Dureflessen
H
WIJN 11
In het ene
gebied heb je
voor 10 euro
een topwijn,
elders is dat
niet mogelijk
De wijn die wij adviseren in deze bijlage kost nog
geen tientje. Maar wat is er anders aan wijnen
waarvoor je het drie- of viervoudige neertelt?
Twee wijnkenners over het verschil.
Wat maakt wijn
speciaal? Claudia van
Dongen, wijndocent,
vinoloog en Wijn
vrouw van het jaar
2021, vindt dat een lastige vraag. Zoveel
factoren bepalen de kosten en de prijs
van een wijn. ,,In het ene gebied heb je
voor 10 euro een topwijn, terwijl dat el
ders niet mogelijk is. In de Champag
nestreek is de grondprijs zó hoog dat
een kilo druiven tot 6 a 8 euro kan kos
ten, terwijl dezelfde hoeveelheid drui
ven in centraal Spanje een paar dubbel
tjes kost. Voor een liter champagne is
anderhalve kilo druiven nodig, dus kun
je die nooit onder de 20 euro maken. In
het Spaanse Penedès kost die productie
ook tijd en geld, maar daar heb je al
mooie cava's voor 10 tot 15 euro.''
De basiskosten van fles, etiket en
kurk verschillen niet zoveel per bedrijf.
Maar investeringen in wijngaarden,
plantmateriaal, scholing van medewer
kers, machines en vaten kunnen veel
uitmaken, net als de opbrengst en het
rendement. In klassieke topgebieden
zie je dat 'ratings' van belangrijke wijn-
schrijvers en vakbladen de winkelprijs
per jaar flink kunnen beïnvloeden.
De consument begrijpt niet altijd dat
de prijzen binnen een gebied zo enorm
variëren. De crux: goedkopere wijnen
worden gemaakt door op volume ge
richte producenten. Van Dongen:
„Technisch is er vaak niets mis mee.
Die wijn is handig voor mensen met
een bepaalde smaakstijl. Dat zie je in de
supermarkten; wijn is rond en vol of
fris en droog. De grote bedrijven maken
wijnen die daarbij aansluiten. Consu
menten weten wat ze krijgen.''
Het nadeel is wel: die wijnen zijn in
wisselbaar. 'Terroirwijnen' zijn andere
koek, vindt Van Dongen ,,Daar kun je
eigenheid in proeven. Je proeft het vak
manschap van de maker. Die wijnen
zijn elk jaar anders, ze zijn uitdagend,
verrassen je. En niet iedereen vindt ze
lekker. Bij chardonnay denken veel
wijndrinkers aan de boterige smaak die
door houtrijping wordt veroorzaakt,
maar dat is een kenmerk van de bewer
king en niet van de druif. Ik gaf laatst
een cursus en liet blind een chablis
proeven. De cursisten mochten raden
of die wijn uit een koel of warm kli-
Kunst - of de x-factor -
verwijst naar de
glimlach die je krijgt na
de geur en een slok
maat kwam en van welke druif hij ge
maakt zou kunnen zijn. Koel, dachten
de meesten. En dat het om sauvignon
ging, maar het was chardonnay. In het
Chablis-terroir - koel klimaat, gemeng
de bodem van kalksteen en klei - krijg
je een heel verfijnde chardonnay die
vaak niet als zodanig wordt herkend. Ik
deed dit niet om de cursisten te leren
om goed te kunnen raden, maar om
duidelijk te maken dat omgeving mis-
schien wel belangrijker is dan de druif.''
Wijnmakers die Van Dongen interes
sant vindt, maken ieder jaar andere
keuzes in de wijngaard en tijdens de
wijnbereiding, afhankelijk van de om
standigheden. ,,Elk jaar een andere
wijn: sommige mensen worden daar
nerveus van, maar dat zijn de wijnen
die ik graag uitprobeer.''
Cultstatus
Balans vindt David van Steenderen,
sommelier en eigenaar van het
Rotterdamse restaurant Vineum,
belangrijk voor een goede wijn: het
evenwicht tussen zoetheid, zuurgraad
en tannines (stofjes die de smaak, kleur
en structuur van wijn beïnvloeden,
red.). ,,Een wijn is in balans als er niets
uitspringt bij het proeven, zoals harde
tannine of te veel zoet.'' Een grote wijn
is volgens de sommelier een ideale mix
van geweldige druiven, geweldige wijn
en de langetermijnvisie van de maker.
En dan heb je nog de x-factor. ,,Zoals
wijnmaker Robert Mondavi zei: 'Goede
wijn maken is een vaardigheid,
verfijnde wijn maken een kunst.''
Bodem, topografie en klimaat
bepalen deels de kwaliteit, maar Van
Steenderen noemt de inbreng van de
wijnmaker ook essentieel. Neemt die
de juiste beslissingen, dan kun je
geweldige wijnen krijgen. ,,Kunst - of
de x-factor - verwijst naar de glimlach
die je krijgt na de geur en een slok.
Daarom is de Barolo Riserva
Monfortino van Giacomo Conterno
nog beter dan die van andere super-
wijnmakers in de Piemonte en heeft hij
een cultstatus. Daarom is de chablis
van Domaine Francois Raveneau het
meest gezocht.''
Er zijn ook 'wijn-hypes'. De prijs
staat dan niet meer in verhouding tot
de kwaliteit. ,,Mensen zijn bereid veel
meer te betalen voor 'het beste', zodat
een kwaliteitsstijging van 10 procent
zich kan vertalen in een prijsstijging
van 500 procent'', zegt Van Steenderen.
,,Dit geldt ook voor andere verfijnde en
zeldzame zaken in het leven, daarin is
wijn niet uniek.''
GO VRIJDAG 29 OKTOBER 2021
G Claudia van
Dongen is
Wijnvrouw van
het Jaar 2021.
FOTO FOTOPERSBURO
VAN DE MEULENHOF BV
- Claudia van Dongen,
wijndocent en
vinoloog
TEKST ELLEN DEN HOLLANDER
Geen water
bij de wijn
- David van Steenderen, sommelier
en restauranteigenaar