15 REPORTAGE CULTUREEL FENOMEEN K-popgroep BTS maakt hit na hit, de Koreaanse film Parasiteviel in de prijzen bij de Oscars, en de tv-serie Squid Game is een internationale hit. Koreaanse Literatuur Film Tv-Series De hallyu, of Koreaanse golf, heeft ook ons kikkerlandje bereikt. Je staat 's ochtends op en zet de wekker uit op je Ko reaanse Samsungtelefoon, kijkt het journaal op je Ko reaanse LG-televisie, stapt in je Koreaanse Hyundai om naar je werk te gaan. En op de radio luister je naar een gesprek over dé Netflixhit van dit moment: de Koreaanse serie Squid Game. Er is veel meer Zuid-Ko- rea om ons heen dan we denken. Het land heeft een onmiskenbare plek in onze samenleving ingenomen. Toeval? Nee, zeker niet vertelt Remco Breuker, hoogleraar Koreastu- dies aan de universiteit Leiden. ,,Het is een project dat al twintig jaar in de maak is, sinds de diepe economische crisis van de jaren 90. Koreaanse pro ducten verkochten op zich wel, maar hadden niet het prestige dat produc ten uit bijvoorbeeld Japan of Amerika hadden." Om het economische tij te keren, zette de Koreaanse overheid een groot project op om het land op de kaart te zetten en maakte hierbij ge bruik van de kracht van soft power; het idee dat als je cultuur op een in ternationaal niveau aantrekkelijk is, mensen eerder geneigd zijn je als grotere speler te zien en je producten te kopen. Geïnspireerd door Amerika in de vorige eeuw, besloten de Korea- nen hun soft power te vergroten, en dat deden ze door een uitgebreide culturele campagne, die via Azië uit eindelijk het Westen zou moeten be reiken. Breuker: „Culturele producten waren ineens geen kostenpost meer, maar een investering en dat heeft geloond. De kwalitatief goede Koreaanse films en series worden inmiddels goed be keken en iedereen wil nu gezien wor den met de nieuwste Samsung-tele- foon." Filmindustrie Het heeft de Koreanen een hoop geld gekost, maar het werpt nu dus ook vrucht af. De Koreaanse filmindus trie levert inmiddels zo'n 2,51 triljoen won (1,9 miljard euro) per jaar op, en de zeven leden van BTS zouden ieder zo'n 20 miljoen euro op de bank heb ben staan. ,,K-popgroep BTS is een paar miljard waard op jaarbasis", al dus de Korea-expert. Wat de Koreaanse cultuur zo bij zonder maakt, dat weet K-cultuurfan Bente Schramowski als geen ander. Waar het ooit begon bij een paar filmpjes van BTS, zit de 23-jarige stu dente uit Den Bosch op dit moment drie maanden in Zuid-Korea om de taal te leren spreken en het land te le ren kennen. ,,Ik denk dat de Ko reaanse cultuur gemaakt is om suc cesvol te zijn. De regering wil heel graag Korea promoten en cultuur is hierin zeer belangrijk." In die zin be argumenteert ze dat de Koreanen veel hebben afgekeken bij de Ameri kanen, die jarenlang de populaire cultuur hebben gedomineerd. ,,De Amerikaanse cultuur lijkt op het mo ment juist minder dominant te wor den, andere culturen nemen die functie nu over. K-cultuur is heel toegankelijk, maar alsnog heel bij zonder." Volgens Breuker zit die bijzonder heid hem in de gelaagdheid van Ko reaanse films en series. Hij legt uit dat je zonder alles van Korea te ken nen nog steeds de boodschap kan be- Geïnspireerd door Amerika besloten de Koreanen hun 'soft power' te vergroten grijpen. ,,Zo kijk ik waarschijnlijk an ders naar Squid Game en Parasite dan de gemiddelde Nederlander. Toch is gebleken dat Nederlanders die zich voor het eerst wagen in de Koreaanse cultuur de crux nog steeds meekre gen. Dat er eigenlijk geen introductie nodig is om de gelaagde boodschap te begrijpen, dat is een ontzettend bij zonder fenomeen." Trump Toch mag Korea ook van geluk spre ken dat zijn culturele golf juist nu aankomt, wanneer Amerika aan soft power lijkt te verliezen. ,,Je kunt zeker stellen dat Amerika ten tijde van Trump minder aantrekkelijk is ge worden voor Europeanen", vertelt Jorrit van den Berk, docent en onder zoeker amerikanistiek aan de Rad boud universiteit in Nijmegen. ,,Maar ik denk niet per se dat Korea de plek inneemt van Amerika. Je ziet nu juist dat het wereldtoneel in het algemeen diverser aan het worden is, omdat we ook buiten Amerika aan het kijken zijn. Niet alleen Koreaanse, maar bij voorbeeld ook Latijns-Amerikaanse producties laten hun stem horen op het wereldtoneel, omdat media nu overal te delen is. Amerika domineert niet meer alle media-uitingen." Amerika blijft nog wel bovenaan. ,,De VS is op veel meer vlakken aan trekkelijker voor Europeanen dan Ko rea ooit zal zijn. Zo heb je een ge deelde geschiedenis en een vergelijk bare politieke cultuur", aldus de Amerika-deskundige. ,,Of Amerika ooit nog de positie inneemt die het land vroeger had, dat betwijfel ik. Maar dat geldt ook voor ieder ander land. We gaan nu juist een periode in van grotere diversiteit, en daar hoort de Koreaanse cultuur zeker ook bij." GO VRIJDAG 29 OKTOBER 2021 Een cultuurvorm die nog achteraan blijft dobberen in de Ko reaanse golf is lite ratuur. Vertalingen van Koreaanse ro mans zijn er nog niet denderend veel, maar dat betekent niet dat de boeken totaal geen aandacht trekken. Waar is onze moeder van Kyung- sook Shin en Wit van Han Kang hebben veel lof mogen ont vangen van fanatieke lezers en critici. HAN KANG Al jaren stijgt de opbrengst van de Koreaanse filmindus trie. Waar deze in 2009 nog 'maar' 1,2 triljoen Koreaanse won (885 miljoen euro) ver diende, was dat tien jaar later, in 2019, meer dan verdubbeld naar 2,51 triljoen won (1.9 mil jard euro). Als kers op de taart won de film Parasite dat jaar de Oscar voor Beste Film, de eerste keer dat een niet-Engelstalige film de hoogste filmprijs kreeg. In 2020 werden er alweer 807 films geproduceerd in het land. Als je het hebt over Zuid-Koreaanse series, dan moet de Netflix-serie Squid Game genoemd worden. Deze serie, waarin arme Koreanen voor een geldprijs kinderspelletjes moeten spe len met de dood als gevolg als je ver liest, is immens populair over de hele wereld. Vorige week maakte Netflix bekend dat maar liefst 142 miljoen huishoudens de serie zouden hebben gezien. Ook andere K-Dramas als It's Okay to Not Be Okay worden veel be keken op het platform. Afgelopen jaar heeft Netflix al 500 miljoen euro geïn vesteerd in nieuwe Koreaanse series. Het muziekgenre K-Pop, kort voor Korean Pop, is al jaren ontzettend popu lair. Tot voor kort leefde de muziek van populaire groe pen als BTS en Black Pink vooral als subcultuur onder jongeren, maar de deels Engelse, deels Koreaanse liedjes worden tegenwoor dig ook opgepikt door de mainstream media, onder andere door samenwerkin gen met artiesten als Lady Gaga en Coldplay. Be kende liedjes zijn Dyna mite, Butter, en You Are My Universe. Wouter Peer Leiden/Seoul De Koreaanse cultuurgolf is niet (meer) te stoppen Koreaanse films, Koreaanse popmuziek en Koreaanse tv-se ries veroveren in hoog tempo de wereld. FOTO'S AP, BRUNOPRESS, NETFLIX - Remco Breuker, hoogleraar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15