'Sla stroom
op in accu
elektrische
auto'
M
KLIMAATSPECIAL
6
CE
'Parijs' is
alleen
haalbaar
als we voor
80 procent
op wind en
zon draaien
verandering. ,,Ik besefte al luiste
rend dat dit een heel groot politiek
issue zou gaan worden", vertelt
hij. ,,Toen heb ik gezegd: Neder
land is bereid een conferentie op
ministersniveau te organiseren."
Dat viel in vruchtbare aarde, om
het zo te zeggen, omdat er toen net
een rapport was verschenen over
dramatisch stijgend aantal geval
len van huidkanker als gevolg van
het gat in de ozonlaag. (Straks
meer over dat gat, en waar het is
gebleven.) ,,Niets beter voor een
milieuminister dan een flinke
ramp", zegt Nijpels. En zo kon hij
in 1989 de eerste wereldwijde kli
maatconferentie houden, in
Noordwijk. ,,Daar waren ministers
bij die nog nooit van klimaatver
andering gehoord hadden."
Noordwijk is het hoogte- en
dieptepunt in een boek dat de
Amerikaanse journalist Nathaniel
Rich schreef over de recente ge
schiedenis van klimaatverande
ring. Hij vertelt in Het verlies van
de aarde hoe tien jaar eerder al een
groepje Amerikaanse wetenschap
pers het Witte Huis alarmeerde.
Eerste zin: 'Bijna alles wat we we
ten over de opwarming van de
aarde wisten we al in 1979.' Nij
pels: ,,Als in Noordwijk de maat
regelen waren aangenomen die
wij voorstelden, waren we met ge
mak onder de 1,5 graad opwarming
gebleven." Maar na twee dagen
onderhandelen schrokken de Ver
enigde Staten ervoor terug. Presi
dent H.W. Bush zei later: ,,Mensen
in de oliestaten hebben ervoor ge
zorgd dat ik president kon worden.
Die ga ik toch niet in de steek la
ten?" Nieuwsuur heeft er in 2019
een terugblik over gemaakt, online
makkelijk terug te vinden.
Er zijn daarna nog vele klimaat
conferenties geweest. Rio de Jan
eiro 1992. Kyoto 1997. Kopenhagen
2009. En de volgende begint dus
maandag in Glasgow. Maar intus
sen is er sinds Noordwijk meer
CO2 uitgestoten 'dan in de hele er
aan voorafgaande geschiedenis
van de beschaving', schrijft Natha-
Mensen in de
oliestaten hebben
ervoor gezorgd
dat ik president
kon worden
niel Rich. En Ed Nijpels zegt:
,,Schrik niet." (Dat je even moet
gaan zitten of niet schrikken hoor
je vaak bij mensen met kennis
over klimaat). ,,Met wat er op dit
moment wordt gedaan komen we
slechts aan een achtste van wat
nodig is om de opwarming onder
de 1,5 graad te houden. In Glasgow
komen dus landen bij elkaar die
niet hebben gedaan wat ze in Pa
rijs tot tranen toe geroerd aan el
kaar hebben beloofd. Je wordt er
niet vrolijk van."
Waarom is het zo moeilijk
om de maatregelen te nemen
die kennelijk noodzakelijk
zijn? Gebrek aan urgentie. Of
nu ja, die urgentie is er al een
tijdje in Kiribati, het land in
de Stille Oceaan dat volgens de
voorspellingen als eerste onder
de zeespiegel zal verdwijnen. En
ook op het eiland Tegua, bij Aus
tralië, waar de voor het water
vluchtende inwoners in 2005 door
de Verenigde Naties officieel de
eerste klimaatvluchtelingen wer
den gedoopt. Maar dat is een cy-
ZATERDAG 30 OKTOBER 2021 GO
ROBIN BERG, WE DRIVE SOLAR
et twee miljoen elektri
sche auto's hebben we
genoeg batterijcapaci
teit om alle huishoudens, de in
dustrie en de kantoren in heel
Nederland van groene stroom te
voorzien als het niet waait of
donker is.'' Robin Berg (51) van
deelautobedrijf We Drive Solar
heeft een even eenvoudige als
haalbare oplossing. „Accu's van
elektrische auto's zijn enorm
krachtig. Als ie vol is kan een huis
houden er wel een week stroom
uithalen. Met een app stel je van
tevoren in hoeveel kilometer je
wilt rijden zodat je
auto niet leeg is als je
vertrekt. 'Van voertuig
naar netwerk' heet de
techniek waarbij de
auto elektriciteit aan
de huizen levert. Het
is een oplossing om
goedkope zon-
ne-energie op te slaan
en te benutten wan
neer die nodig is.
,,Twee decennia gele
den heb ik twintig zon
nepanelen op mijn huis
laten leggen. Ik was de
eerste Utrechter met
een negatieve energie
rekening. Toen dacht ik
al: als je die energie
toch eens 24/7 tot je
beschikking had dan
waren er veel proble
men in één klap opge
lost. Tien jaar geleden kocht ik
mijn eerste elektrische auto en
die had de techniek al om te kun
nen ontladen. Een krachtig idee.''
We Drive Solar heeft een vloot
van 200 elektrische deelauto's
die de stroom gebruiken van
10.000 zonnepanelen die het be
drijf op daken van scholen heeft
laten leggen. Het bedrijf heeft ook
een eigen laadpaal ontwikkeld die
geschikt is om te laden én te ont
laden. Alle grote autofabrikanten
gaan elektrische auto's maken die
kunnen laden én ontladen.
,,Het Klimaatakkoord van Parijs is
alleen haalbaar als we op ons
continent voor 80 procent op
wind en zon draaien. Dat betekent
zoveel duurzame energie dat we
een probleem hebben als de zon
schijnt en de wind hard waait.
Waar laten we het? En waar haal
je het als het donker is en het niet
waait? Als je de energie opslaat in
de auto's dan kan de gascentrale
uit blijven. Ik hoop dat er in heel
de wereld bedrijven hiermee be
zig zijn, anders zijn we te laat.''
VERVOLG VAN PAGINA 5