O 2 16 Kort INTERVIEW DIRECTEUR ADRIAAN DEN HEIJER VAN KLM CARGO SLUIT Consument in jaar tijd 3,4 procent duurder uit Goederen en diensten zijn voor consumen ten in oktober 3,4 procent duurder gewor den dan ze een jaar geleden waren. Dat is de sterkste stijging sinds april 2002, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Onder andere gas en elektriciteit werden vo rige maand flink duurder, waardoor de infla tie opliep. In september stegen de prijzen nog met 2,7 procent. Een combinatie van factoren zorgt al een tijdlang voor hogere gas- en stroomprijzen op de groothandels markten. Daarnaast werkten de hogere prij zen voor kleding door in de inflatie. AFM: Doe-het-zelvers op de beurs lopen financieel risico Door blijvend lage rentes beleggen meer Nederlanders op eigen houtje, maar een aanzienlijk deel van hen maakt daarbij niet de verstandigste keuzes. Daar kleven vol gens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) risico's aan. Zo loopt een op de acht doe-het-zelfbeleggers financiële risico's doordat ze afhankelijk zijn van het vermo gen dat ze hebben belegd, bijvoorbeeld voor hun pensioen. Volgens de toezichthouder is het aantal beleggende particulieren in Ne derland in twee jaar tijd gestegen van 1,4 miljoen naar 1,9 miljoen. De meeste van hen, ruim 1 miljoen, doen dit volledig zelfstandig en zonder professioneel advies. Prijsvechter Wizz Air maakt vliegtickets goedkoper Prijsvechter Wizz Air gaat de prijzen van vliegtickets verlagen. Zo wil de vliegtuig maatschappij zijn toestellen sneller vullen met reizigers en marktaandeel winnen op concurrenten als Ryanair, nu het Europese vliegverkeer weer aantrekt. Wizz Air vliegt vanaf Eindhoven naar bestemmingen in het oosten van Europa. De budgetmaatschappij meldde in augustus als eerste bedrijf in de sector dat zij weer evenveel passagiers ver voerde als voor de coronacrisis. Toch ver wacht Wizz Air dat het de tickets in de win termaanden goedkoper moet maken om de verkoop te stimuleren. Basic-Fit BAM ING Kendrion Het klimaat vraagt om minder vliegverkeer, maar aan het vrachtvervoer door de lucht is dat niet te merken. KLM Cargo groeit hard. ,,Als we tijdelijk moeten krimpen is dat maar zo.'' Vliegschaamte, vleesschaamte, mensen scha men zich wat af als het gaat om het gedrag ten opzichte van het klimaat. Cargoschaamte is er vol strekt nog niet, blijkt bij een rond leiding in de de hal van KLM Cargo op Schiphol. De bedrijfstak van KLM/Air France die voor het vrachtvervoer zorgt, heeft het ra zend druk en groeide ook afgelo pen kwartaal met dubbele cijfers: met een plus van 13 procent. Een aluminium vliegtuigpallet staat vol met scheefgezakte dozen met courgettes en appels, uit Oe ganda in Afrika met bestemming Canada. Alles moet opnieuw ge stapeld worden - lading mag on derweg niet gaan schuiven - om veilig in de buik van een vliegtuig de oversteek te kunnen maken. Verderop staan sperziebonen uit Tanzania. In een koelcel voor vers producten staan dozen met krop jes sla voor een restaurant in Hongkong. Aan de zijkant staan honderden sixpacks Spa Blauw met bestemming Montreal. Appels doorkruisen continenten, flesjes water gaan de lucht in, en kroppen sla vliegen de wereld rond. ,,Ja, soms denk je wel 'het moet niet gekker worden'. Car- goschaamte? Dat is bij ons iets minder het geval.'' Directeur Adri- aan den Heijer van KLM Cargo praat liever over de meer 'beteke nisvolle' kant van luchtvracht; over hoe zijn vliegtuigen 400 mil joen hulpmiddelen - mondkapjes, brillen, medische handschoenen, beademingsapparatuur en Co- vid-vaccins - vliegensvlug naar Nederland brachten. Zelden was het zo belangrijk dat we een goed werkend systeem van vrachtver voer door de lucht hebben. ,,We hadden een luchtbrug met China opgezet. Nu zorgen we dat vaccins Iedereen in de sector is zich ervan bewust dat we de planeet gezond moeten houden de wereld over gaan, dat geeft veel voldoening, en we zorgen voor de voedselvoorziening op eilanden.'' De omzet en winst van Cargo is hoger dan voor de coronacrisis, en de groei is er nog niet uit. Door het sterk in prijs gestegen zeetrans port is luchtvracht voor meer par tijen interessant geworden. ,,Een transporteur heeft een goede reden om voor de lucht te kiezen: omdat het snel moet, of omdat de lading heel waardevol is - goud ga je niet twee maanden op schip leggen - of omdat het le vende dieren of verse producten betreft. De premiumgoederen, die gaan via de lucht.'' Noorse zalm Noorse zalm valt daar bijvoorbeeld onder. Per week brengen tiental len vrachtwagen de vis uit Noor wegen en Denemarken om die via Schiphol over de wereld te kunnen sturen. ,,Dat kan niet vanuit Oslo door het beperkte netwerk daar; vanuit Schiphol kan dat wel.'' Bloemen zijn ook een groot pro duct voor KLM Cargo, niet alleen de verzending vanuit Nederland, maar ook vanuit Kenia en Zuid- Amerika naar Europa en de VS. Hightechproducten als chipma chines, smartphones, chips en dure auto-onderdelen gaan ook door de lucht. Het is geen zekerheid dat groen ten en fruit voor altijd de wereld over zullen blijven vliegen, beseft Den Heijer. Overal worden discus sies daarover gevoerd: moet dat nu, die producten uit heel de wereld in het schap? „Consumenten wor den bewuster. Ik vind het indruk wekkend om te zien dat de helft van het vleesschap bij de super markt nu uit vegetarische vlees vervangers bestaat. Is het de con sument die dat heeft geforceerd? Zijn het de gezamenlijke super markten geweest die die ontwik keling stuurden? Of is het een el kaar stimulerend systeem? Ik denk VRIJDAG 5 NOVEMBER 2021 GO INFLATIE BELEGGINGEN WglXhJ LUCHTVAART 5,1% Fitnessreus krabbelt weer op en wil flink uit breiden. 2,2% Fors hoger be drijfsresultaat voor bouwbedrijf. Licht verlies on danks dikke winst in derde kwartaal. -U% Specialist in elektromagneten krijgt klappen door chiptekort. o Krop sla gaat Ton Voermans Schiphol - Adriaan den Heijer, KLM Cargo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16