5 OPSTEKER HISTORISCH GEBOUW LIGT IN DELEN OPGESLAGEN IN GOES Ze zouden 'm liever vandaag dan morgen opbouwen bij de Stoomtrein Goes- Borsele: hun grote treinenfabriek. B< ij elk museum hangen de schilderijen bin nen, maar wij moeten |de rijtuigen - onze schilderijen - nu nog buiten zetten", zegt voorzitter Niels Bax. Maar er gloort hoop. Het is alweer ruim vier jaar gele den dat de Stoomtrein Goes-Bor- sele (SGB) een grote slag sloeg door een historische treinenfa- briek op de kop te tikken. Het gaat om een oude werkplaats van de Rotterdamse stadsvervoerder RET. In een nog verder verleden was het de fabriek van treinen- bouwer Allan. Hij ligt nu in delen opgeslagen op het terrein van de SGB in Goes, wachtend om weer te worden opgebouwd en dienst te gaan doen als museum. Die op bouw gaat 3 a 4 miljoen euro kos ten. ,,Bij 3 miljoen praten we over een sobere variant, maar wil je een wat meer aangeklede variant, met bijvoorbeeld betere isolatie, dan ga je richting de 4 miljoen", zegt Bax. ,,Dat laatste heeft onze voorkeur, want in dat geval wordt het ge bouw aantrekkelijker voor bij voorbeeld exposities, lezingen en misschien zelfs feesten." Flinke domper Het was een flinke domper toen burgemeester en wethouders van Goes eerder dit jaar besloten geen financiële bijdrage te leveren aan de opbouw van de treinenfabriek, waarin de SGB straks onder meer haar collectie rijtuigen wil laten zien. De SGB had gevraagd om een eenmalige subsidie van ruim 4 ton en een garantstelling voor 4 mil joen euro. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft op ini tiatief van de SGP/CU nu echter een duidelijk signaal afgegeven aan het college: geef wél een ge meentelijke bijdrage. De raad denkt dat met de opbouw van de treinenfabriek een hoogwaardig museumpark ontstaat dat waarde- We zijn hier nu al drie tot vier jaar mee bezig vol is voor Goes. Een nieuw ver zoek voor een bijdrage van ruim 4 ton ligt alweer bij de gemeente, deze keer zonder de garantstelling. Hoewel B en W nog een besluit moeten nemen, is het signaal van de gemeenteraad volgens Bax een enorme opsteker voor de vrijwilli gers van de SGB. ,,We zijn hier nu al drie tot vier jaar mee bezig, het zou nu zomaar in een stroomver snelling kunnen komen." Volgens de SGB-voorzitter was de teleur stelling eerder zo groot, omdat de gemeentelijke bijdrage cruciaal is voor het project. ,,Er groot aantal fondsen staat klaar om een finan ciële bijdrage te verstrekken, maar zij wachten wel op een eerste stap van de overheid, de gemeente in dit geval. We houden die fondsen nu al een paar jaar aan het lijntje, maar op een gegeven moment ver lies je je geloofwaardigheid." Nu de gemeente over de streep lijkt te zijn getrokken, hoopt Bax dat ook de provincie een duit in het zakje wil doen. Spoorwegmuseum De voorzitter vindt het lastig om al uitspraken te doen over wan neer de treinenfabriek er moet staan. De raad heeft dan wel een positief signaal afgegeven, maar het geld is er nog niet. ,,Volgend jaar bestaat de SGB vijftig jaar, het zou mooi zijn als we dan in elk ge val een start zouden kunnen ma ken door bijvoorbeeld de eerste palen de grond in te slaan.'' Spoor- wegminnend Nederland kijkt vol gens Bax uit naar de opbouw van de fabriek. Met het Spoorwegmu seum in Utrecht zijn al contacten gelegd over het mogelijk uitwisse len van de collectie. De SGB hoopt in de toekomst te kunnen groeien van veertigduizend naar pakweg zestigduizend bezoekers per jaar. ,,Het toerisme in Zeeland groeit nog altijd, wij willen bij die groei aanhaken.'' Maar misschien wel het belang rijkste is dat de eigen collectie straks een dak boven het hoofd heeft. ,,Onze vrijwilligers werken hard om alle rijtuigen op te knap pen, maar omdat het materieel buiten staat, kunnen ze na vijf jaar weer opnieuw beginnen. Dat is niet erg motiverend en bovendien zonde van het geld.'' Tweede perron De SGB heeft de afgelopen jaren al bergen werk verzet om het terrein in Goes te verbeteren. Zo kwam er een tweede perron, zijn de sporen verlegd en werd het seinhuis op- geknapt. Ook in Hoedekenskerke, het eindpunt van de rit die vanuit Goes met de stoomtrein kan wor den gemaakt, is het terrein opge knapt met onder meer een histori- Het toerisme in Zeeland groeit nog altijd, wij willen bij die groei aanhaken sche Duitse wagon die er dienst doet als restauratiewagen. De Buf fer, het SGB-gebouw in Hoede- kenskerke, is gemoderniseerd. De motie in de gemeenteraad van Goes om de SGB wél geld te geven voor de opbouw van de trei- nenfabriek werd donderdag ge steund door alle partijen, behalve D66. Die partij staat er wel sympa thiek tegenover, maar wil pas 'ja' zeggen als ze zelf een bezoek aan de SGB heeft gebracht. maandag 8 november 2021 BE Treinenfabriek SGB stap dichterbij Rob Paardekam Goes - Niels Bax, voorzitter Stoomtrein Goes-Borsele - Niels Bax Impressie van hoe de treinenfabriek eruit gaat zien in Goes. foto roosros architecten Een impressie van de binnenkant van de treinenfabriek. foto roosros architecten plutseim! Een gezin in één van de treinen van de SGB in de zomer van 2020. archieffoto marcelle davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 52