is op het gebied van industriële ontwikkeling 15 van GVT een stapel witte zeecon tainers met de opdruk Cheng du-Europe Silk Road to the World. Aan de wand van zijn kantoor hangt een grote kaart, waarop de spoortrajecten zijn afgebeeld. ,,Het is niet meer actueel hoor, elke week komt er wel een schakel bij. Dat zuidelijke traject loopt nu ook al", zegt hij, wijzend op een lijn die via Turkije Europa binnen komt. ,,De haven van Piraeus in Griekenland is eigendom van de Chinezen, ze zijn ook steeds actie ver in Montenegro en Servië. Ze rammelen aan de poort." Verbraak ziet hierin het resul taat van een duidelijke koers. ,,In China en Rusland blijft de presi dent lang zitten. Zij hebben een mondiaal. En in de toekomst, bij duurzame energie, gaat het om de materialen. Congo wordt bij wijze van spreken het nieuwe Saoe- di-Arabië, het kobalt voor batte rijen komt daar vandaan. Zonne panelen komen bijna allemaal uit China. Metalen voor windmolens komen overal vandaan, maar over het algemeen niet uit Europa." Voor zijn werk bezocht trans portondernemer Verbraak China heel vaak. Hij zag hoe de Aziati sche reus ontbolsterde. Met zijn Tilburgse transportbedrijf werd hij integraal onderdeel van de nieuwe Zijderoute, het netwerk aan spoorverbindingen dat China met Europa verbindt. Als levend bewijs staat op het buitenterrein plan en een visie voor 25 jaar, en die rollen ze uit. Wij hebben elke paar jaar verkiezingen en doen telkens weer wat anders." Het is geen pleidooi om Neder land of Europa om te vormen tot een verlichte dictatuur, zeker niet, maar de boodschap is helder: kom met een strategie voor de toe komst. Anders bepalen anderen, en reageren wij. En wordt een dreigend tekort aan essentiële goederen, zoals nu, misschien wel een regulier fenomeen, een chan tagemiddel misschien wel. Ook Arnold Tukker, hoogleraar industriële ecologie in Leiden, ziet dat het ontbreken van regie Europa kwetsbaar kan maken. ,,Een land als China bedrijft echt industriepolitiek, en zet in op acti viteiten die voor de toekomst van strategisch belang worden geacht. Wij laten het vooral aan de markt over. ASML bijvoorbeeld is voor Nederland een essentieel bedrijf, maar het is wel een keurig markt- bedrijf. Dat is een verschil." Spannende jaren Het worden hoe dan ook erg span nende jaren, verwachten experts. Verbraak stelt dat er in de logis tieke sector de laatste vijf jaar meer veranderd is dan in de honderd jaar daarvoor, en dat duizeling wekkende tempo lijkt voorlopig niet af te nemen. Daar zorgen de Amazons en Ali-Expressen van deze wereld wel voor. Van Cleef zegt over de energie sector eigenlijk iets vergelijkbaars. ,,We proberen een systeem dat vijftig tot zestig jaar goed gefunc tioneerd heeft in één klap om te gooien, het liefst gisteren nog. Dat is spannend." Ook hoogleraar Tukker ver wacht een decennium met grote turbulentie. ,,We komen uit een periode dat alles redelijk voorspel baar was. Maar nu: kijk naar de technologie, of kijk naar klimaat verandering. Neem de ontwikke ling van batterijen: die gaat zo hard. Als iemand als Elon Musk ineens een superbatterij uitvindt, kunnen de verhoudingen plots klaps weer heel anders komen te liggen." GO ZATERDAG 23 OKTOBER 2021 Door ontwrichting van de wereldmarkt is in Nederland een (tijdelijk) tekort ont staan aan veel goederen, zo als tuinmeubels (1), jacuzzi's (2), zonnepanelen (3), fiet sen (4), bouwmaterialen (5) en isolatiemateriaal (6). Grote foto: de haven van Shanghai staat vol contai ners die wachten op vervoer. FOTO'S GETTY IMAGES, HOLLANDSE HOOGTE, ANP, SEM WIJNHOVEN, FRANK DE ROO, ARIE KIEVIT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 63