Plien van Bennekom Bianca Krijgsman worden. Dat zat ik me toevallig vandaag te bedenken. De oudste is het huis uit - niet leuk, voor haar wel. Dan heb ik nog een puber jongen, die zegt alleen ja en oké. Een superschat. Maar die twee hebben mij helemaal niet meer nodig. Dat is flauw.' PLIEN 'Ik ben soms een beetje jaloers op mensen met jonge kinderen.' BIANCA 'Maar het is ook leuk dat ze ouder worden, met die grote- mensengesprekken. Ik vind het ook bijzonder dat het eergister leek dat Plien met mijn dochter Lizzy als baby zat, en dat Lizzy nu als negentienjarige met Plien en haar man afspreekt om te gaan eten.' PLIEN 'Lizzy voelt als een nichtje. Ze zit op de Kleinkunstacademie, die wij ook gedaan hebben. Ze zei: ik kijk nu heel anders naar jullie, nu weet ik veel beter wat jullie doen. Ze vertelde dat scènes op school vaak op leven en dood gespeeld worden, maar die gaan ook vaak over leven en dood. "En jullie scènes gaan over mayonaise, maar die worden ook op leven en dood gespeeld." Dat is grappig, want dat klopt wel.' Over de motivatie achter hun types en verhalen op het podium zijn ze duidelijk: samen met het publiek een leuke avond beleven. PLIEN 'We zijn geen cabaretiers die een spiegel voor willen houden, of met een vingertje wijzen.' De laatste keer dat jullie als duo een show maakten was in 2015. Wat toen als grappig werd gezien is inmiddels ingehaald door Black Lives Matter en een opleving van het feminisme. Heett dit invloed op jullie werk? PLIEN 'Jazeker. We hebben ideeën gehad waarvan we zeiden: dat doen we niet meer. We hadden in 2004 een act waarin wij als verwende kakwijven op zwarte poppen zaten tijdens een safari.' BIANCA 'Dat zouden we nu nooit meer doen.' PLIEN 'Heel even hebben we het erover gehad: zouden we die mannen terug laten komen, om wraak op die vrouwen te laten nemen? Maar dat is linke soep, hoe goedbedoeld ook. Die act was in 2004 ook niet slecht bedoeld, we wilden die vrouwen te kakken zetten. Maar toch hebben mensen zich dat aangetrokken, en terecht. Als ik het nu zie, denk ik ook: dit kan echt niet.' BIANCA 'We blijven meestal ver van de actualiteit. Mijn mening is niet belangrijk genoeg om in een zaal te verkondigen.' PLIEN 'We zijn meer van het harmoniemodel.' BIANCA 'Ze zijn vaak onbeschoft, eigenen zichzelf van alles toe terwijl ze er heel deftig uitzien. Alsof ze een vrijbrief hebben om alles maar te zeggen en te doen. Het zijn ook altijd de types die voordringen.' PLIEN 'Kakvrouwen zijn altijd leuk om te doen. Net als vloekende kabouters. Het is toch geinig dat we als vijftigers verkleed als kabouters op een podium staan te schelden! Dat we niet naar een kantoor hoeven met een koffer en een mantelpak. Dat dit onze dagbesteding is.' Wanneer zeggen jullie: nu houdt het op, we stoppen ermee? BIANCA 'Terug naar kleinere thea ters zou ik nog wel leuk vinden, maar dat stadium daarvoor, in jongerenholen en reizen met het openbaar vervoer, daar waar we ooit begonnen zijn, dat zou ik niet meer trekken. Dan houdt het op.' PLIEN 'In onze beginjaren hadden we een liggende act. Soms lagen we op een podium dat nog plakte van het bier van de avond ervoor.' BIANCA 'Ik zag laatst een bekende oude cabaretier in een galerie bij mij in het dorp spelen. Ik zou het heel erg vinden als ik later nog zou moeten optreden terwijl iedereen denkt: stop er toch mee.' Misschien kunnen die artiesten gewoon geen afscheid nemen. Of vinden jullie dat onvoorstelbaar? PLIEN: 'Ik denk dat ik van ons tweeën nog wel in een galerie zou optreden. Ik moet er niet aan denken, maar als ik mijn geld moet inzetten, zie ik Bianca dat al helemaal niet doen. Die gaat met couperose in haar tuin harken. Het hangt er ook vanaf, hè. Je hebt ook bejaarde actrices, die allang blij zijn dat ze weer in een busje mogen stappen.' Weer een knikje naar buiten. Een dame op leeftijd hijst zich moei zaam uit haar witte Volkswagen. PLIEN, met stemmetje: 'Ik ga op jongens, duw me op!' BIANCA, lachend: 'Ik ga op! Waar zijn we dan?' PLIEN: 'Ik sta in de verkeerde cou lissen! O nee dat ga ik niet halen!' BIANCA: 'Ik voel nu al allemaal pijntjes en zo. Op een gegeven moment wordt het allemaal wat slomer, zoals die vrouw daar. Maar dat kan ook leuk zijn, toch?' PLIEN: 'Zeker. Dan rol ik je gewoon heen en weer, met wieltjes eronder.' 16 Dus wat Guido Weijers zegt, dat je overal grappen over moet kunnen maken Kakwijven spelen in veel voorstellingen een rol - ook in deze. GEBOREN 20 maart 1971 OPLEIDING Kleinkunstacademie BEROEP Actrice en cabaretière OOK BEKEND VAN de tv-se ries Zaai, Kees Co en de film Gek van Geluk HEEFT met psycholoog Jeroen Wassmer drie kinderen: Mees (14), Tijn (11) en Tess (9). GEBOREN 3 oktober 1968 OPLEIDING Kleinkunstaca demie BEROEP Actrice en cabaretière OOK BEKEND VAN de tv-series 't Schaep, De Luizenmoeder en tv-film De Nieuwe Wereld waar voor ze in 2014 een Emmy kreeg HEEFT met theater maker Diederik van Vleu ten drie kinderen: Lizzy (19), Bobby (15) en Lynn (10)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 96