O V/SA 16 Kort INTERVIEW BEDRIJF WIL DAT KLANTEN GEEN ACHTERSTAND MEER Inflatie Duitsland naar hoogste niveau in 28 jaar De inflatie in Duitsland is in oktober uitge komen op het hoogste niveau in 28 jaar, vooral als gevolg van stijgende energieprij zen. Volgens het Duitse statistiekbureau Destatis werd het leven in de grootste eco nomie van Europa gemiddeld 4,5 procent duurder dan een jaar eerder. Dat was een maand geleden nog 4,1 procent. Energieprij zen vielen op jaarbasis alleen al bijna 19 pro cent hoger uit. Over de hele linie stijgen overigens de prijzen, ook door het na-ijlef fect van de tijdelijke btw-verlaging vorig jaar, die begin dit jaar werd teruggedraaid. Staking in metaalindustrie Werknemers van bedrijven in de metaal- en technieksector gaan staken. De acties zou den halverwege november kunnen begin nen, meldt vakbond FNV. Een ultimatum dat door de vakbonden is gesteld aan werk gevers in de sector is afgewezen. De stand punten over onder meer het loon en een regeling voor zware beroepen liepen te ver uiteen. De cao metaal techniek geldt voor medewerkers van bedrijven in de klein- metaal, de installatie- en isolatiesector, de carrosseriebouw en goud- en zilversmeden. Het gaat om 28.000 bedrijven. Er vallen bijna 320.000 mensen onder de cao metaal techniek. Klanten van Mastercard gebruiken creditcard vaker Creditcardmaatschappij Mastercard zag het gebruik van haar creditcards de voorbije maanden flink stijgen, zowel bij binnen landse als grensoverschrijdende bestedin gen. Dat resulteerde in een 60 procent hogere winst in vergelijking met het derde kwartaal een jaar eerder. De netto-inkom sten stegen in de periode juli tot en met sep tember dit jaar tot 2,4 miljard dollar (2,1 mil jard euro) van 1,5 miljard dollar een jaar eer der. Mastercard merkte dat klanten er weer vaker op uit trokken. Zo werd er meer ge reisd, vaker buiten de deur gegeten en werd er ook meer besteed aan andere activiteiten. Heineken Philips Shell Unibail Rodamco Westfield Bakken met geld verdienen webwinkels aan klanten die nu kopen, maar later betalen. De rentes die ze in rekening brengen zijn nog steeds hoog, waardoor kwetsbare consumenten regelmatig in financiële problemen komen. Bij Tinka, het voormalige Wehkamp Finance, willen ze af van dit bedenkelijke imago. e woekerrente van 14 procent voor klanten die geld wilden le nen ofin termij nen betalen, is volgens direc teur Karlheinz Toni verleden tijd bij betaaldienst Tinka. Tijdens de coronacrisis heeft de overheid de maximaal toegestane rente van 14 procent tijdelijk verlaagd, maar nu een hoger percentage weer is toegestaan, rekent Tinka nog steeds 9,9 procent. ,,Zolang ik hier zit, gaat die rente niet verder om hoog'', aldus de 40-jarige Oosten rijker, die vijf jaar geleden in dienst kwam bij Wehkamp en bijna twee jaar aan het roer staat van Tinka, eerder bekend onder de namen Wehkamp Finance en Lacent. Volgens Toni is niet zozeer die hoge rente de belangrijkste reden dat mensen niet meer kunnen betalen. ,,Het is veel belangrijker om te kijken of ze een aankoop überhaupt kunnen bekostigen." Uit analyses bleek dat klanten die een maximaal krediet van 1000 euro leenden, oververtegenwoor digd waren als het gaat om beta lingsachterstanden. Daarom doet Tinka sinds juni ook voor bedragen onder 1000 euro een automatische inkomens- check. ,,Het is ook onze verant woordelijkheid om te voorkomen dat mensen in de problemen ko men'', vindt Toni. ,,Als het inko men een aankoop niet toelaat, gaat het niet door.'' Het aantal betalingsachterstanden is volgens de Tinka-directeur in een paar jaar tijd met 80 procent afgenomen. ,,Nog maar 3,5 procent van onze klanten heeft een beta lingsachterstand, binnen drie jaar wil ik dat verder terugbrengen naar bijna nul. Als we alert blijven en snel ingrijpen, moet dat luk ken.'' Tinka komt van ver. Tot drie jaar geleden was er helemaal geen inkomenscheck en verdiende het Ik erger me aan concurrenten die hoge boetes opleggen bedrijf veel geld aan klanten. Zo'n 8 procent van de totale omzet van Wehkamp kwam in 2019 nog uit het aanbieden van kredieten en verzekeringen via Tinka (toen nog bekend onder de naam Lacent). Groei die deels is gebaseerd op financiële malaise van klanten ziet Karlheinz Toni niet zitten. ,,Dat moet je niet willen, ik wil toewer ken naar een verantwoord en duurzaam groeimodel. Ik erger me bijvoorbeeld ook mateloos aan de relatief hoge boetes die onze con currenten opleggen voor te late betalingen. Bij ons komt 2 procent van de omzet uit deze boetes, maar uit datagegevens blijkt dat het gemiddelde aandeel van de omzet voor 32 procent bestaat uit inkomsten uit deze boetes. Ik pleit ervoor dat er zo snel mogelijk wet geving komt om dit aan te pak ken.'' Hij wil zelfs een rechtszaak uit lokken om jurisprudentie te krij gen over hoe ver kredietverstrek kers mogen gaan bij het bepalen van boetes bij het te laat betalen. ,,Ik heb bij een concurrent eind maart spullen gekocht voor 20 euro. En dus met opzet nog niet betaald. Ik wacht af totdat de zaak moet voorkomen bij een rechter, in de hoop dat er een grens wordt vastgelegd over de hoogte van de boetes. Wijzelf maken strikt on derscheid tussen mensen die niet willen betalen en mensen die niet kunnen betalen. Niemand hoeft bang voor ons te zijn of zich te schamen. We snappen dat er ver velende dingen kunnen gebeuren, zoals mensen die hun baan kwijt raken of het overlijden van een naaste.'' Problemen De NVVK, de landelijke vereni ging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, heeft regelmatig te maken met klanten die door kopen op de pof bij webshops in problemen zijn gekomen. Een woordvoerder bevestigt het ver haal van Toni dat er de laatste tijd vanuit Tinka meer wordt gedaan om klanten met schulden te hel pen. ,,We hebben pas een conve nant met dit bedrijf, toch een van de grote spelers op de markt voor uitgestelde betaalopties, afgeslo ten. Wie schulden heeft bij Tinka en hulp zoekt bij een schuldhulp verlener, heeft maximaal acht maanden geen last van incasso- VRIJDAG 29 OKTOBER 2021 GO VOORAL ENERGIE WERD DUURDER ULTIMATUM VAN BONDEN AFGEWEZEN MEER REIZEN EN UIT ETEN Brouwer profi teert mogelijk van optimisme bij concurrent AB Inbev. Vier Nederlan ders met apneuapparaat stellen Philips aansprakelijk Beleggers rea geren toch op onrust rond hed- gefonds Third Point. Winkelvastgoed fonds is grootste daler na teleur stellend kwar taalbericht. o Betaaldienst Tinka: minder verdienen aan kopen op de pof Sanne Schelfaut Zwolle - Karlheinz Toni, directeur Tinka 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16