Inflatie binnen eurozone loopt op naar hoogste niveau sinds2008 3 dagen Antwerpen (4* Mercure Antwerp City Centre) 4 dscjcn Gladbeck (de) (4* Van der Valk Gladbeck) 15 de groene plannen van de vliegmaatschappij deel uit van de ambities. Ook aan de grond worden stappen genomen. Zo wordt een deel van de stroom op Schiphol Oost sinds begin dit jaar opgewekt door zonnepanelen op de grootste hangar van KLM. Geen alternatief ,,Het klinkt mooi, maar ik zie nog steeds geen concrete plannen om echte milieuwinst te boeken'', zegt Bram van Liere, van Milieudefen sie. ,,We vliegen gewoon te veel. Er is geen alternatiefanders dan krimp van de luchtvaart. Met vlootver- nieuwing doe je wat, maar niet vol doende om de opwarming van de aarde op maximaal 1,5 graad te hou den. Bedrijven als KLM moeten met concrete maatregelen komen, en niet aan groenwassen doen.'' ,,Het is een loffelijk initiatief om duurzaamheidsinspanningen on afhankelijk door te laten rekenen. Maar deze club kijkt alleen naar de reductie per vlucht. Als KLM ver volgens meer gaat vliegen, dan stijgt de totale uitstoot alsnog. De winst per vlucht verdampt dan door meer te vliegen. Bovendien gaan deze doelen alleen over CO2. Vliegtuigen stoten ook stikstof uit. Als je die effecten niet meerekent, dan ben je maar met een derde van de totale uitstoot bezig.'' ,,Deze bekendmaking van KLM is een wassen neus'', zegt een woord voerder van Greenpeace. ,,Het gaat alleen om de CO2-uitstoot per pas sagier, niet om de gehele uitstoot. Zo kan KLM gewoon doorgaan met meer volgepropte vluchten, die in totaal meer CO2 uitstoten. Alsof je een minuutje korter gaat douchen, maar wel ineens twee keer per dag. Iedereen snapt dat je zo niet be spaart. Dat kan ons klimaat niet aan. De wetenschap is duidelijk: het aantal vluchten moet jaarlijks om laag om de Parijs-doelen te halen. Te beginnen met alle korte vlucht jes van een paar uur. Voor een derde van alle vluchten binnen de Euro pese Unie kan je gewoon de trein nemen.''' Bemoedigend Met de aangescherpte duurzaam heidsambities richt KLM zich op de verdere toekomst. Op basis van het zomerkwartaal is daar ook ruimte voor. Zowel KLM als moederbedrijf Air France-KLM drongen in het derde kwartaal het nettoverlies sterk terug. KLM vervoerde deze zomer 5,3 miljoen passagiers en behaalde een bedrijfsresultaat van 168 miljoen euro, waar een jaar geleden nog een operationeel verlies van 234 mil joen de boeken in ging. Daarmee is de maatschappij nog lang niet bij de 511 miljoen euro die in het derde kwartaal van 2019 behaald werd. Elbers noemt het herstel 'bemoe digend', na het voorzichtige herstel van voor de zomer. ,,Er is sprake van een forse verbetering. KLM was voor het eerst in negentien maan den operationeel winstgevend, maar we zijn nog lang niet op het niveau van voor Covid-19.'' Optimistisch Voor de komende maanden is hij optimistisch, ondanks mogelijke nieuwe reisbeperkingen en de stij - gende prijs van vliegtuigbrandstof. „Langzaam maar zeker gaat de we reld weer open. Vanaf 8 november kunnen gevaccineerde Europeanen eindelijk ook weer naar de VS vlie gen. Dat is bijzonder goed nieuws voor KLM. En dat zien we aan de boekingen.'' Het concern rekent erop in de laatste drie maanden van dit jaar op 70 tot 75 procent van de capaciteit van 2019 te zitten. In het derde kwartaal was dat 66 procent. Sinds juli 2008 was de geldont waarding niet meer zo hoog. De sterk gestegen energieprijzen zijn de belangrijkste oorzaak van de hogere inflatie. Ten opzichte van vorig jaar oktober werd energie 23,5 procent duurder. Vooral de gasprijs is de afgelopen maanden flink gestegen. Niet alleen energie werd duur der. Bedrijven hebben al een tijd last van hogere prijzen voor grondstoffen als hout, staal en cement. Ook grondstoffen voor voedsel zijn flink in prijs geste gen. Die prijsstijgingen gaan fa brikanten steeds vaker doorbe rekenen aan de klant, vaak de consument. Unilever gaf eerder deze maand al aan de prijzen te verhogen. Ook bouwers rekenen de hoge grondstofprijzen door, waardoor verbouwingen en nieuwbouw duurder worden. Schaarste Er zijn verschillende oorzaken- voor de prijsstijgingen. De be langrijkste is schaarste. Tijdens de coronapandemie hebben veel bedrijven hun productie terug geschroefd. Er was immers min der vraag naar hun producten. Nu de meeste landen weer open zijn, groeit de economie weer en daarmee de vraag naar grond stoffen en halffabricaten als chips. Producenten kunnen de vraag echter niet bijbenen en dat maakt producten en grondstof fen schaars en dus duur. Daarnaast speelt de enorme prijsexplosie van transporttarie ven mee. Vooral vervoer per zeecontainer is enorm in prijs gestegen, en heel veel producten komen via de boot uit China naar Europa. Die kosten worden ook doorberekend aan de klan ten. De verwachting is dat de schaar ste en daarmee de hoge prijzen nog wel even aanhouden. Pas in de loop van 2022 zijn de proble men voorbij en zullen de prijzen niet langer door het dak gaan, is de verwachting. Loon-prijsspiraal Maar onder economen is ook on gerustheid dat de inflatie hard nekkiger zal blijken. En dan is de kans groot dat werknemers ho gere lonen gaan eisen om het verlies aan koopkracht te com penseren. Hogere lonen bete kent hogere kosten voor de be drijven en dus hogere prijzen voor de producten. Dat leidt dan weer tot hogere lonen; zo komt de gevreesde loon-prijsspiraal op gang. Uiteindelijk leidt dat tot een economische recessie. De ontwikkeling van de infla tie wordt daarom met argusogen bekeken door de Europese Cen trale Bank (ECB). Als de inflatie maar tijdelijk is hoeft de ECB niets te doen. Maar als de inflatie C De Europese Centrale Bank houdtderente nu juist laag om de groei te stimuleren hardnekkig wordt moet de ECB ingrijpen en de rente verhogen. Een hogere rente zorgt voor minder economische groei en remt dus de vraag naar produc ten. De ECB houdt de rente nu juist laag om de economische groei te stimuleren. Te snel in grijpen betekent de groei on terecht afknijpen. Te laat ingrij pen betekent dat de inflatie uit de hand loopt en leidt tot een re cessie. Vooralsnog verwacht de ECB dat de inflatie maar tijdelijk zo hoog zal zijn en blijft de rente laag. Het voordeel Beleef Antwerpen: dé mode- en thuisstad van Vlaamse meester Rubens Dichtbij Düsseldorf, Essen en direct aan Park Wittringen gelegen PC ZATERDAG 30 OKTOBER 2021 G Boeing 737 van KLM. FOTO SHUTTERSTOCK SKYCOLORS KLM behaalde een bedrijfsre sultaat van 168 miljoen euro, een jaar geleden ging een verlies van 234 miljoen euro de boeken in. LUXEMBURG De inflatie in de eurozone is deze maand toegenomen tot 4,1 procent op jaarbasis, meldt het Europees statis tiekbureau Eurostat op basis van voorlopige cijfers. - Peet Vogels 3 keer een overnachting 3 keer uitgebreid ontbijt Gratis wifi en parkeren Incl. een flesje water op de kamer Beoordeeld met een 8,0 Betaal pas bij aankomst Kosteloos annuleren tot 7 dagen voor aankomst 2 nachten in een Classic King kamer Gratis annuleren tot 1 dag voor aankomst 2 keer uitgebreid ontbijt Bezoek het vernieuwde ModeMuseum Incl. wifi, fitness en stadsplattegrond Ontdek grootse kunst in gezellige huismusea Beoordeeld met een 8,0 Meer info: visitantwerpen.be *Prijs p.p. en o.b.v. beschikbaarheid, excl. reserveringskosten 20,- Boek op pzc.nl/zw2113 of bel Zoweg.nl 0900-9693 <eo,7oP.g.) *Prijs p.p. en o.b.v. beschikbaarheid, excl. reserveringskosten 20,- en toeristenbelasting 3,- p.p.p.n. Boek op pzc.nl/zw2114 of bel Zoweg.nl 0900-9693 isotope

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15