Protestants monnikenwerk in Stadsklooster Simpelhuys 10 ZEELAND KIPVIS ZEVEN KUNSTENAARS VAN VLISSINGEN NAAR SLUIS Aan de rand van Pauwenburg staat een voormalig schoolgebouw. Sinds 2008 zit daar Kipvis, een kunstwerkplaats met veertien ateliers en een grafische werkplaats. Monnikenwerk i es van de in Kipvis werkende kunstenaars maakten een span nende expositie in de I Raadskelder in Sluis. Ze namen als gast Iris van 't Bosch mee. Het bezoek aan de tentoon stelling is een avontuur. Je ontmoet zeven werelden die heel verschil lend zijn en met elkaar de dialoog aangaan. Elke kunstenaar verkent op een persoonlijke manier zijn materiaal en spreekt zich uit over thema's die hem of haar raken. Marijn Kluijfhout neemt je mee naar doorleefde, geheimzinnige ruimtes. Er valt licht binnen, maar een gevoel van afgesloten zijn van de buitenwereld domineert. Tege lijkertijd krijg ik het idee dat er misschien iets kan komen en de vraag is of dat iets aangenaams is. De twee grote schilderijen van Giel Louws met de titel Rock Garden zijn evenmin plekken waar je je op je gemak voelt. De wervelende verf streken in groene tinten over deels transparante ondergrond roepen vegetatie op. Die lijkt een geome trische structuur te overwoekeren. Het is niet duidelijk waar je nu pre cies bent en hoe je je de tuin moet zien. Kijk j e er van boven op of kijk je aan tegen een wand van groen? Ik kies voor het laatste, vanwege de rotsblokken die zich losmaken van de achtergrond en naar beneden lijken te suizen. Een ontmoeting in zeven verschillende werelden Ook Leon Riekwell presenteert geen eenduidig beeld. Bij hem gaat het om de spanning tussen pure schilderkunst, verf aanbrengen op een plat vlak, en het suggereren van illusie zonder verwijzing naar een naturalistische ruimte. Het werk maakt duidelijk dat hoe wij de wer kelijkheid interpreteren deels in onze eigen verbeelding is besloten. Van heel andere orde is zijn beeld De visionair, een naakte witte man- nengestalte waarvan één been ge deeltelijk zwart is geschilderd, net als het hoofd. In zijn uitgestrekte armen rust een zwarte bal. Identifi ceert de man zich met het duistere beeld wat hij ziet of houdt hij het juist zo ver mogelijk van zich af omdat hij merkt dat het hem over neemt? Michiel Paalvast schildert geraffi neerde composities waarin herken bare ruimtes en natuur elkaar ont moeten op zo'n manier dat je niet zeker weet of je nu tegen een ge schilderde wand aankijkt of naar een ruimte daarachter. Wat is wer kelijkheid en wat is verbeelding en hoe verhouden die twee zich? Een andere kijk op het thema dat ook Riekwell aansnijdt. Ook de werkelijkheid die Erlend Steiner Lovisa aan toont stemt tot nadenken. Hij schildert natuurge trouw j onge vrouwen van wie het gezicht altijd schuilgaat achter het haar. In één van zijn composities plaatst hij twee vrouwen knielend op een monumentale trap. Naast hen liggen twee schedels met lang golvend haar. Leven en dood ont moeten elkaar. Afgedankte mythen Ramon de Nennie is als altijd dada ïstische geïnspireerd en speelt met mythologische thema's. Hij bouwde een hokje met aan de bui tenzijde vier grote doeken waarop hij paardachtige wezens schilderde. Een is half mens, half paard en zit met opgeheven handen op een krukje. Als mythologisch viertal trokken ze de wagen van Helios, nu lijken ze ontslagen en werkzoe kend, symbolen van afgedankte mythen. Ook Sirene 'Leucosia' zit er op haar winkelwagentje mis troostig bij. Ook in haar eigentijdse outfit weet ze niet meer te verlei- den, ondanks het inschakelen van hulptroepen in de vorm van pra tende gieters. Het meest persoonlijk is het Te kenkabinet van de stotter-gedachten wereld van Iris van 't Bosch. Zoe kend vormen lijntjes zich tot figu ren in met transparante verf aange brachte kaders. Daarin zijn met de hand geschreven teksten opgeno men, flarden van een dagboek. Ze gaan over het zoeken naar een plek in de wereld, over liefde, over te kort, over verlangen en alles wat menselijk is. Van 't Bosch maakte samen met uit gevonden hout sa mengestelde figuren en uit karton geknipte figuren een altaar van het leven waarin kwetsbaarheid en verwondering elkaar versterken. Recent mailde een vrouw uit Gorssel of zij in ons Stads klooster kon komen wonen. Laat dat nu ongeveer het enige zijn dat niet kan", vertelt Henk Goud zwaard één van de initiatiefne mers. ,,Er wonen hier geen kloos terlingen." Op 26 november is de officiële opening van Stadskloos- ter Simpelhuys. ,,Na acht jaar monnikenwerk, kun je wel zeg gen." Vanuit het Simpelhuys in Middelburg worden immers al ja ren activiteiten georganiseerd, maar het complex stond even lang te koop. Alles wat er gebeurde had daardoor een voorlopig karakter. „Uiteindelijk is het tij gekeerd en heeft de Protestantse Ge meente Middelburg besloten de kerk niet te verkopen, maar te ver- huren. Het Stadsklooster heeft daarmee permanent een dak bo ven het hoofd gekregen." Protes tanten die pionieren met monas tieke tradities, hoe zit dat? Jan Zwemer, een andere initiatiefne mer, vertelt dat richtlijnen van Augustinus, Benedictus en Fran- ciscus houvast bieden. ,,De vriendschappelijkheid, het aan dachtige luisteren en de eenvoud inspireren ons bij het verder op en uitbouwen van activiteiten. Niet als dogma's, maar als richtlij nen om ons langs te bewegen. Na tuurlijk blijven de bekende activi teiten: stiltedagen, pelgrimstoch ten, vespers, lectio divina, medita ties, een kring met reisgenoten. Maar we kunnen nu ook op struc turele basis drie dagen per week koffie 'met een oortje' serveren. Tot nu toe voelden we verlegen- heid om de deuren echt open te zetten. Het is niet betrouwbaar mensen die een plek zoeken waar ze welkom zijn, iets te bieden dat van vandaag op morgen opgebro ken kan worden." Verrassing Met een officiële opening wordt gemarkeerd dat voor het Stads- klooster de toekomst open ligt op een plek waar kloosterlingen zich al eeuwen dienstbaar opstelden. ,,Jo-Annes de Bat twijfelde geen moment toen we hem voor de opening vroegen", vervolgt Zwe- mer. ,,Een verrassing misschien voor wie hem vooral van zijn werk kent of uit de media." De formele opening is alleen voor genodigden. We verwachtten dat er meer men sen zouden willen komen dan nu verantwoord is. De activiteiten na de formele opening zijn na aan melding (en met coronacheck) te bezoeken. Op vrijdagavond 26 no vember is multitalent en benedic tijner monnik Thomas Quartier te gast. Hij zal een concertlezing ver zorgen over Bob Dylan. Zaterdag 27 november is er 'open dag' en (vanaf 14.30 uur) een lezing van broeder Bram Hommel over Fran ciscaanse spiritualiteit. Het stadsklooster beschikt over een kloosterraad die samen met een groeiend legertje vrijwilligers de activiteiten vormgeeft en drie dagen per week present is. Goud zwaard: ,,We staan in contact met andere stadskloosters en ons ini tiatief wordt overal in het land ge volgd. In de komende tijd staat bij voorbeeld een bezoek op het pro gramma van synodeleden van de PKN." Als de muren van het Simpel- huys toch eens zouden kunnen vertellen over de eeuwen van mo nastiek leven hoe aandachtig zouden de sprekers dan luisteren? Bij een kop koffie hoor ik vooral over toekomstplannen en dat ie dereen die zin of rust zoekt wel kom is. zaterdag 13 november 2021 Op avontuur in de Raadskelder A Op de voorgrond werk van Ramon de Nennie, links achter Mi- chiel Paal vast, rechts achter Marijn Kluijfhout. FOTO NICO OUT Nico Out RECENSIE T/m 28/11. Kipvis. Raadskelder, Museum het Belfort, Groote Markt 1, Sluis. Dinsdag t/m zon dag 13.00 - 17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Zie voor meer informatie op stadskloostersimpelhuys.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38