen enthousiast krijgt over het anders be nutten van hun talenten, een diploma aanbiedt, een salarisverbetering en baanzekerheid - dan creëert dat kansen voor zowel werkgevers als werknemers." Inzicht in personeelsbestand Om als werkgever inzicht te krijgen in hoe het personeelsbestand ervoor staat, is een verkennend gesprek via adecco.nl een goede start. Bespreek waar de uit daging ligt, welke trends er zijn en of het personeelsbestand al future-proof is. Hellemons: ,,Aandacht voor het blijven ontwikkelen van je medewerkers is echt een voorwaarde om mee te blijven doen op de arbeidsmarkt van de toekomst." Programma vol ondernemers Wat doet een hofnar anno nu? Dat is toch een middel eeuws figuur? Niks daarvan, weten Juri Hoedemakers en mede-hofnar Jort Verhage. AFAS-ceo Bas van der Veldt is het met ze eens. Dus heeft AFAS 232 jaar na de Franse Revolutie hen als eerste échte hofnarren in dienst genomen. Het lijkt wel een sprookje. Precies een jaar geleden, op 12 november 2020, won ik de scriptieprijs van RSM, Erasmus Universiteit Rotter dam. Mijn scriptie ging over de hofnar van vroeger en wat wij van hem kunnen leren in moderne organisaties. Vervolgens heb ik in april van dit jaar een artikel geschreven met twee wetenschap pers van de Erasmus Universiteit. Dat artikel kwam weer onder ogen van Bas van der Veldt, ceo van AFAS Software, die op basis daarvan weer een column schreef over het belang van de hofnar, een open klimaat en dat hijzelf zonder tegenspraak een lul zou worden. En dan zit je opeens met collega-hofnar Jort Verhage aan tafel met die 'poten tiële lul', die je vervolgens ook daadwerkelijk een aanbod doet om bij AFAS de officiële functie van hofnar te bekleden. WTF! Gebrek aan tegengas Ik weet nog dat Bas zei: ,,Als ik het even op mijzelf betrek, het gebrek aan tegengas brengt het risico met zich mee dat ik ga geloven in mijn eigen sprookje. Terwijl de waarheid is dat ik gewoon heel veel mazzel heb. Als ik onvoldoende kritiek krijg, kan ik mezelf als de held gaan zien. Dan word ik steeds onbesuisder en neem ik beslissingen die voor mij wel kloppen, maar voor de rest niet. En word ik - excuse my French - gewoon een lul." Jort en ik konden natuurlijk alleen maar instemmend knikken. Ieder mens heeft blinde vlekken en omringt zich bij voorkeur met jaknikkers. Voor de broodnodige reflectie heb je kritische mensen om je heen nodig. Iemand die je de waarheid zegt. Kortom: een hofnar! volg ons op Tekort aan goed personeel? Adecco Training leidt ze op Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Adecco. Meer info: adecco.nl/deondernemer Deze week is de 24e Week van de Onder nemer. De redactie van De Ondernemer maakt alle dagen live radio met bijzondere gasten. 'Visual radio' zelfs, want je kunt elke dag van 10 tot 12 uur meekijken. Welke ondernemers komen langs? Live vanuit De Radiofabriek op het Media park in Hilversum ontvangt presentator Jelle Maasbach de hele week ondernemers en andere experts uit het bedrijfsleven, waarbij op maandag prins Constantijn van Oranje (namens Techleap.nl) de rol van co- host op zich nam. Ondanks en misschien wel juist dankzij corona gaat deze Week van de Ondernemer gewoon door. ,,Het is belangrijker dan ooit om ondernemers te supporten", stelt directeur Gerard van den Broek (rechts op foto) van De Ondernemer. ,,Wij gaan door en volgen de richtlijnen strikt, zoals die vrijdag door het kabinet bekend zijn gemaakt. Voor al onze radio uitzendingen kunnen we de anderhalve meter prima in acht nemen en is er een maximum aantal studiogasten bepaald." Terugkerende items in de radio-uitzendin gen zijn Oh Oh Den Haag met een telkens andere ondernemer in de rol van 'minister', de thema's mobiliteit en innovatie met verslaggever Roland Tameling en gesproken columns van consumentenpsycholoog Patrick Wessels over retail, horeca, crypto- currency en toerisme. Dit zijn de (studio)gasten van dinsdag: Julian Jagtenberg (Somnox), Victor Knaap (MediaMonks), José Woldring (The Media Nanny), Eduard Hoogenboom (bol.com) en Claudia Portengen (Adecco). Scan de QR-code om de Week van de Ondernemer live mee te maken of bezoek voor het laatste nieuws de WvdO-website deondernemer.nl/wvdo Juri Hoedemakers is verbinder, coach en inspirator. Deze maand verscheen zijn boek 'Gezocht: hofnar'. Lees zijn complete column én bekijk de speciale video op deondernemer.nl/hofnar COLUMN VAN JURI HOEDEMAKERS (TWEEDE VAN LINKS), MET RECHTS NAAST HEM JORT VERHAGE. HELEMAAL RECHTS: BAS VAN DER VELDT Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19