Zorgfouten door gebrekkig overleg Onderzoek onder panelleden Patiëntenfederatie Guus Hiddink 3M in Zwijndrecht Vandaag bij deze krant Walcheren ■MRi 'Ik ga gewoon verder met genieten' Chemiebedrijf moet productie met PFAS-uitstoot tijdelijk stopzetten zeeland 5 Stapels kerstpakketten staan klaar om verzonden te worden in de loods van Trendz Kadomakers in Goes. Het is eind oktober, maar de kerstdrukte is al begonnen. Gemma Warmenhoven (l) en Annelies Matthijsse zijn druk bezig met inpakken. Elke dag worden 500 tot 1500 pakketten gereedgemaakt. zeeland 2 Artsen stelden een verkeerde dia gnose, maakten fouten bij het ver strekken van medicijnen of de be handeling verliep niet goed. De Pa tiëntenfederatie Nederland onder vroeg ruim 7800 leden van hun pa tiëntenpanel, die in de afgelopen twee jaar een bezoek brachten aan het ziekenhuis. Aan de peiling de den relatief weinig jonge mensen mee, iets meer hogeropgeleiden en relatief veel mensen met een chro nische aandoening. Verkeerde diagnose Het vaakst stelden artsen een ver keerde diagnose of ging er iets mis bij het verstrekken van medicatie. Patiënten reppen onder meer over verkeerde hechtingen, waardoor wonden openscheurden, een ver keerde kant die werd geopereerd en allergische reacties doordat dossiers niet goed waren gelezen. Over een enkeling geeft een naaste zelfs aan dat de patiënt is overleden. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland, zegt dat ook veel goed gaat in de zieken huizen, maar dat elke fout er één te veel is. ,,Daarom is het goed dat we weten welke fouten er worden ge maakt. Daar kunnen we met elkaar van leren." Lichamelijk letsel Van de 13 procent bij wie echt iets misging, hield ruim één derde van de patiënten (tijdelijk) lichamelijk letsel over. Ook had een bijna even grote groep last van psychische pro blemen, zoals angst of depressie. Bijna twee derde van de patiënten bij wie iets misging, vindt dat de zorgverlener de fout had kunnen voorkomen. Ze wijzen een slechte communicatie in bijna een kwart van de gevallen aan als oorzaak van de (bijna-)fouten. 13 procent van deze groep respon denten diende een klacht of schade claim in. Ruim een derde ondernam niets na het incident. Zij zeggen on der meer dat ze geen energie had den om stappen te zetten, of vinden dat fouten nu eenmaal kunnen ge beuren. De rest koos bijvoorbeeld voor een gesprek met de arts of the rapeut. Zwaar gedupeerd De 56-jarige Patricia uit Purmerend werd zwaar gedupeerd. De kaakchi- rurg nam bij haar een biopt van een verdacht plekje op haar gehemelte. Patricia: ,,Kom ik twee weken later voor de uitslag, vertelt die arts dat mijn biopt is kwijtgeraakt. Ik zei na tuurlijk: 'Dat kan toch niet kwijtra ken?'" Pas weken later kon ze een af spraak maken voor een nieuwe bi- opt. ,,Dat is hartstikke vervelend, want ze maken best een diep gat. Ik kon weken niet eten", vertelt de pa tiënt. Maar nog erger: het frame met kiezen dat ze zich net in januari had laten aanmeten, past niet meer. ,,Ik loop nu al maanden zonder kiezen, want ik ben door de dekking van mijn zorgverzekering heen en kan me geen nieuw frame veroorloven." Met als gevolg dat Patricia al maanden moeilijk kan eten. zaterdag 30 oktober 2021 P18-19 'Skcht (iet taboe en praat over je Technische snufjes om beier f cslapcn Inclusief, duurzaam en meer speelgoeduends ik ijl ivort lontje? Dit kun }e ertegen doen 0F lilMHilWUtB FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN Bij ruim 20 procent van de pa tiënten die in de afgelopen twee jaar een ziekenhuis bezocht, ging iets bijna of helemaal mis; bij 13 procent ging echt iets fout, blijkt uit onderzoek van de Pa tiëntenfederatie. Ellen van Gaalen Utrecht Vandaag van tijd tot tijd regenachtig Nieuw in de PZC app: Altijd op de hoogte van het weer op jouw locatie Prijs €3,95 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/bezorging s 1688 5 5 5 5 47"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 1