'In onze cultuur zeg je niet tegen je vader: je hebt me kapot gemaakt' Ay§egül Karaca Het monster was verdreven. Na de scheiding zei mijn moeder: 'Wat er ook gebeurd is, het blijft jullie vader, bel hem op en ga naar hem toe.' Ik gehoorzaamde en bezocht hem op Suikerfeest en Vaderdag, tot hij terugging naar Turkije. Eén keer heb ik hem geconfronteerd, op een terras - in het openbaar kon hij me geen knal verkopen. 'Jij maakt mijn moeder zwart,' zei ik. 'Ik wil je nu vragen daarmee te stoppen.' Er volgde een ijzige stilte, maar aan de manier waarop hij rookte en zijn afgewende blik, zag ik dat de boodschap aankwam. Over het geweld zei ik niets. Ik vond het te eng om te zeggen: 'Je hebt me kapotgemaakt.' Het is ook nogal wat. In onze cultuur geldt: je respecteert je ouders, wat ze ook hebben gedaan. Je blijft loyaal en zult nooit zeggen: 'Je bent een slechte vader.' Daar komt bij dat ik steeds meer medelijden met hem krijg nu ik hem zie aftakelen. Mijn vader is ziek, en beschadigd door het vroege overlijden van zijn eigen vader. Hij heeft nooit geleerd hoe hij een goede ouder moet zijn. 'Hou je van me?' heb ik gevraagd. Hij antwoordde: 'Ik zou mijn leven voor jullie geven.' Ik geloof hem. Hij is alleen niet in staat zijn liefde te uiten. NIEMAND WIST HOE HET er vroeger bij ons thuis aan toeging. De vuile was buiten hangen, dat deed je niet. Alles wat thuis gebeurt, blijft hier binnen, was de boodschap. Ik speelde mooi weer terwijl ik vanbinnen doodging. In mijn eerste solovoor stelling, Ik zie ik zie wat jij niet ziet, vertelde ik eindelijk mijn verhaal. Dat gaf lucht en ruimte. Ik merkte dat het publiek het waardeerde en zich uitgenodigd voelde eigen ervaringen te delen. Mijn familie kwam naar de try-out, ik heb mijn moeder nog nooit zo zien stralen. In de show vertel ik ook haar verhaal, haar strijd, met als hoogtepunt haar overwinning op de tiran. Ze was zo trots, het was of ze licht gaf. Het was helend voor ons allemaal. Ik ben nu ook opener over mijn slechtziendheid. Ik was altijd bang dat ik minder kansen zou krijgen, alleen aangepast werk zou krijgen, niet op mezelf zou kunnen wonen. Dat het voortdurend verbloemen van mijn beperking me uitputte, wist ik diep van binnen. Zo wilde ik niet meer leven. Voor het eerst zocht ik contact met lotgenoten, ik zit nu in een intensief revalidatietraject bij Koninklijke Visio. Er wordt me geleerd goed om te gaan met mijn energie. Ik leer lopen met een taststok, met mijn stem de laptop en telefoon bedienen, blindtypen, op de tast koken. Ik probeer niet langer tegen mijn slechtziendheid te vechten. Zeg sneller tegen vrienden dat ik moe ben en niet meega, vraag een vriendin een plekje in het restaurant te zoeken, even mee te lopen naar de wc. Een enorme overwinning, het blijft moeilijk te accepteren. Ik ben bang 'de gehandicapte' te zijn, ook in mijn werk. Ik wil niet gezien worden als een slechtziende actrice, alleen geschikt voor specifieke rollen. MIJN MOEDER HAMERDE ALTIJD op zelfstandigheid en wilde niet dat ik naar speciaal onderwijs ging. Dan zou ik afeankelijk worden, dacht ze, niet klaar gestoomd voor de maatschappij. Onwetendheid speelde ook mee: we wisten niet waar we recht op hadden, naar welke instanties we konden, waar we hulp konden krijgen. Ik had wel een begeleider, maar daar riep ik tegen dat het prima ging. Ik durfde niet te vertellen hoe lastig ik het allemaal vond. Zeker niet tegen mijn moeder, want dan deed ik haar ook pijn. Ze had al zo'n last van schuld gevoel. Ooit zette ik haar een ervaringsbril op, daarmee kun je zien wat ik zie. Ze viel stil en zei: 'Maar lieverd, daar kan ik toch ook niks aan doen?' Het was te confronterend. Haar reactie was voor mij weer een teken dat ik mijn verdriet voor mezelf moest houden. Hoe lastig ook, ik wil in mijn voorstellingen vertellen over mijn beperking. In mijn tweede show, Oogen troost, vertel ik hoe ik loskom van vroeger, hoe ik probeer af te rekenen met mijn bewijsdrang en wat zachter te zijn voor mezelf. Het toneel is de plek waar ik gehoord en gezien word, waar ik mijn emoties en struggles kwijt kan. Ik heb in een paar jaar veel pijn verwerkt, maar ik ben er nog niet.' GEBOREN Schiedam, 1990 VOLGDE zang- en acteer opleidingen BEROEP theatermaker, acteur, zangeres TV-SERIES Gips, Ik weet wie je bent, Lieve mama SOLOVOORSTELLING Ik zie, ik zie wat jij niet ziet (2019) TOERT vanaf 3 december met haar tweede solovoorstelling Oogentroost MEER INFORMATIE rast.nl/oogenstroost. 32

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 112