Vouwfietsen: acht aanraders II Pendel je met het openbaar vervoer tussen huis en werk en wil je het laatste stuk snel afleggen? Dan is een vouwfiets ideaal. ,,Al is zo'n fiets ook handig als je drie hoog woont'', zegt fietsexpert Mike Defresne. 22 ELEKTRISCHE VOUWFIETSEN Voor wie is een vouwfiets handig? ,,Een vouwfiets gebruik je vooral voor de last mile: de laatste paar kilometers naar kantoor of huis'', zegt Mike Defresne. ,,Maar ook men sen die in de stad wonen gebruiken vaak een vouwfiets. Bijvoorbeeld omdat je op de derde etage woont en geen schuur hebt, maar de fiets liever niet buiten laat staan omdat die daar makkelijk gestolen wordt.'' Mag je met een vouwfiets in het openbaar vervoer? ,,Als je geen gangpaden en deuren blokkeert mag een vouwfiets altijd - dus ook in de spits - gratis mee de trein in. Zo'n fiets zien we als bagage'', zegt woordvoerder Oscar van Elfe ren van de NS. ,,Wel is het verboden om er mee op het perron of in het station te rijden, je riskeert een boete van 95 euro.'' De vouwfiets mag ook in de tram, metro of bus, mits ingeklapt. In de bus mogen er maxi maal twee mee en moeten ze op het geel ge markeerde deel staan. Defresne: ,,De vouwfiets die je meeneemt in het openbaar vervoer, heeft meestal kleinere wielen: 20 inch. Dat maakt dat-ie nog minder plaats inneemt. Gebruik je hem als stadsfiets, dan kunnen de wielen groter zijn, tot 24 en 26 inch. Met grotere wielen rijd je stabieler.'' Defresne: „Allereerst op de plooibaarheid: de meeste vouwfietsen hebben een scharnie rend frame. Daarmee vouw je de fiets door midden, daarna volgen stuur, zadel en ach terwiel. Het scharnier moet van goede kwali teit zijn. Bij goedkope modellen zijn de scharnieren over het algemeen niet duur zaam, dat kan voor gevaarlijke situaties zor gen. Let ook op de draagbaarheid. Een vouw fiets weegt al snel 10 kilo voor een last mile- model, de stadsfiets weegt minstens 12 kilo. De meeste hebben wel twee of vier wieltjes aan de bagagedrager zodat je de fiets rollend kunt meenemen.'' Welke modellen scoren goed? Defresne: ,,Het Britse merk Brompton had lang patent op het plooisysteem. Twintig jaar lang kwam geen enkel ander merk in de buurt. Wie een vouwfiets van Brompton aan schafte, kocht de beste kwaliteit. Zo'n vouw fiets was dan ook niet goedkoop, hij kostte zo'n 2000 euro. Intussen is een aantal eigenschappen pa- tentvrij. Andere merken komen daardoor steeds beter voor de dag. Ahooga is een sterk opkomend Belgisch merk en Tern een hoog waardig Taiwanees merk. Dahon is van oor sprong ook Taiwanees en heeft zich ontwik keld tot een grote speler. Ketens zoals Decathlon bieden vaak goed- 'Ik ben ervan overtuigd dat als mensen geblinddoekt een (vouwfiets testen, ze geen verschil voelen in stabiliteit' kopere modellen aan. Er zijn daarnaast com pacte modellen op de markt, waarbij je het zadel van de fiets kunt inschuiven en het stuur en de pedalen kunt inklappen, zoals Tern en QiO. Maar dat zijn géén vouwfietsen in de strikte betekenis.'' Nederlandse marktleiders als Batavus en Gazelle hebben momenteel geen vouwfiet sen in het assortiment. „Vroeger wel, maar zij zijn zich gaan richten op elektrische fietsen'', zegt expert Hans de Looij (ANWB). ,,Hier worden grote marges op verdiend, daardoor raakte de vouwfiets in het vergeethoekje.'' Het Nederlandse merk Beixo produceert vouwfietsen zonder ketting. ,,Wij gebruiken een cardan-as'', legt mede-eigenaar Angeli- que van Rijn uit. ,,Daardoor heb je geen last van smeer. Handig voor als je de fiets mee neemt met de auto, trein, boot of camper.'' Shinga Lacros is een Nederlandse produ cent van elektrische vouwfietsen. ,,De vouw fiets wordt vaak in een negatieve hoek ge plaatst, terwijl die meer verdient'', meent directeur Ton van den Oetelaar. ,,Ik ben ervan overtuigd dat als mensen geblinddoekt een (vouw)fiets testen ze echt geen verschil meer voelen in stabiliteit.'' PROLITHIUM SHUTTLE ca. LACROS SCAMPER S600/S600 XL ca. €2249,-/€22 ZATERDAG 23 OKTOBER 2021 GO De fiets die overal past: in de trein, de hal én in de caravan FILIP OSSELAER EN MAYEE MACCO Is een vouwfiets voor de last mile dezelfde als die voor in de stad? Waar let je op bij aankoop? - TON VAN DEN OETELAAR Hoe doen Nederlandse fietsfabrikanten het? vf' o— De Nederlandse forens maakt graag gebruik ,,De e-vouwfiets zit duidelijk in de lift dankzij de recreatieve gebruiker'', ziet Hans de Looij, fietsexpert bij de ANWB. Hij doelt op eigenaren van caravans, boten en campers die een fiets meenemen om eropuit te gaan. ,,Een elektri sche weegt al snel 20 kilo, behoorlijk zwaar. Dus forenzen houden het liever bij een gewone vouwfiets.'' De e-vouwfiets trekt wel een nieuwe doelgroep, merkt De Looij. ,,Forenzen die met de auto naar de rand van de stad gaan, daar parke ren om hoge parkeerkosten en drukke stadswegen te vermijden en het laatste stuk op de fiets afleggen.'' Dit zijn de vier beste volgens de ANWB. SPARTA D-WIZ FOLD M7B €2249,- Deze e-vouwfiets is zeer geschikt voor woon-werkverkeer, als last mi- te-oplossing en voor recreatief ge bruik. Dankzij de middenmotor kan hij elk terrein aan en fiets je er ook in het buitenland goed op. Een dis play op het stuur biedt trapopties als eco, tour, sport en turbo. Met deze e-vouwfiets gaat op- en afstappen heel gemakkelijk. Steile duintoppen of Limburgse heuvels zijn voor deze opvouwer geen pro bleem. Een ander sterk punt zijn de hydraulische schijfremmen op het voor- en achterwiel. De S600 heeft 20 inch-wielen en de XL 24 inch. Dankzij de grotere wielen zijn de rijeigenschappen be ter, maar hij is zwaarder en opgevouwen minder handzaam. In het buitenland overwint deze e-vouwfiets met gemak pittige hellingen. Een ideale vakantiefiets. LACROS SIERRA ca. €2499,- De Lacros Sierra is een compacte e-vouwfiets. Uitgerust met een middenmotor die een zeer krach tige ondersteuning geeft in elke situatie, dus ook bij tegenwind en op steile hellingen. Lange fietstoch ten zijn met de accu mogelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 70