AUTO De allseasonband rukt op De vierseizoenenband wordt steeds beter én populairder. Is de winterband nu overbodig? ,,Die blijft nuttig. We moeten ons wel zorgen maken om men sen die altijd op zómerbanden rijden.'' Beleef de mooiste klassieke concerten 18 VRAAG ANTWOORD Bestaat de klapband nog? Waarom zijn er geen plug- inhybrides als diesel? 3 Kan ik beter 's nachts mijn auto opladen? De vierseizoenenband rukt op. Volgens cijfers van bandenfabrikant Goodyear kiest al één op de drie consumenten voor een zogenoemde allseason- of allweatherband, die de eigen schappen van winter- en zomer- banden combineert. Daar zou je volgens producenten Michelin en Goodyear het hele jaar door veilig mee rijden. Bovendien hoef je dan geen tussentijdse bandenwissel meer in te plannen en een opslag plaats te zoeken voor de set ban den die niet wordt gebruikt. ,,Dat gemak draagt er absoluut aan bij dat steeds meer mensen de voordelen van vierseizoenenban- den ontdekken'', zegt Robbert Schurink van Goodyear Neder land. ,,In principe presteren die banden prima in alle seizoenen. Een groeiende groep consumen ten ontdekt hoe prettig het is dat je er verder niet meer bij stil hoeft te staan. En dat terwijl het idee al meer dan veertig jaar bestaat. Wij waren in 1980 de eerste bandenfa- 'Je kunt gerust stellen dat de grenzen tussen de seizoenen aan het vervagen zijn' '■v-V 1 r'i brikant die met een allseasonband kwam, maar het product bleef lange tijd in de luwte.'' Door verbeteringen staat de all- rounder onder de autobanden nu wel in de aandacht. Schurink: ,,De kwaliteit is sterk vooruitgegaan, onder meer door betere rubbersa menstellingen en doordat we de veeleisende eigenschappen van vierseizoenenbanden beter onder de knie hebben.'' Vroeger waren allseasons luid ruchtiger en minder zuinig dan vergelijkbare zomerbanden, maar volgens bandenfabrikanten zijn die verschillen verdwenen. Zo pre senteerde Michelin onlangs de nieuwe CrossClimate 2-band, die 10 procent zuiniger is dan zijn voorganger. Ook de nieuwste, derde generatie van de Goodyear Vector 4Seasons verbruikt volgens Schurink niet meer brandstof dan vergelijkbaar zomerrubber. ,,Voorheen was de rolweerstand van allseasonbanden hoger, waar door het brandstofverbruik steeg. In samenwerking met autofabri kanten hebben we hard gewerkt aan oplossingen en inmiddels kie zen steeds meer automerken ervoor hun nieuwe modellen van uit de fabriek meteen op viersei- zoenenbanden te zetten.'' Compromis Hoe slim is het om het hele jaar op dezelfde banden te rijden? Als vierseizoenenbanden de eigen- schappen van zomer- en winter- rubber combineren, rijd je toch per definitie op een compromis? ,,Dat kan ik niet ontkennen'', zegt Schurink eerlijk. ,,Als je echt op de limiet gaat rijden in droge weersomstandigheden, bijvoor beeld op een circuit, dan zal een SPECIAAL VOOR JOU Kijk voor het volledige aanbod op pzc.nl/klassiek Bestel nu op pzc.nl/carmina VRIJDAG 29 OKTOBER 2021 PC Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Laatst zag ik een auto slippen en vervolgens vlogen de stuk ken autoband in het rond. Daar bleef het dan ook bij. Kan je met de huidige kwali teit van autobanden nog wel een klapband krijgen, of zijn ze daar te massief voor geworden? - Marianne Steenbergen De kwaliteit en vooral de rub bersamenstelling van autoban den is de afgelopen jaren wel flink verbeterd, maar het gevaar van een klapband is zeker niet geweken. Klapban den ontstaan vooral bij verou derde banden, waar bijvoor beeld haarscheurtjes de oor- zaak zijn. En vaak zijn ze het gevolg van hitte en uitdroging, maar ook van een (te) hoog gewicht dat ze moeten dragen. Daardoor zie je nog altijd rela tief veel klapbanden bij vracht auto's. Ook bij caravans en andere aanhangwagens komen ze relatief vaak voor, omdat de banden daaronder oud zijn of te lang niet in beweging zijn gekomen. Waarom zijn er geen plug- inhybrides in combinatie met een dieselmotor ontwikkeld? Dat zou auto's toch veel zuini ger maken en tot een lagere CO2-uitstoot kunnen leiden? - Fred Klein Merken als Mercedes-Benz, Volvo en Audi hebben de afge lopen jaren wel degelijk diesels als plug-inhybrides gemaakt, maar ze werden geen van alle een groot succes. Een diesel is per definitie al duurder dan een benzineauto en een plug-inhy- bride maakt auto's nóg duur- der. Bovendien hebben diesels al een relatief lage CO2-uit- stoot en dus is de winst van een plug-in bij een benzineauto groter. Verder is het een feit dat diesels steeds minder gevraagd worden. Dat alles is voor autofabrikanten bepaald geen stimulans om in de ont wikkeling van dieselhybrides te investeren. Ik wil mijn nieuwe Hyundai Io- niq opladen via een bestaand stopcontact in huis. Ik weet dat het lang duurt, maar dat is voor mij geen bezwaar. Is het misschien beter om alleen te laden als er thuis ongeveer geen stroom wordt verbruikt, bijvoorbeeld in de nacht? - Piet van Os 's Nachts opladen is in dat geval inderdaad beter. Aller eerst omdat zo'n elektrische auto toch echt wel wat stroom vraagt en je dan het netwerk in je huis niet te veel belast. Heeft u een dag- en nachtteller voor Geschikt voor ieder seizoen ROLAND TAMELING -SCOTT CLARK I f' i' 1 I Ju de stroom, dan is het helemaal interessant omdat je dan geld bespaart: 's nachts zijn de tarieven lager. *Kijk voor de uitgebreide voorwaarden op bovenstaande url. opladen elektrische voertuigen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18