AUTO
De allseasonband rukt op
De vierseizoenenband wordt steeds
beter én populairder. Is de winterband
nu overbodig? ,,Die blijft nuttig. We
moeten ons wel zorgen maken om men
sen die altijd op zómerbanden rijden.''
Beleef de mooiste
klassieke concerten
18
VRAAG ANTWOORD
Bestaat de
klapband nog?
Waarom zijn er
geen plug-
inhybrides als
diesel?
3
Kan ik beter 's
nachts mijn auto
opladen?
De vierseizoenenband
rukt op. Volgens cijfers
van bandenfabrikant
Goodyear kiest al één op
de drie consumenten
voor een zogenoemde allseason-
of allweatherband, die de eigen
schappen van winter- en zomer-
banden combineert. Daar zou je
volgens producenten Michelin en
Goodyear het hele jaar door veilig
mee rijden. Bovendien hoef je dan
geen tussentijdse bandenwissel
meer in te plannen en een opslag
plaats te zoeken voor de set ban
den die niet wordt gebruikt.
,,Dat gemak draagt er absoluut
aan bij dat steeds meer mensen de
voordelen van vierseizoenenban-
den ontdekken'', zegt Robbert
Schurink van Goodyear Neder
land. ,,In principe presteren die
banden prima in alle seizoenen.
Een groeiende groep consumen
ten ontdekt hoe prettig het is dat
je er verder niet meer bij stil hoeft
te staan. En dat terwijl het idee al
meer dan veertig jaar bestaat. Wij
waren in 1980 de eerste bandenfa-
'Je kunt gerust stellen
dat de grenzen tussen
de seizoenen aan het
vervagen zijn'
'■v-V 1
r'i
brikant die met een allseasonband
kwam, maar het product bleef
lange tijd in de luwte.''
Door verbeteringen staat de all-
rounder onder de autobanden nu
wel in de aandacht. Schurink: ,,De
kwaliteit is sterk vooruitgegaan,
onder meer door betere rubbersa
menstellingen en doordat we de
veeleisende eigenschappen van
vierseizoenenbanden beter onder
de knie hebben.''
Vroeger waren allseasons luid
ruchtiger en minder zuinig dan
vergelijkbare zomerbanden, maar
volgens bandenfabrikanten zijn
die verschillen verdwenen. Zo pre
senteerde Michelin onlangs de
nieuwe CrossClimate 2-band, die
10 procent zuiniger is dan zijn
voorganger. Ook de nieuwste,
derde generatie van de Goodyear
Vector 4Seasons verbruikt volgens
Schurink niet meer brandstof dan
vergelijkbaar zomerrubber.
,,Voorheen was de rolweerstand
van allseasonbanden hoger, waar
door het brandstofverbruik steeg.
In samenwerking met autofabri
kanten hebben we hard gewerkt
aan oplossingen en inmiddels kie
zen steeds meer automerken
ervoor hun nieuwe modellen van
uit de fabriek meteen op viersei-
zoenenbanden te zetten.''
Compromis
Hoe slim is het om het hele jaar op
dezelfde banden te rijden? Als
vierseizoenenbanden de eigen-
schappen van zomer- en winter-
rubber combineren, rijd je toch
per definitie op een compromis?
,,Dat kan ik niet ontkennen'',
zegt Schurink eerlijk. ,,Als je echt
op de limiet gaat rijden in droge
weersomstandigheden, bijvoor
beeld op een circuit, dan zal een
SPECIAAL
VOOR JOU
Kijk voor het volledige aanbod op
pzc.nl/klassiek
Bestel nu op
pzc.nl/carmina
VRIJDAG 29 OKTOBER 2021
PC
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Laatst zag ik een auto slippen
en vervolgens vlogen de stuk
ken autoband in het rond.
Daar bleef het dan ook bij.
Kan je met de huidige kwali
teit van autobanden nog wel
een klapband krijgen, of zijn
ze daar te massief voor
geworden?
- Marianne Steenbergen
De kwaliteit en vooral de rub
bersamenstelling van autoban
den is de afgelopen jaren wel
flink verbeterd, maar het
gevaar van een klapband is
zeker niet geweken. Klapban
den ontstaan vooral bij verou
derde banden, waar bijvoor
beeld haarscheurtjes de oor-
zaak zijn. En vaak zijn ze het
gevolg van hitte en uitdroging,
maar ook van een (te) hoog
gewicht dat ze moeten dragen.
Daardoor zie je nog altijd rela
tief veel klapbanden bij vracht
auto's. Ook bij caravans en
andere aanhangwagens komen
ze relatief vaak voor, omdat de
banden daaronder oud zijn of
te lang niet in beweging zijn
gekomen.
Waarom zijn er geen plug-
inhybrides in combinatie met
een dieselmotor ontwikkeld?
Dat zou auto's toch veel zuini
ger maken en tot een lagere
CO2-uitstoot kunnen leiden?
- Fred Klein
Merken als Mercedes-Benz,
Volvo en Audi hebben de afge
lopen jaren wel degelijk diesels
als plug-inhybrides gemaakt,
maar ze werden geen van alle
een groot succes. Een diesel is
per definitie al duurder dan een
benzineauto en een plug-inhy-
bride maakt auto's nóg duur-
der. Bovendien hebben diesels
al een relatief lage CO2-uit-
stoot en dus is de winst van
een plug-in bij een benzineauto
groter. Verder is het een feit
dat diesels steeds minder
gevraagd worden. Dat alles is
voor autofabrikanten bepaald
geen stimulans om in de ont
wikkeling van dieselhybrides te
investeren.
Ik wil mijn nieuwe Hyundai Io-
niq opladen via een bestaand
stopcontact in huis. Ik weet
dat het lang duurt, maar dat is
voor mij geen bezwaar. Is het
misschien beter om alleen te
laden als er thuis ongeveer
geen stroom wordt verbruikt,
bijvoorbeeld in de nacht?
- Piet van Os
's Nachts opladen is in dat
geval inderdaad beter. Aller
eerst omdat zo'n elektrische
auto toch echt wel wat stroom
vraagt en je dan het netwerk in
je huis niet te veel belast. Heeft
u een dag- en nachtteller voor
Geschikt
voor ieder
seizoen
ROLAND TAMELING
-SCOTT CLARK
I f' i'
1
I Ju
de stroom, dan is het helemaal
interessant omdat je dan geld
bespaart: 's nachts zijn de
tarieven lager.
*Kijk voor de uitgebreide voorwaarden op bovenstaande url.
opladen
elektrische
voertuigen