'Na 347 keer kwam de cordon bleu ons de neus uit' de opkomst van de gemaksindustrie. In de super markt kwamen steeds meer schappen met kant-en klaar en instant. Aardappelpuree, kippen of hutspot met klapstuk in blik. Dat werd gretig gekocht, maar echt lekker kan het niet zijn geweest.' In de jaren zestig gingen de Nederlanders over de grenzen kijken: kaasfondue was een exotische ontdekking volgens Allerhande, net als koken met fruit en Pinard-wijnen (tegenwoordig vooral omschreven als bocht). In de jaren zeventig, aan het begin van de emancipatiegolf, kibbelden mannen en vrouwen vaker over wie wat deed in het huis houden. Of zoals Scheepers schrijft: 'Het was best bijzonder dat mijn vader in het weekend cordon bleu maakte, maar na 347 cordon bleus haalden we opgelucht adem dat hij een mannenkookclub ontdekte.' Het was volgens Scheepers een maatschappelijk discussiepunt. 'Valt aan koken eer te behalen of is het verkapte vrouwenonderdrukking? Bij ons thuis was het meer iets dat moest. Zeker omdat er geen alternatief als Thuisbezorgd of Deliveroo bestond. Verder was het: eten wat de pot schaft. Daar deden we niet moeilijk over. Alleen als er lever op het menu stond hoefde ik maar de helft op te eten. Als ik dat vergelijk met hoe kieskeurig mijn kinderen zijn. Op verjaardagen mochten we kiezen. Ik wilde dan tot woede van mijn broer zuurkool met rook worst - hij had liever friet met appelmoes en kip.' In deze tijd draait Allerhande grotendeels om roti-vellen, Mexicaanse wraps, Thaise soepen en gezondheidsrages als quinoasalades, tarwegrassen en boerenkoolshakes. Het aanbod in de supermarkt is gevarieerder dan ooit. En dat in een tijd dat er meer flitsbezorgers dan ooit rondrijden met online bestelde maaltijden. Scheepers: 'Tja, gemak is een alles overstijgend goed, maar ik denk dat het samen kan gaan: de ene dag heel bewust je zuurdesemstarter opkweken, de andere dag Deliveroo bellen. Nederlanders zijn bewuster dan ooit bezig zijn met voeding en ik denk dat vegan echt groot wordt. Ook Allerhande heeft die trend een duw in de rug gegeven. Sommigen zien het als een marketingblad dat gewoon iets wil verkopen. Zo simpel is het niet. Je kunt mensen niet alles zomaar door de strot duwen. Het tijd schrift weet de juiste toon te raken, presenteert recepten die én net spannend genoeg zijn én haal baar. Ook wordt er veel tijd en moeite in testen gestoken om te kijken of de verhoudingen kloppen en de gerechten goed smaken. Ik heb na al die jaren ondervonden dat het klopt en dat het deugt.'« MEZZA 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 115