GA NAAR BLADENHUIS.NL/LIBELLE 29 uiteen. Het bloed spat daarbij naar buiten, en niét richting het lichaam." De bommen zijn wel gemaakt van explosief materiaal, maar ook hier voor gelden strikte regels. Alleen ex perts, zoals de stuntmannen, mogen in de buurt komen. De wapenmees ter en de zogenoemde supervisor special effects nemen tijdens de schiet- of ontploffingsscènes de regie over. ,,Zij kunnen op elk moment de opnames stilleggen, ook wanneer we misschien liever hadden willen op schieten.'' De Levita noemt het Amerikaanse incident 'tragisch en raar' tegelijk. ,,Ik denk dat het daar kon misgaan, om dat je er op elke straathoek kogels kunt kopen.'' Regisseur Martin Koolhoven (Oor logswinter, Brimstoneheeft diezelfde gedachte. „Wapenbezit zit in de Amerikaanse cultuur. In Nederland zijn de meeste acteurs geïntimideerd als ze een wapen in hun handen heb ben, zelfs als ze al tijden in Flikken Maastricht spelen.'' Hij vindt dat de discussie doorslaat. ,,Laten we niet te hysterisch doen. Als er één tandarts in iemands neus boort, pas je toch ook niet de regels aan voor alle tandartsen?" Koolhoven staat bekend om zijn bedrieglijk echte schotwonden in de western Brimstone, maar nooit was het spannend op de set, vertelt hij. ,,De scène waarin Tygo Gernandt door zijn hoofd werd geschoten, heb ben we twee keer opgenomen: met én zonder schotwond. Daarnaast hebben we nog wat extra bloed op de camera gegooid en beelden gemaakt van sijpelend bloed. Al die losse ele menten zijn later digitaal bij elkaar gebracht.'' Amateuristisch Ondanks deze knappe special effects wil Koolhoven géén afscheid nemen van de losse flodders op de filmset. „Natuurlijk kun je ook digitaal een vlammetje toevoegen, maar een schietscène ziet er al snel amateuris tisch uit. Neem Antonio Banderas in Once Upon a Time in Mexico. Zijn nep-mitrailleur maakte geen geluid, waarop hij dat zelf- tududududu - met zijn mond nadeed.'' De losse flodders zorgen voor een knal, vuur, rook en terugslag, waar door het acteerwerk echter lijkt, stelt de filmmaker. ,,En ook bij gebruik van losse flodders gelden strenge re gels: de wapenmeester controleert het geweer, schiet in de lucht, laat anderen meekijken in de loop en de 'schutter' houdt minstens 5 meter af stand.'' Fred Boot, producent van de musical Soldaat van Oranje, zou niet weten hoe de regels nóg strakker zouden moeten. In de musical wordt geschoten met authentieke wapens uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog. ,,Onze wa pens liggen in een kluis, de enige met de sleutel is de wapenmeester, die ontzettend streng is. Hij neemt na een scène achter de coulissen de wa pens weer in en stopt ze terug in de kluis. Alle betreffende acteurs heb ben les gehad in hoe ze moeten om gaan met een wapen. Dat is net zo streng als ik het zelf als dienstplich tige meemaakte, alles drie keer chec ken.'' De Levita, die acht politieseries en 25 speelfilms opnam, benadrukt nog maar eens dat er nooit een soortgelijk incident in Nederland heeft plaatsge vonden. ,,Het ergste dat ik heb mee gemaakt, is een botsing met een auto, die in scène werd gezet. Acteur Hero Muller kreeg het nepbloed niet weg gepoetst en ging met een wijnvlek op zijn voorhoofd naar huis. De verf moest slijten. Woedend was hij.'' GO DINSDAG 26 OKTOBER 2021 In Soldaat van Oranje (boven) wor den historische wa pens op het toneel ge bruikt. Bij de opnames van De slag om de Schelde werd gescho ten met losse flod ders. FOTO'S ZININ, JORIS VAN Kijk voor de actievoorwaarden op bladenhuis.nl/libelle. Deze actie loopt tot en met 30 november 2021

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29