Ji 14 ZEELAND Vijf handige tips om de socials te verbeteren Want niet alle clubs blijken even veel gebruik te maken van de mo gelijkheden die het internet te bie den heeft. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. Welke clubs zijn héél actief, welke wat minder en in wie zijn de mensen het meest geïn teresseerd? Tien cijfers over de soci als van de Zeeuwse voetbalclubs. 4501 Hoek is de Zeeuwse voetbalclub met de meeste volgers op Twitter. De derdedivisionist staat op 4501 volgers. Goes (2816) is de nummer twee, Kloetinge (2772) staat derde. 1630 Ook op Facebook is Hoek de groot ste club van Zeeland. Daar hebben de Zeeuws-Vlamingen 1907 vol gers. De nummer drie op dit plat form is misschien wel veel verras sender: zondag-vierdeklasser Groede. Die club heeft 1630 likes. Kloetinge staat met 1662 net op plek twee. 1383 Op Instagram is eveneens een club uit een van de lagere klasses verte genwoordigd in de top drie. Zee- landia Middelburg is goed voor 1383 volgers en staat daarmee op plek twee. Hoek staat in dit lijstje op plaats drie, met 1369 volgers. Kloetinge is met 1806 volgers de Instagram-kampioen. 80% Instagram is onder de Zeeuwse voetbalclubs het minst populaire platform. Zo'n tachtig procent van de clubs maakt gebruik van het so ciale medium, waarop vooral foto's en filmpjes worden gedeeld. Ruim negentig procent van de clubs heeft een (vindbaar) account op Twitter en alle clubs zijn actief op Facebook. 1100 Onder de volgers is Twitter juist het grootst. Gemiddeld hebben de Zeeuwse clubs daar bijna 1100 vir tuele leden. Facebook staat op twee en op drie staat Instagram. 9 Op Facebook zijn er negen Zeeuwse clubs die meer dan dui zend likes hebben. Naast groot machten Hoek, Goes en Kloetinge zijn dat FC Axel, Yerseke, Noad'67, Terneuzen, HVV'24 en Groede. 785 Hontenisse is één van de weinige Zeeuwse voetbalclubs met vaker een liveverslag van wedstrijden op Facebook dan op Twitter. Dat ter wijl de zondag-vierdeklasser juist meer volgers op Twitter heeft (1027 om 785). 2013 Niet alle Zeeuwse voetbalclubs houden hun socials even nauw keurig bij. Zo hebben de 131 Twit- tervolgers van Stavenisse al sinds 4 september 2013 geen update meer gekregen van de club. Die laatste tweet was een aankondiging van de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2013-2014, de derby bij SPS. Op Facebook is Stavenisse overigens juist wel héél actief. Goes gebruikt zijn socials voor twee prestatieve teams: de zon dagploeg in de derde divisie en de zaterdagploeg in de derde klasse. Maar sinds enkele seizoenen spe len beide teams op zaterdag, waar door de verslagen van de twee ploegen wel eens door elkaar wil len lopen. 554 De tweede klasse E van het zater dagvoetbal is op Twitter een popu laire competitie. Alle clubs uit die klasse hebben meer dan duizend volgers op dat platform, behalve Walcheren. De Vlissingers gaan richting de zeshonderd: 554. Al leen Arnemuiden (2089) heeft meer dan tweeduizend Twitterle- den. *Social Media staat nooit stil. Het kan daarom het geval zijn dat som mige genoemde cijfers inmiddels licht afwijken. cij fers over de Zeeuwse clubs op social media Hoek is de grootste op Twitter, maar gooit op alle drie sociale platforms hoge ogen. Zeelandia Mid delburg doet dat op Insta- gram en Groede op Fa- cebook. foto's JOHAN VAN DER HEIJ DEN, ANNEHANAEN LEX DE MEESTER zaterdag 13 november 2021 PM Vorig seizoen is een aantal speelrondes in het amateurvoet bal afgewerkt zonder publiek. Met dank aan de social media waren de verrichtingen van de plaatselijke trots thuis vanaf de bank toch goed te volgen. Met tekst, foto's en video. In de meeste gevallen tenminste. Daniel Vervelde Vlissingen De Zeeuwse voetbalclubs dragen aardig hun steentje bij aan de sociale net werken, maar het kan natuur lijk altijd beter. Twitter, Facebook en Insta gram dienen in de huidige maatschappij steeds meer als een soort visitekaartje. Be halve naamsbekendheid kun nen de platformen ook daad werkelijk iets opleveren. Denk aan nieuwe leden. Maar hoe kom je online goed voor de dag als Zeeuwse amateurvoetbalvereniging? Carel Schrier verzorgt met het in Goes gevestigde bedrijf AddMark onder meer social media-strategieën en geeft vijf handige tips. Tip 1: Kijk naar de invulling per platform. Twitter leent zich goed voor een wedstrijdver slag. Wat gebeurt er? Wie scoort er? Zeker in combina tie met bijvoorbeeld foto's van spelers. Twitter is een 'snel medium', om nieuws te volgen. Instagram leent zich meer om hoogtepunten van wedstrijden in beeld te brengen, met foto's en video's in de stories. Op de tijdlijn zou je kunnen denken aan een samenvatting in beel den of andere zaken die wat meer 'body' geven. Dat geldt ook voor Facebook. Tip 2: Probeer de huisstijl van de club door te voeren in alles dat je op social media plaatst. Bijvoorbeeld in foto's of video's. Zo is het herkenbaar voor iedereen en ziet het er mooier uit dan een simpele af beelding. Herkenning is be langrijk, aangezien je maar een paar seconden hebt om de gebruikers te laten stop pen met scrollen. Tip 3: Maak meerdere perso nen binnen de club verant woordelijk voor de sociale media. Zo creëer je een online team, dat zich druk maakt over wat er gebeurt op de so ciale kanalen. De druk ligt dan niet bij één persoon en je kunt elkaar ondersteunen. Tip 4: Veel Zeeuwse voetbal clubs hebben nog geen Insta- gram-kanaal. Maar een groot gedeelte van de vereniging zal daar juist wel actief op zijn, met name de jongeren. Insta- gram maakt namelijk jaarlijks een aardige groei door. Een mooie kans dus om de men sen meer te betrekken bij de vereniging. Tip 5: Maak gebruik van gratis tools als Trello en Facebook Creator Studio. Met Trello kun je heel simpel een maandelijks overzicht maken van wat je gaat plaatsen op welk kanaal. Dat zorgt voor structuur. Daar naast kun je met Facebook Creator Studio en Instagram berichten inplannen, waardoor je meer tijd overhoudt op wed strijddagen om te focussen op de content tijdens het duel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 42