'Kijk, zei mijn vriendin, daar bij de gordijnen staat Leendert te dansen' over verschenen, haar dochter Denise heeft er documentaires over gemaakt. Ze praat er niet graag over. Ze raakten alles kwijt: werk, vrienden, huizen. 'Waarom de een wel rampspoed overkomt en de ander niet, ik zou het niet weten.' Met Leendert, om wie ze zoveel verdriet heeft gehad, is het allemaal nog goed gekomen. Daarvan is ze overtuigd. Ooit was ze bij een vriendin die dingen 'ziet'. 'Dat was zo confronterend en zo goed. 'Kijk,' zei mijn vriendin, 'daar bij de gordijnen staat hij te dansen.' Ze deed het voor. Nou, niemand kon weten hoe hij danste. Ik weet dat hij met ons allemaal meeleeft. Dat geeft zoveel rust.' Al die pijnlijke dingen die Marco en zij over zich uitgestort kregen na het ongeluk: vergeven kan ze niet, vergeten wel. 'Ik wil niet verbitterd raken. Ik heb ook weer zülke mooie, lieve mensen in mijn leven kunnen omhelzen. Ik vind dat het belangrijkste. Dat mensen iets goeds doen voor elkaar.' Opnieuw een pauze. 'En dat het eerlijk is, dat het echt open is, dat het écht is. Die mensen vind je, af en toe, die komen op je pad. Dat vind ik geweldig.' Ze staat op uit haar stoel. Het is een lange dag geweest, en in haar tas wacht nog een stapel toneelteksten. 'Ik breng je even naar je auto.' Bij het schijnsel van een zaklampje schuifelt Van Ammelrooy in het aardedonker over het uitgestorven parkje richting parkeerplaats. Ze kan de weg dromen, na ruim zeventig jaar. Als de motor is gestart, tikt ze op het raam. 'Rij je voorzichtig?' een turbulente twee-eenheid die zware stormen heeft doorstaan. Marco is bij hun vakantiehuis om het zwem bad leeg te maken voor de winter. Dat soort klusjes wordt lastiger nu ze oud zijn, zegt ze als het telefoon gesprek is beëindigd. Ze vindt het ook best eng. 'Hij is 83, ik heb liever niet dat hij dat nog alleen doet.' Dat is het vervelende aan ouder worden, zegt ze. 'Op een gegeven moment moet je kijken wat nog gaat en wat niet. Dat lichaam - het werkt niet meer altijd meer mee, hoewel ik nog tennis en tegenwoordig ook golf. Ik heb soms te weinig adem, ondanks die nieuwe hart klep. Het wordt steeds een beetje moeilijker. Dat had ik vroeger niet gedacht.' De duisternis valt in, de gastvrouw knipt een lampje aan. Boven de tafel hangt aan een schrootjeswand een foto met de lachende gezichten van vier kinderen aan het strand, even verderop gekiekt. Het zijn de kleinkinderen van haar zus. 'Kijk hoe mooi', zegt ze vertederd. Die kleine cocon van familie, haar man, haar dochter, haar kleinzoon Jesse van achttien, van enkele goede vrienden, dat is toch waar het uiteindelijk om draait. 'Dat is zo belangrijk. Heel belangrijk. Je moet het beschermen.' Als geen ander weet ze hoe het kan verkeren. Roem en rijkdom, filmprijzen, een Oscar voor Antonia, een landhuis aan de Vecht, maar ook de zelfdoding van haar manisch depressieve eerste man Leendert. Een fataal auto-ongeluk, bijna een kwart eeuw geleden, veroorzaakt door tweede echtgenoot Marco en de gitzwarte jaren die daarop volgden - er zijn biografieën OPERETTEMUZIEK galmt ineens door het huisje. 'Frankrijk belt!' roept de actrice opgetogen, haar ogen lichten op. Aan de andere kant van de lijn klinkt onmisken baar de bariton van Marco Bakker. 'Dag lief kind, ben je al in Wijk aan Zee?' Sinds 45 jaar zijn ze samen, zorgen dat je zo doet dat het publiek het lekker vindt. Dat is techniek. Toen ben ik oefeningen gaan maken, de vraag waar het om draait is steeds: geloof je hierin of geloof je niet. Je hebt techniek nodig om het echte leven te kunnen spelen, zoals je denkt dat het echte leven is.' 18

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 98