'Sla stroom op in accu elektrische auto' M KLIMAATSPECIAL 6 CE 'Parijs' is alleen haalbaar als we voor 80 procent op wind en zon draaien verandering. ,,Ik besefte al luiste rend dat dit een heel groot politiek issue zou gaan worden", vertelt hij. ,,Toen heb ik gezegd: Neder land is bereid een conferentie op ministersniveau te organiseren." Dat viel in vruchtbare aarde, om het zo te zeggen, omdat er toen net een rapport was verschenen over dramatisch stijgend aantal geval len van huidkanker als gevolg van het gat in de ozonlaag. (Straks meer over dat gat, en waar het is gebleven.) ,,Niets beter voor een milieuminister dan een flinke ramp", zegt Nijpels. En zo kon hij in 1989 de eerste wereldwijde kli maatconferentie houden, in Noordwijk. ,,Daar waren ministers bij die nog nooit van klimaatver andering gehoord hadden." Noordwijk is het hoogte- en dieptepunt in een boek dat de Amerikaanse journalist Nathaniel Rich schreef over de recente ge schiedenis van klimaatverande ring. Hij vertelt in Het verlies van de aarde hoe tien jaar eerder al een groepje Amerikaanse wetenschap pers het Witte Huis alarmeerde. Eerste zin: 'Bijna alles wat we we ten over de opwarming van de aarde wisten we al in 1979.' Nij pels: ,,Als in Noordwijk de maat regelen waren aangenomen die wij voorstelden, waren we met ge mak onder de 1,5 graad opwarming gebleven." Maar na twee dagen onderhandelen schrokken de Ver enigde Staten ervoor terug. Presi dent H.W. Bush zei later: ,,Mensen in de oliestaten hebben ervoor ge zorgd dat ik president kon worden. Die ga ik toch niet in de steek la ten?" Nieuwsuur heeft er in 2019 een terugblik over gemaakt, online makkelijk terug te vinden. Er zijn daarna nog vele klimaat conferenties geweest. Rio de Jan eiro 1992. Kyoto 1997. Kopenhagen 2009. En de volgende begint dus maandag in Glasgow. Maar intus sen is er sinds Noordwijk meer CO2 uitgestoten 'dan in de hele er aan voorafgaande geschiedenis van de beschaving', schrijft Natha- Mensen in de oliestaten hebben ervoor gezorgd dat ik president kon worden niel Rich. En Ed Nijpels zegt: ,,Schrik niet." (Dat je even moet gaan zitten of niet schrikken hoor je vaak bij mensen met kennis over klimaat). ,,Met wat er op dit moment wordt gedaan komen we slechts aan een achtste van wat nodig is om de opwarming onder de 1,5 graad te houden. In Glasgow komen dus landen bij elkaar die niet hebben gedaan wat ze in Pa rijs tot tranen toe geroerd aan el kaar hebben beloofd. Je wordt er niet vrolijk van." Waarom is het zo moeilijk om de maatregelen te nemen die kennelijk noodzakelijk zijn? Gebrek aan urgentie. Of nu ja, die urgentie is er al een tijdje in Kiribati, het land in de Stille Oceaan dat volgens de voorspellingen als eerste onder de zeespiegel zal verdwijnen. En ook op het eiland Tegua, bij Aus tralië, waar de voor het water vluchtende inwoners in 2005 door de Verenigde Naties officieel de eerste klimaatvluchtelingen wer den gedoopt. Maar dat is een cy- ZATERDAG 30 OKTOBER 2021 GO ROBIN BERG, WE DRIVE SOLAR et twee miljoen elektri sche auto's hebben we genoeg batterijcapaci teit om alle huishoudens, de in dustrie en de kantoren in heel Nederland van groene stroom te voorzien als het niet waait of donker is.'' Robin Berg (51) van deelautobedrijf We Drive Solar heeft een even eenvoudige als haalbare oplossing. „Accu's van elektrische auto's zijn enorm krachtig. Als ie vol is kan een huis houden er wel een week stroom uithalen. Met een app stel je van tevoren in hoeveel kilometer je wilt rijden zodat je auto niet leeg is als je vertrekt. 'Van voertuig naar netwerk' heet de techniek waarbij de auto elektriciteit aan de huizen levert. Het is een oplossing om goedkope zon- ne-energie op te slaan en te benutten wan neer die nodig is. ,,Twee decennia gele den heb ik twintig zon nepanelen op mijn huis laten leggen. Ik was de eerste Utrechter met een negatieve energie rekening. Toen dacht ik al: als je die energie toch eens 24/7 tot je beschikking had dan waren er veel proble men in één klap opge lost. Tien jaar geleden kocht ik mijn eerste elektrische auto en die had de techniek al om te kun nen ontladen. Een krachtig idee.'' We Drive Solar heeft een vloot van 200 elektrische deelauto's die de stroom gebruiken van 10.000 zonnepanelen die het be drijf op daken van scholen heeft laten leggen. Het bedrijf heeft ook een eigen laadpaal ontwikkeld die geschikt is om te laden én te ont laden. Alle grote autofabrikanten gaan elektrische auto's maken die kunnen laden én ontladen. ,,Het Klimaatakkoord van Parijs is alleen haalbaar als we op ons continent voor 80 procent op wind en zon draaien. Dat betekent zoveel duurzame energie dat we een probleem hebben als de zon schijnt en de wind hard waait. Waar laten we het? En waar haal je het als het donker is en het niet waait? Als je de energie opslaat in de auto's dan kan de gascentrale uit blijven. Ik hoop dat er in heel de wereld bedrijven hiermee be zig zijn, anders zijn we te laat.'' VERVOLG VAN PAGINA 5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 54