Vouwfietsen: acht aanraders
II
Pendel je met het openbaar vervoer tussen huis en
werk en wil je het laatste stuk snel afleggen? Dan is
een vouwfiets ideaal. ,,Al is zo'n fiets ook handig als
je drie hoog woont'', zegt fietsexpert Mike Defresne.
22
ELEKTRISCHE VOUWFIETSEN
Voor wie is een vouwfiets handig?
,,Een vouwfiets gebruik je vooral voor de last
mile: de laatste paar kilometers naar kantoor
of huis'', zegt Mike Defresne. ,,Maar ook men
sen die in de stad wonen gebruiken vaak een
vouwfiets. Bijvoorbeeld omdat je op de derde
etage woont en geen schuur hebt, maar de
fiets liever niet buiten laat staan omdat die
daar makkelijk gestolen wordt.''
Mag je met een vouwfiets in het openbaar
vervoer?
,,Als je geen gangpaden en deuren blokkeert
mag een vouwfiets altijd - dus ook in de spits
- gratis mee de trein in. Zo'n fiets zien we als
bagage'', zegt woordvoerder Oscar van Elfe
ren van de NS. ,,Wel is het verboden om er
mee op het perron of in het station te rijden,
je riskeert een boete van 95 euro.''
De vouwfiets mag ook in de tram, metro of
bus, mits ingeklapt. In de bus mogen er maxi
maal twee mee en moeten ze op het geel ge
markeerde deel staan.
Defresne: ,,De vouwfiets die je meeneemt in
het openbaar vervoer, heeft meestal kleinere
wielen: 20 inch. Dat maakt dat-ie nog minder
plaats inneemt. Gebruik je hem als stadsfiets,
dan kunnen de wielen groter zijn, tot 24 en
26 inch. Met grotere wielen rijd je stabieler.''
Defresne: „Allereerst op de plooibaarheid: de
meeste vouwfietsen hebben een scharnie
rend frame. Daarmee vouw je de fiets door
midden, daarna volgen stuur, zadel en ach
terwiel. Het scharnier moet van goede kwali
teit zijn. Bij goedkope modellen zijn de
scharnieren over het algemeen niet duur
zaam, dat kan voor gevaarlijke situaties zor
gen. Let ook op de draagbaarheid. Een vouw
fiets weegt al snel 10 kilo voor een last mile-
model, de stadsfiets weegt minstens 12 kilo.
De meeste hebben wel twee of vier wieltjes
aan de bagagedrager zodat je de fiets rollend
kunt meenemen.''
Welke modellen scoren goed?
Defresne: ,,Het Britse merk Brompton had
lang patent op het plooisysteem. Twintig jaar
lang kwam geen enkel ander merk in de
buurt. Wie een vouwfiets van Brompton aan
schafte, kocht de beste kwaliteit. Zo'n vouw
fiets was dan ook niet goedkoop, hij kostte
zo'n 2000 euro.
Intussen is een aantal eigenschappen pa-
tentvrij. Andere merken komen daardoor
steeds beter voor de dag. Ahooga is een sterk
opkomend Belgisch merk en Tern een hoog
waardig Taiwanees merk. Dahon is van oor
sprong ook Taiwanees en heeft zich ontwik
keld tot een grote speler.
Ketens zoals Decathlon bieden vaak goed-
'Ik ben ervan overtuigd dat als
mensen geblinddoekt een
(vouwfiets testen, ze geen
verschil voelen in stabiliteit'
kopere modellen aan. Er zijn daarnaast com
pacte modellen op de markt, waarbij je het
zadel van de fiets kunt inschuiven en het
stuur en de pedalen kunt inklappen, zoals
Tern en QiO. Maar dat zijn géén vouwfietsen
in de strikte betekenis.''
Nederlandse marktleiders als Batavus en
Gazelle hebben momenteel geen vouwfiet
sen in het assortiment. „Vroeger wel, maar zij
zijn zich gaan richten op elektrische fietsen'',
zegt expert Hans de Looij (ANWB). ,,Hier
worden grote marges op verdiend, daardoor
raakte de vouwfiets in het vergeethoekje.''
Het Nederlandse merk Beixo produceert
vouwfietsen zonder ketting. ,,Wij gebruiken
een cardan-as'', legt mede-eigenaar Angeli-
que van Rijn uit. ,,Daardoor heb je geen last
van smeer. Handig voor als je de fiets mee
neemt met de auto, trein, boot of camper.''
Shinga Lacros is een Nederlandse produ
cent van elektrische vouwfietsen. ,,De vouw
fiets wordt vaak in een negatieve hoek ge
plaatst, terwijl die meer verdient'', meent
directeur Ton van den Oetelaar. ,,Ik ben ervan
overtuigd dat als mensen geblinddoekt een
(vouw)fiets testen ze echt geen verschil meer
voelen in stabiliteit.''
PROLITHIUM SHUTTLE
ca.
LACROS SCAMPER
S600/S600 XL
ca. €2249,-/€22
ZATERDAG 23 OKTOBER 2021 GO
De fiets die overal
past: in de trein, de
hal én in de caravan
FILIP OSSELAER EN MAYEE MACCO
Is een vouwfiets voor de last mile dezelfde
als die voor in de stad?
Waar let je op bij aankoop?
- TON VAN DEN OETELAAR
Hoe doen Nederlandse fietsfabrikanten het?
vf' o—
De Nederlandse forens maakt graag gebruik
,,De e-vouwfiets zit duidelijk in de lift dankzij de recreatieve gebruiker'', ziet
Hans de Looij, fietsexpert bij de ANWB. Hij doelt op eigenaren van caravans,
boten en campers die een fiets meenemen om eropuit te gaan. ,,Een elektri
sche weegt al snel 20 kilo, behoorlijk zwaar. Dus forenzen houden het liever bij
een gewone vouwfiets.'' De e-vouwfiets trekt wel een nieuwe doelgroep, merkt
De Looij. ,,Forenzen die met de auto naar de rand van de stad gaan, daar parke
ren om hoge parkeerkosten en drukke stadswegen te vermijden en het laatste
stuk op de fiets afleggen.'' Dit zijn de vier beste volgens de ANWB.
SPARTA D-WIZ FOLD M7B
€2249,-
Deze e-vouwfiets is zeer geschikt
voor woon-werkverkeer, als last mi-
te-oplossing en voor recreatief ge
bruik. Dankzij de middenmotor kan
hij elk terrein aan en fiets je er ook
in het buitenland goed op. Een dis
play op het stuur biedt trapopties
als eco, tour, sport en turbo.
Met deze e-vouwfiets gaat op- en
afstappen heel gemakkelijk. Steile
duintoppen of Limburgse heuvels
zijn voor deze opvouwer geen pro
bleem. Een ander sterk punt zijn de
hydraulische schijfremmen op het
voor- en achterwiel.
De S600 heeft 20 inch-wielen en
de XL 24 inch. Dankzij de grotere
wielen zijn de rijeigenschappen be
ter, maar hij is zwaarder en
opgevouwen minder handzaam.
In het buitenland overwint deze
e-vouwfiets met gemak pittige
hellingen. Een ideale vakantiefiets.
LACROS SIERRA
ca. €2499,-
De Lacros Sierra is een compacte
e-vouwfiets. Uitgerust met een
middenmotor die een zeer krach
tige ondersteuning geeft in elke
situatie, dus ook bij tegenwind en
op steile hellingen. Lange fietstoch
ten zijn met de accu mogelijk.