Engelen te koop in Kortgene 10 ZEELAND SMITH ART AANWINST VOOR ZEELAND Monnikenwerk 'Niet weten' is het thema waarmee Tineke Smith haar kunstruimte opent. Een plek waar beeldende kunst, muziek en filosofie elkaar ontmoeten. Een voortzetting van de tentoonstellingen die Dick de Bruijn, in de meest museale expositieruimte van Zeeland organiseerde. H iet weten' betreft het mkm erkennen van onze kerheid en het toela- I ^Bten daarvan. Of de plek een succes gaat worden, zal de toekomst leren. Maar de intentie klopt. De energie ook. Dus er is een kans. Het zal afhangen van wie zich aangesproken voelt en betrokken op kunst als inspiratie bron. 'Niet weten' krijgt vorm in het werk van de vier exposerende kunstenaars. Smith (Borger, 1948) zelf creëert prachtige texturen van natuurlijke materialen. Ik moet denken aan de huid van een kudde schapen, voren in een omge ploegde akker en schimmels op een afgestorven boom. Aarde. On der de oppervlakte is het donker, onbekend. Noli me tangere is de ti tel van twee werken. 'Raak me niet aan', is wat Jezus zei tegen Maria Magdalena na zijn verrijzenis. 'Stop met aan me vast te houden'. Ik interpreteer dit als 'Aanvaard het wonder, accepteer wat je niet kunt bevatten'. Doordenk je dat, dan is er ruimte voor wat zich aan dient. Het werk roept respect op en verwondering voor de aarde, de natuur die aan ons voorafging en die we denken te kennen en col lectief gebruiken, misbruiken zelfs. Het is maar zeer de vraag of wij het vermogen hebben om dat gene wat aan ons vanaf ging te doorgronden. Wat is de consequentie van het aanvaarden van het 'niet weten'? In het werk van Caroline van der Vegt (Maartensdijk, 1940 - Mid delburg, 2021) staat dat centraal. De laatste jaren van haar leven, terwijl haar hersenen door Alzhei mer werden aangetast, tekende zij personages in onbenoembare ruimtes die ogen als podia. Mens- achtigen, maar ook af en toe een dier. Gevat in kleurvlakken. Figu ren die je doen beseffen dat ieder een die het predicaat mens draagt een rol speelt. Een rol waar je be wust voor hebt gekozen of een rol die jou is opgelegd? Van der Vegt confronteert me met mijn eigen beperkingen. Hoe weet je of de rol die je speelt de best mogelijke is? Dan de schilderijen van Rei Mensachtigen, maar ook af en toe een dier. Gevat in kleurvlakken noud van Vught (Goirle, 1960). Zinderende dunne slierten verf. Ritmisch vormen ze een net van trillingen, een web van energie. Volgens een ondoorgrondelijk sys teem. Een ritme dat de energie be lichaamt die alles bezielt. De ver binding tussen de dode en levende materie. Vaag onder die trillingen verschijnt een gestalte. Twee zoe kende ogen. Een troost zoekend lijf. Een gestalte in het duister, op de rand van een bed, gebogen over iets wat een hond zou kunnen zijn. Piëta verwijst naar de treu rende Maria, naar droefenis om de dood. Het einde van het leven en het begin van het niet weten. Het verlangen naar troost. Hans Klein Hofmeijer (Tilburg, 1957) laat zich leiden door de leegte. Zijn tekeningen, vaak op papier dat al een geschiedenis heeft, vallen hem toe. Fragiele lij nen vormen wolken, tekens, spo ren van bestaan. Zijn hand wordt gestuurd door een gedachte die hij nog moet krijgen. En als er een vorm ontstaat wat betekent die dan? 'Zich bevinden in de stilte van de leegte maakt de daar aan wezige stilstaande tijd scheppend', schrijft hij. Hofmeijer neemt me mee naar een ruimte waarin be grijpen vervangen is door verwon- deren en weten vervangen is door zijn. In hoeverre ken ik wat ik doe? Ken ik wat ik maak? In een intuï tief handschrift tast Hofmeijer het niet weten af. En ontdekt hij af en toe dat hij er is. Dat er uit het niet weten iets voortkomt, een glimp van begrijpen. Dat ook een licha melijke ervaring kan zijn. Human painting heet één van zijn schilde rijen. Een huid, gekwetst, een ge nezen wond, littekens. Sporen van confrontatie tussen er zijn en de omringende wereld. Een indruk wekkende verbeelding van de es sentie van ons zijn. Het zal duidelijk zijn dat de ten toonstelling waarmee SmithArt opent een bijzondere ervaring is. Geen kunst die behaagt, maar kunst die vanuit het wezen van de maker raakt aan het wezen van de beschouwer en het wezen van de werkelijkheid. De naaimachine gaat niet di rect van tafel. ,,Nog even deze naad stikken". Gu- drun de Kam-Heiss is creatief. Bij haar woning in de Hoofdstraat in Kortgene staat een kast als winkel. Bij droog weer opent zij de deuren. Er zijn vlaggenlijnen, tassen, Zeeuwse objecten, maar ook enge len te koop. ,,Het was voor mij vanzelfspre kend op te groeien met engelen, net zoals het gewoon was kaarsjes te branden in een kerk. Het was onderdeel van het geloof. Natuur lijk kun je wat gebeurt toeschrij ven aan domme pech of puur ge luk, maar wanneer een geliefde succesvol is gereanimeerd bijvoor beeld, dan ervaar je echt wel dat er méér is tussen hemel en aarde. In Duitsland, waar ik ben opge groeid, sturen mensen elkaar een kaart met een engel wanneer zij een ander toewensen dat een en gel over hen zal waken. Als ik met kopers bij de kast praat lijkt het alsof Nederlanders, misschien moet ik zeggen Zeeuwen, weinig met engelen op hebben. Zou dat komen omdat ze protestant zijn?" Als ik mijzelf beloof te gaan zoe ken naar opvattingen van Zeeu wen over engelen verwacht ik uit te komen in de hoek van spiritua liteit, mystiek en vrouwen. Tot mijn verbazing spreek ik dezelfde dag in Middelburg Willem Wes- terbeke afkomstig uit de Gerefor meerde Gemeente in Nederland. Hij schreef De engelen, dienaars van God voor de mensen en breekt in het boek een lans voor engelen als bode of gezant van God. De opvat tingen van Calvijn en Kuyper schudt hij ook uit de mouw. Cal- vijn schreef erover in de Institutie: ,,Opdat wij niet zouden twijfelen dat zij, zo dikwijls als de nood het vereist, met een ongelooflijke vaardigheid bij ons tegenwoordig zijn om ons te helpen, evenals er een bliksem uit de hemel valt, ko men ze naar hun gewone snelheid tot ons vliegen." Abraham Kuyper wijdde er een boek aan: De engelen Gods. Westerbeke vertelt ,,Na de reformatie lijkt het alsof mensen vergeten zijn dat het fundament voor engelenervaringen in de Bij bel ligt. Ik heb het gewaagd mij te verdiepen in het leven van bijbel- getrouwe mensen en hun ervarin gen met engelen." In de publicatie van Westerbeke, te vinden op theologienet.nl, valt een complete kast met engelenver- halen om. In het reformatorische tijdschrift De gezinsgids verscheen een recensie: 'Je merkt bijna op ie dere bladzijde hoe erg de auteur het vindt dat er heden ten dage in onze kringen zo weinig met het bestaan en het werk van de enge len rekening wordt gehouden. Ook onder degenen die de HEERE oprecht vrezen. Ze doen daarmee niet alleen Gods Woord tekort, maar ze beroven ook zichzelf van een stuk troost.' Gudrun weet dat haar tastbare engeltjes ervaringen losmaken. ,,Zo'n cadeautje geven doe je niet zomaar en een engel krijgen is bij zonder. Het geeft blijdschap. Als ontvanger weet je dat iemand het beste met je voor heeft.'' zaterdag 23 oktober 2021 'Niet weten' als basis van bestaan Nico Out RECENSIE Human painting van Hans Klein Hofmeijer Reinoud van Vught, Piëta. fotos nico out T/m 2/1, 2022. Smith Art, Singel straat 13, Middelburg. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Zo 24/10 16.00 uur, optreden Ronald Naar, filosoof en musicus. Meer op: www.tinekesmith.com. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38