Topmodel met de verkeerde motor 'M. 8,5 ONTDEK HET VERSCHIL TUSSEN KORTING EN 'KORTING'. TWEAKERS.NET/BLACKFRIDAY p a 19 Test Al zijn de prijsverschillen niet enorm, waarschuwt lease-expert Dwars meteen. ,,De afschrijving is lager, maar de kosten voor reparaties, onderhoud en banden zijn bij een oudere auto juist weer wat hoger. Dat zie je terug in de prijsstelling.'' Een voorbeeld: op de website van Justlease kun je privé een Opel Astra Sports Tourer met bouwjaar 2018 lea sen vanaf 319 euro per maand, terwijl je bij concurrent Athlon vanaf 375 euro per maand in een hagelnieuwe Ford Focus Wagon zit. Op het eerste gezicht lijkt de Ford veel aantrekke lijker. Het voordeel bij de Opel zit hem echter in de looptijd van het contract: om bij nieuwe auto's een laag maandbedrag te kunnen krijgen, zit je bij veel leasemaatschappijen al snel vier tot vijfjaar vast aan een con tract. Wil je van je auto af? Dan krijg je vaak een flinke afkoopsom voor de kiezen. Bij een gebruikt model zijn de contractvoorwaarden vaak veel flexibeler: bij de genoemde Astra kun je bijvoorbeeld kiezen uit een loop tijd van 12 of 24 maanden. Minder zorgen over de kosten Ook Rico van der Vies van Automo tive Mediaventions, het bedrijf achter de autoverkoopsites Gaspedaal.nl, Autotrack.nl en Autowereld.nl, ziet voordelen bij het leasen van een ge bruikte auto. „Private lease heeft de naam duur te zijn, maar veel mensen staan er niet bij stil wat het hebben van een auto daadwerkelijk kost. Denk aan onderhoud, financiering, het repareren van schades, enzo voorts. Een leasemaatschappij kan vrijwel al die facetten goedkoper re gelen dan jij als particulier, dus kan het leasen van een auto voordeliger zijn dan er zelf eentje aanschaffen. Waarmee ik niet zeg dat leasen per definitie lucratiever is. Dat verschilt per auto en per type gebruiker.'' Veel particulieren vinden het pret tig dat zij dankzij hun privatelease- contract niet hoeven te vrezen voor hoge garagerekeningen. Logisch, vindt Van der Vies. ,,Alle reparaties zitten al in de maandprijs en ik kan me goed voorstellen dat dit stukje 'ontzorging' gemoedsrust geeft.'' Zijn collega Ingrid Spierts wijst op de goede beschikbaarheid van ge bruikte (lease-)auto's: ,,Door de bank genomen is er een veel kortere lever tijd. Bij veel nieuwe auto's is die op dit moment al snel zes maanden, mede als gevolg van corona en het te kort aan computerchips. Wie een ge bruikte auto koopt of leaset, kan er in theorie morgen al in wegrijden.'' Let wel op de kleine lettertjes Uit het zoekgedrag op de sites blijkt duidelijk een groeiende interesse voor lease. ,,Maar kijk wel altijd goed naar de voorwaarden'', waarschuwt Rico van der Vies. ,,Het is net als bij een verzekering: er kunnen grote ver schillen zitten in 'de kleine letter tjes'. Bij het ene contract betaal je bij voorbeeld minder administratiekos ten dan bij de ander, terwijl je bij sommige aanbieders geen 200 maar 800 euro eigen risico hebt. Een lease contract is en blijft een complex fi- 'De afschrijving is lager, maar de kosten voor reparaties, onderhoud en banden zijn juist weer wat hoger' nancieel product, dus concentreer je op meer dan alleen een aantrekke lijke maandprijs.'' Bovendien krijg je bij een leasecon tract een registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR), waardoor je leencapaciteit minder wordt als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen. ,,En vergeet niet dat het bedrag elke maand terugkomt'', vult 'ervarings deskundige' Arend Roodenburg aan. De 72-jarige Delftenaar gaf in de afge lopen vier jaar ruim 15.000 euro uit aan een geleasede Peugeot 208. ,,Pri- vate lease is me goed bevallen, maar ik zou heel aandachtig alle voorwaar den doorlezen en geen overhaaste beslissingen nemen.'' Onlangs ruilde hij de Peugeot in voor een gebruikte Kia Picanto uit 2017. Hij besloot zijn nieuwe auto niet te leasen. ,,Dat werd me toch te duur, een aparte financiering was voordeliger. Nu ben ik per maand zo'n 180 euro kwijt, en een beetje benzine. Onderhoud heb ik bijna niet. Ik voelde er niets voor om weer jaren aan een contract vast te zitten. Over vijf jaar ben ik 77 en je weet maar nooit wat er onderweg allemaal kan gebeuren.'' Kies je wel voor lease, kies dan voor een aanbieder die is aangesloten bij het Keurmerk Private Lease, is de aanbeveling van Tom Dwars. ,,Bij die partijen wordt elk jaar onder meer gecontroleerd of de omgang met de klant goed is en of de voorwaarden kloppen. Ook is er dan altijd een route richting een geschillencom missie waar je gehoord wordt als er toch klachten zijn.'' En maak een goede proefrit. Dat is bij een gebruikte auto nóg belangrij ker, stelt Dwars. ,,Jong gebruikte au to's zijn relatief vers. Maar er kan een exemplaar tussen zitten die 80.000 kilometer heeft gereden. Die is hele maal netjes gemaakt en gerepareerd waar nodig, maar sommige klanten schrikken daar toch van. Dus bekijk en test de auto goed voordat je een handtekening zet.'' De nieuwe Arteon Shooting Brake is het sexy broertje van de Volkswagen Passat Variant. Hij doet bijna alles goed, maar ver dient een andere motor. 'Waarom zien Volkswa gens er niet vaker zo goed uit?' Het is een even subjectieve als vaak ge hoorde opmerking wan neer je met de nieuwe Arteon Shooting Brake op pad bent. De bevallige lijnen van VW's nieuwe stationcar vallen bij veel mensen in de smaak. En het mag gezegd: vergele ken met de o zo serieuze Passat Variant waar hij zijn genen mee deelt, staat deze Shooting Brake een stuk uitdagen der op zijn wielen. Door de sportiever af lopende daklijn en de voller aangezette 'heu pen' boven de achterwie len is hij wel minder ruim dan een Passat, die 650 liter slikt. Maar nog altijd heb je met 565 liter bagageruimte meer dan voldoende ruimte voor je spullen. De tildrempel is wat hoog, maar de bak is indrukwekkend diep en lang. Klap je de rechter voorstoel om, dan kun je zelfs stukken van 2,10 meter vervoeren. De achterpassagiers hebben 5 centimeter meer hoofdruimte dan in de 'gewone' Arteon, ter wijl ook de beenruimte ruim voldoende is. Dit is gewoon een heel goede gezinsauto, maar dan in een veel verleidelijkere verpakking. De testauto is voorzien van elektronisch instel bare dempers (DCC): vink het aan, want het maakt het karakter van de Arteon veelzijdiger. Van redelijk soepel tot scherper dan verwacht, waarbij de besturing alerter voelt dan in een Passat. Dat geeft de Ar teon ook qua rijden een meerwaarde. De tweeliter turbomo tor voldoet helaas niet aan de verwachtingen: met name bij wegrijden en tussensprints doet de viercilinder TSI-motor lui en nukkig aan, terwijl zijn prestaties hooguit redelijk zijn. De 1.4 eHy- brid (met stekker) is een betere keuze: die plug- inhybride versie is snel ler, zuiniger én ook nog eens voordeliger in aan schaf. GO VRIJDAG 12 NOVEMBER 2021 - TOM DWARS Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI (190 pk/140 kW), vanaf €51.790 E De Arteon heeft mooie lijnen. Helaas is de motor minder elegant. fotos bart hoogveld Oogstrelend de sign. Riante bagage ruimte. Strak maar comfortabel wegge drag. Ruim interieur. Lui karakter 2.0 TSI-motor. Krapper dan de Passat. Saaie vormgeving interieur. Duurder dan de eHybrid. Het is jammer dat de 2.0 TSI-motor niet lekker uit de verf komt in de testauto, want verder biedt de Arteon Shooting Brake een uitstekend pakket. De bekende pluspunten van een Volkswagen in een extra fraaie - en ja, prijzige - verpakking. - Roland Tameling HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19