Wie de Geerepassage koopt, krijgt de huurders er gelijk bij Middelburg struikelt weer over bedrijventerrein Trekdijk 6 Geen gemotoriseerd verkeer Analyse In de maanden april, mei, juni, sep tember en oktober geldt dat slui tingsregime alleen in het weekeind en op feestdagen. Ook het om draaien van de rijrichting op Bou levard de Ruyter - richting Coosje Buskenstraat in plaats van het Kei- zersbolwerk - lijkt het overgrote deel van de gemeenteraad een goede zaak. Veel raadsleden pleit ten er wel voor om ook het rijden over de De Ruyterboulevard zo veel mogelijk te ontmoedigen en daar naast de rijbaan zo veilig mogelijk te maken. De gemeenteraad nam gister avond vier moties aan, die niet alle maal met elkaar in overeenstem ming zijn. Zo moet volgens de ene motie de afsluiting van de boule vards 's middags om twaalf uur in gaan en de volgende morgen om acht uur aflopen, terwijl andere moties de sluiting willen laten lo pen van 's middags één tot 's mor gens zes uur. Overleg bewoners Wethouder Sem Stroosnijder legde na afloop van de vergadering uit dat de precieze sluitingstijden nog aan de orde komen. „Belangrijker is dat de hele raad zich kan vinden in da gelijkse afsluiting van de boule vards in het hoogseizoen, maar in het voor- en naseizoen de sluiting wil beperken tot zaterdagen, zon dagen en feestdagen. Als wethou der ga ik met die wensen aan de slag en overleg ik deze week nog met betrokkenen als bewoners en on dernemers aan de boulevards." Stroosnijder benadrukte dat deze winter nog veel werk moet worden verzet om per i april volgend jaar een rechtsgeldig verkeersbesluit in werking te laten gaan. In maart moet niet alleen het overleg met betrokkenen zijn afgerond, maar moeten ook eventuele bezwaarma kers de kans hebben gehad hun zienswijzen in te dienen. Redelijke wensen kunnen dan nog in een be sluit worden verwerkt, zodat vóór 1 april vaststaat op welke dagen op welke tijdstippen de boulevards zijn afgesloten voor al het gemoto riseerd verkeer. Rotonde Ook het voorstel om een eenvou dige rotonde ter hoogte van de Coosje Buskenstraat aan te leggen, neemt Stroosnijder serieus. De wens om vanaf De Willem Ruys- straat, via de Aagje Dekenstraat door de Coosje Buskenstraat de boulevards via tweerichtingsver keer te ontsluiten, komt aan de orde bij de herinrichting van dat deel van de binnenstad. De wens van een aantal partijen om voorlopig af te zien van verkeersingrepen of wegaanpassingen op de boulevards, willigt Stroosnijder niet bij voor baat in. Wel beloofde de wethouder dat hij de raad constant op de hoogte houdt en met de raad de ko mende twee jaar veranderingen evalueert. De Geerepassage is niet alleen een overdekte winkelstraat maar ook één van de belangrijkste looprou tes in de binnenstad, als verbin ding tussen de parkeergarage Geere, winkelcentrum Tref en de winkelstraten in de binnenstad. De passage is in 1988 gebouwd en op één na zijn alle winkelruimtes nu permanent verhuurd. De totale huuropbrengst van het complex wordt geraamd op een kwart mil joen euro per jaar. De reden voor de verkoop is een vervelende, zegt makelaar Nien- huis van Synchro Bedrijfshuisves ting BV. ,,De eigenaar, de heer Christ Verbeek, is overleden. Hij was ook directeur van bouwbedrijf De Delta en heeft met dat bedrijf de passage destijds gebouwd. De passage was nog zijn eigendom. De erfgenamen hebben besloten die nu te verkopen. Het gaat dus wel om een vrijwillige verkoop." De vastgoedmarkt voor de win kelpassage is goed, merkt Nien- huis. ,,We hebben al een aantal be- We hebben al een aantal bezichtigingen gehad zichtigingen gehad en we ver wachten ook ruime belangstelling bij de veiling. De erfgenamen heb ben wel bewust voor een veiling gekozen, zodat de verkoop trans parant is voor de huurders, want die zijn natuurlijk razend be nieuwd. Het voordeel voor de ver kopers is bovendien dat kandidaat kopers uit het hele land meedoen." De eigenaren hebben een onder grens bepaald waarvoor de Geere- passage verkocht kan worden. Als de biedingen tegenvallen, hebben zij het recht om het complex niet te verkopen, legt Nienhuis uit. ,,Ze hebben na vandaag een paar dagen bedenktij d." De verkoop betreft al leen de winkelpassage op de be gane grond. De appartementen er boven zijn van Woongoed Middel burg. De parkeerkelder is eigen dom van de gemeente Middel burg. Veiling De Geerepassage wordt vandaag geveild. De biedingen kunnen vanmiddag vanaf 13.00 uur wor den gedaan. De passage wordt ge veild in combinatie met drie win kelruimtes aan de Lange Geere (Fit Healthiek, Expo XL en Takko Fa shion), en een kantoorpand aan het Stationsplein 9 in Goes. Dat kantoorpand is het gebouw naast/boven het station van Goes. Ook dat is gebouwd door De Delta en was nog in bezit van Verbeek sr. De verkoop houdt verband met de plannen van de gemeente Goes voor de verbetering van het stati onsgebied. Het ging eigenlijk al mis bij de aankoop van de grond aan de A58. Die leidde tot groot ver zet van de inwoners tegen de komst van industrie naast hun dorp en tot kritiek van buurgemeente Vlissin- gen. De noodzaak voor meer be- drijfsgrond voor met name logistieke bedrijven wordt nog altijd in twijfel getrokken. De vrees voor overlast en verlies van leefbaarheid blijft ook onver minderd groot. De inspraak die in woners via de dorpsvereniging en de Werkgroep Trekdijk kregen van de gemeente, draaide op een misluk king uit en wordt ervaren als 'een fopspeen'. Vanwege de financiële en economische belangen voor de ge meente zette de gemeenteraad het plan voor de Trekdijk door. Maar bij de keuze voor een landschapsarchi tect die moest zorgen voor een zo goed mogelijke inpassing van het be drijventerrein, ging het weer mis. Verantwoordelijk wethouder Carla Doorn trok het boetekleed aan en kwam daar net mee weg. Strenge eisen Nu is opnieuw onrust ontstaan. Hoe wel de gemeenteraad twee jaar gele den extra strenge eisen stelde aan de milieucategorie waaraan toekomstige bedrijven moeten voldoen, lijkt het college van B en W daar toch flexibe ler mee om te willen gaan dan de in- woners en de gemeenteraad. Waar wethouder Doorn in 2019 nog zei dat 'we zijn tegemoetgekomen aan de wensen vanuit het dorp over de leef baarheid', geeft ze nu aan dat het een bevoegdheid is van het college om daarvan af te wijken. Daardoor zit er opnieuw ruis op de lijn, waardoor het toch al broze ver trouwen van de Nieuwlanders in de politiek een extra knauw krijgt. De dubbele raadsvergadering van deze week waarin zowel over de begroting als over de Trekdijk wordt gesproken, biedt een kans de schade te beperken en mogelijk wat te herstellen. De gemeenteraad trok in novem ber 2019 de teugels voor de milieu categorie van komende bedrijven aan om de leefbaarheid in het dorp te be- schermen. De oppositie wilde dat, maar de coalitiepartijen ook. Ener zijds gaat het er natuurlijk niet alleen om in welke categorie een bedrijf zit maar om wat het daadwerkelijk aan overlast veroorzaakt. Anderzijds zijn die categorieën er niet voor niks. Politiek gezien de baas De gemeenteraad kan het college de bevoegdheid om af te wijken van de eerdere afspraken niet afpakken. Maar de raad is politiek gezien wel de baas: het college voert uit wat de ge meenteraad wil. In dit geval is het besluit duidelijk en breed gedragen. De raad moet daar niet in gaan schui ven. En dan zit er voor het college maar één ding op: gebruik die be voegdheid niet. woensdag 10 november 2021 WA Boulevards in de zomer afgesloten De Geerepassage in Middelburg. foto boaz timmermans/fos fotografie De Vlissingse boulevards zullen de komende jaren alleen in de maanden juli en augustus dage lijks van begin van de middag tot vroeg in de ochtend dicht zijn voor gemotoriseerd verkeer. René Hoonhorst Vlissingen De complete winkelpassage in het centrum van Middelburg staat te koop. Wie de Geere passage koopt, krijgt de huur ders erbij, zegt makelaar Pieter Nienhuis. ,,De rechten van de winkeliers zijn gewaarborgd." Maurits Sep Middelburg - Pieter Nienhuis, makelaar Maurits Sep De gemeente Mid delburg stapelt de ene inschattings fout op de andere bij het plan voor een bedrijventer rein aan de Trek- dijk bij Nieuw- en Sint Joosland. Deze week moet de gemeenteraad weer een keer pro beren de schade te beperken. Nieuw- en Sint Joosland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38