Betaalbaar en met
een stoer randje
6,5
19
Test
Tips
goede zomerband meer grip heb
ben en scherper reageren dan een
vierseizoenenband. En als je de
bergen ingaat om op besneeuwde
wegen te rijden, heb je zonder
twijfel meer aan een kwalitatieve
winterband. Die zijn dus zeker
niet overbodig, zeker niet wanneer
je op wintersport gaat.
De vraag is hoe vaak je in zulke
situaties komt als gemiddelde con
sument. Hoe vaak wil je het maxi
male potentieel uit de banden
halen? Als je antwoord 'niet vaak'
is, kun je meer dan prima uit de
voeten met vierseizoenenbanden.
Zeker in Nederland.''
Scott Clark, de Amerikaanse
topman van Michelin, haalt de
veranderingen in het klimaat aan
om het nut van vierseizoenenban
den te onderstrepen. ,,Het ene
moment was het 27 graden in
Noord-Italië, twee dagen later
zagen we ineens sneeuw in
Madrid. En we hoeven niemand te
herinneren aan de enorme regen
val die we afgelopen zomer zagen
in delen van Europa. Je kunt gerust
zeggen dat de grenzen tussen de
seizoenen aan het vervagen zijn,
het weer wordt wisselvalliger. We
zien ook dat het aantal sneeuwda-
gen daalt. De groep die écht gehol
pen is met een specifieke winter-
band, slinkt dus ook.''
,,Op die paar dagen dat het
sneeuwt in Nederland, rij je veili
ger op vierseizoenenbanden dan
op zomerbanden'', vult Schurink
aan. ,,Uit een onafhankelijke test
van een vooraanstaand Duits
autoblad bleek bovendien dat de
remweg van onze Vector 4Seasons
op een natte ondergrond korter
was dan die van zomerbanden. In
droge omstandigheden zijn de
prestaties vergelijkbaar. Als je het
mij vraagt, is de vierseizoenen-
band dus niet zozeer de vervan
ging van een winterband, maar
moeten wij ons juist zorgen
maken over de mensen die het
hele jaar op zómerbanden rijden.''
Beperkt aanbod
Schurink wijst nog op een klein
probleem voor mensen die willen
overstappen op vierseizoenenban-
den. Hoewel het aanbod elk jaar
groter wordt, bestaan allseasons
nog lang niet in alle formaten. ,,Op
dit moment leveren wij 861 soor
ten en maten zomerbanden. Bij
winterbanden kun je kiezen uit
325 typen, terwijl we slechts 203
vierseizoenenbanden hebben.''
Dat beperkte assortiment heeft
deels te maken met de vraag: de
meeste autofabrikanten leveren
hun nieuwe modellen nog altijd
af op zomerbanden. Bovendien
zijn vierseizoenenbanden niet
overal ter wereld in trek. Schu-
rink. ,,Dit type band is heel
geschikt voor de markten in
Noord-Amerika en Europa, maar
het heeft weinig zin om in
warme delen van Afrika op vier-
seizoenenbanden te rijden.''
De wereldwijde markt is dus
kleiner, waardoor fabrikanten
minder enthousiast investeren in
mallen en productiefaciliteiten
voor allseasonbanden. Voor de
meest gangbare en betaalbare
automodellen is de keus inmid
dels ruim, maar het kan voorko
men dat voor de nieuwste elek
trische auto's of grotere SUV's
nog geen specifieke vierseizoe-
nenbanden bestaan. Zo zijn
diverse soorten niet beschikbaar
voor wielen groter dan 19 inch.
Juiste band
,,We moeten voorlopig nog keu
zes maken in de productie en
beschikbaarheid'', zegt Schurink.
Dat is volgens hem ook een re
den waarom de gemiddelde all-
seasonband 'zo'n 10 procent'
duurder is dan een vergelijkbare
zomerband. Er zijn zo'n 180 leve
ranciers van vierseizoenenban-
den, waarvan de prijs varieert
van zo'n 30 euro tot honderden
euro's per band.
De beste tip om de juiste band
te kiezen? Goodyear introduceert
binnenkort een online 'banden
adviseur', die advies geeft aan de
hand van jouw wensen en de
manier waarop je jouw auto
gebruikt. ,,Tot die tijd zou ik me
goed inlezen en me laten advise
ren door een bandenspecialist'',
zegt Schurink. ,,Die weet bijvoor
beeld ook of de fabrikant een
speciale band heeft voor jouw
model. Zo kan de zogenoemde
'eerste montage' onder een Skoda
Octavia anders zijn dan onder
een Volkswagen Golf, omdat de
band beter past bij het onderstel
van de auto. Dat kan echt verschil
maken bij de keuze van de juiste
band.''
Als Cross ziet de Fiat
Tipo er net wat avon
tuurlijker uit. Maar
onder de stoere aankle
ding schuilt vooral een
nuchtere familie-auto
met een gunstige prijs.
Dat de Cross de rijkst
uitgevoerde Tipo is, zie je
vooral aan de buitenkant.
Ten opzichte van de
andere versies (Life en
Sport) heeft deze topuit-
voering SUV-achtige
bumpers met contraste
rende matte lak, andere
17 inch lichtmetalen wie
len en een carrosserie die
16 centimeter hoger
boven het asfalt uit
steekt. Dit laatste komt
overigens vooral door de
toevoeging van stoerdere
dakrails, want je hoeft
niet te rekenen op een
bovengemiddeld hoge
zitpositie.
Ook als Cross is de
Tipo namelijk geen SUV,
maar in zekere zin de
opvolger van de Fiat
Bravo. Hij is verkrijgbaar
als de geteste vijfdeurs
hatchback en als station
wagen en zit in de klasse
van onder meer de
Volkswagen Golf.
Verder is deze Fiat
vooral een prijsvechter:
zelfs de redelijk rijk uit
gedoste Cross is al gauw
zo'n 5000 euro goedko
per dan een vergelijkbare
Kia Ceed, Opel Astra of
Renault Mégane. Met
name dankzij de op de
Cross standaard aanwe
zige hulpsystemen, zoals
een automatisch nood
remsysteem, een groot-
lichtassistent en adap
tieve cruisecontrol, biedt
deze Fiat veel waar voor
zijn geld. En hij is boven
gemiddeld ruim.
Aan boord is het echter
lastig te ontkennen dat je
hebt gekozen voor de
Transavia onder de com
pacte gezinsauto's. Wat
betreft technologie, uit
straling, materiaalge
bruik en afwerking
blinkt de Tipo niet uit.
De kunststoffen zijn kei
hard en de vormgeving is
wat inspiratieloos, al valt
er over het bedieningsge
mak en de overzichtelijk
heid weinig te klagen.
Het rijgedrag houdt het
midden tussen soepel en
een tikkeltje suf, terwijl
de 100 pk sterke 1.0 ben
zinemotor (de enige
keuze die Fiat in Neder
land levert) volstaat,
maar niet bepaald
levenslustig te noemen
is. Daarbij valt ook het
verbruik (tijdens deze
test 1 op 11,9) tegen.
Bestel nu op
pzc.nl/starwars
Bestel nu op
pzc.nl/harry
PC VRIJDAG 29 OKTOBER 2021
De vierseizoenenband
combineert de eigen
schappen van zomer- en
winterbanden én je hoeft
ze niet tussentijds te ver
wisselen.
1. Ga je naar de
sneeuw? Dan
blijven winter
handen een
aanrader.
2. Let op de
lokale regels.
Sommige lan
den eisen dat
winterbanden
aan specifieke
keurmerken vol
doen, te her
kennen aan een
icoontje van
drie bergtoppen
en een sneeuw
kristal.
3. In sommige
landen volstaan
M+S-banden
(modder en
sneeuw). Con
troleer dit
vooraf.
4. Over op vier-
seizoenenban
den? Vervang
meteen al je
banden. Een
auto op zomer-
banden én all-
seasons kan
zich in noodsi
tuaties onvoor
spelbaar gedra
gen.
5. Kies voor
kwaliteit: goed
kope banden
klinken aantrek
kelijk, maar
onderzoek altijd
hoe goed ze
scoren in verge
lijkende testen.
Een slechte
band betekent
minder veilig
heid.
6. Bonustip:
bespaar niet op
het uitlijnen: een
goed afgesteld
onderstel kan
de levensduur
van je banden
met 10.000 kilo
meter verlen
gen.
Fiat Tipo Cross (100 pk/74 kW), vanaf €25.858
Met de Cross kan een gezin goed uit de voeten.
Z'n verbruik is wel wat hoog. fotos bart hoogveld
I— Handig formaat en
vijf deuren. Aan
trekkelijke prijs.
Voldoende ruimte. Prima
hulpsystemen.
Tegenvallend
(test)verbruik. Lui
motorkarakter. Vormge
ving en sfeer interieur.
Materiaalgebruik en
afwerking.
Deze Cross doet zijn
best om leuk te zijn,
maar hij is vooral nuch
ter en voordelig. Prima,
maar hierdoor is de Tipo
een Fiat die je eerder
met je verstand koopt
dan met je hart.
- Roland Tameling
Kijk op de site
bij /auto voor
extra testnotities
VANAF
VANAF