l
vtwonen
c Motorcrosser Jeffrey Herlings jaagt op zijn vierde werelditel
23
In 2018 was hij de allerbeste.
Na een seizoen, waarin hij
iedereen de baas was en één
van de meest dominante
prestaties ooit leverde, re
kende iedereen op een reeks
wereldtitels. Een 'geëxplodeerde'
enkel (in 2019) en een gebroken
nek (in 2020) gooiden echter roet
in het eten. Terwijl iedereen weet
dat als Jeffrey Herlings bij alle GP's
aanwezig is, hij niet te kloppen is
in een kampioenschap, loopt ook
dit seizoen niet alles volgens plan.
Het script van het WK motor
cross in 2021 is er eentje waar Hit
chcock trots op zou zijn. Herlings
speelt tot nu toe de hoofdrol. Hij
deed dienst als landingsbaan in
Oss, waarna hij drie manches
miste. De 51 punten achterstand
verdwenen daarna als sneeuw
voor de zon, maar hij loopt niet
weg met het kampioenschap, zoals
we vaker van hem zagen. Al we
kenlang houdt de top-drie in de
MXGP elkaar in een houdgreep en
juist toen Herlings definitief het
gat geslagen leek te hebben, sloeg
het noodlot weer toe. Hij viel zelf
bij de start en een andere rijder
reed zijn KTM de vernieling in:
weg voorsprong. Herlings staat nu
derde. Romain Febvre leidt het
WK en staat drie punten voor Her-
lings, terwijl nummer twee Gajser
één puntje voor de KTM-rijder
staat. Er zijn in de laatste twee
GP's, morgen en woensdag in
Mantova, nog honderd punten te
verdelen.
Febvre geraakt en heb fysiek ei
genlijk niks teruggedaan, alleen
een beetje geblokt. Maar als zij het
zo willen spelen, dan doen we het
maar zo."
"Ja, ik was daar heel erg goed. Het
is een baan die me goed ligt. De
starts in de laatste drie races waren
niet bepaald zo neergelegd dat je
voordeel had met een goede kwa
lificatie, daar is dat wel het geval.
Daar ben ik vooral blij mee: dan
kan ik bij de start beter een ver
schil maken, aangezien ik altijd
snel ben in de kwalificatie."
Na twee seizoenen ellende strijdt Jeffrey
Herlings eindelijk weer om de titel en het is
direct het spannendste gevecht ooit in het WK
motorcross. Na veel tegenslagen pakte
Herlings enkele weken geleden de leiding.
Inmiddels is hij die weer kwijt, maar hij is blij om
weer 'aan te moeten vallen.'
Is het mentaal niet heel zwaar ge
weest om steeds terug te moeten
komen?
,,Ik ben de enige die dit jaar vier
nulscores heeft, allemaal door
pech. Eerst springt Monticelli op
mijn rug en daarna rijdt er iemand
over mijn motor heen, waar ik
niets aan kan doen. Ik denk als je
gaat kijken naar dit seizoen waar
ik gereden heb, dat ik gemiddeld
de sterkste ben en dat ik dit kam
pioenschap gewoon verdien, of ik
het nu wel of niet haal. Maar het
zal tot de laatste manche span
nend blijven."
Ja, ik was daar heel
erg goed. Mantova is
een baan die me ligt
,,Ja, opeens ben ik de underdog.
Mijn probleem was denk ik ge
woon dat ik teveel wilde verdedi
gen de laatste tijd! Dat is mijn
grote fout geweest. Ik moet ge
woon mijn eigen race rijden en
vanaf nu gaan we maximaal in de
aanval, ik heb nu toch niets meer
te verliezen!"
Er zijn mooie duels geweest met
jouw concurrenten. Gajser vond
het zelfs nodig om te zeggen dat
,,Natuurlijk houd ik het liever net
jes en in mijn ogen was ik de enige
rijder van ons drieën die 'clean'
reed. Maar als er gebeukt moet
worden, ben ik daar ook niet vies
van. Als het moet, dan moet het. Ik
ben vaak genoeg door Gajser en
In een nieuw vtwonen tv-programma
gaan Frans, Muk en Sieg op zoek naar
interieurtalent! Tien kandidaten halen
8 weken lang alles uit de kast en strijden
tegen elkaar in een spannende afvalrace
om de titel Grootste interieurtalent
van Nederland en België.
ELKE ZONDAG OM 17.20 UUR TE ZIEN BIJ SBS6
GO ZATERDAG 6 NOVEMBER 2021
Tim Gerth
Rotterdam
'Ik verdien dit kampioenschap'
moet worden, ben ik daar ook niet
Jij hebt als enige van de drie ti
telkandidaten al in Mantova gere
den en gewonnen, is dat een
voordeel?
ies van' foto epa
- Jeffrey Herlings
Je staat na je laatste tegenslag
derde in het kampioenschap. Hoe
is het nu om in de achtervolging
te moeten gaan?
E Jeffrey Herlings: 'Als er gebeukt
je 'dirty' had gereden afgelopen
weekend. Kunnen we meer vuur
werk verwachten?
MET
O-"' SP
K O ik.
nieuw!