Volledige gratie voor man die 26 jaar onschuldig in cel zat 13 JEUGDZORG BELASTINGDIENST GAF ADVIES OVER OMGAAN MET KLAGERS Jeugdzorg vroeg advies aan de Belastingdienst om met klagers om te gaan. Inmiddels zijn de regels voor het indienen van klachten over jeugdzorg professionals aangescherpt. Ouders zeggen grote proble men te hebben om hun klachten gehoord te krijgen. Ervaringsdeskundige Martijn Alblas, die onder meer aanschuift bij over leggen in de Tweede Kamer en an dere ouders helpt bij het indienen van klachten, zegt dat het proces ingewikkeld is. Nadat ze hebben aangeklopt bij een jeugdbeschermer zelf, dan de leidinggevende en dan de interne klachtencommissie, kunnen ouders terecht bij het SKJ, het kwaliteitsregister jeugdzorg, maar daar is de drempel hoog. ,,Al- leen hoogopgeleide ouders komen daar zelfstandig terecht. De meesten zijn overigens tegen die tijd al murw geslagen.'' Inmiddels zijn ook de eisen voor het indienen van een klacht aangescherpt. Zo mogen klagers maximaal vijf punten aan dragen. ,,Mijn eigen klacht bijvoor beeld, ingediend onder de oude re gels, beslaat 32 punten.'' Advocaat Richard Korver hekelt de inperking. ,,Ik zie binnen jeugdzorg vaak niet een enkele fout, maar een opeenstapeling van fouten. Het kan dus zomaar zijn dat je twaalf klach ten hebt, die allemaal gegrond zijn. Tuchtrecht hoort gehandhaafd te worden door een laagdrempelig, hoogstaand college. Het SKJ lijkt er meer te zijn voor de bescherming van de professional." Daarnaast ziet de advocaat dat beslissingen inmid dels niet meer altijd worden onder tekend door de direct verantwoor delijke medewerkers, maar door bijvoorbeeld teamleiders die niet in het kwaliteitsregister staan en dus niet via het tuchtrecht bestraft kunnen worden. Wij hebben bedacht dat vijf punten genoeg zijn om klachten te illustreren Ouders vrezen ook de consequenties van een klacht. Advocaat Mieke Krol merkt dat het indienen ervan ertoe kan leiden dat een ouder bestempeld wordt als een strijdende ouder die niet meewerkt met jeugdzorg. ,,Het komt regelmatig voor dat het indie nen van een klacht tegen ouders wordt gebruikt, omdat wordt gezegd dat zij het belang van hun kind daar mee niet vooropstellen.'' Al in 2019 werd gekeken naar aan scherping van de ontvankelijkheids beoordeling van het klacht- en tucht recht. Dit om professionals en orga nisaties binnen jeugdzorg te ontzien. Het tuchtrecht zorgt bij professionals onder meer voor het gevoel dat ze zich continu moeten verdedigen, ouders zouden het gebruiken om jeugdbescherming te saboteren, en het zorgt voor handelingsverlegen heid bij medewerkers, zo is in een presentatie te lezen. Veelklagers Saillant detail: om dat allemaal tegen te gaan werd ook de hulp ingeroepen van de Belastingdienst. Daar werd een aanpak ontwikkeld om met 'veelklagers' om te gaan. In hetzelfde jaar dat de Belastingdienst bij jeugd zorg binnenkwam - deze krant zag een gegeven presentatie in - kwam de toeslagenaffaire naar buiten. En onlangs bleek dat 1115 kinderen van ouders die onterecht toeslagen terug moesten betalen aan de Belasting dienst uit huis zijn geplaatst. Door jeugdzorg. Advocaat Krol vindt het 'zorgelijk' te horen dat bij de Belastingdienst is aangeklopt. Ze kan zich voorstellen dat het voor ouders onbegrijpelijk is dat er bij zo'n instantie advies wordt gevraagd. Temeer nu is gebleken dat kinderen van toeslagenaffaire-ouders uit huis zijn geplaatst, ook al is vol gens instanties onduidelijk of schul den daarvoor de directe aanleiding waren of wellicht een extra zet gaven als jeugdzorg al in beeld was. Het komt regelmatig voordathet indienen van een klacht tegen ouders wordt gebruikt Daar komt bij dat ook jeugdzorg op het moment niet naar behoren func tioneert - er wordt al gesproken over een 'jeugdzorgaffaire'. De personeels tekorten en wachtlijsten zijn enorm, goede hulp voor gezinnen ontbreekt veelvuldig. Rechters klagen over onvolledige, gebrekkige dossiers op basis waarvan ze moeten oordelen, ook bij ingrijpende maatregelen zoals uithuisplaatsingen. Jeugdzorg Neder land heeft die problemen erkend. De brancheorganisatie zegt in een reac tie dat de Belastingdienst is gevraagd een presentatie te geven, maar dat daar uiteindelijk niets mee is gedaan. ,,Met de kennis van nu zijn we daar blij om'', aldus een woordvoerder. Gemakkelijker Het kwaliteitsregister SKJ zegt dat het inperken van het aantal punten dat mag worden aangedragen niet bedoeld is om het proces minder toegankelijk te maken, maar om de beoordeling gemakkelijker te maken. ,,Wij hebben bedacht dat vijf pun ten genoeg zijn om klachten te illus treren'', zegt een woordvoerder. Als dat niet blijkt te werken kan een aan passing van het beleid volgen. Ze geeft toe dat het indienen van een klacht bij het SKJ voor veel ouders (te) ingewikkeld is. ,,We proberen dan wel te helpen.'' Ook wordt ge werkt aan een proefproject, waarbij klagers en medewerkers met elkaar in gesprek kunnen. ,,Maar wij zijn er in de eerste plaats voor de profes sionals, niet voor de klagers.'' Welke organisatie er dan wel echt voor ou ders is die een klacht hebben, kan ze niet zeggen. PC MAANDAG 15 NOVEMBER 2021 Charlotte/Rotterdam foto deborah griffin/ap Dontae Sharpe (46) heeft dit weekend eindelijk 'volledige gratie' gekregen. De Amerikaan zat 26 jaar onschuldig in de cel. Sharpe uit de stad Charlotte werd in augustus 2019 al vrijgela ten. Hij zat vast wegens 'moord: het opzettelijk doden van iemand met voorbedachten rade'. Het slachtoffer was een witte drugs dealer uit de betere kringen. De arrestatie - Sharpe was des tijds 19 jaar oud - bleek groten deels gebaseerd op de getuigenis van een meisje van 15 dat twee weken later al toegaf dat ze had gelogen. Pas na 26 jaar gaf justitie toe dat er een groot onrecht was begaan. ,,Ik heb het nog steeds niet verwerkt'', zei Sharpe zater dagnacht zichtbaar geëmotio neerd tegen verslaggevers. 'Klagende ouders zouden belang van hun kind niet vooropstellen' Carla van der Wal Den Haag Woordvoerder kwaliteitsregister SKJ - Mieke Krol, advocaat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13