ICOLIJM Hoe blijft de Zeelandbrug in conditie? 4 BOEK EN EXPOSITIES SCHILDER ORGANISEERT ONGELUKKEN OP PAPIER Met drie exposities en een prachtig boek viert Theo Jordans veertig jaar kunstenaarschap. ,,Het enige wat ik weet is dat ik het naareeren geweten nooit heb afgeraffeld." BEVEILIGING Groede Op weg naar de ten toonstelling van zijn recente werk in Vier- Vaart, een expositie ruimte twee kilome ter buiten zijn woonplaats Groede, lijkt het alsof je een tafereel van schilder, tekenaar en graficus Theo Jordans binnenrijdt. In deze om geving zit hij vaak met zijn schets boek. 't Lage Weitje, een door ha gen omgeven stukje grasland dat hij al tweehonderd keer heeft vast gelegd, ligt op een steenworp af stand. Maar het onderwerp dat hem nu bezighoudt is de zee, die overigens ook niet ver weg is. ,,Die heb ik al die jaren letterlijk rechts laten liggen", zegt Theo Jordans. Tot hij het huis van zijn overle den vader leeg ruimde. Hij stuitte op een mapje foto's uit het begin van de vorige eeuw, gemaakt aan de Duitse Oostzee. ,,Geen idee hoe mijn vader eraan kwam. Ik ver- Als ik een koe maak, dan ben ik een beetje een koe moed dat hij ze weer van zijn va der had." De onvertaalbare naam van het mapje foto's - Meeresstim- mung - geeft hij aan de zeegezich ten die hij sindsdien is gaan ma ken en die in VierVaart zijn ten toongesteld. ,,Ik werk veel naar de natuur, grond dus niet wit. Het komt zelfs voor dat een mot, vastgekleefd aan het papier, een lang spoor heeft getrokken. ,,Georganiseerd ongeluk noem ik dat. Ik leg ook wel eens papier in de diepvries om te kijken wat er gebeurt. De kwetsbaarheid van papier heeft voor mij iets van dun ijs. Durf je je daarop te wagen? Het blijft een flinterdun velletje, het is spannend om erop te werken. Ik vind het fijn als het risico in zich heeft. Het gevaar bestaat dat het mislukt, maar de overwinning is groot als het lukt." maar het is niet zo dat ik een land schap of een zee naschilder. Ik moet me een onderwerp eerst ei gen maken. Daarvoor moet ik din gen zien en ervaren. Als ik een koe maak, dan ben ik een beetje een koe. Als ik de dynamiek van een storm op zee schilder, dan gaat het erom wat die storm met mij doet, hoe ik die ervaar. Op een gegeven moment hoef ik er niet meer voor naar buiten. Vier van de zeege zichten die hier hangen heb ik in Italië geschilderd, waar ik op va kantie was. En de grote werken kan ik alleen maar in mijn atelier maken. Reproduceren wat ik zie, vind ik ontoereikend. Ik ga ermee aan de haal. Voor de buitenwacht zijn veel van de werken die hier hangen abstract." In de toppen Het steekt hem dat hij wel eens wordt weggezet als een traditioneel en ambachtelijk schilder. Dat hij de techniek tot in de toppen van zijn vingers beheerst, wil niet zeggen dat hij het experiment schuwt. ,,Ik wil mezelf niet herhalen. Als je te lang met een thema bezig bent, be staat het gevaar dat je op de auto- matische piloot gaat werken. Op dat moment laat ik het los." De laatste keer, toen hij zich richtte op de zee, misschien wel meer dan ooit. Zoals hij door de spullen van zijn vader ging, moest hij ook zijn eigen oeuvre doorplui zen, om werken te kiezen voor het boek Papierzang. ,,Het was letter lijk terugbladeren in mijn leven. Ik had het idee dat ik vroeger over meer durf beschikte om nieuwe wegen in te slaan. Dat lef van vroe ger, het nieuwe thema en de con centratie in de stille Covid-tijd kwamen samen." Behalve bij VierVaart exposeert Jordans zijn werk vanaf vandaag in zijn eigen atelier in Groede - een keuze uit veertig jaar werken - en bij de kunstuitleen van Toonbeeld in Terneuzen. 'Werken op papier, een overzicht van tien jaar experi menteren en grenzen verleggen', is daar de ondertitel. Thuis, in Goede, laat hij zien wat hij daar mee bedoelt. In zijn atelier heeft hij een grote bak met water waarin hij ooit zijn kwasten heeft uitge spoeld. Daar legt hij papiervellen in, vaak wekenlang. Als hij daar la ter op gaat werken, is de onder- *24-uurs meldkamer-service v_ De ruim vijf kilometer lange brug dateert uit 1965 en bestaat uit 54 pilaren en 52 brugdelen, inclusief een beweegbaar deel. ,,De brug is kwalitatief goed. Het is een uitda ging om dit zo te houden", aldus dagelijks provinciebestuurder Harry van der Maas gisteren tij dens een vergadering van Provin ciale Staten. Door problemen met bruggen el ders in het land, met de Haring vlietbrug als laatste voorbeeld, staat het onderhoud van deze cru ciale schakels in het Nederlandse wegennet volop in de belangstel ling. De Zeelandbrug zou in prin cipe een eeuw mee kunnen gaan. Daarvan is nu dus ruim de helft verstreken. zaterdag 13 november 2021 Theo Jordans zoekt risico op Ernst Jan Rozendaal - Theo Jordans, schilder, tekenaar en graficus Publicatie: Theo Jordans, Papier zang, Uitgeverij Den Boer/De Rui ter, prijs 39 euro. Exposities: Meeresstimmung, bij VierVaart, Barendijk 5 in Groede en Retrospectief, in Atelier Jor dans, Schuitvlotstraat 28 in Groede, beide tot en met 5 de cember op zaterdag en zondag van 12.30 tot 16.30 uur en Wer ken op papier, Kunstuitleen Ter- neuzen, tot 25 december, woens dag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur. Theo Jordans: ,,Ik wil mezelf niet herhalen." foto's peter verdurmen Het schets boek van Theo Jor- dans. Lewestraat43,4481 BC Goes/Kloetinge Tel. 0113 213 720 www.colijnbv.nl info@COlijnbv.nl H Care' sHefc System, INBRAAKBEVEILIGING 4 MELDKAMER PAC 4 TOEGANGSCONTROLE 4 ALARMOPVOLGING 4 BRANDBEVEILIGING 4 CAMERABEWAKING Wat is er nodig om de Zeeland- brug de komende veertig jaar in goede staat te houden? De pro vincie Zeeland gaat onderzoek opzetten om erachter te komen hoeveel geld daarvoor opzij ge legd moet worden. Theo Giele Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 32