O
2
16
Kort
INTERVIEW
DIRECTEUR ADRIAAN DEN HEIJER VAN KLM CARGO SLUIT
Consument in jaar tijd
3,4 procent duurder uit
Goederen en diensten zijn voor consumen
ten in oktober 3,4 procent duurder gewor
den dan ze een jaar geleden waren. Dat is de
sterkste stijging sinds april 2002, meldt het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Onder andere gas en elektriciteit werden vo
rige maand flink duurder, waardoor de infla
tie opliep. In september stegen de prijzen
nog met 2,7 procent. Een combinatie van
factoren zorgt al een tijdlang voor hogere
gas- en stroomprijzen op de groothandels
markten. Daarnaast werkten de hogere prij
zen voor kleding door in de inflatie.
AFM: Doe-het-zelvers op de
beurs lopen financieel risico
Door blijvend lage rentes beleggen meer
Nederlanders op eigen houtje, maar een
aanzienlijk deel van hen maakt daarbij niet
de verstandigste keuzes. Daar kleven vol
gens de Autoriteit Financiële Markten
(AFM) risico's aan. Zo loopt een op de acht
doe-het-zelfbeleggers financiële risico's
doordat ze afhankelijk zijn van het vermo
gen dat ze hebben belegd, bijvoorbeeld voor
hun pensioen. Volgens de toezichthouder is
het aantal beleggende particulieren in Ne
derland in twee jaar tijd gestegen van 1,4
miljoen naar 1,9 miljoen. De meeste van hen,
ruim 1 miljoen, doen dit volledig zelfstandig
en zonder professioneel advies.
Prijsvechter Wizz Air maakt
vliegtickets goedkoper
Prijsvechter Wizz Air gaat de prijzen van
vliegtickets verlagen. Zo wil de vliegtuig
maatschappij zijn toestellen sneller vullen
met reizigers en marktaandeel winnen op
concurrenten als Ryanair, nu het Europese
vliegverkeer weer aantrekt. Wizz Air vliegt
vanaf Eindhoven naar bestemmingen in het
oosten van Europa. De budgetmaatschappij
meldde in augustus als eerste bedrijf in de
sector dat zij weer evenveel passagiers ver
voerde als voor de coronacrisis. Toch ver
wacht Wizz Air dat het de tickets in de win
termaanden goedkoper moet maken om de
verkoop te stimuleren.
Basic-Fit
BAM
ING
Kendrion
Het klimaat vraagt om minder
vliegverkeer, maar aan het
vrachtvervoer door de lucht is
dat niet te merken. KLM Cargo
groeit hard. ,,Als we tijdelijk
moeten krimpen is dat maar
zo.''
Vliegschaamte,
vleesschaamte,
mensen scha
men zich wat af
als het gaat om
het gedrag ten
opzichte van het
klimaat. Cargoschaamte is er vol
strekt nog niet, blijkt bij een rond
leiding in de de hal van KLM
Cargo op Schiphol. De bedrijfstak
van KLM/Air France die voor het
vrachtvervoer zorgt, heeft het ra
zend druk en groeide ook afgelo
pen kwartaal met dubbele cijfers:
met een plus van 13 procent.
Een aluminium vliegtuigpallet
staat vol met scheefgezakte dozen
met courgettes en appels, uit Oe
ganda in Afrika met bestemming
Canada. Alles moet opnieuw ge
stapeld worden - lading mag on
derweg niet gaan schuiven - om
veilig in de buik van een vliegtuig
de oversteek te kunnen maken.
Verderop staan sperziebonen uit
Tanzania. In een koelcel voor vers
producten staan dozen met krop
jes sla voor een restaurant in
Hongkong. Aan de zijkant staan
honderden sixpacks Spa Blauw
met bestemming Montreal. Appels
doorkruisen continenten, flesjes
water gaan de lucht in, en kroppen
sla vliegen de wereld rond.
,,Ja, soms denk je wel 'het moet
niet gekker worden'. Car-
goschaamte? Dat is bij ons iets
minder het geval.'' Directeur Adri-
aan den Heijer van KLM Cargo
praat liever over de meer 'beteke
nisvolle' kant van luchtvracht;
over hoe zijn vliegtuigen 400 mil
joen hulpmiddelen - mondkapjes,
brillen, medische handschoenen,
beademingsapparatuur en Co-
vid-vaccins - vliegensvlug naar
Nederland brachten. Zelden was
het zo belangrijk dat we een goed
werkend systeem van vrachtver
voer door de lucht hebben. ,,We
hadden een luchtbrug met China
opgezet. Nu zorgen we dat vaccins
Iedereen in de sector
is zich ervan bewust
dat we de planeet
gezond moeten
houden
de wereld over gaan, dat geeft veel
voldoening, en we zorgen voor de
voedselvoorziening op eilanden.''
De omzet en winst van Cargo is
hoger dan voor de coronacrisis, en
de groei is er nog niet uit. Door het
sterk in prijs gestegen zeetrans
port is luchtvracht voor meer par
tijen interessant geworden.
,,Een transporteur heeft een
goede reden om voor de lucht te
kiezen: omdat het snel moet, of
omdat de lading heel waardevol is
- goud ga je niet twee maanden op
schip leggen - of omdat het le
vende dieren of verse producten
betreft. De premiumgoederen, die
gaan via de lucht.''
Noorse zalm
Noorse zalm valt daar bijvoorbeeld
onder. Per week brengen tiental
len vrachtwagen de vis uit Noor
wegen en Denemarken om die via
Schiphol over de wereld te kunnen
sturen. ,,Dat kan niet vanuit Oslo
door het beperkte netwerk daar;
vanuit Schiphol kan dat wel.''
Bloemen zijn ook een groot pro
duct voor KLM Cargo, niet alleen
de verzending vanuit Nederland,
maar ook vanuit Kenia en Zuid-
Amerika naar Europa en de VS.
Hightechproducten als chipma
chines, smartphones, chips en
dure auto-onderdelen gaan ook
door de lucht.
Het is geen zekerheid dat groen
ten en fruit voor altijd de wereld
over zullen blijven vliegen, beseft
Den Heijer. Overal worden discus
sies daarover gevoerd: moet dat nu,
die producten uit heel de wereld
in het schap? „Consumenten wor
den bewuster. Ik vind het indruk
wekkend om te zien dat de helft
van het vleesschap bij de super
markt nu uit vegetarische vlees
vervangers bestaat. Is het de con
sument die dat heeft geforceerd?
Zijn het de gezamenlijke super
markten geweest die die ontwik
keling stuurden? Of is het een el
kaar stimulerend systeem? Ik denk
VRIJDAG 5 NOVEMBER 2021 GO
INFLATIE
BELEGGINGEN
WglXhJ
LUCHTVAART
5,1%
Fitnessreus
krabbelt weer op
en wil flink uit
breiden.
2,2%
Fors hoger be
drijfsresultaat
voor bouwbedrijf.
Licht verlies on
danks dikke
winst in derde
kwartaal.
-U%
Specialist in
elektromagneten
krijgt klappen
door chiptekort.
o
Krop sla gaat
Ton Voermans
Schiphol
- Adriaan den Heijer, KLM Cargo