Schaarste aan bedden is ook een ordinaire centenkwestie O Winkels houden telefoons niet 14 fl COLUMN Irene van den Berg Alles is economie, ook tij dens een pandemie. Laat ik dat illustreren aan de hand van ziekenhuisbedden. Deze week voerde het kabinet opnieuw vrij heidsbeperkende maatregelen in, met als belangrijk argument dat de zorg toegankelijk moet blijven. Voor iedere nieuwe coronapatiënt op de intensive care moeten ope raties worden afgebeld, omdat er te weinig plek is. De verantwoor delijkheid hiervoor legt het kabi net bij de ongevaccineerden. ,,Dit bed had niet bezet hoeven zijn'', sprak Hugo de Jonge beschuldi gend bij een bezoek aan het Me disch Centrum Leeuwarden. De econoom vraagt zich daaren tegen af hoe die schaarste is ont staan. Hoe kan het dat er in één van de rijkste landen een tekort is aan bedden? Begin jaren 70 waren er nog 75.000 ziekenhuisbedden in Nederland. Op papier is dat aan tal sindsdien ongeveer gehalveerd. En in werkelijk zijn er nog minder bedden beschikbaar, legde intensi- vecarehoofd en corona-BN-er Die- derik Gommers afgelopen najaar op Twitter uit. Zo'n 12.500 bedden op dagen met voldoende perso neel, zei hij toen. Want de rest is bijvoorbeeld ook bedoeld voor kinderen, nierpatiënten die moe ten dialyseren en te vroeg geboren baby's. En een coronapatiënt kun je nu eenmaal niet een couveuse leggen. Dat er minder bedden zijn, komt doordat de zorg de afgelopen de cennia alsmaar beter is geworden, waardoor mensen minder lang in het ziekenhuis liggen. Maar het is ook een ordinaire centenkwestie. De zorg is al duur genoeg, oor deelde de politiek jarenlang, dus werd het aantal beschikbare bed den krap ingeschaald. En zo heeft Nederland met 1.000 tot 2.000 co- vidpatiënten in het ziekenhuis nu een gigantisch probleem. Het zou helpen als we heel an ders tegen zorgkosten aan gingen kijken. Nu zien we zorg als proble matische kostenpost die beteugeld moet worden. Ik snap wel waar dat vandaan komt: volgens pre-corona berekeningen van het Centraal Planbureau zouden de zorgkosten de komende jaren oplopen tot 100 miljard euro, 10 procent van het bedrag dat Nederland jaarlijks ver dient. Dat is waanzinnig veel geld. Maar inmiddels hebben we ook geleerd wat het kost als de zorg houtje-touwtje bij elkaar gehou den moet worden. Geld steken in de gezondheid van burgers is in de basis een heel mooie investering. Dat het alle maal beter en efficiënter moet, ge loof ik meteen. Maar de hogere kosten worden ook veroorzaakt door positieve ontwikkelingen. Bijvoorbeeld dat we gemiddeld steeds ouder worden, en ouderen nu eenmaal meer zorg nodig heb ben. En dat er steeds meer effec tieve behandelingen bijkomen. Zo overlijden er steeds minder men sen aan kanker. In het begin van Hoe kan het dat er in één van de rijkste landen een tekort is aan bedden? de jaren 70 overleden jaarlijks meer dan tweehonderd kinderen aan kanker. In 2016 waren dat er 61. Als ik dan toch een applaus aan de zorg zou geven, dan was het daar voor. Een discussie die we na ruim 1,5 jaar corona nodig moeten voeren is: is het erg om meer geld aan zorg uit te geven als we daar levensjaren en -kwaliteit voor te rug krijgen? Minister van Finan ciën Wopke Hoekstra zei in janu ari 2020 dat volgens hem de stij gende zorgkosten niet houdbaar zijn. ,,Vooral de zorg heeft het ver mogen om als een koekoeksjong andere vogeltjes uit het nest te du wen.'' Gelijk kreeg hij, maar om een heel andere reden. Ordina Air France- KLM Wolters Kluwer Uitgever verliest eerder deze week gemaakte winst na prima kwartaalcijfers. Weer een klap voor de winkelstraat. Door de maatregelen tegen telefoontjesdiefstallen staat de toekomst van de 1100 telefoonwinkels in Nederland op het spel. Wat hebben we nog aan een winkel waar we niks kunnen kopen nu veel zaken mobieltjes uit de winkel hebben gehaald? ,,De zorgen bij onze ondernemers zijn groot'', zegt directeur Jean-Paul Verhaaren van Phonehouse. ,,Zorgen over veiligheid, maar ook over de toe komst. We hebben net de heftige tijd van corona achter de rug, komt deze bedreiging weer.'' Na een golfovervallen op telefoon winkels in en om Amsterdam heeft Phonehouse in navolging van grote ketens als KPN, T-Mobile en Vodafo- neZiggo de afgelopen dagen in heel Nederland de winkelvoorraden ge minimaliseerd en de meest begeerde mobieltjes (de nieuwste Samsungs, Apple's en Oppo's) uit de magazij nen gehaald. In en om Amsterdam zijn alle telefoontjes verwijderd. ,,Dat kost ons klanten, dat kost ons verkopen'', zegt Verhaaren. ,,We be zorgen winkelaankopen nu drie keer per dag bij mensen thuis. Dat zijn ook nog extra kosten.'' Dat geldt ook voor bewaking en beveiliging die veel telecomwinkels hebben aange scherpt. Ook voor ketens van telecompro- viders zijn de ingrepen een gevoelige klap. ,,Dit voelen we in de portemon nee'', zegt een woordvoerder van KPN. ,,We kunnen klanten nu min der goed van dienst zijn. Deze beslis sing hadden we niet genomen zon der overvallen." Geen meerwaarde Zonder voorraad staat volgens win- keldeskundige Hans van Tellingen van Strabo de toekomst van veel tele- comwinkels op het spel. ,,De klant wil dat ding even in zijn handen houden en proberen. Heel veel men sen willen bellend met hun aankoop de zaak uitlopen. Een telefoontje blijft toch ook een statussym bool. Maar vooral op het gebied van service is dit een klap. Daarin is de echte winkel superieur aan internet. Als je een telefoon in de winkel koopt, kan je daar meteen de sim kaart activeren, je gegevens overzet- Heel veel mensen willen bellend met hun aankoop de zaak uitlopen ten en uitleg krijgen over je toestel. Als je hem thuisgestuurd krijgt, moet je dat allemaal zelf doen. Niet iedereen wil of kan dat.'' Als die dienstverlening verdwijnt, wat is dan nog de meerwaarde van die fysieke winkel, vraagt Van Tellin gen zich af. ,,Dan kan je dat telefoon- tj e net zo goed direct via internet be stellen. Maar ik heb ook niet zomaar een oplossing voor de veiligheid." Telefoonwinkeliers hebben het ook zonder criminaliteit al moeilijk. Werd een toestel vijf jaar geleden nog na gemiddeld 22 maanden inge ruild voor een nieuw exemplaar, in middels is dat 30 maanden. Daardoor is het bedrag dat een huishouden ge middeld per jaar aan een mobieltje uitgeeft, gedaald van 81 euro in 2016 tot 73 euro vorig jaar. Verbreden Dat is ook te zien aan de dalende om zet. Telefoonwinkels zetten in 2016 gezamenlijk ruim 400 miljoen euro om. In 2019 was dat al gedaald tot 285 miljoen. Per vestiging kelderde de winkelomzet van gemiddeld 335.000 naar 223.000 euro per jaar. Geen wonder dat het aantal tele- comzaken al jaren daalt. Nederland telt er volgens het CBS nu 1106, in 2017 waren dat er nog 300 méér. Wel stijgt het aantal bedrijven dat tele foontjes verkoopt al jaren, tot nu 805. Maar die groei zit exclusief in inter netwinkels. Veel elektronicawinkels slaan nieuwe wegen in om, ondanks de af kalvende telecommarkt, het hoofd boven water te houden. Zo voegde BCC onlangs de installatie van air- ZATERDAG 6 NOVEMBER 2021 GO Y @IvandenBerg Irene van den Berg is (onderzoeks) journalist. Iedere zaterdag blikt zij terug op het economische nieuws van afgelopen week. O Enthousiaste re acties op groei strategie van het it-bedrijf. Glorieweek op de beurs na be kendmaking gunstige omzet cijfers. Ondanks uitste kende Europese resultaten, is voetbalclub toch minder waard. o 'Zonder voorraad weinig toekomst' Herman Stil Amsterdam - Hans van Tellingen, Strabo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14