'Moeilijk uitspreekbare druif? Daar word ik dus blij van' juiste genietmoment' WIJN 13 Hun huizen brengen soms al generaties lang de wijn in ons land. Drie importeurs over hun vak: 'Vroeger was de wijnwereld vrij conservatief, maar we zijn veel avontuurlijker geworden.' sterrenzaken en de particulier met smaak (en geld). Eric de Bruijn, die als zevende ge neratie het bedrijf in 2001 overnam van zijn vader, staat voor een meer brede, toeganke lijke koers. De exclusieve wijnen zijn er nog steeds, maar hij verkoopt nu ook huiswijn voor 10, 20 of 30 euro. De wijndrinkcultuur in Nederland is sowieso ver anderd van exclusief naar toegankelijk, ziet de Bruijn. ,,Veertig jaar geleden lag de wijnconsumptie veel lager dan nu. Het was iets chics. Nu is het veel populairder en alom aanwezig.'' Hoe ging dat 200 jaar geleden eraantoe, toen Erics over-, over-, overgrootvader wijn inkocht? ,,We hebben hier nog prijslijsten liggen uit 1800; alles kostte een schijntje. En de keuze was veel minder. Nu worden wijnen van over de hele wereld ingereden en ingevlogen, toen waren er Eenmaal volwassen is wijn in harmonie en krijgt een ziel enkele soorten uit Europa die aankwamen in grote houten fusten. Vervolgens bottelde je de wijn in een fles, die na gebruik weer werd schoongemaakt voor een volgende ronde. Een totaal andere logistiek dan nu.'' De wijn die De Bruijn en zijn wijnadvi seurs inkopen, vormen een immense voor raad. Twaalf grote kelders vol met zo'n honderdduizend flessen - per kelder, welte verstaan. Hoe weet De Bruijn wat het juiste moment is voor welke wijn? ,,Laat ik het zo zeggen: topwijn gedraagt zich net als een mens. Als baby is hij puur maar nog niet volgroeid, als puber is hij vaak wat gesloten en lastig, maar eenmaal volwassen, is hij in harmonie en heeft hij een ziel gekregen. Dat is het verschil tussen inkopen voor snelle con sumptie of zorgen voor een hoogwaardige wijn die kan rijpen tot het juiste geniet- moment is aangebroken. Bernard Nauta (49) is eigenaar en inkoper van AndereWijn uit Den Haag. Een bekend raadseltje onder wijn makers: hoe kun je een klein for tuin verdienen in de wijnwereld? Begin met een groot fortuin. Een beetje flauw is ie wel. Maar het raakt aan de romantiek van de wijnwereld. Bernard Nauta ziet ze bij bosjes aankomen: de enthousiastelingen die 'iets' met wijn willen doen, maar al snel met hangende pootjes terugkeren naar die goeie ouwe kantoorbaan. ,,Ik prijs me gelukkig dat het mij wel is gelukt om mijn geld ermee te verdie nen. Want zo'n roman tische enthousiasteling was ik zelf ook.'' Nauta werkte ooit voor een groot bedrijf en had als taak de 'partnerships' in Centraal Europa te verste vigen. Zo'n twintig jaar geleden verhuisde hij naar Bratislava en had van daaruit vijftien lan den onder zijn hoede. Bij ieder diner waar hij aanschoof, van Kosovo tot Moldavië en Georgië, werd voor de lekkerste lokale wijn gezorgd. ,,De etiketten kon ik niet eens lezen, maar bij alles wat ik proefde, was het: Mmm, dat valt zéker niet tegen.'' Lang verhaal kort: eenmaal terug op het nest in Den Haag begon hij zelf een web winkel met wijnen uit Centraal-Europa, De etiketten kon ik niet eens lezen, maar het viel niet tegen omdat hij ze in Nederland nergens kon vinden. In 2008 zag AndereWijn het licht en de rest is geschiedenis. Sinds een paar jaar is Nauta ook inko per; zo'n 35 procent van zijn assortiment koopt hij zelf in. ,,Meer risico - je hebt je geld pas terugverdiend als de laatste fles is verkocht - maar ik kan nu mijn wijnen direct verkopen aan restaurants en som- meliers; een leuk aspect van het vak.'' De wijnen die Nauta inkoopt, komen niet meer alleen uit Centraal-Europa. Ze moeten aan een van de drie Andere Wijn-criteria voldoen: de wijn komt uit een onbe kende wijnstreek; de wijn maker houdt er een aparte filosofie op na; of de wijn is gemaakt van een bijzonder druivenras. ,,Liefst moeilijk uitspreekbaar. Gister had ik de 'Grk'-druif, uit Kroatië. Daar word ik dus blij van.'' En dat geldt voor steeds meer Nederlandse wijn drinkers. „Vroeger was de wijnwereld vrij conser vatief, maar we zijn veel avontuurlijker geworden, kiezen vaker voor 'iets geks'.'' Laatst proefde Nauta bijvoorbeeld een Italiaanse wijn, de Casa Caterina Unico. Flink op leeftijd al, met iets van champig nonsoep in de afdronk. ,,Ik omschrijf hem dan als 'een wijn is voor de gevorderde smaak'. En steeds meer mensen denken dan verguld: die heb ik! Dan verkoopt het dus best goed.'' GO VRIJDAG 29 OKTOBER 2021 -■SJHT *3 GRAND TIN DE LATOÜK EMILION CUMtNJ LHATEAö RRÏON esilng VAAV&VsW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 61