H Klimaattop bijna afgerond, maar er zijn nog hete hangijzers c Verkeersleiders kampen sinds 2013 met hoge werkdruk en onderbezetting 4 De zevenhonderd verkeersleiders van ProRail voelen zich al jaren niet gehoord. Nu is de situatie totaal uit de hand gelopen, met name op de belangrijkste verkeersleidingspost in Utrecht. Treinen vallen uit en de reiziger is de dupe. Kijk op de site van ProRail bij de va catures en meteen valt het grote aantal vacatures voor de functie verkeersleider op. In Utrecht, Arn hem, Rotterdam, Eindhoven en op de andere acht posten; overal zijn mensen nodig. De tekst is wervend: 'Als treinverkeersleider zorg jij er voor dat treinen op de juiste tijden kunnen rijden. Wanneer treinen vertraging oplopen, leid jij de dienstregeling weer in goede ba nen. Zo snel en veilig mogelijk. Waarbij jij het hoofd koel houdt. En altijd het overzicht bewaakt.' De werkelijkheid is minder pro zaïsch. De verkeersleiding van Pro Rail is al geruime tijd zwaar onder bezet. Op een personeelsbestand van 750 mensen zijn er zestig nieuwe verkeersleiders nodig. Grootste problemen doen zich voor in Utrecht, de belangrijkste post van het land. Slechts de helft van de verkeersleiders is daar momenteel inzetbaar. Het wél werkende deel krijgt al geruime tijd geen pauze en heeft op het rooster achter de naam 'GP' (geen pauze) staan. De interne problemen komen naar voren in gesprekken die deze krant voerde met meerdere betrokkenen. Het lukt ProRail ook nauwelijks om vervangers te vinden: verkeerslei ders van andere posten weigeren bij te springen vanwege de slechte sfeer. De problemen bij de verkeerslei ding werden eind november 2020 voor het eerst zichtbaar voor trein reizigers. Op een maandagochtend reden er een tijdlang geen treinen tussen Utrecht en Arnhem, veertig treinen vielen uit. Oorzaak was een zieke treinverkeersleider voor wie geen vervanging was. Heel veel reu ring leverde het nieuws niet op, ProRail kon bovendien wijzen op corona. Dit voorjaar barstte de bom toen ontevreden verkeersleiders eind april actievoerden. Het was de eer ste staking van verkeersleiders sinds 2005. Eind juli dit jaar vielen er op meerdere dagen opnieuw treinen uit 'als gevolg van personele problemen op de verkeersleidings- post Utrecht'. Tussen Amsterdam en Amersfoort reden er minder in tercity's, net als tussen Utrecht en Almere en Utrecht en Arnhem. ProRail-directies hebben een tijdbom gecreëerd die al tijdje aan het ontploffen is Volgens FNV Spoor heeft ProRail de problemen grotendeels over zichzelf afgeroepen. ,,De situatie is vanaf 2013 geleidelijk ontstaan, wij vragen hier al jaren aandacht voor", zegt bestuurder Michiel Boer. Hij legt uit dat de verkeersleiding des tijds omwille van de veiligheid ruim voldoende bezet was. ,,Door marktdenken is het aantal ver keersleiders de jaren erna inge krompen, met toenemende werk druk als gevolg." De werkdruk nam verder toe door een vergrijzings- en pensioen- golf. De vele onregelmatige dien sten deden veel verkeersleiders be sluiten naar andere afdelingen bin nen ProRail over te stappen. Tege lijk nam de instroom van nieuwe mensen door strengere oplei dingseisen af. „Diverse ProRail-di recties hebben een tijdbom gecreëerd die al een tijdje aan het ontploffen is." Volgens Boer neemt de huidige directie de problemen pas sinds en kele maanden serieus genoeg. Ook stapte directeur Verkeersleiding Roel Salden deze zomer op. ,,Er is een begin gemaakt, nu moeten ze doorpakken en echt naar het perso neel luisteren", concludeert FNV Spoor. ,,Hoe houden we het werk van verkeersleider op de langere termijn aantrekkelijk?" Dat is een opgave. Hoewel op pa pier een mbo-functie wordt er veel gevraagd van verkeersleiders. Wel iswaar is veel toezicht geautomati- seerd, verkeersleiders moeten dag én nacht alert zijn. ,,Het is 99 pro cent weinig stress en 1 procent héél véél stress", zegt een betrokkene. ,,Daar moet je mee om kunnen gaan." ProRail bevestigt de problemen bij de verkeersleiding en de situatie in Utrecht. Inmiddels is een pakket maatregelen getroffen. Zo krijgen verkeersleiders er maandelijks 300 euro toeslag bij. Verder is het bud get voor werving verveelvoudigd en is de opleiding tot verkeersleider ingekort. En plannen om het aantal van twaalf verkeersposten in te krimpen zijn tot eind 2024 in de ijs kast gezet. ProRail verwacht dat de proble men pas eind 2023 zijn opgelost. Nog twee dagen tot het ge plande einde van de klimaattop. Hoe staat het ervoor? Met de initiatieven die landen zelf nemen op voor hen belangrijke terreinen gaat het goed. De verkla ring over een eind aan overheids steun voor 'fossiele' projecten in het buitenland - die Nederland eerst niet wilde tekenen en toen wel - heeft nu ook de steun van Duitsland. Maar met een aantal gelijkgestemde landen vooruitlo pen is makkelijker dan alle 197 lan den op één lijn te krijgen voor een overkoepelende slotverklaring. Dat blijkt wel uit de eerste versie. De zes pagina's bevatten veel woorden als 'erkent', 'onder streept' en 'roept op'. Het woord dat ontbreekt is: 'besluit'. Dit zijn nog hete hangijzers: Fossiele brandstoffen. Het is slechts in één zinnetje, maar voor het eerst worden landen opgeroe pen te stoppen met het gebruik van steenkool en met het subsidië ren van fossiele brandstoffen. Dit ligt gevoelig bij Australië, 's we relds grootste exporteur van steen kool, bij Saoedi-Arabië, de offici euze kampioen van olie, en bij luchtvaartmaatschappijen, voor wie onbelaste kerosine een be langrijk onderdeel is van het busi nessmodel. Blijft deze zin staan? Geld. Hoeveel komt er beschik- baar voor armere landen om zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering? Eerder is 100 miljard dollar per jaar beloofd, met ingang van 2020, maar het is 2021 en in de pot zit nog 'slechts' 80 miljard. Er is deze week voor 800 miljoen euro aan nieuwe toezeg gingen gekomen. Eurocommissa ris Timmermans erkende dat ook 100 miljard per jaar 'niet in de buurt komt van wat nodig is'. Hoe boos worden de armere landen? Transparantie. The Washington Post berichtte dat landen veel meer uitstoten dan ze rapporteren. Dit is al jaren een probleem: hoe meet je of landen zich aan hun be loften houden? China, de grootste vervuiler én de grootste vergroe- ner, zegt: als wij iets beloven kun je ons geloven. De VS en de EU pleiten juist voor transparantie. Hier botsen twee politieke syste men. Welke wint? 1,5 graad of 2 graden? Sinds de top in Parijs in 2015 gaat het over maatregelen om de opwar ming te beperken tot maximaal 2 graden, liefst 1,5. Rusland en China C De slotverklaring bevat woorden als 'erkent' en 'roept op'. Het woord dat ontbreekt is: 'besluit' kijken naar 2 graden, armere lan den en non-gouvernementele or ganisaties willen het doel van 1,5 graden levend houden. De ver schillen zijn in de praktijk enorm. In de ontwerpverklaring staat dat de ondertekenaars 'vastbesloten zijn om te proberen het op 1,5 te houden'. De tekst kreeg direct kri tiek van non-gouvernementele or ganisaties. ,,Dit is geen plan om de klimaatcrisis mee op te lossen", zei Greenpeace-directeur Jennifer Morgan. ,,Dit is een plan om er maar het beste van te hopen en om landen beleefd te vragen of ze als jeblieft volgend jaar misschien iets meer kunnen doen." DONDERDAG 11 NOVEMBER 2021 GO 'Problemen bij ProRail jarenlang genegeerd' David Bremmer Utrecht - Michiel Boer, bestuurder van vakbond FNV Spoor Vooral bij de treinverkeersleiding in Utrecht is een groot tekort aan personeel. foto erik van twoud GLASGOW - Hans Nijenhuis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 4