H K\FYO 17 Behandelaar van financiële klachten APP NA FRAUDE-INCIDENTEN werker fluistert haar in dat er iets niet goed zit bij de beveiliging van Triodos. En ook een vriend, over tuigd van haar gelijk, dringt aan op vervolgstappen. Ze besluit de op- Het staat mensen vrij om naar het Kifid te stappen met hun klacht lichting toch voor te leggen bij Ki- fid, het Klachteninstituut Finan ciële Dienstverlening. Kifid heeft na bestudering van de correspondentie en het verweer van Triodos nog de nodige vragen die op de zitting gesteld zouden worden. Bijvoorbeeld: wat was er precies op welke telefoon gebeurd bij het overboeken van Sonja's geld? Alleen Triodos weet het ant woord. Nieuw fraudeteam Het antwoord komt niet. Die zit ting zou gisteren - bijna 600 da gen na de diefstal - plaatsvinden, maar Triodos haalt bakzeil. Sonja krijgt een paar dagen voor de zit tingsdatum telefoon van de bank. Een nieuw fraudeteam van de bank had toch nog eens naar haar zaak gekeken en het standpunt van de bank, dat zelfs door de top man was bekrachtigd, draait 180 graden. ,,Ik krijg al mijn geld terug. Maar ik ben nog steeds boos. Al die e-mails die ik van de bank kreeg, steeds met dezelfde strekking: Nee, nee, nee, zat fout. Hoeveel andere mensen zoals ik zijn er die niets terugkrijgen van Triodos? Hoeveel mensen vechten door? Ze blijven je afwijzen in de hoop dat je het opgeeft. En ik denk dat de meeste mensen het ook opgeven. Het heeft me ontelbaar veel uren gekost om mijn recht te halen. Vo rige week nog: mijn dochtertje vierde haar verjaardagsfeestje, maar ik hing weer met Triodos aan de lijn.'' Triodos-woordvoerder Koen Jonker wil niet zeggen waarom de bank na anderhalf jaar plotsklaps van gedachten is veranderd over de phishing waar Sonja slachtoffer van werd en of de bank dat bij meer klanten doet. ,,We reflecte- ren bij een herbeoordeling kritisch op meerdere aspecten. Niet alleen juridisch of het handelen van de klant al dan niet nalatig was, maar ook hoe met de klacht is omge gaan. We kijken ook naar de men selijke kant.'' Dat betekent niet dat ieder slachtoffer bij Triodos dat geen vergoeding kreeg, nu kan vragen om heroverweging van de beslissing. ,,Als een klacht bij ons is afgehandeld, is die afgehandeld. Het staat mensen vrij om naar het Kifid te stappen.'' Identificatie Triodos werkt ondertussen aan een andere beveiliging bij het in stalleren van de Triodos-app. Dat gebeurt dan niet meer met codes die op een identifier ingetikt moe ten worden, maar met digitale identificatie. De oplichters in Ma leisië zouden het daar een stuk moeilijker meer hebben gehad. De 13.250 euro wordt binnen twee weken overgemaakt. Bartels: ,,Ik had eerlijk gezegd niet gedacht het geld ooit nog terug te zien. We gaan nu eerst vloerverwarming in de keuken aanleggen, en we geven een feest om het te vieren.'' geen zin in een procedure. Uit an dere bankfraudezaken waarmee de verzekeraar op de proppen komt, zou blijken dat ze dit nooit kon winnen. Schaamte ,,Ik wilde het na een paar maanden opgeven. Ik schaamde me dat ik blijkbaar zo dom was geweest. En iedere brief en e-mail van de bank zorgde weer voor negatieve ener gie. Maar ik was ook boos. Je be taalt een bank toch voor de dienst verlening en goede beveiliging? Triodos heeft de mond vol over duurzaamheid en dat klanten geen nummer zijn, maar mensen waar mee ze in gesprek willen. Ja, tot het fout gaat.'' Teleurgesteld stapt ze over naar een andere bank. Een bevriend oud-bankmede- Unieke deal voor de novembermaand: ga met hoge korting naar Diergaarde Blijdorp! Bestel nu je tickets op pzc.nl/blijdorp Sonja raakte via de bank-aii 13.250:'euro kwijt. FOTO ERIK VAN T WOUD Het Klachteninstituut Finan ciële Dienstverlening, Kifid, behandelt zo'n 3000 zaken per jaar. Het gros gaat over verzekeringen. Maar ook phishing en andere bankfrau- dezaken waarbij de bank niet wil vergoeden, worden er be handeld. Bij bijna de helft van de gevallen komen partijen er toch nog onderling uit, voor afgaand of zelfs tijdens de zitting. c|0 gescVA\\\eucov V\Et V-\_NC.W PC WOENSDAG 10 NOVEMBER 2021 - Koen Jonker, Triodos In Diergaarde Blijdorp maak je in één dag een wereldreis, vol bijzondere ontmoetingen! Loop over de oceaanbodem in het Oceanium, waar haaien en schildpadden boven je zwemmen. Stap in de kleurrijke wereld van Amazonica: het grootste en mooiste vlinderparadijs van Europa! Loop over de Afrikaanse savanne, waar je oog in oog komt te staan met giraffen en zebra's en vergeet niet om nog een kijkje te nemen bij Bokito. Als je Blijdorp bezoekt, weetje zeker datje iets gaat beleven! Ga de gehele maand november extra voordelig naar Diergaarde Blijdorp en profiteer van een unieke korting van 10,- per ticket. Er is een beperkt aantal tickets beschikbaar, dus wees er snel bij! OP-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17