Topmodel met de
verkeerde motor
'M.
8,5
ONTDEK HET VERSCHIL TUSSEN
KORTING EN 'KORTING'.
TWEAKERS.NET/BLACKFRIDAY
p a
19
Test
Al zijn de prijsverschillen niet
enorm, waarschuwt lease-expert
Dwars meteen. ,,De afschrijving is
lager, maar de kosten voor reparaties,
onderhoud en banden zijn bij een
oudere auto juist weer wat hoger. Dat
zie je terug in de prijsstelling.''
Een voorbeeld: op de website van
Justlease kun je privé een Opel Astra
Sports Tourer met bouwjaar 2018 lea
sen vanaf 319 euro per maand, terwijl
je bij concurrent Athlon vanaf 375
euro per maand in een hagelnieuwe
Ford Focus Wagon zit. Op het eerste
gezicht lijkt de Ford veel aantrekke
lijker. Het voordeel bij de Opel zit
hem echter in de looptijd van het
contract: om bij nieuwe auto's een
laag maandbedrag te kunnen krijgen,
zit je bij veel leasemaatschappijen al
snel vier tot vijfjaar vast aan een con
tract. Wil je van je auto af? Dan krijg
je vaak een flinke afkoopsom voor de
kiezen. Bij een gebruikt model zijn
de contractvoorwaarden vaak veel
flexibeler: bij de genoemde Astra kun
je bijvoorbeeld kiezen uit een loop
tijd van 12 of 24 maanden.
Minder zorgen
over de kosten
Ook Rico van der Vies van Automo
tive Mediaventions, het bedrijf achter
de autoverkoopsites Gaspedaal.nl,
Autotrack.nl en Autowereld.nl, ziet
voordelen bij het leasen van een ge
bruikte auto. „Private lease heeft de
naam duur te zijn, maar veel mensen
staan er niet bij stil wat het hebben
van een auto daadwerkelijk kost.
Denk aan onderhoud, financiering,
het repareren van schades, enzo
voorts. Een leasemaatschappij kan
vrijwel al die facetten goedkoper re
gelen dan jij als particulier, dus kan
het leasen van een auto voordeliger
zijn dan er zelf eentje aanschaffen.
Waarmee ik niet zeg dat leasen per
definitie lucratiever is. Dat verschilt
per auto en per type gebruiker.''
Veel particulieren vinden het pret
tig dat zij dankzij hun privatelease-
contract niet hoeven te vrezen voor
hoge garagerekeningen. Logisch,
vindt Van der Vies. ,,Alle reparaties
zitten al in de maandprijs en ik kan
me goed voorstellen dat dit stukje
'ontzorging' gemoedsrust geeft.''
Zijn collega Ingrid Spierts wijst op
de goede beschikbaarheid van ge
bruikte (lease-)auto's: ,,Door de bank
genomen is er een veel kortere lever
tijd. Bij veel nieuwe auto's is die op
dit moment al snel zes maanden,
mede als gevolg van corona en het te
kort aan computerchips. Wie een ge
bruikte auto koopt of leaset, kan er in
theorie morgen al in wegrijden.''
Let wel op de
kleine lettertjes
Uit het zoekgedrag op de sites blijkt
duidelijk een groeiende interesse
voor lease. ,,Maar kijk wel altijd goed
naar de voorwaarden'', waarschuwt
Rico van der Vies. ,,Het is net als bij
een verzekering: er kunnen grote ver
schillen zitten in 'de kleine letter
tjes'. Bij het ene contract betaal je bij
voorbeeld minder administratiekos
ten dan bij de ander, terwijl je bij
sommige aanbieders geen 200 maar
800 euro eigen risico hebt. Een lease
contract is en blijft een complex fi-
'De afschrijving is lager,
maar de kosten voor
reparaties, onderhoud
en banden zijn juist
weer wat hoger'
nancieel product, dus concentreer je
op meer dan alleen een aantrekke
lijke maandprijs.''
Bovendien krijg je bij een leasecon
tract een registratie bij het Bureau
Krediet Registratie (BKR), waardoor
je leencapaciteit minder wordt als je
bijvoorbeeld een huis wilt kopen.
,,En vergeet niet dat het bedrag elke
maand terugkomt'', vult 'ervarings
deskundige' Arend Roodenburg aan.
De 72-jarige Delftenaar gaf in de afge
lopen vier jaar ruim 15.000 euro uit
aan een geleasede Peugeot 208. ,,Pri-
vate lease is me goed bevallen, maar
ik zou heel aandachtig alle voorwaar
den doorlezen en geen overhaaste
beslissingen nemen.''
Onlangs ruilde hij de Peugeot in
voor een gebruikte Kia Picanto uit
2017. Hij besloot zijn nieuwe auto
niet te leasen. ,,Dat werd me toch te
duur, een aparte financiering was
voordeliger. Nu ben ik per maand
zo'n 180 euro kwijt, en een beetje
benzine. Onderhoud heb ik bijna
niet. Ik voelde er niets voor om weer
jaren aan een contract vast te zitten.
Over vijf jaar ben ik 77 en je weet
maar nooit wat er onderweg allemaal
kan gebeuren.''
Kies je wel voor lease, kies dan voor
een aanbieder die is aangesloten bij
het Keurmerk Private Lease, is de
aanbeveling van Tom Dwars. ,,Bij die
partijen wordt elk jaar onder meer
gecontroleerd of de omgang met de
klant goed is en of de voorwaarden
kloppen. Ook is er dan altijd een
route richting een geschillencom
missie waar je gehoord wordt als er
toch klachten zijn.''
En maak een goede proefrit. Dat is
bij een gebruikte auto nóg belangrij
ker, stelt Dwars. ,,Jong gebruikte au
to's zijn relatief vers. Maar er kan een
exemplaar tussen zitten die 80.000
kilometer heeft gereden. Die is hele
maal netjes gemaakt en gerepareerd
waar nodig, maar sommige klanten
schrikken daar toch van. Dus bekijk
en test de auto goed voordat je een
handtekening zet.''
De nieuwe Arteon
Shooting Brake is het
sexy broertje van de
Volkswagen Passat
Variant. Hij doet bijna
alles goed, maar ver
dient een andere motor.
'Waarom zien Volkswa
gens er niet vaker zo
goed uit?' Het is een even
subjectieve als vaak ge
hoorde opmerking wan
neer je met de nieuwe
Arteon Shooting Brake
op pad bent. De bevallige
lijnen van VW's nieuwe
stationcar vallen bij veel
mensen in de smaak. En
het mag gezegd: vergele
ken met de o zo serieuze
Passat Variant waar hij
zijn genen mee deelt,
staat deze Shooting
Brake een stuk uitdagen
der op zijn wielen.
Door de sportiever af
lopende daklijn en de
voller aangezette 'heu
pen' boven de achterwie
len is hij wel minder
ruim dan een Passat, die
650 liter slikt. Maar nog
altijd heb je met 565 liter
bagageruimte meer dan
voldoende ruimte voor je
spullen. De tildrempel is
wat hoog, maar de bak is
indrukwekkend diep en
lang. Klap je de rechter
voorstoel om, dan kun je
zelfs stukken van 2,10
meter vervoeren.
De achterpassagiers
hebben 5 centimeter
meer hoofdruimte dan in
de 'gewone' Arteon, ter
wijl ook de beenruimte
ruim voldoende is. Dit is
gewoon een heel goede
gezinsauto, maar dan in
een veel verleidelijkere
verpakking.
De testauto is voorzien
van elektronisch instel
bare dempers (DCC):
vink het aan, want het
maakt het karakter van
de Arteon veelzijdiger.
Van redelijk soepel tot
scherper dan verwacht,
waarbij de besturing
alerter voelt dan in een
Passat. Dat geeft de Ar
teon ook qua rijden een
meerwaarde.
De tweeliter turbomo
tor voldoet helaas niet
aan de verwachtingen:
met name bij wegrijden
en tussensprints doet de
viercilinder TSI-motor
lui en nukkig aan, terwijl
zijn prestaties hooguit
redelijk zijn. De 1.4 eHy-
brid (met stekker) is een
betere keuze: die plug-
inhybride versie is snel
ler, zuiniger én ook nog
eens voordeliger in aan
schaf.
GO VRIJDAG 12 NOVEMBER 2021
- TOM DWARS
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI
(190 pk/140 kW), vanaf €51.790
E De Arteon heeft mooie lijnen. Helaas is de motor
minder elegant. fotos bart hoogveld
Oogstrelend de
sign. Riante bagage
ruimte. Strak maar
comfortabel wegge
drag. Ruim interieur.
Lui karakter 2.0
TSI-motor. Krapper
dan de Passat. Saaie
vormgeving interieur.
Duurder dan de eHybrid.
Het is jammer dat de
2.0 TSI-motor niet lekker
uit de verf komt in de
testauto, want verder
biedt de Arteon Shooting
Brake een uitstekend
pakket. De bekende
pluspunten van een
Volkswagen in een extra
fraaie - en ja, prijzige -
verpakking.
- Roland Tameling
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities