streamingdiensten ÉtV+ 17 MUBI 'Met vier abonnementen zit ik wel aan mijn taks' Cmetree MEMBER Niet gek dus dat iedere filmdistri buteur met een beetje indruk wekkende bibliotheek een graan tje probeert mee te pikken van dat online succes en het marktleider Netflix wat moeilijker wil maken. Al slagen zij daar in Nederland nog maar mondjesmaat in. Met 3 miljoen klanten is de Ameri kaanse pionier hier nog altijd ver uit het populairst. 40 procent van alle mensen met een abonnement kiest voor Net- flix. Zelfs Videoland, met 1 mil joen vaste kijkers en 15 procent van de markt in handen, komt niet in de buurt bij de populariteit van Netflix. Disney+ (700.000), Amazon Prime (500.000) en NPO Start Plus (400.000) staan op nog grotere afstand. De meeste aan bieders trekken minder dan 5 pro cent van alle betalende klanten. Krijgt Netflix het met deze drie nieuwe partijen wel moeilijk? Het zou zomaar kunnen, denken marktkenners zoals Corry Siegers. Ze is uitgever van tv-gidsen. ,,Een abonnement op Netflix heb je vaak al jarenlang, maar ik ver wacht dat die loyaliteit verandert als er meer te kiezen valt. Mensen maken hun afweging op basis van wat ze kunnen zien." Ook eige naar Siebren Hazelhoff Roelfzema van de website Streamwijzer, een verzamelplaats waar videodien sten worden vergeleken, verwacht dat meer kijkers hun account gaan delen met familie en vrienden. ,,Het wordt te duur om bij alle aanbieders een abonnement te hebben. Mensen zullen ook eer der wisselen van videodienst." Voor de consument wordt het er met de komst van weer drie nieuwe aanbieders niet overzich telijker op. De versplintering is nu al enorm en wordt alleen maar groter. Kijkers dreigen nog meer te verdwalen in de honderddui zenden uren video die online staan. HBO Zelfs een grote liefhebber, als de Utrechtse Yldou van Dijk zit niet te wachten op nog meer abonne menten. ,,Voor HBO ben ik mis schien nog het makkelijkst over te halen. Ik ben benieuwd wat ze precies hebben. Maar met vier abonnementen heb ik wel het ge voel dat ik aan mijn taks zit. Ik zou er misschien eerder één wegdoen om een ander uit te proberen." Van Dijk is met haar vier abon nementen op online videodien sten al een uitzondering, blijkt uit gegevens van marktonderzoeker TelecomPaper. Ongeveer de helft van alle Nederlanders heeft een abonnement, slechts 10 procent heeft er drie of meer. De meeste mensen (25 procent) houden het bij één. Zou het niet veel handiger zijn als er één platform is waar vrijwel alles is te bekijken, net zoals in de muziekindustrie het geval is met Spotify, Apple Music of Deezer? Volgens Corry Siegers van Bin- dinc is dat vanwege alle filmrech ten en de astronomische bedra gen die daarmee gemoeid zijn, waarschijnlijk een utopie. Maar ook zij strijdt in Nederland al ja ren voor betere samenwerking tussen de afzonderlijke video diensten waardoor er een veel be tere match komt tussen het aan bod en de mensen die het kijken. Nu kan een steengoede serie toch floppen omdat het publiek het in het enorme aanbod niet weet te vinden. Omgekeerd gebeurt ove rigens ook, zoals nu met de Squid Game. Maar weinig filmkenners zagen aankomen dat er inmiddels wereldwijd meer dan 100 miljoen mensen naar deze Zuid-Ko- reaanse serie hebben gekeken. Siegers ziet in Amerika hoe het ook anders kan. Daar zijn al losse mediaspelers te koop die alle films en series van meerdere on line videodiensten kunnen kop pelen en doorzoeken. Tv-kijkers hoeven alleen maar aan te geven waar ze zin in hebben of naar welke acteur ze op zoek zijn. Op hun scherm krijgen ze het ge vraagde overzicht, bij welke aan bieders ze dat kunnen zien en wat dat kost of welk abonnement er voor nodig is. Daarna kunnen ze het direct afspelen. Maar ook daar blijft nog wat te wensen over. Hoe mooi zou het zijn als zo ook aanbevelingen op basis van het kijkgedrag kunnen worden gedaan? Maar dat ligt vol gens Siegers bijzonder gevoelig. Bedrijven zouden daardoor in zicht moeten geven in hun ge bruikersdata en dat is zo concur rentiegevoelig dat ze dat liever voor zichzelf houden. Tot het hier zover is, blijft hop pen van aanbieder naar aanbieder en het delen van accounts de goedkoopste manier om favoriete series te blijven bekijken. GO ZATERDAG 23 OKTOBER 2021 Zin in iets anders dan Netflix, Disney of Amazon? Er zijn in Nederland genoeg alternatieve aanbieders om je avonden te kunnen vermaken achter de buis. Een greep uit het enorme aanbod. Heeft een enorme vracht aan kinderfilms, maar ook de nieuwste block- bustertitels en kleinere producties. Een platform van Neder landse bodem, met focus op arthousproducties en docu's van Nederlandse regisseurs en acteurs. Rokuten Deze van oorsprong Ja panse aanbieder heeft aankoop- en huuropties voor alle belangrijke films, ook de nieuwste titels. Het aanbod kan zich nog niet meten met Netflix of Amazon, en concentreert zich vooral op eigen pro ducties. Samenwerking van Neder landse filmhuizen en de Stichting Nederlandse Filmpromotie. Opbrengst gaat deels naar makers. Nog een aanbieder die zich richt op arthouse- films, met meer dan 750 bekende titels voor de ge middelde filmkijker. Verwacht geen grote mee slepende Hollywoodpro- ducties, maar wel een berg aan filmhuisfilms en klas siekers uit alle landen van de wereld. Deze week vervalt de rubriek Onder politici we gens reces in Den Haag. films, series en docu's - Yldou van Dijk, consument Yldou van Dijk en haar vriend Jesaja (35) uit Utrecht hebben geen kabel-tv meer, maar heb ben gekozen voor een abonne ment op vier verschillende streamingdiensten. foto erik van t WOUD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 65