Calamiteiten in havens beter bestrijden
ZEELAND 3
VERDACHTEN ONTKENNEN OF ZWIJGEN A
Wie er volgens het Openbaar Mi
nisterie (OM) op 12 mei 2019 in en
rond de woning in Grijpskerke zijn
geweest en de dagopbrengst van
Hrieps hebben meegenomen is op
de eerste zittingsdag niet duidelijk
geworden. De zaak gaat vandaag
verder met het verhaal van de offi
cier van justitie, die dan ingaat op
de feiten en strafeisen formuleert.
Ook houden de advocaten hun
pleidooien.
schaf van een dure Mercedes Benz
(15000 euro, waarvan 8000 euro
cash betaald), een zonvakantie
(7700 euro), afgeloste schulden en
de aankoop van een duur Breitling-
horloge. Getapte (telefoon)ge-
sprekken ondersteunen dat beeld.
Net als foto's en chats die op meer
dere telefoons zijn teruggevonden.
Schadevergoeding
Als advocaat Peter Schouten na
mens de Stichting Hrieps het
woord krijgt, gaat het over de scha-
declaim die de organisatie indient.
Hij noemt een bedrag van 386.000
euro, dat gebaseerd is op onder
meer verkochte muntjes, kleding
en andere artikelen tijdens het fes
tival. Schouten, die vanwege zijn rol
in het Marengo-proces eigen bevei
ligers heeft meegenomen naar Mid
delburg, vraagt de rechtbank ook
om een schadevergoedingsmaatre
gel op te leggen. Die zorgt ervoor
dat de Staat een bedrag voorschiet
als verdachten dat niet kunnen be
talen. „Kleine liefdadige stichtin-
gen als deze kunnen ernstig gedu
peerd worden door dit soort crimi
nele daden", aldus Schouten.
Gezin onder geleden
In een verklaring laat Hrieps-orga-
nisator Hugo Kramer nog eens we
ten hoe diep de pijn zit na de over
val. ,,We zijn volledig geruïneerd
door deze gewelddadige roofbende.
Mijn moeder en mijn dochter zijn
voor het leven getekend door de
woningoverval", leest hij voor. Heel
even moet de Grijpskerkenaar slik
ken. ,Mijn gezin heeft er enorm on
der geleden en doet dat nog steeds.
Elke dag dat ik opsta, gaat deze el
lende door mijn hoofd."
De vier aanwezige verdachten,
van wie een aantal met een (stevig)
strafblad, horen het onbewogen
aan en mogen er stuk voor stuk op
reageren. ,,Ik vind het heel erg dat
het is gebeurd, maar ik heb er niks
mee te maken'', zeggen J.D. en L.P.
C.de R. en A.M. laten het bij wat ze
al de hele dag zeggen: 'Ik beroep me
op mijn zwijgrecht'.
Frank Balkenende
Terneuzen
Een schip dat tegen een brug vaart
waardoor de scheepvaart wordt ge
blokkeerd, een bedrijfsbrand waar
bij de rook tot kilometers ver is te
zien of olie op het water die mee
drijft met de wind. Het zijn voor
beelden van wat er kan misgaan in
een haven. In het havengebied
North Sea Port zijn de gevolgen al
snel aan beide kanten van de grens
te merken. Dat vraagt om goede af
spraken tussen de hulpdiensten
aan de Zeeuwse en de Gentse kant
van de grens en met havenbeheer
der North Sea Port.
Bij een brand of een botsing tus
sen schepen werkten de Veilig
heidsregio Zeeland, Brandweer
zone Centrum en North Sea Port
tot nu toe volgens eigen afspraken
en werkwijzen. De drie partijen
breiden met deze overeenkomst de
bestaande samenwerking uit door
de incidentenbestrijding gezamen
lijk aan te pakken alsof er geen
grens bestaat. Dat doen ze om de
haven veiliger te maken en toegan
kelijk te houden voor schepen,
vrachtwagens en woon-werkver-
keer. Ze denken dat ze daardoor be
ter zijn voorbereid op calamiteiten
Samen maken we de
regio aan beide zijden
van de grens veiliger
en rampen.
Edith van der Reijden, directeur
van de Veiligheidsregio Zeeland:
,,Als grensregio weten we als geen
ander dat een incident of crisis niet
stopt bij de grens. Daarom is de Vei
ligheidsregio Zeeland blij met deze
nauwe samenwerking op het ge
bied van voorbereiding en de orga
nisatie van incidentbestrijding. Sa
men maken we de regio aan beide
zijden van de grens veiliger."
Kolonel Wim Van Zele, zone
commandant Brandweerzone Cen
trum, is het daarmee eens. ,,Bij een
groot incident in de haven is het
van cruciaal belang om korte lijnen
te hebben met North Sea Port en
onze Nederlandse collega's. Door
meer samen te werken en samen te
oefenen winnen we een pak tijd als
er een industriële interventie is in
de haven. We zullen elkaar in de
toekomst nodig hebben, want
hulpverlening stopt niet aan de
grens."
In de praktijk betekent de krach
tenbundeling dat ze samen
(nood)plannen maken en die ver
volgens oefenen. Verder worden
mensen, kennis en (specialistisch)
North Sea Port en
hulpdiensten sluiten
pact
materieel gedeeld. Er worden bij
voorbeeld afspraken gemaakt over
hoe bij de communicatie tussen
Zeeland en Oost-Vlaanderen ver
loopt bij een grensoverschrijdende
crisis.
Verder wordt personeel bijge
schoold en worden voorzieningen
getroffen om slachtoffers na een ca
lamiteit op te vangen.
woensdag 20 oktober 2021
me op mijn zwijgrecht'
Lees alles over de zaak Hrieps in
het dossier op pzc.nl
De vier Hrieps-verdachten die aanwezig waren in de rechtbank: A.M, J.D, C. de R. en L.P. illustratie nicole van den hout
Instanties in het Zeeuwse en
Gentse havengebied gaan inci
denten en calamiteiten samen
en beter dan nu gebeurt bestrij
den. Havenbedrijf North Sea
Port, de Veiligheidsregio Zee
land en Brandweerzone Cen
trum (Gent en omliggend ge
bied) hebben daarvoor een over
eenkomst gesloten.
- Edith van der Reijden,
Veiligheidsregio Zeeland