Plien van Bennekom
Bianca Krijgsman
worden. Dat zat ik me toevallig
vandaag te bedenken. De oudste is
het huis uit - niet leuk, voor haar
wel. Dan heb ik nog een puber
jongen, die zegt alleen ja en oké.
Een superschat. Maar die twee
hebben mij helemaal niet meer
nodig. Dat is flauw.'
PLIEN 'Ik ben soms een beetje
jaloers op mensen met jonge
kinderen.'
BIANCA 'Maar het is ook leuk dat
ze ouder worden, met die grote-
mensengesprekken. Ik vind het
ook bijzonder dat het eergister
leek dat Plien met mijn dochter
Lizzy als baby zat, en dat Lizzy nu
als negentienjarige met Plien en
haar man afspreekt om te gaan
eten.'
PLIEN 'Lizzy voelt als een nichtje.
Ze zit op de Kleinkunstacademie,
die wij ook gedaan hebben. Ze zei:
ik kijk nu heel anders naar jullie,
nu weet ik veel beter wat jullie
doen. Ze vertelde dat scènes op
school vaak op leven en dood
gespeeld worden, maar die gaan
ook vaak over leven en dood. "En
jullie scènes gaan over mayonaise,
maar die worden ook op leven en
dood gespeeld." Dat is grappig,
want dat klopt wel.'
Over de motivatie achter hun
types en verhalen op het podium
zijn ze duidelijk: samen met het
publiek een leuke avond beleven.
PLIEN 'We zijn geen cabaretiers die
een spiegel voor willen houden, of met een
vingertje wijzen.'
De laatste keer dat jullie als duo een show
maakten was in 2015. Wat toen als grappig
werd gezien is inmiddels ingehaald door
Black Lives Matter en een opleving van het
feminisme. Heett dit invloed op jullie werk?
PLIEN 'Jazeker. We hebben ideeën gehad
waarvan we zeiden: dat doen we niet meer.
We hadden in 2004 een act waarin wij als
verwende kakwijven op zwarte poppen zaten
tijdens een safari.'
BIANCA 'Dat zouden we nu nooit meer doen.'
PLIEN 'Heel even hebben we het erover gehad:
zouden we die mannen terug laten komen, om
wraak op die vrouwen te laten nemen? Maar
dat is linke soep, hoe goedbedoeld ook. Die
act was in 2004 ook niet slecht bedoeld, we
wilden die vrouwen te kakken zetten. Maar
toch hebben mensen zich dat aangetrokken,
en terecht. Als ik het nu zie, denk ik ook: dit
kan echt niet.'
BIANCA 'We blijven meestal ver van de
actualiteit. Mijn mening is niet belangrijk
genoeg om in een zaal te verkondigen.'
PLIEN 'We zijn meer van het harmoniemodel.'
BIANCA 'Ze zijn vaak onbeschoft, eigenen
zichzelf van alles toe terwijl ze er heel deftig
uitzien. Alsof ze een vrijbrief hebben om alles
maar te zeggen en te doen. Het zijn ook altijd
de types die voordringen.'
PLIEN 'Kakvrouwen zijn altijd leuk om te doen.
Net als vloekende kabouters. Het is toch geinig
dat we als vijftigers verkleed als kabouters op
een podium staan te schelden! Dat
we niet naar een kantoor hoeven
met een koffer en een mantelpak.
Dat dit onze dagbesteding is.'
Wanneer zeggen jullie: nu houdt
het op, we stoppen ermee?
BIANCA 'Terug naar kleinere thea
ters zou ik nog wel leuk vinden,
maar dat stadium daarvoor, in
jongerenholen en reizen met het
openbaar vervoer, daar waar we
ooit begonnen zijn, dat zou ik niet
meer trekken. Dan houdt het op.'
PLIEN 'In onze beginjaren hadden
we een liggende act. Soms lagen
we op een podium dat nog plakte
van het bier van de avond ervoor.'
BIANCA 'Ik zag laatst een bekende
oude cabaretier in een galerie bij
mij in het dorp spelen. Ik zou het
heel erg vinden als ik later nog zou
moeten optreden terwijl iedereen
denkt: stop er toch mee.'
Misschien kunnen die artiesten
gewoon geen afscheid nemen. Of
vinden jullie dat onvoorstelbaar?
PLIEN: 'Ik denk dat ik van ons
tweeën nog wel in een galerie
zou optreden. Ik moet er niet aan
denken, maar als ik mijn geld
moet inzetten, zie ik Bianca dat al
helemaal niet doen. Die gaat met
couperose in haar tuin harken. Het
hangt er ook vanaf, hè. Je hebt ook
bejaarde actrices, die allang blij
zijn dat ze weer in een busje
mogen stappen.'
Weer een knikje naar buiten. Een
dame op leeftijd hijst zich moei
zaam uit haar witte Volkswagen.
PLIEN, met stemmetje: 'Ik ga op
jongens, duw me op!'
BIANCA, lachend: 'Ik ga op! Waar
zijn we dan?'
PLIEN: 'Ik sta in de verkeerde cou
lissen! O nee dat ga ik niet halen!'
BIANCA: 'Ik voel nu al allemaal
pijntjes en zo. Op een gegeven
moment wordt het allemaal wat
slomer, zoals die vrouw daar.
Maar dat kan ook leuk zijn, toch?'
PLIEN: 'Zeker. Dan rol ik je gewoon
heen en weer, met wieltjes
eronder.'
16
Dus wat Guido Weijers zegt, dat je overal
grappen over moet kunnen maken
Kakwijven spelen in veel voorstellingen een rol
- ook in deze.
GEBOREN 20 maart
1971 OPLEIDING
Kleinkunstacademie
BEROEP Actrice en
cabaretière OOK
BEKEND VAN de tv-se
ries Zaai, Kees Co en
de film Gek van Geluk
HEEFT met psycholoog
Jeroen Wassmer drie
kinderen: Mees (14),
Tijn (11) en Tess (9).
GEBOREN 3 oktober 1968
OPLEIDING Kleinkunstaca
demie BEROEP Actrice en
cabaretière OOK BEKEND
VAN de tv-series 't Schaep,
De Luizenmoeder en tv-film
De Nieuwe Wereld waar
voor ze in 2014 een Emmy
kreeg HEEFT met theater
maker Diederik van Vleu
ten drie kinderen: Lizzy
(19), Bobby (15) en Lynn (10)