ICOLIJM
Hoe blijft de Zeelandbrug in conditie?
4
BOEK EN EXPOSITIES SCHILDER ORGANISEERT ONGELUKKEN OP PAPIER
Met drie
exposities en een
prachtig boek
viert Theo Jordans
veertig jaar
kunstenaarschap.
,,Het enige wat ik
weet is dat ik het
naareeren
geweten nooit heb
afgeraffeld."
BEVEILIGING
Groede
Op weg naar de ten
toonstelling van zijn
recente werk in Vier-
Vaart, een expositie
ruimte twee kilome
ter buiten zijn woonplaats Groede,
lijkt het alsof je een tafereel van
schilder, tekenaar en graficus Theo
Jordans binnenrijdt. In deze om
geving zit hij vaak met zijn schets
boek. 't Lage Weitje, een door ha
gen omgeven stukje grasland dat
hij al tweehonderd keer heeft vast
gelegd, ligt op een steenworp af
stand. Maar het onderwerp dat
hem nu bezighoudt is de zee, die
overigens ook niet ver weg is. ,,Die
heb ik al die jaren letterlijk rechts
laten liggen", zegt Theo Jordans.
Tot hij het huis van zijn overle
den vader leeg ruimde. Hij stuitte
op een mapje foto's uit het begin
van de vorige eeuw, gemaakt aan
de Duitse Oostzee. ,,Geen idee hoe
mijn vader eraan kwam. Ik ver-
Als ik een koe maak,
dan ben ik een
beetje een koe
moed dat hij ze weer van zijn va
der had." De onvertaalbare naam
van het mapje foto's - Meeresstim-
mung - geeft hij aan de zeegezich
ten die hij sindsdien is gaan ma
ken en die in VierVaart zijn ten
toongesteld.
,,Ik werk veel naar de natuur,
grond dus niet wit. Het komt zelfs
voor dat een mot, vastgekleefd aan
het papier, een lang spoor heeft
getrokken.
,,Georganiseerd ongeluk noem
ik dat. Ik leg ook wel eens papier in
de diepvries om te kijken wat er
gebeurt. De kwetsbaarheid van
papier heeft voor mij iets van dun
ijs. Durf je je daarop te wagen? Het
blijft een flinterdun velletje, het is
spannend om erop te werken. Ik
vind het fijn als het risico in zich
heeft. Het gevaar bestaat dat het
mislukt, maar de overwinning is
groot als het lukt."
maar het is niet zo dat ik een land
schap of een zee naschilder. Ik
moet me een onderwerp eerst ei
gen maken. Daarvoor moet ik din
gen zien en ervaren. Als ik een koe
maak, dan ben ik een beetje een
koe. Als ik de dynamiek van een
storm op zee schilder, dan gaat het
erom wat die storm met mij doet,
hoe ik die ervaar. Op een gegeven
moment hoef ik er niet meer voor
naar buiten. Vier van de zeege
zichten die hier hangen heb ik in
Italië geschilderd, waar ik op va
kantie was. En de grote werken
kan ik alleen maar in mijn atelier
maken. Reproduceren wat ik zie,
vind ik ontoereikend. Ik ga ermee
aan de haal. Voor de buitenwacht
zijn veel van de werken die hier
hangen abstract."
In de toppen
Het steekt hem dat hij wel eens
wordt weggezet als een traditioneel
en ambachtelijk schilder. Dat hij de
techniek tot in de toppen van zijn
vingers beheerst, wil niet zeggen
dat hij het experiment schuwt. ,,Ik
wil mezelf niet herhalen. Als je te
lang met een thema bezig bent, be
staat het gevaar dat je op de auto-
matische piloot gaat werken. Op
dat moment laat ik het los."
De laatste keer, toen hij zich
richtte op de zee, misschien wel
meer dan ooit. Zoals hij door de
spullen van zijn vader ging, moest
hij ook zijn eigen oeuvre doorplui
zen, om werken te kiezen voor het
boek Papierzang. ,,Het was letter
lijk terugbladeren in mijn leven. Ik
had het idee dat ik vroeger over
meer durf beschikte om nieuwe
wegen in te slaan. Dat lef van vroe
ger, het nieuwe thema en de con
centratie in de stille Covid-tijd
kwamen samen."
Behalve bij VierVaart exposeert
Jordans zijn werk vanaf vandaag in
zijn eigen atelier in Groede - een
keuze uit veertig jaar werken - en
bij de kunstuitleen van Toonbeeld
in Terneuzen. 'Werken op papier,
een overzicht van tien jaar experi
menteren en grenzen verleggen', is
daar de ondertitel. Thuis, in
Goede, laat hij zien wat hij daar
mee bedoelt. In zijn atelier heeft
hij een grote bak met water waarin
hij ooit zijn kwasten heeft uitge
spoeld. Daar legt hij papiervellen
in, vaak wekenlang. Als hij daar la
ter op gaat werken, is de onder-
*24-uurs meldkamer-service
v_
De ruim vijf kilometer lange brug
dateert uit 1965 en bestaat uit 54
pilaren en 52 brugdelen, inclusief
een beweegbaar deel. ,,De brug is
kwalitatief goed. Het is een uitda
ging om dit zo te houden", aldus
dagelijks provinciebestuurder
Harry van der Maas gisteren tij
dens een vergadering van Provin
ciale Staten.
Door problemen met bruggen el
ders in het land, met de Haring
vlietbrug als laatste voorbeeld,
staat het onderhoud van deze cru
ciale schakels in het Nederlandse
wegennet volop in de belangstel
ling. De Zeelandbrug zou in prin
cipe een eeuw mee kunnen gaan.
Daarvan is nu dus ruim de helft
verstreken.
zaterdag 13 november 2021
Theo Jordans zoekt risico op
Ernst Jan Rozendaal
- Theo Jordans,
schilder, tekenaar en graficus
Publicatie: Theo Jordans, Papier
zang, Uitgeverij Den Boer/De Rui
ter, prijs 39 euro.
Exposities: Meeresstimmung, bij
VierVaart, Barendijk 5 in Groede
en Retrospectief, in Atelier Jor
dans, Schuitvlotstraat 28 in
Groede, beide tot en met 5 de
cember op zaterdag en zondag
van 12.30 tot 16.30 uur en Wer
ken op papier, Kunstuitleen Ter-
neuzen, tot 25 december, woens
dag tot en met vrijdag van 13.00
tot 17.00 uur, zaterdag van 10.00
tot 14.00 uur.
Theo Jordans: ,,Ik wil mezelf niet herhalen." foto's peter verdurmen
Het
schets
boek van
Theo Jor-
dans.
Lewestraat43,4481 BC Goes/Kloetinge
Tel. 0113 213 720 www.colijnbv.nl info@COlijnbv.nl
H Care'
sHefc System,
INBRAAKBEVEILIGING
4 MELDKAMER PAC
4 TOEGANGSCONTROLE
4 ALARMOPVOLGING
4 BRANDBEVEILIGING
4 CAMERABEWAKING
Wat is er nodig om de Zeeland-
brug de komende veertig jaar in
goede staat te houden? De pro
vincie Zeeland gaat onderzoek
opzetten om erachter te komen
hoeveel geld daarvoor opzij ge
legd moet worden.
Theo Giele
Middelburg