Europa blijft kwetsbaar voor tekorten, omdat er geen regie 14 'De wereld staat in brand, zeggen wij in de logistiek' stond dan wij. De Chinezen kochten na de coronacrisis al het vloeibare gas dat op de markt be schikbaar was, uit angst om zon der te komen zitten, legt Van Cleef uit. ,,Hoe hoog de prijs ook is: ze betalen altijd meer dan wij." Daar door moeten wij het doen met het resterende aanbod van 'normaal' gas, dat vooral uit Rusland komt en schreeuwend duur is gewor den. Wie naar de verhalen van ener gie-analist Van Cleef en transpor tondernemer Verbraak luistert, ziet nog een parallel. In de wereld van 2021 is werkelijk alles met alles verbonden. Tijdens zijn drie kwar tier durende betoog maakt Van Cleefvanaf de Zuidas uitstapjes naar de gasvelden van Groningen en Rusland, de macht van China en de VS, de kolenmijnen van Australië en de kobaltmijnen van Congo. Geen enkel element staat los van het andere. Eén speech van Poetin, en de energierekening van een willekeurig gezin in Stadska naal dreigt onbetaalbaar te wor den. Onderling verweven Bij transportbedrijf GVT in Til burg hoef je alleen maar een rondje over het industrieterrein te rijden om te zien dat alle dorpen en steden in de wereld onderling verweven zijn, via miljarden on zichtbare touwtjes. Af en toe dui zelt het, als Roland Verbraak ver telt waar de zevenhonderd contai ners die hier elke dag passeren vandaan komen en naartoe gaan. Daar staat een container uit Li touwen, daar een uit China, daar een uit Polen. Over een maand staan ze misschien wel in Vladivo stok, in Bergen op Zoom en in Moembai. Ze komen en gaan over de weg, over het water of over het spoor. Aan dat laatste kleeft een bijzon der verhaal. GVT heeft als enige bedrijfin Nederland een recht streekse treinverbinding met China. Vier of vijf keer per week komt er een trein aan uit Chengdu of Nanjing. Die doet er twee tot vier weken over om hier te komen, via Rusland, Kazachstan en Wit-Rusland. In verhouding met vrachtver voer over zee zijn intercontinen tale goederentreinen maar een kruimeltje, maar het toont eens te meer aan hoe fijnmazig het sys teem is. ,,Mensen staan daar nooit bij stil", zegt Verbraak. ,,We gaan er allemaal vanuit dat het normaal is dat de schappen iedere dag vol liggen. Logistiek is in onze bele ving net zoiets als water uit de kraan. Maar als je ziet wat er nu al lemaal gebeurt in de wereld, blijkt het niet zo vanzelfsprekend." Hetzelfde geldt voor de energie die nodig is om onze huiskamers te verwarmen. Van Cleef stelt in navolging van veel andere experts dat de mogelijkheid van een gas- tekort deze winter reëel is. ,,De re serves zijn zo laag. Een milde win ter zouden we net aan moeten kunnen. Maar een strenge winter leidt tot een tekort, dat is simpel zat." Door het opgeven van het Gro- ningen-gasveld zijn we afhanke lijk geworden van anderen - van Vladimir Poetin vooral. ,,Ons energiebeleid was altijd gestoeld op drie elementen. Betaalbaarheid, duurzaamheid en leveringszeker heid. Nu ligt de focus alleen nog maar op duurzaamheid. Er mag volgens sommigen geen euro meer naar fossiele bronnen. Duurzaam heid is goed, begrijp me niet ver keerd, maar het systeem van zon, wind en energieopslag is nog lang niet ver genoeg ontwikkeld om leveringszekerheid en betaalbaar heid te garanderen. We kunnen het oude systeem niet zomaar weggooien, dat zien we nu wel. Ik hoop dat dit een wake-upcall is." De vraag is of we in Nederland en Europa niet te kwetsbaar zijn geworden. Of we voor onze dage lijkse levensbehoeften niet té af hankelijk zijn van andere, mach tige handelsblokken. Nu ontstaan er gaten in de aanvoer van zaken als speelgoed, tuinmeubilair en fietsen. Rond de coronacrisis za gen we het bij de mondkapjes en schorten. We bleken er nul te ma ken. We kunnen niet meer zonder dat gas gebruikt wordt als geopoli tiek instrument om concessies te vragen van de EU. Het laat zien wat het gevaar is van de verslech terde verhoudingen tussen de EU en Rusland. Er is haast geen on derling gesprek meer. Dat past niet bij zo'n grote onderlinge afhanke lijkheid." 'Energie is politiek' Door de gasvelden in Groningen niet meer te gebruiken, en door de afbouw van andere fossiele bron nen, bevindt Europa zich in een kwetsbare positie, ziet ook Van Cleef (ABN Amro). „Energie is po litiek. Oorlogen gaan óf over reli gie, óf over energie. Eerst was dat olie, maar gas is inmiddels ook China. Bij de gascrisis is Rusland de partij met alle troefkaarten in han den. Poetin laat niet na Europa daar fijntjes op te wijzen. In een toespraak legde de Russische pre sident een link tussen de gasleve ring aan Europa en de voltooiing van de Nord Stream 2-pijpleiding, die Russisch aardgas via de Oost zee rechtstreeks naar Duitsland vervoert. Hans Grünfeld, directeur van VEMW, de ver eniging voor zake lijke energie- en wa tergebruikers, ziet er een duidelijk keer punt in. ,,Het is de eerste keer - Roland Verbraak, GVT ZATERDAG 23 OKTOBER 2021 GO VERVOLG VAN PAGINA 13 De prijs om een container van Ne derland naar China te laten varen, is nu 16.000 euro, tegen 3000 euro een paar jaar geleden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 62