Inflatie binnen eurozone
loopt op naar hoogste
niveau sinds2008
3 dagen Antwerpen (4* Mercure Antwerp City Centre)
4 dscjcn Gladbeck (de) (4* Van der Valk Gladbeck)
15
de groene plannen van de vliegmaatschappij
deel uit van de ambities. Ook aan de
grond worden stappen genomen.
Zo wordt een deel van de stroom op
Schiphol Oost sinds begin dit jaar
opgewekt door zonnepanelen op de
grootste hangar van KLM.
Geen alternatief
,,Het klinkt mooi, maar ik zie nog
steeds geen concrete plannen om
echte milieuwinst te boeken'', zegt
Bram van Liere, van Milieudefen
sie. ,,We vliegen gewoon te veel. Er
is geen alternatiefanders dan krimp
van de luchtvaart. Met vlootver-
nieuwing doe je wat, maar niet vol
doende om de opwarming van de
aarde op maximaal 1,5 graad te hou
den. Bedrijven als KLM moeten
met concrete maatregelen komen,
en niet aan groenwassen doen.''
,,Het is een loffelijk initiatief om
duurzaamheidsinspanningen on
afhankelijk door te laten rekenen.
Maar deze club kijkt alleen naar de
reductie per vlucht. Als KLM ver
volgens meer gaat vliegen, dan
stijgt de totale uitstoot alsnog. De
winst per vlucht verdampt dan
door meer te vliegen. Bovendien
gaan deze doelen alleen over CO2.
Vliegtuigen stoten ook stikstof uit.
Als je die effecten niet meerekent,
dan ben je maar met een derde van
de totale uitstoot bezig.''
,,Deze bekendmaking van KLM is
een wassen neus'', zegt een woord
voerder van Greenpeace. ,,Het gaat
alleen om de CO2-uitstoot per pas
sagier, niet om de gehele uitstoot.
Zo kan KLM gewoon doorgaan met
meer volgepropte vluchten, die in
totaal meer CO2 uitstoten. Alsof je
een minuutje korter gaat douchen,
maar wel ineens twee keer per dag.
Iedereen snapt dat je zo niet be
spaart. Dat kan ons klimaat niet
aan. De wetenschap is duidelijk: het
aantal vluchten moet jaarlijks om
laag om de Parijs-doelen te halen.
Te beginnen met alle korte vlucht
jes van een paar uur. Voor een derde
van alle vluchten binnen de Euro
pese Unie kan je gewoon de trein
nemen.'''
Bemoedigend
Met de aangescherpte duurzaam
heidsambities richt KLM zich op de
verdere toekomst. Op basis van het
zomerkwartaal is daar ook ruimte
voor. Zowel KLM als moederbedrijf
Air France-KLM drongen in het
derde kwartaal het nettoverlies
sterk terug.
KLM vervoerde deze zomer 5,3
miljoen passagiers en behaalde een
bedrijfsresultaat van 168 miljoen
euro, waar een jaar geleden nog een
operationeel verlies van 234 mil
joen de boeken in ging. Daarmee is
de maatschappij nog lang niet bij de
511 miljoen euro die in het derde
kwartaal van 2019 behaald werd.
Elbers noemt het herstel 'bemoe
digend', na het voorzichtige herstel
van voor de zomer. ,,Er is sprake van
een forse verbetering. KLM was
voor het eerst in negentien maan
den operationeel winstgevend,
maar we zijn nog lang niet op het
niveau van voor Covid-19.''
Optimistisch
Voor de komende maanden is hij
optimistisch, ondanks mogelijke
nieuwe reisbeperkingen en de stij -
gende prijs van vliegtuigbrandstof.
„Langzaam maar zeker gaat de we
reld weer open. Vanaf 8 november
kunnen gevaccineerde Europeanen
eindelijk ook weer naar de VS vlie
gen. Dat is bijzonder goed nieuws
voor KLM. En dat zien we aan de
boekingen.'' Het concern rekent
erop in de laatste drie maanden van
dit jaar op 70 tot 75 procent van de
capaciteit van 2019 te zitten. In het
derde kwartaal was dat 66 procent.
Sinds juli 2008 was de geldont
waarding niet meer zo hoog. De
sterk gestegen energieprijzen
zijn de belangrijkste oorzaak van
de hogere inflatie. Ten opzichte
van vorig jaar oktober werd
energie 23,5 procent duurder.
Vooral de gasprijs is de afgelopen
maanden flink gestegen.
Niet alleen energie werd duur
der. Bedrijven hebben al een tijd
last van hogere prijzen voor
grondstoffen als hout, staal en
cement. Ook grondstoffen voor
voedsel zijn flink in prijs geste
gen. Die prijsstijgingen gaan fa
brikanten steeds vaker doorbe
rekenen aan de klant, vaak de
consument. Unilever gaf eerder
deze maand al aan de prijzen te
verhogen. Ook bouwers rekenen
de hoge grondstofprijzen door,
waardoor verbouwingen en
nieuwbouw duurder worden.
Schaarste
Er zijn verschillende oorzaken-
voor de prijsstijgingen. De be
langrijkste is schaarste. Tijdens
de coronapandemie hebben veel
bedrijven hun productie terug
geschroefd. Er was immers min
der vraag naar hun producten.
Nu de meeste landen weer open
zijn, groeit de economie weer en
daarmee de vraag naar grond
stoffen en halffabricaten als
chips. Producenten kunnen de
vraag echter niet bijbenen en dat
maakt producten en grondstof
fen schaars en dus duur.
Daarnaast speelt de enorme
prijsexplosie van transporttarie
ven mee. Vooral vervoer per
zeecontainer is enorm in prijs
gestegen, en heel veel producten
komen via de boot uit China
naar Europa. Die kosten worden
ook doorberekend aan de klan
ten.
De verwachting is dat de schaar
ste en daarmee de hoge prijzen
nog wel even aanhouden. Pas in
de loop van 2022 zijn de proble
men voorbij en zullen de prijzen
niet langer door het dak gaan, is
de verwachting.
Loon-prijsspiraal
Maar onder economen is ook on
gerustheid dat de inflatie hard
nekkiger zal blijken. En dan is de
kans groot dat werknemers ho
gere lonen gaan eisen om het
verlies aan koopkracht te com
penseren. Hogere lonen bete
kent hogere kosten voor de be
drijven en dus hogere prijzen
voor de producten. Dat leidt dan
weer tot hogere lonen; zo komt
de gevreesde loon-prijsspiraal
op gang. Uiteindelijk leidt dat tot
een economische recessie.
De ontwikkeling van de infla
tie wordt daarom met argusogen
bekeken door de Europese Cen
trale Bank (ECB). Als de inflatie
maar tijdelijk is hoeft de ECB
niets te doen. Maar als de inflatie
C De Europese
Centrale Bank
houdtderente nu
juist laag om de
groei te stimuleren
hardnekkig wordt moet de ECB
ingrijpen en de rente verhogen.
Een hogere rente zorgt voor
minder economische groei en
remt dus de vraag naar produc
ten.
De ECB houdt de rente nu
juist laag om de economische
groei te stimuleren. Te snel in
grijpen betekent de groei on
terecht afknijpen. Te laat ingrij
pen betekent dat de inflatie uit
de hand loopt en leidt tot een re
cessie. Vooralsnog verwacht de
ECB dat de inflatie maar tijdelijk
zo hoog zal zijn en blijft de rente
laag.
Het voordeel
Beleef Antwerpen: dé mode- en thuisstad van Vlaamse meester Rubens
Dichtbij Düsseldorf, Essen en direct aan Park Wittringen gelegen
PC ZATERDAG 30 OKTOBER 2021
G Boeing 737 van KLM.
FOTO SHUTTERSTOCK SKYCOLORS
KLM behaalde een bedrijfsre
sultaat van 168 miljoen euro, een
jaar geleden ging een verlies van
234 miljoen euro de boeken in.
LUXEMBURG
De inflatie in de eurozone is
deze maand toegenomen tot
4,1 procent op jaarbasis,
meldt het Europees statis
tiekbureau Eurostat op basis
van voorlopige cijfers.
- Peet Vogels
3 keer een overnachting
3 keer uitgebreid ontbijt
Gratis wifi en parkeren
Incl. een flesje water op de kamer
Beoordeeld met een 8,0
Betaal pas bij aankomst
Kosteloos annuleren tot 7 dagen
voor aankomst
2 nachten in een Classic King kamer Gratis annuleren tot 1 dag voor aankomst
2 keer uitgebreid ontbijt Bezoek het vernieuwde ModeMuseum
Incl. wifi, fitness en stadsplattegrond Ontdek grootse kunst in gezellige huismusea
Beoordeeld met een 8,0 Meer info: visitantwerpen.be
*Prijs p.p. en o.b.v. beschikbaarheid, excl. reserveringskosten 20,-
Boek op pzc.nl/zw2113 of bel Zoweg.nl 0900-9693 <eo,7oP.g.)
*Prijs p.p. en o.b.v. beschikbaarheid, excl. reserveringskosten 20,- en toeristenbelasting 3,- p.p.p.n.
Boek op pzc.nl/zw2114 of bel Zoweg.nl 0900-9693 isotope