lil Geweld in de Zeeuwse biblebelt 10 ZEELAND EXPOSITIE SERVI VAN GRINSVEN IN HULST ART Servi van Grinsven ('s- Hertogenbosch, 1959) woont en werkt in Hulst. Hij baseert zich op de essentie van de klassieke westerse schilderkunst. Die beoogt een illusie van ruimte te creëren op een plat vlak. 1 Monnikenwerk I euwenlang was dat dé manier om de kijker mee te nemen naar een wereld buiten het schil- I derij. Een portret, de kruisiging van Christus, een land schap of een allegorische voorstel ling. De abstracte schilderkunst voegt daar in de 20ste eeuw het verhaal van pure vorm, kleur en compositie aan toe. Basiselemen ten die ook zelf iets kunnen oproe pen: een sfeer, een gevoel. En ook metafoor kunnen zijn voor aspec ten van de werkelijkheid buiten het schilderij. Denk aan Mondri aan die in zijn composities een universeel dynamisch evenwicht wilde oproepen. Daarnaast ont wikkelt zich een vorm van ab stracte schilderkunst die het waar nemen op zich als onderwerp neemt. Spanningsveld In die lijn plaatst Servi van Grins- ven zich. In zijn werk staat het spanningsveld tussen het tweedi- mensionale vlak en het beeld dat hij daarop aanbrengt centraal. De spanning tussen ruimte en illusie. Een voorbeeld. Op een grijs vlak vertoont zich een constructie die doet denken aan een geslepen steen. Het is niet duidelijk welk deel van de gesuggereerde vorm het meest dichtbij is. Verder blijkt dat de vorm niet op het donkere vlak geschilderd is, maar erin is uitgespaard. De lichte lijnen kun je dus zien als een ruimte achter de donkere voorgrond. Zo onder graaft Van Grinsven de materiali- teit van de opgeroepen vorm. Wat op het eerste gezicht dus een een voudige geometrische vorm lijkt te zijn, is bij nader inzien een dub bele illusie. De optelsom van deze waarnemingen leidt tot een con clusie: de werkelijkheid die je denkt te zien, is complexer dan je denkt. Dat gegeven komt op allerlei manieren terug in zijn werk. Ik zie een schilderij in gele tinten dat je zou kunnen interpreteren als een wand met daarin een raam waar je schuin tegenaan kijkt. Doordat de wand uit een aantal stroken be staat, wordt die illusie al enigszins ondergraven. De materialiteit wordt immers vervangen door ba nen ongrijpbaar licht. In vier an dere doeken, allemaal in blauwe tinten uitgevoerd, bouwt Van Grinsven daarop voort. Dat leidt tot een werk waarin hij de raam- vorm een aantal keren over elkaar heen projecteert, met steeds een kleine verschuiving. De ruimte die het raam suggereert zweeft zo als een vorm op het schildervlak. Door de verschuivingen wordt die vorm nog ongrijpbaarder. De ruimte krijgt een vorm, wordt ma terieel, maar die materialiteit lost De ingetogen, subtiele schildertechniek sluit perfect aan bij wat Van Grinsven beoogt door de herhaling weer op in de ruimte. De ingetogen, subtiele schildertechniek sluit perfect aan bij wat Van Grinsven beoogt. Verf- vlakken worden licht opgeschuurd waardoor onderliggende lagen zichtbaar worden en ze zich als sluiers op het doek vertonen. De spanning tussen vlak, ruimte en illusie is meer dan een formeel spel. Elk schilderij, juist omdat er herkenbare elementen in zijn ver weven, is in mijn ogen ook een uitspraak over de werkelijkheid buiten het schilderij, op een ab stracte manier. Een werkelijkheid die we denken te kennen, maar die zich steeds anders vertoont en in feite ondoorgrondelijk is. Dat staat haaks op ons verlangen naar dui delijkheid, naar zekerheid. Maar het opent wel perspectieven naar andere visies die uiteindelijk ons blikveld kunnen verruimen. Met deze expositie timmert Hulst Art weer flink aan de weg. Dat wordt ook landelijk erkend. De Mondriaanstichting financiert mede het tentoonstellingspro gramma. De Socialistische Partij trekt aan de bel over het geringe aantal wijkagenten in Tho- len. ,,Volgens de landelijke richtlij nen zou de gemeente er vijf moe ten tellen. We hebben er één, plus een wijkagente in opleiding", zegt SP-raadslid Theo Korevaar. Hij heeft vragen gesteld aan het col lege, lees ik in de app van Omroep Zeeland. De link met de studiedag 'Ge weld in de biblebelt', die 6 novem ber wordt gehouden, is snel ge legd. Niet omdat Tholen zich re cent met geweld op de kaart heeft gezet, maar omdat ik in het Tijd- schift voor Politie lees: 'De wijk agenten in de biblebelt-gemeen- schappen staan er alleen voor. On- begrijpelijk, ze werken immers in een omgeving die tact, kennis en ervaring van de religieuze en cul turele aspecten van de gemeen schap vraagt.' Na 32 jaar dienst kan wijkagent Suzanne waarschijnlijk lezen en schrijven met alle Thole- naren. Voor nieuwelingen kan dat lastiger zijn. 'Daar waar politieme dewerkers zich met vragen over de LHBT-, Joodse- of Marokkaanse gemeenschap kunnen richten tot goed georganiseerde informatie bronnen, zijn de politiemedewer kers in de biblebelt aangewezen op hun eigen creativiteit.' Schrijver van het artikel is Jan Hoekman van de politieregio Zeeland-West-Bra bant, politiekundige en operatio neel expert gebiedsgebonden poli tie. Hij deed onderzoek naar over last, criminaliteit en de relatie tus- sen de politie en mensen uit be vindelijk gereformeerde gemeen schappen in Zeeland. Hoekman spreekt 6 november tijdens de jaarlijkse themadag van het Dutch Biblebelt Network. Bevindelijk ge reformeerden staan niet snel op de barricaden en zij respecteren 'de overheid die het zwaard draagt', maar tijdens de lockdown kregen journalisten die hun werk deden, rake klappen rondom refokerk- diensten. Een uitzonderlijke situa tie? Hoekman: ,,In de media komt vooral het overlastgevende gedrag van jongeren rond jaarwisselingen aan bod. Minder gezien is dat soortgelijke problemen gedurende het hele jaar rond het weekend spelen. Als er een keer iets voor valt tussen mensen uit orthodox kerkelijke kring, probeert men dat primair onderling op te lossen. Een conflict waarbij klappen val len en tandartsbehandeling nodig is, wordt dan eerder als 'ruzie' ge zien dan als 'mishandeling'. Bij een soortgelijk voorval met vreemden, zou men wel aangifte doen. Zonder basale kennis van de denkwijze over zonde, schuld en vergeving is het gesprek hierover aangaan moeilijk. Wanneer poli tiemensen op de hoogte zijn van denkbeelden, taalgebruik, do's en don'ts, wordt eenzelfde gesprek met bijvoorbeeld kerkelijke ambtsdragers beter. Kennen en gekend worden is het belangrijk ste - over en weer. Het gaat uitein delijk meer om elkaar verstaan, vertrouwen en elkaar weten te vinden. Dat mogelijk maken is ook het doel van het kennisnetwerk Bijbelgordel binnen de landelijke politie. Binnenkort houden we ook binnen de politie weer een studiedag." Geluk Dat is geluk hebben denk ik, want ook zonder wijkagent Suzanne, moet op Tholen gebiedsgebonden kennis beschikbaar blijven. zaterdag 30 oktober 2021 GO Inventief appel op het kijken Nico Out Recensie vl' Overzicht van de expositie van Servi van Grinsven in Hulst Art. fotos nico out Werk van Servi van Grinsven. T/m 21/11: Servi van Grinsven, Hulst Art, 's Gravenhofstraat 10, Hulst, do. t/m zo. 14.00-17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38