Chinese webgigant opent eerste stenen winkel in Nederland ZET JOUW TECHDEAL- ALERTS AAN. 17 tweakers voor stenen winkels kiezen. „Ken nelijk werkt deze combinatie. Eerst online een goede positie ver werven en dan ook offline uitbrei den. Je ziet dat bij Amazon gebeu ren, dat in de VS en in Engeland aan de weg timmert met Amazon Go-supermarkten. Dat zijn win kels met de nieuwste technologi sche snufjes, waaronder kassaloos betalen. JD.com experimenteert ook met eigen winkels in China, en wil nu overduidelijk in Europa voet aan de grond krijgen.'' Hemmes' collega Rupert Parker Brady noemt ook de opkomst van premium-abonnementen bij meerdere winkelformules. ,,Albert Heijn is er onlangs mee begonnen: je betaalt een beperkt bedrag per jaar en ontvangt vervolgens ex traatjes. Zo proberen winkels klanten aan zich te binden. In die zin is het slim dat JD.com daar me teen op inzet. We zullen zien in hoeverre de concurrentie last gaat krijgen van deze nieuwe speler.'' - Sanne Schelfaut zegt Van den Bosch, ooit presen tator van de EO Jongerendag en nu van Hour of Power. ,,Ik heb al les geprobeerd, tot senatoren aan toe. Ik ben twee keer op het con sulaat geweest, en een keer op de ambassade. Maar ik kwam er niet in. Amerikanen konden onbe kommerd hierheen komen, wij konden niet naar Amerika. Dat vind ik discriminatie. Ik verwijt Iedereen laat familie overkomen, we zijn toch bang dat het weer dichtgaat dat Biden. Europa was al lang weer opengesteld voor Amerika nen. En zij doen het pas op 8 no vember." De onzekerheid blijft bij hem. ,,Laten we hopen dat de grenzen open blijven; ik maak me er best wel zorgen over of ik weer terug kom. Ik hoop op 5 december te landen, anders vier ik Sinterklaas in Amerika." De Chinese internetreus JD.com opent overmorgen zijn eerste fysieke winkel in Europa. Leiden (Bètaplein) heeft die primeur. De winkel heet Ochama - om verwarring met sportwinkel JD Sports te voorkomen - en verkoopt zowel food als non-food. JD is een van de grootste webwin kels ter wereld en moet alleen Amazon en Alibaba voor zich dul den. De Chinezen openden eerder dit jaar een groot distributiecen trum van 18.000 vierkante meter in Venray. De verwachting is dat het bedrijf vandaar meerdere lan den in Europa wil gaan bedienen. Het gaat JD om een combinatie van een webshop en fysieke win kels. In Nederland zal het in eerste instantie vier winkels openen, waar klanten ook online bestelde producten kunnen afhalen. Naast het filiaal in Leiden komt er een Ochama in Diemen. Het is nog niet bekend waar de twee andere vestigingen komen. De Chinezen willen in Neder land onder meer voeding, huis houdelijke apparaten en artikelen op het gebied van gamen verko pen. Daarbij gaat het om A-mer ken van onder meer Unilever, Procter&Gamble en Douwe Eg berts. Volgens supermarktvakblad Distrifood is het de bedoeling dat de websuper met een variant op het Amazon Primemodel gaat werken. Leden ontvangen exclu sieve coupons en besparen daar mee 10 procent. JD heeft in China ook supermarkten onder de naam 7Fresh. Onder meer de Ameri kaanse supermarktgigant Wal- mart heeft een belang hierin. Bij JD willen ze nog niet ingaan op de uitbreidingsplannen in Ne derland. Supermarktdeskundige Erik Hemmes ziet in de komst van de Chinezen de bevestiging dat steeds meer bedrijven die online zijn begonnen, uiteindelijk ook ONTDEK HET VERSCHIL TUSSEN KORTINGEN KORTING'. TWEAKERS.NET/BLACKFRIDAY GO DINSDAG 9 NOVEMBER 2021 Een filiaal van JD's super marktformule 7Fresh in China. FOTO REUTERS 1IJ0I JD.com opende eerder dit jaar een distributiecentrum van 18.000 vierkante meter in Venray. Marco en Lyda Benthem bij de gate op Schiphol. fotos jakob van vliet - Marco Benthem, woont in Los Angeles

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17