5
OPSTEKER HISTORISCH GEBOUW LIGT IN DELEN OPGESLAGEN IN GOES
Ze zouden 'm
liever vandaag
dan morgen
opbouwen bij de
Stoomtrein Goes-
Borsele: hun grote
treinenfabriek.
B<
ij elk museum hangen
de schilderijen bin
nen, maar wij moeten
|de rijtuigen - onze
schilderijen - nu nog
buiten zetten", zegt voorzitter
Niels Bax. Maar er gloort hoop.
Het is alweer ruim vier jaar gele
den dat de Stoomtrein Goes-Bor-
sele (SGB) een grote slag sloeg
door een historische treinenfa-
briek op de kop te tikken. Het gaat
om een oude werkplaats van de
Rotterdamse stadsvervoerder
RET. In een nog verder verleden
was het de fabriek van treinen-
bouwer Allan. Hij ligt nu in delen
opgeslagen op het terrein van de
SGB in Goes, wachtend om weer
te worden opgebouwd en dienst te
gaan doen als museum. Die op
bouw gaat 3 a 4 miljoen euro kos
ten. ,,Bij 3 miljoen praten we over
een sobere variant, maar wil je een
wat meer aangeklede variant, met
bijvoorbeeld betere isolatie, dan ga
je richting de 4 miljoen", zegt Bax.
,,Dat laatste heeft onze voorkeur,
want in dat geval wordt het ge
bouw aantrekkelijker voor bij
voorbeeld exposities, lezingen en
misschien zelfs feesten."
Flinke domper
Het was een flinke domper toen
burgemeester en wethouders van
Goes eerder dit jaar besloten geen
financiële bijdrage te leveren aan
de opbouw van de treinenfabriek,
waarin de SGB straks onder meer
haar collectie rijtuigen wil laten
zien. De SGB had gevraagd om een
eenmalige subsidie van ruim 4 ton
en een garantstelling voor 4 mil
joen euro. Een ruime meerderheid
van de gemeenteraad heeft op ini
tiatief van de SGP/CU nu echter
een duidelijk signaal afgegeven
aan het college: geef wél een ge
meentelijke bijdrage. De raad
denkt dat met de opbouw van de
treinenfabriek een hoogwaardig
museumpark ontstaat dat waarde-
We zijn hier nu al
drie tot vier jaar
mee bezig
vol is voor Goes. Een nieuw ver
zoek voor een bijdrage van ruim 4
ton ligt alweer bij de gemeente,
deze keer zonder de garantstelling.
Hoewel B en W nog een besluit
moeten nemen, is het signaal van
de gemeenteraad volgens Bax een
enorme opsteker voor de vrijwilli
gers van de SGB. ,,We zijn hier nu
al drie tot vier jaar mee bezig, het
zou nu zomaar in een stroomver
snelling kunnen komen." Volgens
de SGB-voorzitter was de teleur
stelling eerder zo groot, omdat de
gemeentelijke bijdrage cruciaal is
voor het project. ,,Er groot aantal
fondsen staat klaar om een finan
ciële bijdrage te verstrekken, maar
zij wachten wel op een eerste stap
van de overheid, de gemeente in
dit geval. We houden die fondsen
nu al een paar jaar aan het lijntje,
maar op een gegeven moment ver
lies je je geloofwaardigheid." Nu
de gemeente over de streep lijkt te
zijn getrokken, hoopt Bax dat ook
de provincie een duit in het zakje
wil doen.
Spoorwegmuseum
De voorzitter vindt het lastig om
al uitspraken te doen over wan
neer de treinenfabriek er moet
staan. De raad heeft dan wel een
positief signaal afgegeven, maar
het geld is er nog niet. ,,Volgend
jaar bestaat de SGB vijftig jaar, het
zou mooi zijn als we dan in elk ge
val een start zouden kunnen ma
ken door bijvoorbeeld de eerste
palen de grond in te slaan.'' Spoor-
wegminnend Nederland kijkt vol
gens Bax uit naar de opbouw van
de fabriek. Met het Spoorwegmu
seum in Utrecht zijn al contacten
gelegd over het mogelijk uitwisse
len van de collectie. De SGB hoopt
in de toekomst te kunnen groeien
van veertigduizend naar pakweg
zestigduizend bezoekers per jaar.
,,Het toerisme in Zeeland groeit
nog altijd, wij willen bij die groei
aanhaken.''
Maar misschien wel het belang
rijkste is dat de eigen collectie
straks een dak boven het hoofd
heeft. ,,Onze vrijwilligers werken
hard om alle rijtuigen op te knap
pen, maar omdat het materieel
buiten staat, kunnen ze na vijf jaar
weer opnieuw beginnen. Dat is
niet erg motiverend en bovendien
zonde van het geld.''
Tweede perron
De SGB heeft de afgelopen jaren al
bergen werk verzet om het terrein
in Goes te verbeteren. Zo kwam er
een tweede perron, zijn de sporen
verlegd en werd het seinhuis op-
geknapt. Ook in Hoedekenskerke,
het eindpunt van de rit die vanuit
Goes met de stoomtrein kan wor
den gemaakt, is het terrein opge
knapt met onder meer een histori-
Het toerisme in
Zeeland groeit nog
altijd, wij willen bij
die groei aanhaken
sche Duitse wagon die er dienst
doet als restauratiewagen. De Buf
fer, het SGB-gebouw in Hoede-
kenskerke, is gemoderniseerd.
De motie in de gemeenteraad
van Goes om de SGB wél geld te
geven voor de opbouw van de trei-
nenfabriek werd donderdag ge
steund door alle partijen, behalve
D66. Die partij staat er wel sympa
thiek tegenover, maar wil pas 'ja'
zeggen als ze zelf een bezoek aan
de SGB heeft gebracht.
maandag 8 november 2021
BE
Treinenfabriek SGB stap dichterbij
Rob Paardekam
Goes
- Niels Bax, voorzitter
Stoomtrein Goes-Borsele
- Niels Bax
Impressie van hoe de treinenfabriek eruit gaat zien in Goes. foto roosros architecten
Een impressie van de binnenkant van de treinenfabriek. foto roosros architecten
plutseim!
Een gezin in één van de treinen van de SGB in de zomer van 2020. archieffoto marcelle davidse