Wie de Geerepassage koopt,
krijgt de huurders er gelijk bij
Middelburg struikelt weer over bedrijventerrein Trekdijk
6
Geen gemotoriseerd verkeer
Analyse
In de maanden april, mei, juni, sep
tember en oktober geldt dat slui
tingsregime alleen in het weekeind
en op feestdagen. Ook het om
draaien van de rijrichting op Bou
levard de Ruyter - richting Coosje
Buskenstraat in plaats van het Kei-
zersbolwerk - lijkt het overgrote
deel van de gemeenteraad een
goede zaak. Veel raadsleden pleit
ten er wel voor om ook het rijden
over de De Ruyterboulevard zo veel
mogelijk te ontmoedigen en daar
naast de rijbaan zo veilig mogelijk
te maken.
De gemeenteraad nam gister
avond vier moties aan, die niet alle
maal met elkaar in overeenstem
ming zijn. Zo moet volgens de ene
motie de afsluiting van de boule
vards 's middags om twaalf uur in
gaan en de volgende morgen om
acht uur aflopen, terwijl andere
moties de sluiting willen laten lo
pen van 's middags één tot 's mor
gens zes uur.
Overleg bewoners
Wethouder Sem Stroosnijder legde
na afloop van de vergadering uit dat
de precieze sluitingstijden nog aan
de orde komen. „Belangrijker is dat
de hele raad zich kan vinden in da
gelijkse afsluiting van de boule
vards in het hoogseizoen, maar in
het voor- en naseizoen de sluiting
wil beperken tot zaterdagen, zon
dagen en feestdagen. Als wethou
der ga ik met die wensen aan de slag
en overleg ik deze week nog met
betrokkenen als bewoners en on
dernemers aan de boulevards."
Stroosnijder benadrukte dat deze
winter nog veel werk moet worden
verzet om per i april volgend jaar
een rechtsgeldig verkeersbesluit in
werking te laten gaan. In maart
moet niet alleen het overleg met
betrokkenen zijn afgerond, maar
moeten ook eventuele bezwaarma
kers de kans hebben gehad hun
zienswijzen in te dienen. Redelijke
wensen kunnen dan nog in een be
sluit worden verwerkt, zodat vóór 1
april vaststaat op welke dagen op
welke tijdstippen de boulevards
zijn afgesloten voor al het gemoto
riseerd verkeer.
Rotonde
Ook het voorstel om een eenvou
dige rotonde ter hoogte van de
Coosje Buskenstraat aan te leggen,
neemt Stroosnijder serieus. De
wens om vanaf De Willem Ruys-
straat, via de Aagje Dekenstraat
door de Coosje Buskenstraat de
boulevards via tweerichtingsver
keer te ontsluiten, komt aan de orde
bij de herinrichting van dat deel
van de binnenstad. De wens van
een aantal partijen om voorlopig af
te zien van verkeersingrepen of
wegaanpassingen op de boulevards,
willigt Stroosnijder niet bij voor
baat in. Wel beloofde de wethouder
dat hij de raad constant op de
hoogte houdt en met de raad de ko
mende twee jaar veranderingen
evalueert.
De Geerepassage is niet alleen een
overdekte winkelstraat maar ook
één van de belangrijkste looprou
tes in de binnenstad, als verbin
ding tussen de parkeergarage
Geere, winkelcentrum Tref en de
winkelstraten in de binnenstad.
De passage is in 1988 gebouwd en
op één na zijn alle winkelruimtes
nu permanent verhuurd. De totale
huuropbrengst van het complex
wordt geraamd op een kwart mil
joen euro per jaar.
De reden voor de verkoop is een
vervelende, zegt makelaar Nien-
huis van Synchro Bedrijfshuisves
ting BV. ,,De eigenaar, de heer
Christ Verbeek, is overleden. Hij
was ook directeur van bouwbedrijf
De Delta en heeft met dat bedrijf
de passage destijds gebouwd. De
passage was nog zijn eigendom.
De erfgenamen hebben besloten
die nu te verkopen. Het gaat dus
wel om een vrijwillige verkoop."
De vastgoedmarkt voor de win
kelpassage is goed, merkt Nien-
huis. ,,We hebben al een aantal be-
We hebben al
een aantal
bezichtigingen
gehad
zichtigingen gehad en we ver
wachten ook ruime belangstelling
bij de veiling. De erfgenamen heb
ben wel bewust voor een veiling
gekozen, zodat de verkoop trans
parant is voor de huurders, want
die zijn natuurlijk razend be
nieuwd. Het voordeel voor de ver
kopers is bovendien dat kandidaat
kopers uit het hele land meedoen."
De eigenaren hebben een onder
grens bepaald waarvoor de Geere-
passage verkocht kan worden. Als
de biedingen tegenvallen, hebben
zij het recht om het complex niet
te verkopen, legt Nienhuis uit. ,,Ze
hebben na vandaag een paar dagen
bedenktij d." De verkoop betreft al
leen de winkelpassage op de be
gane grond. De appartementen er
boven zijn van Woongoed Middel
burg. De parkeerkelder is eigen
dom van de gemeente Middel
burg.
Veiling
De Geerepassage wordt vandaag
geveild. De biedingen kunnen
vanmiddag vanaf 13.00 uur wor
den gedaan. De passage wordt ge
veild in combinatie met drie win
kelruimtes aan de Lange Geere (Fit
Healthiek, Expo XL en Takko Fa
shion), en een kantoorpand aan
het Stationsplein 9 in Goes.
Dat kantoorpand is het gebouw
naast/boven het station van Goes.
Ook dat is gebouwd door De Delta
en was nog in bezit van Verbeek sr.
De verkoop houdt verband met de
plannen van de gemeente Goes
voor de verbetering van het stati
onsgebied.
Het ging eigenlijk al mis bij de
aankoop van de grond aan de
A58. Die leidde tot groot ver
zet van de inwoners tegen de komst
van industrie naast hun dorp en tot
kritiek van buurgemeente Vlissin-
gen. De noodzaak voor meer be-
drijfsgrond voor met name logistieke
bedrijven wordt nog altijd in twijfel
getrokken.
De vrees voor overlast en verlies
van leefbaarheid blijft ook onver
minderd groot. De inspraak die in
woners via de dorpsvereniging en de
Werkgroep Trekdijk kregen van de
gemeente, draaide op een misluk
king uit en wordt ervaren als 'een
fopspeen'. Vanwege de financiële en
economische belangen voor de ge
meente zette de gemeenteraad het
plan voor de Trekdijk door. Maar bij
de keuze voor een landschapsarchi
tect die moest zorgen voor een zo
goed mogelijke inpassing van het be
drijventerrein, ging het weer mis.
Verantwoordelijk wethouder Carla
Doorn trok het boetekleed aan en
kwam daar net mee weg.
Strenge eisen
Nu is opnieuw onrust ontstaan. Hoe
wel de gemeenteraad twee jaar gele
den extra strenge eisen stelde aan de
milieucategorie waaraan toekomstige
bedrijven moeten voldoen, lijkt het
college van B en W daar toch flexibe
ler mee om te willen gaan dan de in-
woners en de gemeenteraad. Waar
wethouder Doorn in 2019 nog zei dat
'we zijn tegemoetgekomen aan de
wensen vanuit het dorp over de leef
baarheid', geeft ze nu aan dat het een
bevoegdheid is van het college om
daarvan af te wijken.
Daardoor zit er opnieuw ruis op de
lijn, waardoor het toch al broze ver
trouwen van de Nieuwlanders in de
politiek een extra knauw krijgt. De
dubbele raadsvergadering van deze
week waarin zowel over de begroting
als over de Trekdijk wordt gesproken,
biedt een kans de schade te beperken
en mogelijk wat te herstellen.
De gemeenteraad trok in novem
ber 2019 de teugels voor de milieu
categorie van komende bedrijven aan
om de leefbaarheid in het dorp te be-
schermen. De oppositie wilde dat,
maar de coalitiepartijen ook. Ener
zijds gaat het er natuurlijk niet alleen
om in welke categorie een bedrijf zit
maar om wat het daadwerkelijk aan
overlast veroorzaakt. Anderzijds zijn
die categorieën er niet voor niks.
Politiek gezien de baas
De gemeenteraad kan het college de
bevoegdheid om af te wijken van de
eerdere afspraken niet afpakken.
Maar de raad is politiek gezien wel de
baas: het college voert uit wat de ge
meenteraad wil. In dit geval is het
besluit duidelijk en breed gedragen.
De raad moet daar niet in gaan schui
ven. En dan zit er voor het college
maar één ding op: gebruik die be
voegdheid niet.
woensdag 10 november 2021
WA
Boulevards
in de zomer
afgesloten
De Geerepassage in Middelburg. foto boaz timmermans/fos fotografie
De Vlissingse boulevards zullen
de komende jaren alleen in de
maanden juli en augustus dage
lijks van begin van de middag tot
vroeg in de ochtend dicht zijn
voor gemotoriseerd verkeer.
René Hoonhorst
Vlissingen
De complete winkelpassage in
het centrum van Middelburg
staat te koop. Wie de Geere
passage koopt, krijgt de huur
ders erbij, zegt makelaar Pieter
Nienhuis. ,,De rechten van de
winkeliers zijn gewaarborgd."
Maurits Sep
Middelburg
- Pieter Nienhuis, makelaar
Maurits Sep
De gemeente Mid
delburg stapelt de
ene inschattings
fout op de andere
bij het plan voor
een bedrijventer
rein aan de Trek-
dijk bij Nieuw- en
Sint Joosland.
Deze week moet
de gemeenteraad
weer een keer pro
beren de schade
te beperken.
Nieuw- en Sint Joosland