30mft) 11 Welke gemeente krijgt meer en welke minder? INLEVEREN! KABINET WIL 30 MILJARD AAN GEMEENTEGELD ANDERS GAAN VERDELEN EN DAT DOET PIJN 150 euro 100 tot 150 50 tot 100 25 tot 50 0 tot 25 0 tot -25 -50 tot -150 -50 tot -150 -150 Top 5 Kleinere gemeenten vrezen harde bezuinigingen nu het kabinet hun gezamenlijke pot geld opnieuw wil verdelen. Zwembad, bieb en sportveld staan op de tocht. Op Vlieland en Ter schelling zul je ze niet horen klagen, maar in de gemeen tehuizen van Gen nep, Ermelo en Baarn zitten ze met de handen in het haar. ,,Het kan toch niet zo zijn dat we straks moeten zeggen: de zwembaden gaan dicht, de bibliotheken wor den gesloten en cultuur doen we niet meer'', zegt Janine van Hulsteijn, VVD-wethouder van Financiën in Gennep. Zij en andere collega's zijn enorm geschrokken van het kabi netsvoorstel om het gemeente fonds te 'herijken'. Dat plan mag misschien klinken als een techno cratische exercitie, de gevolgen zijn stevig. Kortweg gaat het om een nieuwe verdeling van de ruim 30 miljard euro die gemeenten jaarlijks van het rijk krijgen. De ene gemeente krijgt daar door straks wat meer uit het fonds - op de meeste Waddeneilanden zelfs fors meer - de ander wat minder. Maar in Gennep gaan ze er dus het meest op achteruit van allemaal: bijna 150 euro minder per inwoner. ,,Buitenproportio- neel van de bovenste plank'', meent Van Hulsteijn. ,,Als dit doorgaat, zijn de gevolgen voor de leefbaarheid dramatisch.'' Het is echter de vraag of het ka binetsvoorstel het haalt. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) uit in een gisteren verschenen ad vies 'vergaande bedenkingen'. Dat maar liefst vijftig gemeenten er meer dan 60 euro per inwoner op achteruit zouden gaan, vindt de ROB niet goed uitlegbaar. Die na delige gevolgen moeten eerst beter worden onderzocht, stelt het ad viesorgaan. In de tussentijd zou den gemeenten jaarlijks niet meer dan 15 euro per inwoner moeten inleveren. Muziekschool Het ministerie van Binnenlandse Zaken benadrukt dat er nog niets is besloten. Het demissionaire ka binet heeft de definitieve besluit vorming op het bordje van zijn op volger geschoven. ,,We zullen seri eus kijken naar dit advies'', stelt een woordvoerder. ,,We houden natuurlijk wel rekening met ge meenten die krapte ervaren.'' De discussie ligt vooral gevoelig Meer ozb heffen zet geen zoden aan de dijk, en bezuinigen op de jeugdzorg kan helemaal niet omdat gemeenten voor hun geld voor het grootste deel afhankelijk zijn van het rijk. De inkomsten die ze zelf mogen ophalen uit bijvoor beeld de onroerendezaakbelasting (ozb), hondenbelasting of grond- verkopen vallen veelal in het niet bij de enorme zak met geld die Den Haag jaarlijks overmaakt. „Gemeenten zijn met handen en voeten gebonden aan het ge meentefonds", zegt Maarten Al- lers, hoogleraar economie van decentrale overheden van de Rijksuniversiteit Groningen. Hun manoeuvreerruimte is beperkt. ,,Meer ozb heffen zet geen zoden aan de dijk, en bezuinigen op de jeugdzorg kan helemaal niet. Dus kun je alleen geld weghalen bij de sport of de muziekschool. Maar dat kan nooit de bedoeling zijn ge weest.'' Kalf Dat er wordt gekeken of de verde ling van het gemeentefonds nog wel klopt, is onomstreden. De laatste keer dat dit gebeurde is bijna 25 jaar geleden. Sindsdien zijn er veel veranderingen doorge voerd: zo hebben gemeenten er veel taken bij gekregen, zoals de bijstand (Participatiewet), onder steuning voor ouderen (WMO) en de jeugdzorg. Dan is het logisch dat de rijksoverheid kijkt of de geldstroom nog wel juist verloopt, stelt ook Allers. Maar de manier waarop dit nu gaat, deugt volgens hem niet. ,,Er zit geen verhaal ach ter. Er zijn keuzes gemaakt waar door gemeenten meer of minder krijgen, zonder goed te onderbou wen waarom dat zo is. Voor ge meenten die moeten inleveren is dat natuurlijk heel moeilijk te ver teren.'' Daarbovenop ontbreekt de vraag of gemeenten wel uit kunnen met het geld dat ze van het rijk krijgen. Het overhevelen van taken liet de regering steeds gepaard gaan met een bezuiniging. De jarenlange te korten op de jeugdzorg die daar door ontstonden werden door het rijk pas onlangs gecompenseerd, zij het deels en niet langjarig. Allers ziet een terugkerend pro bleem: ,,Het kalf moet eerst ver dronken zijn voordat het kabinet een paar schepjes aarde gooit om de put te dempen. Boem is ho, dat is geen systeem. Je moet niet al- leen naar verdeling van de taart kijken, maar ook naar de grootte van de taart.'' Dubbel de sjaak Wethouder Van Hulsteijn is er in de tussentijd in geslaagd om voor de komende vier jaar de begroting sluitend te krijgen. Ze is 'trots': Als de strop niet groter wordt dan 15 euro per inwoner per jaar, dan blijft de gemeente Gennep finan cieel gezond. Het zwembad hoeft dan niet dicht, zelfs het onder houd kan doorgaan. Het is echter de onzekerheid die Van Hulsteijn zenuwachtig maakt. ,,We zijn zo verhipte afhankelijk van Den Haag. Als hier een gezin komt wonen met drie kinderen die jeugdzorg nodig hebben, dan gaat in één klap onze jaarrekening onderuit. En als het nieuwe kabi net zou gaan bezuinigen, dan krij gen we nog minder geld. Dan zijn we dubbel de sjaak.'' GO WOENSDAG 20 OKTOBER 2021 Moet het zwembad dicht? Meest op vooruit per inwoner in euro's 1 Vlieland 2 Rozendaal 3 Terschelling 4 Eindhoven 5 Vaals Top 5 Meest op achteruit per inwoner in euro's 1 Gennep 2 Den Haag 3 Ermelo 4 Baarn 5 Bergen NH 201021 Bron: Rijksoverheid Laurens Kok Gennep - Maarten Allers, hoogleraar economie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 11