'Zat ik met mijn tengels aan een echte Rembrandt' k was twaalf toen ik met de klas voor de eerste keer van mijn leven in een museum kwam. Mijn vriendjes had den die duffe plek allang verlaten, ik stond nog steeds met open mond voor een schilderijtje van een jonge man met krullen. Hóé, dacht ik, zijn die krulllen gemaakt? Zo klein, zo precies. Zou de schilder het met zijn nagels hebben gedaan? Voorzichtig probeerde ik of mijn nagel in een inkerving paste. Dat lukte niet, want over het doek zat een laag vernis. Pas toen ik het bordje las, begreep ik dat ik met mijn tengels aan een Rembrandt had gezeten. Mijn vrouw en ik bezoeken vaak musea. Ik ben geen kenner, ik heb geen kunstwetenschappen gestu deerd of iets dergelijks: na zes jaar mavo vond ik het wel welletjes. Thuis in Delft hing alleen een tekening: Het hertje, dat Han van Meegeren tekende van een speel- hertje van prinses Juliana. Het hing in die tijd in veel woonkamers. Eigenlijk was het geen hertje maar een reetje, maar dat schuurde te veel tegen majesteitsschennis aan - dat soort kunstweetjes, daar houd ik van. Van Meegeren was schilder en meestervervalser. Als journalist schreef ik later weleens over dat schimmige wereldje. Op een dag dacht ik: er moet een boek komen. Ik ging aan de slag, maar toen kreeg ik een hartstilstand. Mijn lieve vrouw Ineke heeft mij 7 minuten en 16 seconden gereanimeerd op de harde keuken vloer. Ik heb er niet zo gek veel schade aan overgehouden, maar daarna dacht ik: ik doe alleen nog leuke dingen. Daarom besloot ik Verfstreken te schrijven, een boekje met anekdotes over schil- Vroeger thuis hing een tekening van het speelhertje van prinses Juliana: Het hertje van Han van Meegeren. BERT VOSKUIL (77), auteur van Meestervervalsers: 'Eigenlijk was het een reetje, maar dat schuurde tegen majesteitsschennis aan.' T meester vervalsers ders. Ik had me er een beetje op verkeken, het kostte veel tijd om van alles uit te zoeken. Toen Verf streken af was, pakte ik de meester vervalsers weer op. Als journalist had ik al te maken gehad met 'Pistolen Paultje' Wil- king. Hij handelde in wapens en vervalste schilderijen - Herman Broods, Kees van Dongens. Pistolen Paultje had een boek met reproducties. Dat liet hij aan klanten zien en dan belde hij zijn bestellingen door naar zijn vaste vervalser, met zijn zware bas stem: 'Bladzijde 41, twee keer, bladzijde 18, één keer.' Geert-Jan Jansen, ook zo'n verhaal. Woont in een kasteel vól schilde rijen. Die kon hij nooit allemaal zelf hebben gemaakt, dacht ik. Wat bleek: hij kocht reproducties op uit China en verkocht ze alsof het vervalsingen van hemzelf waren. Ik wil altijd graag het waarom weten. Waarom vervalsen mensen meesterwerken? De voornaamste reden is geld. En ze zijn zelf niet goed genoeg als schilder. Ze hebben trucs om schilderijen oud te laten lijken. Gooien koffie en thee over het doek of papier, gebruiken oude doeken als ondergrond en lopen soms met vieze schoenen over hun kunst heen. Ik keur het niet goed, maar kan wel zeggen: het is smul len om in die verhalen te duiken.' MEZZA39 MIJN BOEK ■IE CU NS! 15 y<jj. Kwisronfcruf Meestervervalsers verschijnt bij Just Publishers 20.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 119