Tv-kijker kan vanaf volgend jaar kiezen uit weer drie nieuwe 111111, till 16 Waar moeten we nu weer naar kijken? Er is al zo veel keuze en nu komen er volgend jaar weer drie nieuwe aanbieders bij. Dat betekent nog meer uitzoeken én betalen. Daar zitten kijkers niet op te wachten. 'Als afleveringen vanzelf starten, blijven kijkers vaak hangen' RAYMOND BOERE Nog één aflevering dan. Echt de allerlaatste. Maar voor je het weet zit je toch weer de hele avond de nieuwe Zuid-Koreaanse serie Squid Game te kijken. Als iets het leven van tv-kijkers heeft veran derd, dan zijn het wel streaming- diensten zoals Netflix, Videoland en Disney+. De Utrechtse Yldou van Dijk (33) kan er over meepraten. Met maar liefst vier abonnementen is ze groot liefhebber van online films en series. Zelfs in de badka mer tijdens het tandenpoetsen kijkt ze vaak nog op haar telefoon naar haar favoriete serie Friends. 'Ouderwetse' tv via de kabel heeft ze al jaren niet meer. Ze struint elke dag door het gigantische aan bod van Netflix, Disney+, Ama zon Prime en NPO Plus. Per maand kost haar dat 27 euro. Best een hoog bedrag, vindt ze, maar het is elke euro waard. ,,Ik vind het heerlijk om series als een soort behang te hebben aanstaan. En ik ben groot fan van Disney- films. Mijn vriend kijkt graag naar Amazon en NPO." Vanaf volgend jaar komen er nog drie aanbieders bij waar Van Dijk uit kan kiezen. En niet de minste. Vorige week kondigde het Scandinavische Viaplay aan dat het begin volgend jaar in Neder land niet alleen de Formule 1 wil uitzenden, maar uiteindelijk ook Nederlands geproduceerde reali- tyshows en dramaseries. Dan is er nog HBO Max die met een eigen app komt, los van kabe laar Ziggo waar de dienst nog ex clusief is te bekijken. En afgelopen zomer werd duidelijk dat ook SkyShowtime zich hier mengt in de strijd om de kijker. Zij komen met films en series van kinder zender Nickelodeon plus Para mount Pictures en Universal Pic ture. De drie nieuwelingen komen bovenop de ongeveer twintig aan bieders die al in Nederland zijn te bekijken. Er valt inmiddels zoveel te kiezen dat je als tv-kijker haast terugverlangt naar de televisie avond die bestond uit wat de om roep hun kijkers voorschotelde. Of naar het overzichtelijke aan bod van de videotheek, waar de toptitels tenminste onder één dak lagen uitgestald - al moest je er wel de deur voor uit. Zelfs het binnenhalen van films op de be denkelijke Popcorn Time gaf min der keuzestress. Werkelijk alles waar filmkijkers op dat moment zin in hadden, was handig op één plek op het internet te vinden en af te spelen. Alleen was dat hart stikke illegaal en onhoudbaar, maar het gebeurde massaal toen de filmindustrie nog geen ant woord had op het fenomeen breedbandinternet. Met de komst van Netflix in Nederland, eind 2013, werd alles anders. Goede series en films wa ren ineens op afroep beschikbaar op tv, mobiele telefoon en tablet. Mensen konden kijken wanneer het hen uitkwam en hoeveel ze wilden. Hoezo wachten op de vol gende episode een week later? Complete series van zes of meer afleveringen kunnen nu moeite loos achter elkaar worden ver slonden. Slimme trucs En dat doen mensen ook massaal, weet consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Filmproducenten weten precies hoe ze series zo moeten laten eindigen dat kijkers willen weten hoe het verder gaat. En de meeste onlinevideodien- sten passen slimme trucs toe om ons te verleiden zoveel mogelijk tijd door te brengen met hun app: de volgende aflevering begint bij voorbeeld automatisch vanzelf te spelen. ,,Als mensen zelf actie moeten ondernemen, doen ze dat vaak niet. Maar door afleveringen - Patrick Wessels, psycholoog en series vanzelf te starten, blij - ven kijkers vaak toch nog even hangen." De kijkcijfers laten zien hoe in grijpend de komst van video op afroep de huiskamer heeft veran derd. Keken mensen in 2014 nog 190 minuten 'direct' tv, vorig jaar was dat nog maar 135 minuten. En dat was inclusief het uitgesteld kijken. Toch zitten we met ge middeld 206 minuten - ofwel 3 uur en 26 minuten - meer achter het scherm dan ooit. Die extra tijd besteden mensen vooral aan het kijken van online films en series. Vooral onder jongeren in de leef tijd van 16 tot 25 jaar is deze ma nier van kijken razend populair. Zij kijken zo gemiddeld 79 minu ten per dag. Ouderen boven de 67 jaar slechts 15 minuten, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Te- lecomPaper. ZATERDAG 23 OKTOBER 2021 GO De weg kwijt in oerwoud van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 64