25
IN EEN VOORMALIGE WAPENFABRIEK
Het heet Hotel Won
derland. Met als
plaats van hande
ling een voorma
lige munitie- en
wapenfabriek.
Hier, in een uit
hoek van Zaanstad, op het Hembrug-
terrein, is na een grondige verbou
wing een theatervorm ontstaan
waarbij acteurs en bezoekers elkaar
dicht op de huid zitten. Het publiek
gaat als het ware op bezoek bij de
personages die zich in uiteenlopende
ruimtes ophouden. Zoals bijvoor
beeld een postkantoor met nooit ver
stuurde brieven, een statige hotelka
mer, of een kelder van kristal.
,,Je bent hier regisseur van je eigen
avond'', vertelt Raymond Klompsma,
een van de drijvende krachten achter
dit initiatief. Het is hem op het lijf ge
schreven, gaat hij verder. ,,Iets maken
wat er nog niet was, daar ligt mijn
kracht, daar word ik blij van. Nou ja,
strikt genomen was zoiets als dit er al
wel, maar niet in Nederland. In Ame
rika, New York met name, is onder
dompelingstheater al jarenlang een
fenomeen.''
Van niets iets maken, heeft Klomp
sma vaker gedaan. In 2014 was hij een
van de oprichters van een online
reisbureau (SRPRS.ME), waarvan de
klanten pas op het vliegveld te horen
kregen waar ze naartoe gingen. Op
die manier heeft hij naar eigen zeg
gen meer dan 130.000 toeristen een
verrassende stedentrip bezorgd. Een
De acteurs
zijn er niet
op uit om
bezoekers
te kakken
te zetten
paar jaar later bedacht Klompsma
een online spelshow voor bedrijven:
XYZGAMES. Het lukte hem om in
negen maanden tijd meer dan 15.000
deelnemers voor de show te werven.
,,Van niets iets maken'', zegt hij, ,,dat
is mijn ding.''
Buitenissige types
Op het moment dat Klompsma zijn
verhaal doet, is Hotel Wonderland nog
in de maak. Dus of het betoverend
gaat worden of niet - dat is nog even
afwachten. Maar wel is al zichtbaar
dat hier in een overdekte ruimte van
4000 m2 wordt gewerkt aan iets wat
hoe dan ook een bijzondere zintuig
lijke ervaring zal opleveren, met be
hulp van interactieve installaties,
wonderlijk ingerichte kamers en bui
tenissige types.
En mocht het allemaal iets te veel
gaan duizelen, dan er altijd nog een
ontsnappingsroute naar de royale pi
anobar, voor een hapje en een
drankje. Klompsma kan niet wach
ten: ,,We hadden al veel eerder willen
beginnen, maar het lukte niet om een
voor deze vorm van theater passende
ruimte te vinden. Na de corona-uit
braak werd dat gek genoeg makkelij
ker. Doordat de economische bedrij
vigheid toen afnam, kwamen enor
me locaties zoals deze wat vaker be
schikbaar.''
Of het project slaagt, zal deels ui
teraard afhangen van de bereidheid
van bezoekers om zich eraan over te
geven, maar ook van de acteurs zal
het nodige gevraagd worden. Van
daar dat hierop niet is bezuinigd. On
der anderen Mylène d'Anjou, Tamara
Markus en Sanne den Besten zijn van
de partij. Laatstgenoemde herinne
ren televisiekijkers zich wellicht nog
van Op zoek naar Maria, de begin dit
jaar uitgezonden zoektocht naar een
hoofdrolspeler voor een nieuwe ver
sie van The Sound ofMusic. ,,Het
voelde als een cadeautje om mid
denin de lockdown destijds toch iets
te mogen doen op mijn vakgebied.
Zij het dat ik wel een beetje verbou
wereerd was toen bleek dat ik niet
heel ver kwam.''
Die teleurstelling valt in haar geval
goed te begrijpen. Sanne had als
musicalactrice immers al wel haar
sporen verdiend. En dat nog wel op
West End, het theaterhart van Lon
den. Eerst speelde ze daar een rol in
de musicalklassieker Les Misérables
en vervolgens was ze er te zien in de
Britse versie van Mamma Mia, als
Sophie.
Improvisaties
,,Ik was voor de liefde en ook in de
hoop op werk naar Engeland vertrok
ken. Dus voor mij kwam op een on
vergetelijke manier alles samen toen
ik in Mamma Mia mocht zingen: 'I
have a dream, a song to sing'. Hoe
mijn carrière ook verder verloopt -
dat pakt niemand mij meer af!''
Maar goed, terug naar het heden,
naar Hotel Wonderland. ,,Dit is een
vorm van theater die ik nooit heb ge
daan'', zegt Sanne. ,,Een vorm waar
bij alles draait om improvisatie en
waarbij elke avond weer anders
wordt. En waarbij ik een jonge vrouw
speel die in dubio verkeert of ze zich
door plichtsbesef moet laten leiden
of dat ze haar eigen hart mag volgen
en haar dromen mag laten uitko
men.''
Voor iedereen die een bezoek aan
het 'onderdompeltheater' in Zaan
dam wil brengen, heeft Sanne alvast
een goedbedoeld advies: ,,Laat je ver
wachtingen achter bij de voordeur.
Durf nieuwsgierig te zijn en loop je
neus achterna. Je zult op totaal ver
schillende personages stuiten en
het is aan jou als bezoeker ofje bij
iemand blijft of dat je een deurtje
verder gaat. De avond verloopt hoe
dan ook als één grote verrassing. Dat
geldt voor mij als acteur, maar het
geldt dus ook voor wie bij mij op be
zoek komt. Geloof me: het is te gek
om aan de wieg te staan van iets dat
hier in Nederland nooit eerder is ver
toond.''
Raymond Klompsma haakt nog
even in op de interactie tussen acteur
en bezoeker. Als liefhebber van
stand-upcomedy was het hem opge
vallen dat in de zaal bijna niemand
graag op de voorste rij gaat zitten.
Want je weet maar nooit... ,,Geen van
de acteurs is erop uit om bezoekers te
kakken te zetten'', bezweert hij. ,,Jij
mag wel achter acteurs aan rennen,
maar acteurs zullen nooit jou ach
terna rennen.''
GO VRIJDAG 12 NOVEMBER 2021
achter
Albert Kok
- Raymond
Klompsma,
founder
Hotel Wonderland hoopt, afhanke
lijk van de coronabesluiten van het
kabinet, op 18 november in première
te gaan op het Hembrugterrein in
Zaanstad