alleen een bruine beer, met strik. Die andere knuffels vond Antoinette in een schoenendoos in de kelderkast. Ze zette hen bij die bruine beer. Dan voelt hij zich niet zo alleen. Antoinette doet haar best haar moeders huis zoveel moge lijk moeders huis te laten blijven. Maar die kruiden in de keukenkast kon ze toch onmogelijk laten staan. Moeder had er plichtsgetrouw een aankoopdatum op gezet, maar weggooien ho maar. Sommige potjes stamden uit 'het jaar stillekes', zoals Antoinette dat noemt. Sommige waren meer dan vijftien jaar oud. Ze heeft de rest van de keuken kastjes ook maar geordend. Ook het ronde spanen doosje met Hindelooper schilder werk is leeggeschud. Moeder gooide er bijeen geveegde kruimels in en de eeltresten van haar voeten. Plus het gezichtshaar dat ze met behulp van spiegel en pincet zorgvuldig verwijderde. De papieren zakdoekjes die moeder altijd in een vouw van haar relaxfauteuil moffelde zijn in de afvalbak gegooid. En dat is pas het begin. Antoinette dacht dat ze de weg kende in het huis omdat ze hier de laatste anderhalf jaar van haar moe ders leven bijna elke dag kwam. Ze meende dat ze zicht had op moeders spullen, dat ze wist waar alles lag. Het bleek een misvatting. Rondkijkend in dit huis viel ze van de ene in de andere verbazing. Als ze een kastdeur opentrok waarachter ze nooit eerder een blik had geworpen. Als ze een laatje inspecteerde waarvan ze de inhoud nooit had gezien. Pas nu beseft ze dat ze maar een beperkt deel van moeders huis kende. Dat ze sommige kamers zelden bezocht. Op de zolder kwam ze alleen voor de was. Wat moeder allemaal had vergaard en zorgvuldig weggeborgen - Antoinette had geen flauw benul. MEZZA 23 Wat doen we met de spullen? Een portret van Nederland in één nalatenschap verschijnt op Allerzielen, 2 november, bij De Correspondent 22,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 103