Consument jê' Waarom veel niet in de supermarkt te koop zijn 14 WIJN Met meer dan zeven miljoen hectare aan wijngaarden op de wereld zijn er ook duizenden bedrijven die wijn maken. Van heuse wijnfabrieken tot kleine wijnboeren met slechts een paar honderd flesjes. Waarom vind je een topwijn van zo'n kleine wijnboer nooit of maar zelden in de supermarkt? Goedkope wijn is niet per se slechte wijn Vijftien jaar geleden begon Gijs Groene- velt samen met Freek Padberg vijftien jaar geleden zijn eigen wijnwinkel: Grapedistrict. Dat jubileum viert hij dit jaar met zes speciale blends van een aantal wijnboeren. ,,Dat kan alleen als je met kleine wijnboeren werkt'', legt Groenevelt uit. Hij heeft zo'n tweehonderd wijnen in het assor timent, vooral van kleine boeren. ,,Voor ons is het belangrijk dat een wijnboer zijn eigen druiven gebruikt voor zijn wijnen." Omdat zo'n boer simpelweg te weinig wijn maakt, vind je zijn wijnen zelden of niet terug in de supermarkt, oftewel op grote schaal. ,,Met vijftig- a honderd duizend flessen per jaar ben je nog steeds klein.'' Wijnhuizen die in de supermarkt liggen, maken vaak miljoenen flessen. Ze kopen hun fruit in bij druiven- boeren en produceren het hele jaar door. Maar een kleine wijn boer is afhankelijk van zijn eigen oogst en het plukseizoen. Boven dien is geen wijnjaar hetzelfde. Groenevelt: ,,Dat heeft als nadeel dat we soms moeten stoppen met een wijnboer als zijn nieuwe wij nen niet goed zijn." Dat is iets wat supermarkten absoluut niet willen. ,,Zie je het al voor je bij de klantenservice? 'Mevrouw, deze wijn smaakt anders dan vorig jaar.' Daar zitten ze niet op te wachten'', schetst wijnkenner Harold Hamersma. „Supermarktwijnen zijn voor mensen die niet van verrassingen houden. Ze doen er alles aan om de smaak hetzelfde te houden. Een kleine wijnboer kan dat niet." Appeltjessmaak Neem nou de gisten die nodig zijn om suikers in de wijn om te zet ten in alcohol. Een kleine wijn boer werkt het liefst met eigen gisten voor een karakteristieke smaak. ,,Grote wijnbedrijven gebruiken juist gecultiveerde gis ten zodat de smaak meer richting abrikoos, cassis of appeltjes gedi rigeerd wordt'', zegt Hamersma. En zo zijn er nog tientallen andere componenten die wijnmakers mogen toevoegen om de smaak bij te sturen. Van eikenhouten 'chips' en Arabische gom tot de zoetstof sacharose en tartaric acid (wijnsteenzuur). Wat Hamersma betreft, zijn de grote bedrijven dan ook echte wijnfabrieken. ,,Als je in Australië zo'n bedrijf bezoekt, dan is de afslag rechts voor rode wijn en links voor witte wijn. Binnen staan de werknemers in witte pakken naast roestvrijstalen con- tainers. Er is weinig ambachtelijks aan." Terug naar de supermarkt. Want daar moeten wijnen onder een bepaalde prijs blijven. ,,Dat lukt niet als je nachtvorst hebt, zoals laatst in Chablis'', legt Hamersma uit. ,,Je ziet dat wijn speciaalzaken, vooruitlopend op de markt, de wijnprijzen dan verhogen van 11,99 naar 14,99 euro. In de supermarkt moet een wijn altijd binnen een bepaalde prijs blijven en is dat niet moge lijk.'' Wijn van een kleine boer is overigens altijd duurder. „Klein schalig werken is nu eenmaal kostbaarder.'' Online aanbod ,,Onze goedkoopste wijn begint bij 6 euro'', geeft Gijs Groenevelt van Grapedistrict als voorbeeld. ,,Daarin zitten de btw, accijnzen, fles, kurk, doos en vervoer. Wil je er dan nog wijn in stoppen, dan betaal je sowieso 6 euro voor een fles. Betaal je meer? Dan blijven de vaste kosten gelijk en gaat het ex tra geld rechtstreeks naar de kwa liteit van de wijn. Dat proefje.'' Toch wil dit niet zeggen dat goedkopere wijnen per definitie slechter zijn, zegt Peter van Hou- tert, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). ,,De kosten voor die wijnen zijn rela- tief lager, omdat het proces is geautomatiseerd en er continu wijn wordt gemaakt. Bovendien: als die wijnen slecht waren, zou den mensen ze niet drinken.'' Van Houtert ziet wel een ver schuiving in het supermarkt assortiment. ,,Ze hebben steeds vaker een online-wijnaanbod met exclusievere wijnen van kleine boeren die buiten het vaste assor timent worden verkocht. En je hebt natuurlijk nog franchisers. Die hebben meer vrijheid en kunnen bijvoorbeeld zelf wijnen importeren.'' Wijn met verhaal Volgens Van Houtert zit het grootste verschil tussen de speci aalzaak en supermarkt hem ook nog in iets anders. ,,Wijn is emo tie. Voor een wijnboer in een prachtig gebied met mooie wij nen is het verhaal dat erbij hoort onwaarschijnlijk belangrijk. Wat moet je vertellen over massa wijnen? Daar zit geen verhaal achter en er is in de supermarkt sowieso niemand die dat verhaal kan vertellen. Een wijnhandelaar kan en moet dat wel vertellen.'' En dat is precies wat Groenevelt bij Grapedistrict doet. ,,Als ik bij een wijnmaker ben geweest, ben ik een enthousiaste pr-machine die met iedereen zijn ervaring deelt. Mensen willen dat verhaal weten en ook leren waarom een wijn een uitgesproken smaak heeft.'' Nu zijn bedrijf vijftien jaar be staat, vertelt hij dat verhaal van de wijnmaker ook via het etiket. Want op de Duitse jubileumwijn staat niemand minder dan de opa van de wijnmaker afgebeeld. VRIJDAG 29 OKTOBER 2021 GO In supermarkten moeten wijnen onder een bepaalde prijs blijven.''Dat lukt niet als een wijnboer nachtvorst heeft', zegt Harold Hamersma. FOTO JEAN-PIERRE JANS TEKST MANON DE BOER - - Peter van Houtert, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 62