'Iedereen was er, ook mijn ouders. Niemand die me groette ALTIJD WAS ER HET VERTROUWEN: wanneer een anekdote te persoonlijk werd, zou die het boek niet halen. Van der Vlugt: 'Met het boek in het vooruitzicht stelde ik mijn vragen een stuk bewuster. "Wat ging precies door je hoofd op dat moment?" Vertaalde wat ze zei en vroeg: geeft dit de situatie goed weer?' Dingler: 'Simone had mijn verhaal niet beter kunnen verwoorden. Als je me niet kent, zul je niet weten dat ik model stond voor het boek, daarvoor is er te weinig overlap tussen Ella en mij.' Lacht: 'Het thriller gedeelte heb ik natuurlijk niet meegemaakt, maar het boek geeft de impact van breken met de jehova's heel goed weer.' Dingler: 'Veel jehova's die ook uit het geloof stapten, bena deren me. Zeggen: wat fijn dat je ons verhaal verkondigt. TOCH HEEFT ZE OOK POSITIEVE DINGEN geleerd van het geloof, benadrukt Dingler. 'Ik heb een fijne jeugd gehad, ben heel sociaal opgevoed. Zo hielden we elk jaar een De zonde geloofsbarbecue. En geloofsfeestjes. Ik leerde aardig en waard vergevingsgezind te zijn. En bidden is eigenlijk een soort verschijnt op meditatie, dat komt ook van pas nu ik niet meer geloof. 2 november bij De eenzaamheid om mijn andere denkwijze en seksuali- Prometheus teit kwam pas jaren later.' 22,50. Ella af had, legde ze die voor aan Dingler. 'Het was bijna psychotherapie,' zegt Dingler. 'Ik bagatelliseerde mijn levensverhaal altijd een beetje. Door de vragen die Simone stelde, realiseerde ik me hoeveel ik had mee gemaakt. Dat ik was grootgebracht in een sprookjeswereld, waarin ik dacht dat ik gered zou worden door God en de rest van de wereld - de niet-jehova's - gestraft zouden worden voor hun ongehoorzaamheid. Simone leerde me dat je eigen mening geven mag. Dat je anders mag zijn en denken, en niet hoeft te leven volgens een eeuwenoud boek dat de regels voor je bepaalt.' En ik krijg berichten van mensen die willen breken met hun geloof maar de moed nog niet hebben.' Dingler: 'Daar heb ik de nodige psychotherapie voor gevolgd, en nog steeds gaat het met vallen en opstaan. Vorig jaar bezocht ik een begrafenis. Iedereen uit de gemeenschap was er, en niemand die me groette - ook mijn ouders niet. Ik besloot mezelf niet langer in situaties te plaatsen waarin ik word afgewezen. Ik was 21 toen een vriendin me voor het eerst in mijn leven meenam naar een verjaardag. Ze feliciteerde ook de ouders van de jarige. "Zijn zij ook jarig?" vroeg ik. Sinds vijf jaar speel ik voor roetveeg-Piet. Ik ben een kind als het aankomt op feestdagen, die heb ik mijn hele leven moeten missen. Hoewel: mijn tante en oom - de tweeling broer van mijn vader en niet in het geloof, zoals dat heet - trouwden expres op 21 december. Dan stond er een kerst boom bij hen thuis en maakten we op die manier toch een beetje kerst mee. Niemand was zich ervan bewust, ik realiseerde me pas later dat mijn oom en tante dat speciaal voor mijn zusje en mij hadden geregeld.' MEZZA 33 Krijg je al reacties op je mediaoptredens van vroegere geloofsgenoten? Hoe is het om na zo'n beschermde jeugd als achttien jarige opeens met niets op straat te staan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 113