Calamiteiten in havens beter bestrijden ZEELAND 3 VERDACHTEN ONTKENNEN OF ZWIJGEN A Wie er volgens het Openbaar Mi nisterie (OM) op 12 mei 2019 in en rond de woning in Grijpskerke zijn geweest en de dagopbrengst van Hrieps hebben meegenomen is op de eerste zittingsdag niet duidelijk geworden. De zaak gaat vandaag verder met het verhaal van de offi cier van justitie, die dan ingaat op de feiten en strafeisen formuleert. Ook houden de advocaten hun pleidooien. schaf van een dure Mercedes Benz (15000 euro, waarvan 8000 euro cash betaald), een zonvakantie (7700 euro), afgeloste schulden en de aankoop van een duur Breitling- horloge. Getapte (telefoon)ge- sprekken ondersteunen dat beeld. Net als foto's en chats die op meer dere telefoons zijn teruggevonden. Schadevergoeding Als advocaat Peter Schouten na mens de Stichting Hrieps het woord krijgt, gaat het over de scha- declaim die de organisatie indient. Hij noemt een bedrag van 386.000 euro, dat gebaseerd is op onder meer verkochte muntjes, kleding en andere artikelen tijdens het fes tival. Schouten, die vanwege zijn rol in het Marengo-proces eigen bevei ligers heeft meegenomen naar Mid delburg, vraagt de rechtbank ook om een schadevergoedingsmaatre gel op te leggen. Die zorgt ervoor dat de Staat een bedrag voorschiet als verdachten dat niet kunnen be talen. „Kleine liefdadige stichtin- gen als deze kunnen ernstig gedu peerd worden door dit soort crimi nele daden", aldus Schouten. Gezin onder geleden In een verklaring laat Hrieps-orga- nisator Hugo Kramer nog eens we ten hoe diep de pijn zit na de over val. ,,We zijn volledig geruïneerd door deze gewelddadige roofbende. Mijn moeder en mijn dochter zijn voor het leven getekend door de woningoverval", leest hij voor. Heel even moet de Grijpskerkenaar slik ken. ,Mijn gezin heeft er enorm on der geleden en doet dat nog steeds. Elke dag dat ik opsta, gaat deze el lende door mijn hoofd." De vier aanwezige verdachten, van wie een aantal met een (stevig) strafblad, horen het onbewogen aan en mogen er stuk voor stuk op reageren. ,,Ik vind het heel erg dat het is gebeurd, maar ik heb er niks mee te maken'', zeggen J.D. en L.P. C.de R. en A.M. laten het bij wat ze al de hele dag zeggen: 'Ik beroep me op mijn zwijgrecht'. Frank Balkenende Terneuzen Een schip dat tegen een brug vaart waardoor de scheepvaart wordt ge blokkeerd, een bedrijfsbrand waar bij de rook tot kilometers ver is te zien of olie op het water die mee drijft met de wind. Het zijn voor beelden van wat er kan misgaan in een haven. In het havengebied North Sea Port zijn de gevolgen al snel aan beide kanten van de grens te merken. Dat vraagt om goede af spraken tussen de hulpdiensten aan de Zeeuwse en de Gentse kant van de grens en met havenbeheer der North Sea Port. Bij een brand of een botsing tus sen schepen werkten de Veilig heidsregio Zeeland, Brandweer zone Centrum en North Sea Port tot nu toe volgens eigen afspraken en werkwijzen. De drie partijen breiden met deze overeenkomst de bestaande samenwerking uit door de incidentenbestrijding gezamen lijk aan te pakken alsof er geen grens bestaat. Dat doen ze om de haven veiliger te maken en toegan kelijk te houden voor schepen, vrachtwagens en woon-werkver- keer. Ze denken dat ze daardoor be ter zijn voorbereid op calamiteiten Samen maken we de regio aan beide zijden van de grens veiliger en rampen. Edith van der Reijden, directeur van de Veiligheidsregio Zeeland: ,,Als grensregio weten we als geen ander dat een incident of crisis niet stopt bij de grens. Daarom is de Vei ligheidsregio Zeeland blij met deze nauwe samenwerking op het ge bied van voorbereiding en de orga nisatie van incidentbestrijding. Sa men maken we de regio aan beide zijden van de grens veiliger." Kolonel Wim Van Zele, zone commandant Brandweerzone Cen trum, is het daarmee eens. ,,Bij een groot incident in de haven is het van cruciaal belang om korte lijnen te hebben met North Sea Port en onze Nederlandse collega's. Door meer samen te werken en samen te oefenen winnen we een pak tijd als er een industriële interventie is in de haven. We zullen elkaar in de toekomst nodig hebben, want hulpverlening stopt niet aan de grens." In de praktijk betekent de krach tenbundeling dat ze samen (nood)plannen maken en die ver volgens oefenen. Verder worden mensen, kennis en (specialistisch) North Sea Port en hulpdiensten sluiten pact materieel gedeeld. Er worden bij voorbeeld afspraken gemaakt over hoe bij de communicatie tussen Zeeland en Oost-Vlaanderen ver loopt bij een grensoverschrijdende crisis. Verder wordt personeel bijge schoold en worden voorzieningen getroffen om slachtoffers na een ca lamiteit op te vangen. woensdag 20 oktober 2021 me op mijn zwijgrecht' Lees alles over de zaak Hrieps in het dossier op pzc.nl De vier Hrieps-verdachten die aanwezig waren in de rechtbank: A.M, J.D, C. de R. en L.P. illustratie nicole van den hout Instanties in het Zeeuwse en Gentse havengebied gaan inci denten en calamiteiten samen en beter dan nu gebeurt bestrij den. Havenbedrijf North Sea Port, de Veiligheidsregio Zee land en Brandweerzone Cen trum (Gent en omliggend ge bied) hebben daarvoor een over eenkomst gesloten. - Edith van der Reijden, Veiligheidsregio Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 35