Vergeet de yogamoeders en de zwarte kousen O ■L II Vliegtickets fors duurder na tariefexplosie Schiphol Milieuorganisaties kritisch over 14 COLUMN Irene van den Berg ensen met een laag inko men hebben een slech tere gezondheid en gaan eerder dood. Nederlanders met maximaal vmbo leven ruim zes jaar korter dan hoogopgeleiden. Bovendien leven zij bijna vijftien jaar minder in goede gezondheid. Ik weet het, dit is geen nieuws. Het leek me alleen goed om er even op te wijzen nu in Nederland een nogal onfrisse discussie is losge barsten over wie er recht heeft op onze schaarse ziekenhuis- en ic-bedden. Die gezondheidskloof kun je maar deels verklaren door de prijzen in de supermarkt. Het is voor arme mensen lastiger om hun boodschappenkarretje te vul len met gezonde calorieën. Het helpt bijvoorbeeld niet dat de graanprijzen dit jaar flink zijn ge stegen, waardoor onder meer brood duurder werd. En door de torenhoge gasprijzen zullen de kosten van tomaten, komkommers en paprika's waarschijnlijk ook door het dak gaan. Dan maar weer een diepvriespizza van de Appie voor 99 cent. Maar dat is niet het hele verhaal. Mensen met een laag inkomen ro ken vaker en bewegen minder. Wetenschappers wijzen erop dat mensen met geldzorgen vaker kampen vaak met langdurige stress. Ongezonde gewoontes als roken of vet eten helpen op korte termijn de stress hanteren. Is dat slim? Nee, maar wel begrijpelijk. De plek waar je woont, blijkt heel belangrijk voor je gezondheid. De huizen van lagere inkomensgroe pen staan vaker in slechtere wij ken, met minder plek om in te be wegen. Ook zijn de arme buurten meestal onveiliger waardoor be woners 's avonds minder snel een rondje gaan lopen. En dan is de concentratie fastfoodzaken er vaak ook nog veel hoger, waardoor in woners sneller worden verleid om ongezonde troep te eten. Ik dacht hieraan toen ik deze week hoorde dat nieuw Neder lands onderzoek aantoont dat mensen met diabetes een lagere levensverwachting hebben. Men sen van 45 jaar met diabetes type 2 gaan gemiddeld vier jaar eerder dood. We weten uit onderzoek dat type 2 in bepaalde postcodes, na- melijk die van arme wijken, veel vaker voorkomt. Toch is het dood normaal dat bewoners van ruime vinexwijken een veldje met boot- camptoestellen voor hun deur hebben, en de stumpers in arme wijken een smalle stoep en een drukke weg. Ook corona heeft een negatieve impact op de levensverwachting van lage inkomens. Door krappere behuizing, en beroepen waarin ze minder vaak thuis kunnen wer ken, lopen arme mensen meer ri sico om het virus op te lopen. Daarnaast zijn lageropgeleiden minder vaak gevaccineerd. Een be langrijke verklaring hiervoor is dat zij vaak minder vertrouwen heb ben in de overheid. En misschien hebben ze daar ook wel reden toe. Want daar zit je dan in je tochtige flatje in de buurt van een drukke weg. Met nul groen voor de deur, maar wel Daar zit je dan in je tochtige flatje in de buurt van een drukke weg een snackbar. Maar hé, gezond le ven is je eigen verantwoordelijk heid. Tot de coronacrisis. Dan roept diezelfde overheid dat het asociaal is om je niet te laten vacci neren, omdat je dan ziekenhuis bed bezet houdt. Toen je nog in het ziekenhuis lag vanwege diabe tes of longkanker, leverde dat wei nig maatschappelijke onrust op. Maar nu in coronatijd de bedden schaars zijn, is jouw gezondheid ineens wel belangrijk. In de discussies over ongevacci neerden is het gemakkelijk prijs schieten op zwarte kousen en Gooise yogamoeders die op hun immuunsysteem vertrouwen. Maar het wordt tijd dat we inzien dat niet-vaccineren vooral een so ciaal-economisch probleem is. Air France- KLM Omzet vlieg maatschappij gaat eindelijk weer omhoog, beleggers blij. ASML InPost Signify -g'B -«-na*— Na Shell scherpt KLM haar klimaatbeloftes aan en belooft de milieu-inspanningen extern te laten toetsen. Eerder deze maand committeerde KLM zich al, met de hele branche, aan het Klimaatakkoord van Parijs. ovenop alle eerdere toezeggingen van KLM en lucht vaartindustrie rondom duurzame brandstof en CO2-reductie hebben we als luchtvaartmaatschappijen deze maand een ontzettend be langrijke stap gezet door aan te kondigen in 2050 'Net Zero' te zijn'', aldus topman Pieter Elbers. ,,Hiermee sluiten we aan bij het Klimaatakkoord van Parijs.'' De maatschappij zal zich daar voor aansluiten bij Science Based Targets, een initiatief van onder an dere de VN en het Wereld Natuur Fonds, zodat de milieudoelstellin gen ook verifieerbaar behaald zul- len worden. ,,Daardoor kunnen we onze CO2-uitstoot op een transpa rante manier stapje voor stapje ver der afbouwen. Dat is cruciaal voor een duidelijk pad dat wetenschap pelijk wordt onderbouwd." De stappen die KLM daarbij wil nemen, zijn niet nieuw. Elbers spreekt onder meer van verdere vlootvernieuwing, waarbij oudere toestellen worden vervangen door zuinigere exemplaren, zoals de af gelopen jaren al is gebeurd bij de KLM Cityhopper, het verdwijnen van de Boeing 747 en komst van de Dreamliner. Biokerosine Het inzetten op duurzame brand stof, waarbij KLM eerder bekend maakte te investeren in een fabriek voor biokerosine in Delfzijl, maakt De luchthaven heeft de aanvanke lijke verhoging wel getemperd, maar dat vinden de maatschappijen volstrekt onvoldoende. Schiphol wil haar havengelden de komende drie jaar 37 procent verhogen. Dat betekent dat de kosten voor een vliegticket flink zullen stijgen. Per passagier moeten maatschappijen in 2024 38 euro havengelden beta len, 10 euro meer dan nu. Voor over stappende reizigers stijgen de tarie- ven van 13,50 maar 18,50 euro. Vol gens de luchthaven is het onvermij delijk dat de maatschappijen mee betalen aan de coronaverliezen. Aanvankelijk wilde Schiphol tus sen 2022 en 2025 de havengelden 42 procent verhogen. Dat is na felle kritiek van de maatschappijen ver laagd. Volgens financieel topman Robert Carsouw is het onmogelijk dat Schiphol alle verliezen op zich neemt. ,,Wij mogen van de wet in goede tijden geen winst maken uit havengelden. Dat betekent dat we in slechte tijden geen verlies kun nen accepteren.'' ZATERDAG 30 OKTOBER 2021 PC Y @IvandenBerg Irene van den Berg is (onder- zoeks)journalist. Iedere zaterdag blikt zij terug op het economische nieuws van afgelopen week. O Chipfondsen zo als ASML kon den gisteren op veel kopers rekenen. Vraagtekens over 'pakketaf- haalmuren' van Pools pakket- kluisjesbedrijf. Het vroegere Philips Lighting heeft last van te kort aan onder delen. o KLM vindt de weg émhoog T JE Herman Stil Schiphol AMSTERDAM Schiphol houdt vast aan een forse verhoging van zijn tarie ven, waardoor vliegtickets flink duurder worden. - Herman Stil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14