Betaalbaar en met een stoer randje 6,5 19 Test Tips goede zomerband meer grip heb ben en scherper reageren dan een vierseizoenenband. En als je de bergen ingaat om op besneeuwde wegen te rijden, heb je zonder twijfel meer aan een kwalitatieve winterband. Die zijn dus zeker niet overbodig, zeker niet wanneer je op wintersport gaat. De vraag is hoe vaak je in zulke situaties komt als gemiddelde con sument. Hoe vaak wil je het maxi male potentieel uit de banden halen? Als je antwoord 'niet vaak' is, kun je meer dan prima uit de voeten met vierseizoenenbanden. Zeker in Nederland.'' Scott Clark, de Amerikaanse topman van Michelin, haalt de veranderingen in het klimaat aan om het nut van vierseizoenenban den te onderstrepen. ,,Het ene moment was het 27 graden in Noord-Italië, twee dagen later zagen we ineens sneeuw in Madrid. En we hoeven niemand te herinneren aan de enorme regen val die we afgelopen zomer zagen in delen van Europa. Je kunt gerust zeggen dat de grenzen tussen de seizoenen aan het vervagen zijn, het weer wordt wisselvalliger. We zien ook dat het aantal sneeuwda- gen daalt. De groep die écht gehol pen is met een specifieke winter- band, slinkt dus ook.'' ,,Op die paar dagen dat het sneeuwt in Nederland, rij je veili ger op vierseizoenenbanden dan op zomerbanden'', vult Schurink aan. ,,Uit een onafhankelijke test van een vooraanstaand Duits autoblad bleek bovendien dat de remweg van onze Vector 4Seasons op een natte ondergrond korter was dan die van zomerbanden. In droge omstandigheden zijn de prestaties vergelijkbaar. Als je het mij vraagt, is de vierseizoenen- band dus niet zozeer de vervan ging van een winterband, maar moeten wij ons juist zorgen maken over de mensen die het hele jaar op zómerbanden rijden.'' Beperkt aanbod Schurink wijst nog op een klein probleem voor mensen die willen overstappen op vierseizoenenban- den. Hoewel het aanbod elk jaar groter wordt, bestaan allseasons nog lang niet in alle formaten. ,,Op dit moment leveren wij 861 soor ten en maten zomerbanden. Bij winterbanden kun je kiezen uit 325 typen, terwijl we slechts 203 vierseizoenenbanden hebben.'' Dat beperkte assortiment heeft deels te maken met de vraag: de meeste autofabrikanten leveren hun nieuwe modellen nog altijd af op zomerbanden. Bovendien zijn vierseizoenenbanden niet overal ter wereld in trek. Schu- rink. ,,Dit type band is heel geschikt voor de markten in Noord-Amerika en Europa, maar het heeft weinig zin om in warme delen van Afrika op vier- seizoenenbanden te rijden.'' De wereldwijde markt is dus kleiner, waardoor fabrikanten minder enthousiast investeren in mallen en productiefaciliteiten voor allseasonbanden. Voor de meest gangbare en betaalbare automodellen is de keus inmid dels ruim, maar het kan voorko men dat voor de nieuwste elek trische auto's of grotere SUV's nog geen specifieke vierseizoe- nenbanden bestaan. Zo zijn diverse soorten niet beschikbaar voor wielen groter dan 19 inch. Juiste band ,,We moeten voorlopig nog keu zes maken in de productie en beschikbaarheid'', zegt Schurink. Dat is volgens hem ook een re den waarom de gemiddelde all- seasonband 'zo'n 10 procent' duurder is dan een vergelijkbare zomerband. Er zijn zo'n 180 leve ranciers van vierseizoenenban- den, waarvan de prijs varieert van zo'n 30 euro tot honderden euro's per band. De beste tip om de juiste band te kiezen? Goodyear introduceert binnenkort een online 'banden adviseur', die advies geeft aan de hand van jouw wensen en de manier waarop je jouw auto gebruikt. ,,Tot die tijd zou ik me goed inlezen en me laten advise ren door een bandenspecialist'', zegt Schurink. ,,Die weet bijvoor beeld ook of de fabrikant een speciale band heeft voor jouw model. Zo kan de zogenoemde 'eerste montage' onder een Skoda Octavia anders zijn dan onder een Volkswagen Golf, omdat de band beter past bij het onderstel van de auto. Dat kan echt verschil maken bij de keuze van de juiste band.'' Als Cross ziet de Fiat Tipo er net wat avon tuurlijker uit. Maar onder de stoere aankle ding schuilt vooral een nuchtere familie-auto met een gunstige prijs. Dat de Cross de rijkst uitgevoerde Tipo is, zie je vooral aan de buitenkant. Ten opzichte van de andere versies (Life en Sport) heeft deze topuit- voering SUV-achtige bumpers met contraste rende matte lak, andere 17 inch lichtmetalen wie len en een carrosserie die 16 centimeter hoger boven het asfalt uit steekt. Dit laatste komt overigens vooral door de toevoeging van stoerdere dakrails, want je hoeft niet te rekenen op een bovengemiddeld hoge zitpositie. Ook als Cross is de Tipo namelijk geen SUV, maar in zekere zin de opvolger van de Fiat Bravo. Hij is verkrijgbaar als de geteste vijfdeurs hatchback en als station wagen en zit in de klasse van onder meer de Volkswagen Golf. Verder is deze Fiat vooral een prijsvechter: zelfs de redelijk rijk uit gedoste Cross is al gauw zo'n 5000 euro goedko per dan een vergelijkbare Kia Ceed, Opel Astra of Renault Mégane. Met name dankzij de op de Cross standaard aanwe zige hulpsystemen, zoals een automatisch nood remsysteem, een groot- lichtassistent en adap tieve cruisecontrol, biedt deze Fiat veel waar voor zijn geld. En hij is boven gemiddeld ruim. Aan boord is het echter lastig te ontkennen dat je hebt gekozen voor de Transavia onder de com pacte gezinsauto's. Wat betreft technologie, uit straling, materiaalge bruik en afwerking blinkt de Tipo niet uit. De kunststoffen zijn kei hard en de vormgeving is wat inspiratieloos, al valt er over het bedieningsge mak en de overzichtelijk heid weinig te klagen. Het rijgedrag houdt het midden tussen soepel en een tikkeltje suf, terwijl de 100 pk sterke 1.0 ben zinemotor (de enige keuze die Fiat in Neder land levert) volstaat, maar niet bepaald levenslustig te noemen is. Daarbij valt ook het verbruik (tijdens deze test 1 op 11,9) tegen. Bestel nu op pzc.nl/starwars Bestel nu op pzc.nl/harry PC VRIJDAG 29 OKTOBER 2021 De vierseizoenenband combineert de eigen schappen van zomer- en winterbanden én je hoeft ze niet tussentijds te ver wisselen. 1. Ga je naar de sneeuw? Dan blijven winter handen een aanrader. 2. Let op de lokale regels. Sommige lan den eisen dat winterbanden aan specifieke keurmerken vol doen, te her kennen aan een icoontje van drie bergtoppen en een sneeuw kristal. 3. In sommige landen volstaan M+S-banden (modder en sneeuw). Con troleer dit vooraf. 4. Over op vier- seizoenenban den? Vervang meteen al je banden. Een auto op zomer- banden én all- seasons kan zich in noodsi tuaties onvoor spelbaar gedra gen. 5. Kies voor kwaliteit: goed kope banden klinken aantrek kelijk, maar onderzoek altijd hoe goed ze scoren in verge lijkende testen. Een slechte band betekent minder veilig heid. 6. Bonustip: bespaar niet op het uitlijnen: een goed afgesteld onderstel kan de levensduur van je banden met 10.000 kilo meter verlen gen. Fiat Tipo Cross (100 pk/74 kW), vanaf €25.858 Met de Cross kan een gezin goed uit de voeten. Z'n verbruik is wel wat hoog. fotos bart hoogveld I— Handig formaat en vijf deuren. Aan trekkelijke prijs. Voldoende ruimte. Prima hulpsystemen. Tegenvallend (test)verbruik. Lui motorkarakter. Vormge ving en sfeer interieur. Materiaalgebruik en afwerking. Deze Cross doet zijn best om leuk te zijn, maar hij is vooral nuch ter en voordelig. Prima, maar hierdoor is de Tipo een Fiat die je eerder met je verstand koopt dan met je hart. - Roland Tameling Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities VANAF VANAF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19