Vergeet de yogamoeders
en de zwarte kousen
O
■L II
Vliegtickets fors duurder
na tariefexplosie Schiphol
Milieuorganisaties kritisch over
14
COLUMN
Irene van den Berg
ensen met een laag inko
men hebben een slech
tere gezondheid en gaan
eerder dood. Nederlanders met
maximaal vmbo leven ruim zes
jaar korter dan hoogopgeleiden.
Bovendien leven zij bijna vijftien
jaar minder in goede gezondheid.
Ik weet het, dit is geen nieuws. Het
leek me alleen goed om er even op
te wijzen nu in Nederland een
nogal onfrisse discussie is losge
barsten over wie er recht heeft op
onze schaarse ziekenhuis- en
ic-bedden.
Die gezondheidskloof kun je
maar deels verklaren door de
prijzen in de supermarkt. Het is
voor arme mensen lastiger om
hun boodschappenkarretje te vul
len met gezonde calorieën. Het
helpt bijvoorbeeld niet dat de
graanprijzen dit jaar flink zijn ge
stegen, waardoor onder meer
brood duurder werd. En door de
torenhoge gasprijzen zullen de
kosten van tomaten, komkommers
en paprika's waarschijnlijk ook
door het dak gaan. Dan maar weer
een diepvriespizza van de Appie
voor 99 cent.
Maar dat is niet het hele verhaal.
Mensen met een laag inkomen ro
ken vaker en bewegen minder.
Wetenschappers wijzen erop dat
mensen met geldzorgen vaker
kampen vaak met langdurige
stress. Ongezonde gewoontes als
roken of vet eten helpen op korte
termijn de stress hanteren. Is dat
slim? Nee, maar wel begrijpelijk.
De plek waar je woont, blijkt heel
belangrijk voor je gezondheid. De
huizen van lagere inkomensgroe
pen staan vaker in slechtere wij
ken, met minder plek om in te be
wegen. Ook zijn de arme buurten
meestal onveiliger waardoor be
woners 's avonds minder snel een
rondje gaan lopen. En dan is de
concentratie fastfoodzaken er vaak
ook nog veel hoger, waardoor in
woners sneller worden verleid om
ongezonde troep te eten.
Ik dacht hieraan toen ik deze
week hoorde dat nieuw Neder
lands onderzoek aantoont dat
mensen met diabetes een lagere
levensverwachting hebben. Men
sen van 45 jaar met diabetes type 2
gaan gemiddeld vier jaar eerder
dood. We weten uit onderzoek dat
type 2 in bepaalde postcodes, na-
melijk die van arme wijken, veel
vaker voorkomt. Toch is het dood
normaal dat bewoners van ruime
vinexwijken een veldje met boot-
camptoestellen voor hun deur
hebben, en de stumpers in arme
wijken een smalle stoep en een
drukke weg.
Ook corona heeft een negatieve
impact op de levensverwachting
van lage inkomens. Door krappere
behuizing, en beroepen waarin ze
minder vaak thuis kunnen wer
ken, lopen arme mensen meer ri
sico om het virus op te lopen.
Daarnaast zijn lageropgeleiden
minder vaak gevaccineerd. Een be
langrijke verklaring hiervoor is dat
zij vaak minder vertrouwen heb
ben in de overheid.
En misschien hebben ze daar
ook wel reden toe. Want daar zit
je dan in je tochtige flatje in de
buurt van een drukke weg. Met
nul groen voor de deur, maar wel
Daar zit je dan in je
tochtige flatje in de
buurt van een
drukke weg
een snackbar. Maar hé, gezond le
ven is je eigen verantwoordelijk
heid. Tot de coronacrisis. Dan
roept diezelfde overheid dat het
asociaal is om je niet te laten vacci
neren, omdat je dan ziekenhuis
bed bezet houdt. Toen je nog in
het ziekenhuis lag vanwege diabe
tes of longkanker, leverde dat wei
nig maatschappelijke onrust op.
Maar nu in coronatijd de bedden
schaars zijn, is jouw gezondheid
ineens wel belangrijk.
In de discussies over ongevacci
neerden is het gemakkelijk prijs
schieten op zwarte kousen en
Gooise yogamoeders die op hun
immuunsysteem vertrouwen.
Maar het wordt tijd dat we inzien
dat niet-vaccineren vooral een so
ciaal-economisch probleem is.
Air France-
KLM
Omzet vlieg
maatschappij
gaat eindelijk
weer omhoog,
beleggers blij.
ASML
InPost
Signify
-g'B -«-na*—
Na Shell scherpt KLM haar klimaatbeloftes aan en
belooft de milieu-inspanningen extern te laten toetsen.
Eerder deze maand committeerde KLM zich al, met de
hele branche, aan het Klimaatakkoord van Parijs.
ovenop alle eerdere
toezeggingen van
KLM en lucht
vaartindustrie
rondom duurzame
brandstof en CO2-reductie hebben
we als luchtvaartmaatschappijen
deze maand een ontzettend be
langrijke stap gezet door aan te
kondigen in 2050 'Net Zero' te
zijn'', aldus topman Pieter Elbers.
,,Hiermee sluiten we aan bij het
Klimaatakkoord van Parijs.''
De maatschappij zal zich daar
voor aansluiten bij Science Based
Targets, een initiatief van onder an
dere de VN en het Wereld Natuur
Fonds, zodat de milieudoelstellin
gen ook verifieerbaar behaald zul-
len worden. ,,Daardoor kunnen we
onze CO2-uitstoot op een transpa
rante manier stapje voor stapje ver
der afbouwen. Dat is cruciaal voor
een duidelijk pad dat wetenschap
pelijk wordt onderbouwd."
De stappen die KLM daarbij wil
nemen, zijn niet nieuw. Elbers
spreekt onder meer van verdere
vlootvernieuwing, waarbij oudere
toestellen worden vervangen door
zuinigere exemplaren, zoals de af
gelopen jaren al is gebeurd bij de
KLM Cityhopper, het verdwijnen
van de Boeing 747 en komst van de
Dreamliner.
Biokerosine
Het inzetten op duurzame brand
stof, waarbij KLM eerder bekend
maakte te investeren in een fabriek
voor biokerosine in Delfzijl, maakt
De luchthaven heeft de aanvanke
lijke verhoging wel getemperd,
maar dat vinden de maatschappijen
volstrekt onvoldoende. Schiphol
wil haar havengelden de komende
drie jaar 37 procent verhogen. Dat
betekent dat de kosten voor een
vliegticket flink zullen stijgen. Per
passagier moeten maatschappijen
in 2024 38 euro havengelden beta
len, 10 euro meer dan nu. Voor over
stappende reizigers stijgen de tarie-
ven van 13,50 maar 18,50 euro. Vol
gens de luchthaven is het onvermij
delijk dat de maatschappijen mee
betalen aan de coronaverliezen.
Aanvankelijk wilde Schiphol tus
sen 2022 en 2025 de havengelden 42
procent verhogen. Dat is na felle
kritiek van de maatschappijen ver
laagd. Volgens financieel topman
Robert Carsouw is het onmogelijk
dat Schiphol alle verliezen op zich
neemt. ,,Wij mogen van de wet in
goede tijden geen winst maken uit
havengelden. Dat betekent dat we
in slechte tijden geen verlies kun
nen accepteren.''
ZATERDAG 30 OKTOBER 2021
PC
Y @IvandenBerg
Irene van den Berg is (onder-
zoeks)journalist. Iedere zaterdag
blikt zij terug op het economische
nieuws van afgelopen week.
O
Chipfondsen zo
als ASML kon
den gisteren op
veel kopers
rekenen.
Vraagtekens
over 'pakketaf-
haalmuren' van
Pools pakket-
kluisjesbedrijf.
Het vroegere
Philips Lighting
heeft last van te
kort aan onder
delen.
o
KLM vindt
de weg
émhoog
T JE
Herman Stil
Schiphol
AMSTERDAM
Schiphol houdt vast aan een
forse verhoging van zijn tarie
ven, waardoor vliegtickets flink
duurder worden.
- Herman Stil