GA NAAR BLADENHUIS.NL/LIBELLE
29
uiteen. Het bloed spat daarbij naar
buiten, en niét richting het lichaam."
De bommen zijn wel gemaakt van
explosief materiaal, maar ook hier
voor gelden strikte regels. Alleen ex
perts, zoals de stuntmannen, mogen
in de buurt komen. De wapenmees
ter en de zogenoemde supervisor
special effects nemen tijdens de
schiet- of ontploffingsscènes de regie
over. ,,Zij kunnen op elk moment de
opnames stilleggen, ook wanneer we
misschien liever hadden willen op
schieten.''
De Levita noemt het Amerikaanse
incident 'tragisch en raar' tegelijk. ,,Ik
denk dat het daar kon misgaan, om
dat je er op elke straathoek kogels
kunt kopen.''
Regisseur Martin Koolhoven (Oor
logswinter, Brimstoneheeft diezelfde
gedachte. „Wapenbezit zit in de
Amerikaanse cultuur. In Nederland
zijn de meeste acteurs geïntimideerd
als ze een wapen in hun handen heb
ben, zelfs als ze al tijden in Flikken
Maastricht spelen.''
Hij vindt dat de discussie doorslaat.
,,Laten we niet te hysterisch doen. Als
er één tandarts in iemands neus
boort, pas je toch ook niet de regels
aan voor alle tandartsen?"
Koolhoven staat bekend om zijn
bedrieglijk echte schotwonden in de
western Brimstone, maar nooit was
het spannend op de set, vertelt hij.
,,De scène waarin Tygo Gernandt
door zijn hoofd werd geschoten, heb
ben we twee keer opgenomen: met
én zonder schotwond. Daarnaast
hebben we nog wat extra bloed op de
camera gegooid en beelden gemaakt
van sijpelend bloed. Al die losse ele
menten zijn later digitaal bij elkaar
gebracht.''
Amateuristisch
Ondanks deze knappe special effects
wil Koolhoven géén afscheid nemen
van de losse flodders op de filmset.
„Natuurlijk kun je ook digitaal een
vlammetje toevoegen, maar een
schietscène ziet er al snel amateuris
tisch uit. Neem Antonio Banderas in
Once Upon a Time in Mexico. Zijn
nep-mitrailleur maakte geen geluid,
waarop hij dat zelf- tududududu -
met zijn mond nadeed.''
De losse flodders zorgen voor een
knal, vuur, rook en terugslag, waar
door het acteerwerk echter lijkt, stelt
de filmmaker. ,,En ook bij gebruik
van losse flodders gelden strenge re
gels: de wapenmeester controleert
het geweer, schiet in de lucht, laat
anderen meekijken in de loop en de
'schutter' houdt minstens 5 meter af
stand.''
Fred Boot, producent van de musical
Soldaat van Oranje, zou niet weten
hoe de regels nóg strakker zouden
moeten.
In de musical wordt geschoten met
authentieke wapens uit de tijd van
de Tweede Wereldoorlog. ,,Onze wa
pens liggen in een kluis, de enige met
de sleutel is de wapenmeester, die
ontzettend streng is. Hij neemt na
een scène achter de coulissen de wa
pens weer in en stopt ze terug in de
kluis. Alle betreffende acteurs heb
ben les gehad in hoe ze moeten om
gaan met een wapen. Dat is net zo
streng als ik het zelf als dienstplich
tige meemaakte, alles drie keer chec
ken.''
De Levita, die acht politieseries en
25 speelfilms opnam, benadrukt nog
maar eens dat er nooit een soortgelijk
incident in Nederland heeft plaatsge
vonden. ,,Het ergste dat ik heb mee
gemaakt, is een botsing met een auto,
die in scène werd gezet. Acteur Hero
Muller kreeg het nepbloed niet weg
gepoetst en ging met een wijnvlek op
zijn voorhoofd naar huis. De verf
moest slijten. Woedend was hij.''
GO DINSDAG 26 OKTOBER 2021
In Soldaat van
Oranje (boven) wor
den historische wa
pens op het toneel ge
bruikt. Bij de opnames
van De slag om de
Schelde werd gescho
ten met losse flod
ders. FOTO'S ZININ, JORIS VAN
Kijk voor de actievoorwaarden op bladenhuis.nl/libelle. Deze actie loopt tot en met 30 november 2021