25 IN EEN VOORMALIGE WAPENFABRIEK Het heet Hotel Won derland. Met als plaats van hande ling een voorma lige munitie- en wapenfabriek. Hier, in een uit hoek van Zaanstad, op het Hembrug- terrein, is na een grondige verbou wing een theatervorm ontstaan waarbij acteurs en bezoekers elkaar dicht op de huid zitten. Het publiek gaat als het ware op bezoek bij de personages die zich in uiteenlopende ruimtes ophouden. Zoals bijvoor beeld een postkantoor met nooit ver stuurde brieven, een statige hotelka mer, of een kelder van kristal. ,,Je bent hier regisseur van je eigen avond'', vertelt Raymond Klompsma, een van de drijvende krachten achter dit initiatief. Het is hem op het lijf ge schreven, gaat hij verder. ,,Iets maken wat er nog niet was, daar ligt mijn kracht, daar word ik blij van. Nou ja, strikt genomen was zoiets als dit er al wel, maar niet in Nederland. In Ame rika, New York met name, is onder dompelingstheater al jarenlang een fenomeen.'' Van niets iets maken, heeft Klomp sma vaker gedaan. In 2014 was hij een van de oprichters van een online reisbureau (SRPRS.ME), waarvan de klanten pas op het vliegveld te horen kregen waar ze naartoe gingen. Op die manier heeft hij naar eigen zeg gen meer dan 130.000 toeristen een verrassende stedentrip bezorgd. Een De acteurs zijn er niet op uit om bezoekers te kakken te zetten paar jaar later bedacht Klompsma een online spelshow voor bedrijven: XYZGAMES. Het lukte hem om in negen maanden tijd meer dan 15.000 deelnemers voor de show te werven. ,,Van niets iets maken'', zegt hij, ,,dat is mijn ding.'' Buitenissige types Op het moment dat Klompsma zijn verhaal doet, is Hotel Wonderland nog in de maak. Dus of het betoverend gaat worden of niet - dat is nog even afwachten. Maar wel is al zichtbaar dat hier in een overdekte ruimte van 4000 m2 wordt gewerkt aan iets wat hoe dan ook een bijzondere zintuig lijke ervaring zal opleveren, met be hulp van interactieve installaties, wonderlijk ingerichte kamers en bui tenissige types. En mocht het allemaal iets te veel gaan duizelen, dan er altijd nog een ontsnappingsroute naar de royale pi anobar, voor een hapje en een drankje. Klompsma kan niet wach ten: ,,We hadden al veel eerder willen beginnen, maar het lukte niet om een voor deze vorm van theater passende ruimte te vinden. Na de corona-uit braak werd dat gek genoeg makkelij ker. Doordat de economische bedrij vigheid toen afnam, kwamen enor me locaties zoals deze wat vaker be schikbaar.'' Of het project slaagt, zal deels ui teraard afhangen van de bereidheid van bezoekers om zich eraan over te geven, maar ook van de acteurs zal het nodige gevraagd worden. Van daar dat hierop niet is bezuinigd. On der anderen Mylène d'Anjou, Tamara Markus en Sanne den Besten zijn van de partij. Laatstgenoemde herinne ren televisiekijkers zich wellicht nog van Op zoek naar Maria, de begin dit jaar uitgezonden zoektocht naar een hoofdrolspeler voor een nieuwe ver sie van The Sound ofMusic. ,,Het voelde als een cadeautje om mid denin de lockdown destijds toch iets te mogen doen op mijn vakgebied. Zij het dat ik wel een beetje verbou wereerd was toen bleek dat ik niet heel ver kwam.'' Die teleurstelling valt in haar geval goed te begrijpen. Sanne had als musicalactrice immers al wel haar sporen verdiend. En dat nog wel op West End, het theaterhart van Lon den. Eerst speelde ze daar een rol in de musicalklassieker Les Misérables en vervolgens was ze er te zien in de Britse versie van Mamma Mia, als Sophie. Improvisaties ,,Ik was voor de liefde en ook in de hoop op werk naar Engeland vertrok ken. Dus voor mij kwam op een on vergetelijke manier alles samen toen ik in Mamma Mia mocht zingen: 'I have a dream, a song to sing'. Hoe mijn carrière ook verder verloopt - dat pakt niemand mij meer af!'' Maar goed, terug naar het heden, naar Hotel Wonderland. ,,Dit is een vorm van theater die ik nooit heb ge daan'', zegt Sanne. ,,Een vorm waar bij alles draait om improvisatie en waarbij elke avond weer anders wordt. En waarbij ik een jonge vrouw speel die in dubio verkeert of ze zich door plichtsbesef moet laten leiden of dat ze haar eigen hart mag volgen en haar dromen mag laten uitko men.'' Voor iedereen die een bezoek aan het 'onderdompeltheater' in Zaan dam wil brengen, heeft Sanne alvast een goedbedoeld advies: ,,Laat je ver wachtingen achter bij de voordeur. Durf nieuwsgierig te zijn en loop je neus achterna. Je zult op totaal ver schillende personages stuiten en het is aan jou als bezoeker ofje bij iemand blijft of dat je een deurtje verder gaat. De avond verloopt hoe dan ook als één grote verrassing. Dat geldt voor mij als acteur, maar het geldt dus ook voor wie bij mij op be zoek komt. Geloof me: het is te gek om aan de wieg te staan van iets dat hier in Nederland nooit eerder is ver toond.'' Raymond Klompsma haakt nog even in op de interactie tussen acteur en bezoeker. Als liefhebber van stand-upcomedy was het hem opge vallen dat in de zaal bijna niemand graag op de voorste rij gaat zitten. Want je weet maar nooit... ,,Geen van de acteurs is erop uit om bezoekers te kakken te zetten'', bezweert hij. ,,Jij mag wel achter acteurs aan rennen, maar acteurs zullen nooit jou ach terna rennen.'' GO VRIJDAG 12 NOVEMBER 2021 achter Albert Kok - Raymond Klompsma, founder Hotel Wonderland hoopt, afhanke lijk van de coronabesluiten van het kabinet, op 18 november in première te gaan op het Hembrugterrein in Zaanstad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25